Wat de 3-bet range betreft zou ik KQo nog weglaten.
Ik weet niet wat je hier bedoelde met "Als hij de turn raiset ben ik hoogst waarschijnlijk beat en moet ik opgeven"...? Een raise op de turn zou je natuurlijk altijd callen voor je outs naar de flush en ook je outs naar een K of een A zijn eigenlijk ook goed tenzij hij KK of AA heeft: dat zijn dus 15 outs mocht je achter liggen.
Voor de redenering hieronder ga ik wel even aannemen dat onze tegenstander een thinking TAG is.
1) Als wij checken, slaat dat eigenlijk nergens op. Onze range is heel erg klein (JJ+, AK heel misschien AQs als je loose zou spelen). Villain zal dus altijd gaan betten met zijn pairs en, als hij echt thinking is, in ieder geval checken met KQs, AJ, AQ. We laten deze slechtere handen dus gratis de rivercard zien zonder er een bet van te krijgen, maar betalen toch een bet aan elke pocket pair.
Op een blank river kunnen we mijn inziens ook nog altijd niet folden, omdat we zwakte laten zien, de pot redelijk groot is en hij misschien toch een (rare) bluff uithaalt. In het slechtste geval betalen we hier echter wel altijd 2 BB tegen een betere hand en winnen we 0 BB van zijn slechtere handen.
2) Als wij betten en hij called dan is zijn range verkleint naar iets van AJ+, 99, JJ. Misschien fold hij AJ ook wel, misschien niet. Misschien called hij KQs wel, misschien niet. QQ+ zal hij in ieder geval altijd raisen op de turn. Tegen zijn calling range hebben wij een valuebet.
Op de river spelen wij check/call, omdat wij niet meer voor liggen op zijn calling range (AJ komt ook aan). De pot is ook te groot om zomaar op te geven aangezien hij misschien zijn AK of AQ in een bluff kan veranderen. We willen gewoon een showdown zien hier en spelen dus c/c. We verliezen hier 2 BB tegen een betere hand, maar winnen in ieder geval 1 BB van een slechtere hand.
3) Als wij betten en hij raised de turn dan liggen wij eigenlijk altijd achter, omdat zijn range dan eigenlijk nog alleen bestaat uit TT+ of een verdwaalde ATs. Misschien dat hij 99 soms ook wel bet. Hij zal hier echter nooit raisen met ace high als bluff (behalve voor freeshowdown misschien, maar dat is ook niet erg). Zoals eerder gezegd callen wij een raise altijd omdat we nog outs hebben naar een flush of een K of A.
Unimproved folden we de river nu wel, omdat we eigenlijk nooit meer van hem gaan winnen. We verliezen nu ook weer 2 BB tegen een betere hand, maar pakken wel een extra grote pot als we een van onze draws hitten.
Conclusie is dat betten op de turn hetzelfde 'kost' als een calldown vanaf de turn wanneer wij achterliggen, maar dat betten (vanzelfsprekend) meer oplevert wanneer wij voorliggen.