Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

Raffle

4 Berichten
2 Gebruikers
0 Reacties
769 Weergaven
ViperPP

Week na week zitten we er wel een beetje mee te lachen hoe de Russen telkens zoveel winnen. We weten natuurlijk niet hoeveel groter de Russische community is, en dus hoeveel groter de kans is dat er een Rus wint tegenover de kans dat er een BE/NL lid wint. Ik zou eigenlijk nog altijd eens de verhouding willen zien tussen aantal RU raffle tickets en aantal BE/NL raffle tickets.

Maar met die Rus die nu zowel de 1ste als 2de prijs wint, heb ik toch enorme twijfels over de correctheid van die Raffle. Volgens Lazza61 (official) op het Engels gedeelte klopt dit aangezien iedereen met elk raffle ticket meedoet en dus meerdere keren kan winnen. Laat het ons echter eens statistisch benaderen. Ik ga er even voor het gemak van uit dat iedereen evenveel tickets heeft. De kans dat de 2de winnaar dezelfde is als de 1ste winnaar is dus 1/n met n het aantal PS.com leden. De kans dat een willekeurig BE/NL lid een bepaalde plek wint is m/n met m het aantal BE/NL leden. De kans dat er in een bepaalde week een BE/NL lid iets wint is dan 12.m/n. Ik weet niet hoeveel m is, maar dat zal toch wel meer dan 100 zijn. Maw, de kans dat er een week een BE/NL lid iets wint is 3 grootte-ordes groter dan de kans dat iemand zowel 1ste als 2de prijs wint. En toch zien we misschien eens om de 10 weken een BE/NL lid iets winnen. Je verwacht dus dat dezelfde 1ste als 2de prijs eens om de 10.000 weken voorkomt... Sure het kan variance zijn, maar het begint er toch wel verdacht uit te zien, vind ik. Iemand moet toch eens de RNG nakijken, me dunkt.

Beantwoorden
Citeren
3 reacties
Moderator
SDK1987

Dat was inderdaad wel vreemd vind ik dat de grootste 2 prijzen naar dezelfde persoon gingen. Dat zal inderdaad variance zijn geweest ga ik vanuit. Voor zover ik het kan in schatten wordt er op het Russische forum zo'n 15k-20k posts per week gemaakt en zitten we op zo'n 300-400 momenteel. Dus is het niet zo raar dat de Russen veel vaker een prijs winnen dan wij.

Beantwoorden
Citeren
ViperPP Topicstarter
ViperPP

Inderdaad, maar mijn punt was juist dat het feit dat iemand 1 én 2 wint helemaal niet verklaard kan worden door het feit dat er veel Russen zijn, want dat is totaal niet relevant. Het punt was eerder dat de kans dat er een BE/NL iets wint (zelfs niet noodzakelijk nummer 1) minstens 1000x groter is dan de kans dat iemand 1 én 2 wint, en we weten allemaal hoe vaak er een NL of BE vlagje in het lijstje voorkomt (bij mijn weten is er zelfs nog nooit een BE vlagje geweest).
Hoedanook is het wel interessant om te weten dat de Russen dus een factor 50 meer actief zijn, en het dus normaal is dat er 50x zoveel Russen winnen als BE/NL leden.

Beantwoorden
Citeren
Moderator
SDK1987

Die vlaggetjes zijn gebaseerd op community, want er zijn bijvoorbeeld ook mensen uit Oekraïne die bij de Russische community zitten die waarschijnlijk al iets gewonnen hebben. Al is dit natuurlijk wel een apart voorbeeld.

Zo hebben we ook geen specifieke Belgisch community, want de Belgen zijn verdeeld over de Nederlandse en Franse community. Dus zou jij denk ik een NL-vlaggetje krijgen als je iets wint.

Beantwoorden
Citeren