Vanaf hoeveel equity kan ik de river betten?
Bedankt!
Lol, mensen, die 7 van Elias sloeg ook nergens op. Met zo'n korte reactie bedoelde hij dat de vraag te beknopt is, vandaar ook zijn vraag om meer uitleg.
Echter denk ik zelf dat je wat kleine denkfoutjes maakt.
Je maakt een riverbet als je denkt voor te liggen, als je dat niet weet of je denkt van niet, dan check je (zeker in positie). Ik geloof dat als de pot 5BB zou zijn en je bet de river (1BB), en villain callt. Dan heb je 1BB betaald om 6BB te winnen, dus moet je in 1/6 keren winnen. Maar vaak kan het ook gewoon safe zijn om behind te checken in twijfelachtige situaties.
En met punt 2) "een zinvolle riverbet te maken, hiermee bedoel ik een slechtere hand doen callen" snap ik dat ook niet helemaal. Je kunt maar 1BB betten, en als hij wil callen doet hij dat, anders niet. Je kunt niet met betsize gaan spelen zoals in No-Limit, waar een kleine bet nog een call kan krijgen en een grote bet niet meer. Als hij iets heeft callt hij, heeft hij niets, callt hij waarschijnlijk niet. Je moet dus een afweging maken: Lig ik waarschijnlijk voor, dan bet je, lig ik misschien voor maar loop ik risico op een 3-bet, dan check je behind of check/call je eventueel.
Je maakt een riverbet als je denkt voor te liggen, als je dat niet weet of je denkt van niet als je dat niet weet of je denkt van niet ...
vanaf wanneer is het dus veilig om te betten.. als ik 60% equity heb, heb ik 60% kans om voor te liggen. Vanaf hoeveel % equity is zo'n riverbet 'veilig'. Is dat dan gewoon 50%?
Edit : heb je post nog eens gelezen en het hangt dus af van de pot
Voorliggen tegen iemands range, is nog niet voldoende reden om te betten.
Een vast % valt niet te geven, omdat er meer factoren van belang zijn.
Ik geloof dat als de pot 5BB zou zijn en je bet de river (1BB), en villain callt. Dan heb je 1BB betaald om 6BB te winnen, dus moet je in 1/6 keren winnen.
Dat gaat over het callen van een bet.
Voor het maken van een (value) bet, heb je heel wat vaker de beste hand nodig.
Als je minder dan 50% kans denkt te hebben om de hand te winnen (qua showdownvalue), kun je per definitie niet valuebetten.
Omdat je tegenstander veel van zijn verliezende handen zal weggooien als jij bet, heb je zelfs nog heel wat meer dan 50% nodig.
Maar je hoeft niet altijd te valuebetten, en soms kun je ook nog wel met 40% valuebetten
Hoe ga jij die bet winstgevend maken, als je 60% van de keren gecalled wordt door een betere hand?
Of maak je nu een grapje?
Oorspronkelijk gepost door zazizo
Ik geloof dat als de pot 5BB zou zijn en je bet de river (1BB), en villain callt. Dan heb je 1BB betaald om 6BB te winnen, dus moet je in 1/6 keren winnen.
Dat gaat over het callen van een bet.
Voor het maken van een (value) bet, heb je heel wat vaker de beste hand nodig.
Als je minder dan 50% kans denkt te hebben om de hand te winnen (qua showdownvalue), kun je per definitie niet valuebetten.Omdat je tegenstander veel van zijn verliezende handen zal weggooien als jij bet, heb je zelfs nog heel wat meer dan 50% nodig.
Wie kan mij vertellen of ik dit goed zie?
er komt zo weinig reactie....
Ik zou zeggen dat het niet zo zeer om de equity gaat, maar dat je moet inschatten hoe vaak je wordt gecalled wordt als je beat bent en hoe vaak je gecalled wordt als je de tegenstander denkt beat te hebben.
Als je denkt dat je door meer dan 50% wordt gecalled door slechtere handen en minder dan 50% door betere handen, dan kan je valuebetten denk ik. na aftrek van alle air in de range van de tegenstander die hij op je riverbet foldt.
Normaal zou ik dit eerst narekenen voordat ik het post, maar daar heb ik voorlopig helaas geen tijd voor dus dit is wat ik denk op gevoel, en ik kon zazizo ook niet een dag alleen laten zonder stof om over na te denken
Oorspronkelijk gepost door eruk
Ik zou zeggen dat het niet zo zeer om de equity gaat, maar dat je moet inschatten hoe vaak je wordt gecalled wordt als je beat bent en hoe vaak je gecalled wordt als je de tegenstander denkt beat te hebben.
Als je denkt dat je door meer dan 50% wordt gecalled door slechtere handen en minder dan 50% door betere handen, dan kan je valuebetten denk ik. na aftrek van alle air in de range van de tegenstander die hij op je riverbet foldt.Normaal zou ik dit eerst narekenen voordat ik het post, maar daar heb ik voorlopig helaas geen tijd voor dus dit is wat ik denk op gevoel, en ik kon zazizo ook niet een dag alleen laten zonder stof om over na te denken
![]()
Geen stof tot nadenken helaas, want ik ben het helemaal met je eens.
Meer dan 50% equity tegen zijn river-callingrange. (dit is voor value, er zijn ook nog andere redenen om te betten.)
Ik heb net in bad nog wat zitten hoofdrekenen (je moet toch wat doen in bad he).
Stel je hebt een pot van 5BB en je bet 1BB, hij fold 20% van de keren zijn air, callt 40% met slechter en 40% met beter.
Dan win je 20% van de keren 5BB, 40% van de keren win je 6BB en de andere 40% verlies je je 1BB. Dit is een EV van: 0,2*5 + 0,4*6 - 0,4*1 = +3BB EV
Dit in vergelijking tot behind checken op de river, waarbij je in dezelfde situatie dus 20+40%= 60% win je 5BB en 40% verlies je 5BB: 0,6*5 +0,4*0 = +3BB EV.
Vanaf 50% van de keren voorstaan op zijn callingrange wordt het dus inderdaad breakeven.
Alleen in dit simpele voorbeeld is nog niet de rake meegerekend, en er is nog een kans dat de tegenstander gaat bluffen na je blabla, maar ik denk dat dat allemaal niet zo superveel invloed heeft.
Als je tegenstander in staat is om te bluf checkraisen op de river, wordt het hele verhaal een stuk ingewikkelder.
Ik denk dat, als je tegenstander een juiste balans van value- en bluf-checkraises heeft, je minder licht kunt valuebetten op de river.
Dus uiteindelijk best nog wel een interessante discussie
Eigenlijk is valuebetten wanneer je 50%+ kans hebt om voor te liggen dus altijd een must?
Is sowieso allemaal veel complexer dan dit als je een volledige analyse wilt doen natuurlijk. Onthoud in ieder geval dat er drie redenen zijn om te betten:
1) Voor Value
2) Voor Fold Equity
3) Voor Informatie
Afhankelijk van de situatie doe je soms bets (voor fold equity) met 0% equity en checks (voor bluffinduce) met 100% equity - je kan hier dus geen algemene uitspraken doen.
In meer gesimplificeerde situaties (dus onder allerlei aannames: vooral wat betreft de speelwijze en cardrange van de tegenstander) kan je wel sterkere uitspraken doen, maar dat geldt dan ook alleen voor die situaties.