Ga naar het forum
Zeezouts Chaotic Wo...

Meldingen
Alles wissen

Zeezouts Chaotic World | Goes undercover

1,518 Berichten
34 Gebruikers
99 Reacties
50.2 K Weergaven
Zeezout Topicstarter
Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

Oorspronkelijk gepost door wcgrutto
Lekker die makrelen op de BBQ. Hoop dat ze gesmaakt hebben.

Vraagje, zitten er in de verse vis(makreel) die je vangt soms wormen. (Doorschijnende witte lange) Heb er zo eens wat gehad in wat makrelen die ik op vismarkt hier had gekocht. Maar weg gesmeten. Maar later op internet wat zitten snuffelen en daar las ik dat dit niet perse betekende dat de vis niet vers was. Jij, als kenner, leek me de ideale persoon om het aan te vragen.

In principe zit in verse vis de eventuele wormen in de ingewanden en niet in het vlees. Zodra een vis sterft, verplaatsen die wormen zich naar het vlees. Dit is ook de reden waarom sushi altijd eerst minimaal tot -32 graden bevroren moet zijn geweest. Het doodt de ringwormen.

Overigens is ook het goed verhitten van de vis genoeg om eventuele wormen te doden.

Daarom is het ook verstandig om vers gevangen makreel direct te doden en schoon te maken (ingewanden en kieuwen eruit) en op ijs of in een goed koude koelbox te bewaren. Zo houd je het vlees mooi schoon en goed. Makreel heeft zacht vlees, dat snel bederft (laat dus geen gevangen makreel een uurtje in een warme tas liggen, want dat wordt kotsen :P)

Ringwormen zitten overigens niet in elke makreel of andere zeevis. Ze komen er in voor en door de vis goed schoon te maken en in te vriezen of te verwarmen voor consumptie, is elk risico van wormen uitgesloten.

Op een (buitenlandse) vismarkt is niet-gekoelde makreel vaak al te lang warm geweest. Ik zou die niet meer eten, denk ik.

Wanneer je echter goed met de verse vis omgaat, kun je hem enkele dagen in de koelkast bewaren. Anders zo snel mogelijk (en koud mogelijk) invriezen en de volgende dagen wat koud water er overheen sproeien of snel in koud water dompelen en weer in de vriezer (glaceren). Geglaceerd houd je ze dan to 6 maanden goed (gerookt tot 3 maanden, daar je die niet kunt glaceren).

Beantwoorden
Citeren
Moderator
SDK1987
Oldschool Grinder

Dat is intressant om te weten mocht ik ooit eens gaan vissen op zee.

Beantwoorden
Citeren
Zeezout Topicstarter
Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

:)

Zeker wanneer je met een makreelboot meegaat is dat heel belangrijk. Je ziet dan soms mensen honderd vissen vangen, die ze gewoon in een ton gooien, zonder koeling of koud zeewater. Ze vangen zich een breuk en hebben geen tijd om de vis schoon te maken.

Vervolgens kunnen ze bijna alles weer weggooien, omdat het bedorven is. Pure verspilling en een grote schande. Dat je vis vangt om op te eten is niets mis mee, maar het blijft een leven wezen, dat respect verdient. Ga je het niet opeten, vang dan niet meer of gooi ze in ieder geval direct terug.

Met zo'n boot zorg je zelf voor een goede, ruime koelbox met veel ijs. Vaak kun je op de kade ook wel ijs krijgen, maar wanneer je het zelf meeneemt weet je zeker dat je genoeg hebt. Zelf vang ik (de enkele keer dat ik met zo'n boot meega) hoogstens 20-30 makrelen. Dan vind ik het wel mooi geweest, want meer kan ik niet (gekoeld) meenemen en heb ik er ook niet nodig.

Beantwoorden
Citeren
wcgrutto
PokerStrategist

Bedankt Zeezout voor de duidelijke uitleg.

Ja, hier op de vismarkt liggen de vissen ongekuist en niet op ijs. Ik denk wel dat vers zijn. (Kieuwen en ogen zien er vers uit) En ze komen wel in ijsbakken binnen, maar toch. Als je tegen uur of 10 ze koopt, hebben ze toch al uur of 3 in een temperatuur van 25+ gelegen. Daarom dat we sinds we die wormen hebben gezien, altijd proberen te gaan om 7 a 8 uur s'morgens. Zodat ze nog niet aan de warmte zijn blootgesteld. En de wormen die ik had gezien zaten in de kieuwen en ingewanden. En ook een goede tip van dat glaceren, want de vis is hier in het toeristisch seizoen, dubbel tot 3x zo duur als in de wintermaanden. En zo kunnen we de vis toch enkele maanden in de vriezer bewaren.

Beantwoorden
Citeren
Zeezout Topicstarter
Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

yw :)

Dat glaceren doe je best een paar keer, dan is het zeker dat er een laagje ijs omheen zit. Het voorkomt 'vriesbrand', waardoor je vis droog wordt, aan kwaliteit verliest en een lelijke kleur krijgt.

Ontdooien doe je dan het best in de koelkast, zo'n 24 uur. Beter dan snel ontdooien. In geval van nood kun je ze echter ook in koel water ontdooien, wat binnen een half uur klaar is.

Geglaceerde vis is gemiddeld ongeveer 2x langer houdbaar dan niet-geglaceerde. Gerookte of gebakken vis kun je echter niet glaceren en is ongeveer de helft zo lang houdbaar als verse vis. Zo kun je goed-gerookte makreel ongeveer 3 maanden in de vriezer bewaren, al is de kwaliteit dan wel echt teruggelopen.

Owja: invriezen niet op een kluitje, maar liefst naast elkaar in een goede afsluitbare plastic zak (ook handiger glaceren) en op zo sterk mogelijk vriezen. Zo blijft de vis het best. Langzaam invriezen verwoest de celstructuur, waardoor de kwaliteit sneller terugloopt.

Beantwoorden
Citeren
Moderator
SDK1987
Oldschool Grinder

Dat is ook goed om te weten om de kwaliteit van de vis zo goed mogelijk te houden.
Ik denk dat de meeste mensen dat niet zullen weten.

Beantwoorden
Citeren
ilgenio86
PokerStrategist

toch een flinke les in het omgaan met vis na het vangen lijkt me :)
En idd kdenk ook dat de meeste mensen hier geen enkel gedacht van hadden.

Beantwoorden
Citeren
ssacr
Poker Player

Goed stukje idd, alleen wel logisch ook met een beetje nadenken. Aan boord van kotters gaan ook de ingewanden eruit en gaat de vis met ijs onder en ijs boven in kisten. Anders is de vangst niets meer waard na 5 of 10 dagen. Vis bederft snel anders.

De grotere boten vriezen de vangsten direct in. Dat worden paketten van > 25kg. Die blijven 3 á 4 weken op zee. Je hebt ook boten die de vis ook direct fileren en dat invriezen in paketten. Ongeveer 100.000 pakken per boot, vaak ook meer. Om even een indruk te geven van de schaal grootte.

Wat Grutto treft is waarschijnlijk vis van bootjes die maar een paar uur weg zijn om netten binnen te halen en weer uit te zetten. Dat wordt niet schoongemaakt en ijs zal ook wel niet ruimschoots voor handen zijn. Moet je dus snel bij zijn. Wormen zou voor mij een no go zijn.

Weet wel dat het ook gevaarlijk kan zijn voor mensen. Voor de Duitse markt moesten bij filets altijd de buiken eraf gesneden worden vanwege wormen en sterfte en ziekte. Of dat nog zo is weet ik niet. Haring mag alleen maar ingevroren aangevoerd worden wegens wormen. Wel een leuke wiki ook over haring.

Wat Zeezout zegt over kweekvis is ook zeker waar, kun je volgens mij beter niet eten. Er is zat aanbod Noordzee vis en vooral visjes als wijting of schar zijn ondergewaardeerd en daarom goedkoop.

wikipedia.org/wiki/Haring_(soort).

Beantwoorden
Citeren
Zeezout Topicstarter
Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

Het wegsnijden van de buikgraten is standaard bij fileren. De buikgraten zijn zo talrijk dat die altijd worden weggesneden, anders heb je geen filet. Het is wel inderdaad ook veiliger tegen eventuele wormen.

Zelf ben ik trouwens nog nooit wormen tegengekomen in de vis die ik ving, maar je kunt er inderdaad beter voor oppassen, want ze zijn ook voor de mens schadelijk. Invriezen en verwarmen (garen) zorgt dat je er niet bang voor hoeft te zijn, net zoals je ei en vlees beter kunt bakken of koken.

Rauwe vis mag je echt alleen eten wanneer je direct na het doden de ingewanden verwijdert (voor de natuur-overlevers onder ons). Of uiteraard na invriezen tot -32

Overigens wordt tegenwoordig ook kabeljauw gekweekt, dus let bij het kopen altijd een beetje op waar de vis vandaan komt. Kweken = antibiotica (in ieder geval meestal).

Zou trouwens een mooie uitdaging zijn om in een stuk zee op natuurlijke wijze te kweken. Afzetten, geen vissers erin en puur natuur... Nja, economisch ws. niet te doen :(

Beantwoorden
Citeren
ssacr
Poker Player

Tong en tarbot is men mee bezig weet ik, kabeljauw wist ik niet. Vis kun je het beste zelf vangen of bij de viswinkel kopen.

Met de buiken uit de filet snijden bedoel ik niet de graten uit de buik, maar een stuk buik uit de filet snijden ( met dat vliesje ). Dat bleef voor de Nederlandse markt eraan zitten.

Die restjes buik gingen met kibbelingkruiden en klein gesneden weer verder. Kibbeling die toch meestal geen kabeljauw is, maar koolvis of heek.

Beantwoorden
Citeren
Moderator
SDK1987
Oldschool Grinder

Heb je nog wat gevist de afgelopen dagen?

Beantwoorden
Citeren
Zeezout Topicstarter
Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

Nee, is niets meer van gekomen. Ik kom er niet aan toe, momenteel. Poker ook niet, trouwens :(

Deze week zit het er ook niet meer in, vrees ik :(

Beantwoorden
Citeren
ilgenio86
PokerStrategist

Oorspronkelijk gepost door Zeezout
Nee, is niets meer van gekomen. Ik kom er niet aan toe, momenteel. Poker ook niet, trouwens :(

Deze week zit het er ook niet meer in, vrees ik :(

oei drukke periode?

Beantwoorden
Citeren
Zeezout Topicstarter
Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

Helaas wel ja, even de tandjes op elkaar dus :P

Beantwoorden
Citeren
ShovingLoose
Oldschool Grinder

Even een pokerbreak kan goed werken:f_cool:

Beantwoorden
Citeren
Moderator
SDK1987
Oldschool Grinder

Deze week heb je het zeker dan ook nog druk of valt het nu wel mee?

Beantwoorden
Citeren
Zeezout Topicstarter
Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

Ben bang dat het een drukke zomer gaat worden. Ik heb een hele lijst met dingen die gedaan moeten worden en de jongste zit waarschijnlijk in zijn drukste levenjaar, dus heb de handen even vol.

Ik bekijk het gewoon van dag tot dag, da's genoeg.

Beantwoorden
Citeren
Moderator
SDK1987
Oldschool Grinder

Zo te zien heb ik wat gemist, want je bent zo te zien gepromoveerd tot moderator.
Succes :gl:

Beantwoorden
Citeren
Zeezout Topicstarter
Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

Tja, was even nodig wegens zomerkoorts bij sommige medewerkers :P

Beantwoorden
Citeren

Leuk logo, Zee! ;)

Beantwoorden