Skip to forum
BB defend vs SB ope...

Meldingen
Alles wissen

BB defend vs SB open.

9 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
2,198 Bekeken
Sailer85

Hey ik zat te denken over wat ik moet defenden vanuit de BB, hierbij vond ik het lastig om een goede SB open range van de gemiddelde villain te bedenken.

Dus mijn vraag, wat is jullie SB open range en waarmee defenden jullie vs een SB open?

En als jullie defenden maken jullie dan nog verschil tussen callen en 3b vs een SB open?

Beantwoorden
Citeren
8 replies
Moderator
pcbeem

Echte vaste ranges heb ik niet hangt ook beetje van tegenstander af.

3-bet vaak met volgende handen KJs+, KQ+, A7s+ en 77+ (soms ook wat ruimer).

Callen tsja eigenlijk bijna alle suited K / A handen, Q9s+, vrijwel alle suited connectors, qua connector +/- 89+ en alle pockets.

Beantwoorden
Citeren
Sailer85

ik heb equilab hier niet bij de hand (Zit bij mijn ouders) maar uit mijn hoofd kom je dan ongeveer tot 35% van de handen waarmee je verdedigt (klopt dit?).

Vind je dit loose of tight vergeleken met standaard TAG's (en villains)? en waarmee zou je openen versus zo'n range?\

Volgens mij is het EV+ om a2c te openen vs jou range, ik zal vaak genoeg je BB oppakken om het profitabel te maken... het lijkt misschien wat los, maar ik heb het een keer berekend en toen kwam ik op EV+ uit om tot ong. 40% defend range a2c te openen.

Waarmee zou jij openen vanuit de SB?

Beantwoorden
Citeren
DukeFreedom

Charts zeggen

SB OR - 22+, J+2s+, T3s+, 94s+, 85s+, 76s, A2o+, K3o+, Q4o+, J5o+, T6o+, 97o+, 87o (range 62.3%).

BB 3b - 33+, A2+, K6s+, K8o+, QJ (range 27.8%)

BB defend - 22, 9+2s+, 84s+, 74s+, 63s+, 52s+, 43s, Q+2+, J5o+, T6o+, 96o+, 86o+, 76o, 65o (range 44.8%)

Je kan a2c preflop theoretisch eigenlijk al raisen als de ander >50% van de tijd fold, omdat je namelijk maar 1.5 SB extra moet in zetten (0.5 SB verplichte blind heb je al ingezet namelijk) om 1.5 SB (de small + big blind) te winnen.

Toch zijn bovenstaande ranges slechts een indicatie en zijn de ideale ranges (voor jou) erg afhankelijk van hoe je tegenstander precies speelt en hoe goed je zelf postflop speelt.

Overigens zijn bij puur HU spel (dus niet HU aan 6-handed tafel) SB OR ranges van 80-100% en BB defend ranges van 80-100% denkbaar.

Beantwoorden
Citeren
Sailer85

BB range: 22+, A2s+, K2s+, Q8s+, J9s+, T8s+, 98s, 87s, 76s, 65s, 54s, A2o+, K8o+, QTo+, JTo, T9o, 98o, 87o

ik heb je die BB defend range gegeven (zeg maar is het groter of kleiner als je speelt). Deze range is ~37.5% van de handen,dit betekent dat je 62.5% van de handen opgeeft.
Dit betekent dat als ik in de SB zit en ik ga ervanuit dat het een pure bluff is dus dat als je defend (call of raise) dat ik opgeef (op de flop) en dat ik mijn PF bet kwijt ben (Dit is niet realistisch want 30% van de tijd zal ik een pair hitten en door kunnen spelen met de beste hand).
Als ik dan 100% steal win ik 62.5% van de tijd 1.5 SB (de blinds) en verlies ik 37.5% van de tijd 1.5 SB (mijn raise). Ik hoef het niet eens uit te rekenen om te laten zien dat het erg EV+ is voor mij om 100% van mijn SB te openen tegen jou.

EV= ~0.1875 BB/ hand (of 18.75 BB/100handen!) wat ontzettend veel is!

Daarnaast doe ik het met mijn 100% range nog niet eens zo heel slecht tegen jou BB defend range:

Equity Win Tie
SB 40.67% 39.28% 1.40% random
BB 59.33% 57.93% 1.40% 22+, A2s+, K2s+, Q8s+, J9s+, T8s+, 98s, 87s, 76s, 65s, 54s, A2o+, K8o+, QTo+, JTo, T9o, 98o, 87o

Dus als ik jou was zou ik nog een keer kijken naar je BB defend range, en je SB open range.

Beantwoorden
Citeren
Sailer85

Oorspronkelijk gepost door DukeFreedom
Charts zeggen

SB OR - 22+, J+2s+, T3s+, 94s+, 85s+, 76s, A2o+, K3o+, Q4o+, J5o+, T6o+, 97o+, 87o (range 62.3%).

BB 3b - 33+, A2+, K6s+, K8o+, QJ (range 27.8%)

BB defend - 22, 9+2s+, 84s+, 74s+, 63s+, 52s+, 43s, Q+2+, J5o+, T6o+, 96o+, 86o+, 76o, 65o (range 44.8%)

Je kan a2c preflop theoretisch eigenlijk al raisen als de ander >50% van de tijd fold, omdat je namelijk maar 1.5 SB extra moet in zetten (0.5 SB verplichte blind heb je al ingezet namelijk) om 1.5 SB (de small + big blind) te winnen.

Toch zijn bovenstaande ranges slechts een indicatie en zijn de ideale ranges (voor jou) erg afhankelijk van hoe je tegenstander precies speelt en hoe goed je zelf postflop speelt.

Overigens zijn bij puur HU spel (dus niet HU aan 6-handed tafel) SB OR ranges van 80-100% en BB defend ranges van 80-100% denkbaar.

Ja dat is waarom ik het zeg maar vraag, ik had hier nooit echt over na gedacht. dus toen ik het deed merkte ik dat ik veel te tight was met openen. als OR in de SB speelt het hetzelfde (bijna) als HU, behalve dan dat je de hele ronde positie nadeel houdt.

Daarom vroeg ik me af, waarom zijn de charts zo ontzettend tight (wrs makkelijke situaties), maar ook hoeveel losser kan ik gaan spelen. Volgens mij kan ik gewoon 100% blijven openen vs de meeste villains tot ik merk dat ze 70% gaan defenden, en dan weer aanpassen op de specifieke spelers.
Andersom moet je volgens mij redelijk tight defenden, aangezien veel mensen tighter openen (wel nog looser defenden dan SHC, maar geen 80% oid, tenzij villain weer heel wijd opent.

Uiteraard allemaal SB vs BB

Duke hoe doe jij dat? als BB en als SB

Beantwoorden
Citeren
DukeFreedom

Positienadeel is vrij belangrijk hoor. ;) Dat verklaart dus al een flink deel.

Ook spelen er nog wat ingewikkeldere aspecten mee in SH/FR SBvBB tov HU SBvBB waardoor ranges iets tighter zouden moeten zijn...

Het feit dat iedereen voor je fold in SH/FR geeft je informatie (namelijk dat er iets vaker slechtere kaarten uit zullen zijn dan betere kaarten - want niemand fold AA, maar wel iedereen 72o), waardoor de ranges van SB en BB iets sterker zijn in SH/FR SBvBB dan in HU SBvBB.

Heb dit wel eens onderzocht dat hierdoor de kans op bv AA in SH/FR SBvBB 10-20% (kan het me niet meer exact herinneren, was iig niet enorm schokkend, maar ook zeker niet helemaal weg te cijferen) groter was dan in gewoon HU SBvBB.

Ik zou verder niet echt aanraden 100% OR te gaan spelen en doe dat zelf ook nooit. Ook slechte spelers hebben dit meestal wel (snel) door en passen zich wel enigszins aan. Daarnaast denk ik dat je geneigd gaat zijn postflop fouten te gaan maken als je PF te loose gaat spelen. Normaal cbetten we eigenlijk wel ~100% op de F in SBvBB, maar als we a2c raisen omdat hij te weinig defend PF maar op de F niet ook nog eens te weak is ga je dan op de F sterk -EV cbets maken.

Denk dat de charts verder niet zo supertight zijn hoor, waarschijnlijk zijn bovenstaande ranges redelijk GTO. Kwam er door deze thread wel achter dat ik inderdaad iets looser OR vanuit SB (67.5%), waarschijnlijk vooral omdat ik nog iets meer connectors/one-gappers speel (65s, 54s, 64s, 86o). Daarentegen BB 3b ik veel minder (maar dat is ms ook wel een beetje een leak, al ben ik er zelf gewoon niet zo van overtuigd dat het overagro spel dat ik van velen zie zo correct is) maar goed ik defend wel ongeveer met bovenstaande range.

Op de limieten waar ik speel OR de TAGs/LAGs vanuit de SB overigens wel met bovenstaande range, (ws ook nog wel wat losser) en defenden ze ook wel met bovenstaande ranges of losser hoor. Zeker BB 3b doen ze veel meer en dan vooral ook met allerlei deceival 3b als 87o, J8s, etc. Dat maakt het SBvBB spel dan ook weer heel zwaar, vooral omdat veel spots heel erg ~0 EV zijn. Als het spel zo agro wordt is het ook vrij slecht om veel losser te gaan spelen dan bovenstaande ranges.

Als mensen tight OR vanuit de SB tegen jou moet je idd tighter defenden tegen hun.

Beantwoorden
Citeren
Sailer85

Eigenlijk denk ik dat de meeste spelers op mijn limiet (.5/1) eigenlijk nog nauwelijks aanpassen in zulk soort dingen, zeker niet met weinig sample.

Maar als ze het wel doen, dan nog als je een beetje sample hebt (30-40) handen en daaruit blijkt dat villain 35% BB defend, dan moet je toch sowieso a2c openen.

Ook krijg je het voordeel dat als je vaker niet cbet op de F (BvB) dat je cbet stat lager wordt in het algemeen, krijg je dan niet meer respect voor je cbets buit BvB situaties, daar haal je toch ook value uit?

Beantwoorden
Citeren
DukeFreedom

Mja realiseer je wel dat voordat je 30-40 handen sample BB defend hebt heb je dus al zo'n 450-600 handen nodig hebt.

En tja cbet F stat gebruik ik zelf niet, vind het voor FL een beetje waardeloze stat. Normaal cbet iedereen 100% en wanneer er toch gechecked wordt gebeurd dat naar mijn ervaring net zo vaak met goede handen als met slechte handen dus is het veel belangrijk om op te letten waarmee iemand dan checked.

Beantwoorden
Citeren