Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] NL10 - Push of fold? Randgeval

9 Berichten
3 Gebruikers
0 Reacties
353 Weergaven
ZeGuitarist
Poker Player

Hand converted with online PokerStrategy.com hand converter:

$0.05/$0.1 No-Limit Hold'em (8 handed)

Known players:
[tg]CO$9.62:///////;BU(Hero)$2.15:///////;SB$5.29:///////;BB$4.25:///////;UTG2$10.50:///////;MP1$5.52:///////;MP2$2.83:///////;MP3$8.08:///////;[/tg]
Preflop: Hero is BU with K:d, Q:h.
5 folds, Hero raises to $0.4, SB folds, BB raises to $0.8, Hero folds, BB gets uncalled bet back.

Final Pot: $0.55.

Dit vind ik zo'n randgeval. KQ na een raise achter je is normaal gezien een easy fold, maar dit is een minraise. Ik zou niet weten wat ik hiermee aanmoet... Gewoon folden zoals het hoort, of kan ik hier toch reraisen? Zelfs callen?

Zedit: omdat ik flip tegen Ax en gedomineerd ben door QQ+, AQ+ neig ik hier toch naar een fold. Maar er zijn nog andere randgevallen, waarbij ik niet zo snel een fold zou overwegen... bijvoorbeeld, volgens de SSS artikels fold je in deze spot ook 99 (maar push je TT) en AQ. Dus, moest ik deze handen gehad hebben, zou ik dan ook moeten folden?

8 reacties

Hey ZeGuitarist,

Aangezien je zonder stats speelt, raad ik je aan hier gewoon te folden. Je moet wel een heel goede read op hem hebben om hem hier op een wijdere range te zetten waartegen je +EV kunt pushen. Hier zou ik dus gewoon folden, ook al is het een minraise.

Met een raise achter je kun je wel TT+ en AK pushen. Dus 99 zou je ook folden en AQ ook. :)

Dus: Nice hand! :)

ZeGuitarist Topicstarter
ZeGuitarist
Poker Player

Zoals ik zei, dat ik hier KQ fold kan ik goed begrijpen. En dat ik tegen een "standaard" raise AQ en 99 fold is ook iets waar ik niet echt aan twijfel... maar 99 en AQ tegen deze minraise?

Mijn redenering (met dank aan een korte bespreking met Kuip): de BB kan redeneren dat mijn raise een steal is en proberen goedkoop te restealen. Met AQ of 99 kan ik dus toch nog vaak voorliggen... bovendien is de raise minimaal, dus zelfs als de BB een sterke hand heeft kan ik nog relatief goedkoop de flop zien.

Ik probeer eigenlijk niet gewoon blindelings de charts te volgen, maar een beetje verder te denken en zelf initiatieven te nemen - maar om na te trekken of het een goed initiatief zou zijn, check ik het toch eerst even hier! ;)

Daar heb je zeker gelijk in, en om ver te komen met SSS of andere varianten is het begrijpen van de strategie beter dan het alleen uit te voeren. Dus ik ben erg blij om te zien dat je daar serieus mee bezig bent.

Het probleem is naar mijn idee wel dat je nooit weet wat een minraise betekent. Zoals je zegt kan het in dit geval een goedekope resteal zijn, maar het zou net zo goed een slowplay-actie kunnen zijn. Fish is in staat de meest weirde plays te maken.

En daarbij... Waar leg je de grens? Als 99 dan nog wel goed genoeg is, hoeveel beter is 99 dan t.o.v. bijvoorbeeld 88. En als AQ kan, zou AJ dan ook niet kunnen? Je moet ergens een grens trekken, en zeker zonder stats of goede reads houd ik me zoveel mogelijk aan standaard ranges.

ZeGuitarist Topicstarter
ZeGuitarist
Poker Player

Naar mijn gevoel maken fish idd de vreemdste plays en kunnen minraises idd alles betekenen. Maar uit wat ik gezien heb betekenen minraises het vaakst dat de raiser met een middelsterke hand de pot wil oppikken, maar daar liefst niet te veel geld voor wil investeren. Een (re)steal met scared money, dus. Daar lig ik naar mijn gevoel met AQ en 99 ook nog wel vaak voor, dan...

Wel een goed punt, dat je ook ergens een grens moet trekken. Intuïtief vind ik 88 en AJ gewoon te riskant in die spots, je wijkt namelijk nog verder af van de standaardchart... mocht ik nu geholpen zijn door stats kon ik met AJ of 88 onder goede omstandigheden nog verder gaan, maar tegen een unknown vind ik dat dan al weer lastig. Moeilijk te zeggen of dat nog +EV is, namelijk...

Dan nog een interessante kwestie: hoe zit het met callen met AQ en 99, of zelfs AJ en 88? Normaal gezien is callen een no-no bij de SSS, maar zoals ik zei:
:diamond: Je kan nog relatief goedkoop deze minraise callen en een flop zien
:diamond: Valt de flop tegen kan je dus ook relatief goedkoop je hand kwijtraken - maar hit je een made hand kan je daar best wel wat mee verdienen!
Kortom, je zou de minraise gewoon kunnen behandelen als een call op jouw eerste raise...

SSS nadenkaments in this thread... _cool:

Uhm, wanneer je hier zou callen met dat soort handen investeer je na zijn raise nog $0,40 in een pot die op dat moment $1,25 bedraagt. 3:1 dus.

Je zult dus maximaal 3:1 odds moeten hebben om daar te mogen callen, want pot odds moeten groter zijn dan de odds.

Over het algemeen hit je de flop 1/3 van de keren. Je zult hier dus:

- 1 op 3 keer $1,65 winnen
- 2 op 3 keer $0,40 verliezen (want die $0,40 preflop raise is nu dead money geworden)

$1,65 - $0,40 - $0,40 geeft gemiddeld gezien na 3 keer dus $0,85 winst, ervan uitgaande dat je, wanneer je de flop hit, ook wint. Aangezien dat niet altijd zo is, zal je winst dus iets kleiner zijn, maar over het algemeen nog wel positief zijn.

Met 99 zul je de flop natuurlijk niet echt hitten, want de kans op een set is vrij klein. Overpair heb je ook zelden.

Met een hand als AQ of AJ daarentegen kun je wel prima hitten en heb je vaak top pair top kicker of iets dergelijks.

Ik hoop dat mijn berekeningen stand houden en dat je er iets aan hebt gehad. Het blijft natuurlijk een risico om zonder stats van de SHC af te wijken, en dat raad ik dan ook zeker af. Wanneer je met stats gaat werken, kun je uitbreiden. ;)

ZeGuitarist Topicstarter
ZeGuitarist
Poker Player

Bedankt, die analyse van een call is echt interessant :) moet ik zeker in mijn achterhoofd houden, en zelf toepassen in het spel...

En idd, normaal gezien wijk ik niet af van de SHC, zeker niet zonder stats... maar als er zich van die randgevallen voordoen waar de standaard strategie geen sluitend antwoord op heeft, denk ik toch liever wat door, en blijkbaar kan ik dus winstgevend doorspelen in deze situatie, in plaats van standaard te folden! We leren bij... :f_biggrin:

caroline29632
BlackMember

Ik dacht eigelijk dat je bij SSS gewoon NOOIT kon callen. Dus als je denkt voor te liggen dan push je bij een resteal (daar zijn charts voor, maar dan moet je wel met stats spelen natuurlijk), zoniet folden...
Je called toch ook nooit een gewone reraise?
Of zit ik hier gewoon helemaal mis?

ZeGuitarist Topicstarter
ZeGuitarist
Poker Player

Ik zei al dat ik een normale reraise nooit zou callen, omdat we hier SSS spelen en we callen simpelweg nooit. Maar dit was een beetje een speciale situatie vond ik zelf, omdat we hier met een min-reraise te maken hebben. Om hier een hand als AQ en 99 te folden (zoals we die we normaal folden op een reraise), vond ik een bespreekbaar... vandaar deze thread.

En kijk, een winstgevende call is mogelijk en zelfs een push zou te overwegen zijn! Gewoon een kwestie van nadenken WAAROM we telkens iets doen, in plaats van gewoon de charts te volgen. Dat laatste is natuurlijk altijd de veiligste optie, uiteraard...