Oorspronkelijk gepost door wcgrutto
Lekker die makrelen op de BBQ. Hoop dat ze gesmaakt hebben.Vraagje, zitten er in de verse vis(makreel) die je vangt soms wormen. (Doorschijnende witte lange) Heb er zo eens wat gehad in wat makrelen die ik op vismarkt hier had gekocht. Maar weg gesmeten. Maar later op internet wat zitten snuffelen en daar las ik dat dit niet perse betekende dat de vis niet vers was. Jij, als kenner, leek me de ideale persoon om het aan te vragen.
In principe zit in verse vis de eventuele wormen in de ingewanden en niet in het vlees. Zodra een vis sterft, verplaatsen die wormen zich naar het vlees. Dit is ook de reden waarom sushi altijd eerst minimaal tot -32 graden bevroren moet zijn geweest. Het doodt de ringwormen.
Overigens is ook het goed verhitten van de vis genoeg om eventuele wormen te doden.
Daarom is het ook verstandig om vers gevangen makreel direct te doden en schoon te maken (ingewanden en kieuwen eruit) en op ijs of in een goed koude koelbox te bewaren. Zo houd je het vlees mooi schoon en goed. Makreel heeft zacht vlees, dat snel bederft (laat dus geen gevangen makreel een uurtje in een warme tas liggen, want dat wordt kotsen :P)
Ringwormen zitten overigens niet in elke makreel of andere zeevis. Ze komen er in voor en door de vis goed schoon te maken en in te vriezen of te verwarmen voor consumptie, is elk risico van wormen uitgesloten.
Op een (buitenlandse) vismarkt is niet-gekoelde makreel vaak al te lang warm geweest. Ik zou die niet meer eten, denk ik.
Wanneer je echter goed met de verse vis omgaat, kun je hem enkele dagen in de koelkast bewaren. Anders zo snel mogelijk (en koud mogelijk) invriezen en de volgende dagen wat koud water er overheen sproeien of snel in koud water dompelen en weer in de vriezer (glaceren). Geglaceerd houd je ze dan to 6 maanden goed (gerookt tot 3 maanden, daar je die niet kunt glaceren).