Ga naar het forum
AK - vs4bet/5bets?

Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] AK - vs4bet/5bets?

20 Berichten
10 Gebruikers
0 Reacties
1,023 Weergaven

Heb laatste dagen gemerkt als ik 5betshove met AK, dat ik dan vrij vaak gesnapt word door QQ+... Overplay ik AK dan? Ik fold AK bijna nooit pré, alleen tegen übernits, of zou ik tegen TAGs dus mijn AK ook meer moeten folden? Ik speel NL25, miss word hier te weinig teruggespeeld waardoor het lijkt of ik mijn AK overplay? Dan denk ik van ik kan toch moeilijk 3bet/fold spelen met AK préflop? Dat zou toch iets té nitty zijn imo?

Iemand advice?

19 reacties
AmsterdamCalling
PokerStrategist

Cash games gewoon knallen, behalve als het echt obv AA of KK is (dit zie je meestal wel aan raisesizes).

Niet 3betten met AK, behalve als villain uberaggro is die preflop shoved met Ax.

Vrijwel niemand op micro's stackt met AQ of slechter af, pas op NL100 kan je met AK gaan 4bet/shoven omdat er veel aggro regs zijn en je vaak de prijs krijgt om te 4betten omdat er zo aggro gespeeld wordt. Op de micro's wordt gewoon zo vaak op 3bets gefold dat je veel beter 3bets kan bewaren voor SCs.

_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

IP ga ik wat meer flatten, maar OOP ga ik toch blijven 3betten. AK speelt OOP niet echt fine imo :)

paulverme
PokerStrategist

op micro's AK 4betten is de hand serieus overplayen imo

uit positie tegen unknown of reg fold ik zelfs. In positie zal ik af en toe flatcallen

is natuurlijk villaindependent maar als ze 3betten is het erg vaak AA, KK, QQ waar je tegen zit

iamthedanger
BlackMember

ik zal hier zo even reageren ;o

iamthedanger
BlackMember

Oorspronkelijk gepost door Fabuleuss
Heb laatste dagen gemerkt als ik 5betshove met AK, dat ik dan vrij vaak gesnapt word door QQ+... Overplay ik AK dan? Ik fold AK bijna nooit pré, alleen tegen übernits, of zou ik tegen TAGs dus mijn AK ook meer moeten folden? Ik speel NL25, miss word hier te weinig teruggespeeld waardoor het lijkt of ik mijn AK overplay? Dan denk ik van ik kan toch moeilijk 3bet/fold spelen met AK préflop? Dat zou toch iets té nitty zijn imo?

Iemand advice?

Oke, komt ie.

Depends ten eerste waar: BU vs Blinds of SB vs BB is standaard raise/stackoff voor value lijkt me. Wanneer moet je niet 3betten met AK? Als spelers UTG/MP opent en erg nitty is EN veel fold naar 3bets. Op de micro's dan, dit betekend dat je tegen 16/12 of 17/14 spelers met een f3bet van 90 ofzo gewoon niet moet gaan 3betten met AK omdat er gewoon geen value in zit, en als je flat het awesome doet tegen hun openingsrange.

Wanneer wel: als villains niet superubernitty zijn en niet veel folden naar 3bets zodat je gewoon voor value kunt 3betten. Wat we alleen dus niet gaan doen is voor value 3betten en dan folden naar een 4bet.

Dus stel je zit op de BU met AKo, UTG (17/14) opent UTG, jij 3bet hij 4bet jij fold. Je moet nadenken wat je doel is als je gaat 3betten/4betten en niet gewoon denken: ik heb AK ik 3bet!

Dus dat hele verhaal van 5betshoven dat verkeerd is voorkom je hiermee eigenlijk.

wat maakt het uit of ze veel folden tegen een 3bet? dan heb je toch hun raise opgeraapt?

iamthedanger
BlackMember

Oorspronkelijk gepost door stavacik
wat maakt het uit of ze veel folden tegen een 3bet? dan heb je toch hun raise opgeraapt?

Klopt, maar tegen nits zit er dan waarschijnlijk meer value in een flat pre, je kut zo ook squeezers aanpakken. Verder kan je dus beter raisen met 8Ts bv, dan hb je die FE ook en kan je prima folden op een 4bet, a5s is er ook een prima hand voor.

Als je Ak flat in die spot hou je dus AQ,AJ,KQ,KJ in zijn range die hij anders fold waar je dus gewoon value van gaat krijgen.

joyceenbob
PokerStrategist

dus eigenlijk zijn we weer terug in 2006 toen iedereen gewoon z'n AK flatcallde. Als dit weer helemaal in is dan gaan we in 2013 AK weer überaggro spelen :P

poker keeps changing

Denk als je AK niet 3bet je veel value laat liggen. ik begrijp de redenatie dat je beter kan flatten tegen nits omdat maximaal value te halen.
Maar normaal kun je toch gewoon het beste 3betten??? op micro's krijg je echt nog wel actie van A/QJT of K/QJ suited. Verder callen ze veel random trash waar je ver op voor ligt.

_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Oorspronkelijk gepost door larszs
Denk als je AK niet 3bet je veel value laat liggen. ik begrijp de redenatie dat je beter kan flatten tegen nits omdat maximaal value te halen.
Maar normaal kun je toch gewoon het beste 3betten??? op micro's krijg je echt nog wel actie van A/QJT of K/QJ suited. Verder callen ze veel random trash waar je ver op voor ligt.

Het probleem is dat NITS niet callen met zo'n soort handen. Tegen loose spelers kan je ze wel beter 3betten...

iamthedanger
BlackMember

What he said. Ik bedoel het ook vs UTG of MP meestal.

Stel iemand speelt 16/14 en opent UTG/MP, dan zal zijn range ~9-12% zijn meestal dan is dat ~22+/KQ/ATs/AJ+, als je dan 3bet fold hij alles behalve AK en (TT,JJ?) QQ+. Dat betekend dat hij ongeveer 1/3 tot 1/4 van de tijd fold. Maar als hij called/raised dan zit je vaak in een awkard situatie aangezien je dan tegen een nit zit die UTG gaat 4betten en dan ben je niet superblij met je AK.

Dus wat 3bet je dan wel? QQ+ bijvoorbeeld alleen en AT omdat je dan blockers hebt (om je QQ+ te balancen, denk niet dat het nodig is overigens).
Als je dan 4bet wordt kan je easy shoven en als je met AT 4bet wordt kan je easy folden.

Als je dat doet heb je een 3betrange van 2.56% tegen een UTG nit wat me best redelijk lijkt, en je kan zelfs alleen KK/AA 3betten.. hoewel een flat zelfs daarmee goed kan zijn tegen een UTG nit.. waarom? Omdat nits zich ook wel beseffen dat ze nits zijn dus waarschijnlijk veel gaan folden naar 3bets.

Wat je dus moet doen is polariseren tegen nits met 3bets, dus nuts 3betten en handen met blockers/suited gapped connectors. Op de lage limieten kan je best gewoon alleen voor value 3betten, QQ of KK+. Verder zit er vaak ook veel value in een flat.

Goede stukken envyjosh over wanneer je wel en niet met AK 3bet. Ik ben dit op gaan volgen en 3bet UTG en vaak nitty MP spelers niet meer.

Kom hierdoor wel redelijk vaak in klotespots terecht merk ik, wat zouden jullie in de volgende situaties doen nadat je hebt geflat met AK?

1. Je hit je A of K op een drawheavy board.
Ga ik hier uit protectie op een cbet raisen of call ik hem slechts? Op een dry flop call ik zo en zo alleen lijkt mij fine?

2. Je mist compleet.
Geef je meteen op? Ik probeer uit stats te halen of villian floatbaar is (hoge 2nd barrel?). Maar bij bijvoorbeeld een unknown ga je dan toch de cbet callen en maak je hier ondersheid bij in wet/dry flops? (mogelijk raise al op wet flop?)

3. Je callt flop en krijgt een second barrel.
a. Je hebt gehit, ik call hier eigelijk standaard nogmaals zowel bij een wet als dry board, wil mn hand niet overspelen of op hoeven te geven tegen een 3bet als ik de turn raise. Kan ik hier nogmaals callen?
b. Je hebt niet gehit, hier geef ik eigelijk standaard op bij geen hit. Andere mogelijkheden? Waar baseer ik die op?

4. 3d barrel...
Hier geef ik toch eigelijk wel altijd op, zowel op wet als dry flops. Moet ik hier toch doorcallen op bijv een wetflop waarbij de draws niet gekomen zijn? Maakt het uit hoeveel villian bet? Bijv 50%pot wel callen meer niet..?

Ik merk gewoon dat ik het heel moeilijk vind te spelen met AK wanneer ik slechts call. Ook heb ik ditzelfde probleem als ik bijv QQ call en t.m de river een overpair hou en 3 barrels krijg, call ik die compleet af?

LaughingMan85
Elite Grinder

Denk dat hier een onderscheid moet gemaakt worden tussen SH en FR. Bij FR nits (12/9) kun je imo moeilijk AK gaan flatten voor value tegen een UTG opener. oké miss tegen AQ and thats it, voor de rest lig je zo ver achter tegen hun range dat je bijna gewoon altijd moet folden op any cbet indien je niks heb gehit. AK is dan ook geen made hand die je 3bet voor value tegen nits maar als semibluff imo
Tegen 16/12 spelers ed. moet je eigenlijk naar heel je 3bet spel gaan kijken om te beslissen of je al dan niet gaat 3betten met AK omdat enkel 3betten met QQ+ dan ook geen zin heeft omdat je dan helemaal geen actie krijgt, dus ofwel moet je dan met niks 3betten ofwel met nog een hele hoop andere speculatieve handen als semibluff en dan blijft AK ook steeds een goede hand om mee te semibluffen.
En als villain dan looser gaat terug spelen omdat je met een hoop speculatieve handen 3bet kunt je AK dan terug weer gaan value3betten.
Maar op micro's komt dit praktisch niet voor dus is een flat miss wel de betere optie.

AmsterdamCalling
PokerStrategist

Ligt toch aan situatie, krijg het toch 1/4 van de tijd tegen AK erin, 1/4 van de tijd tegen QQ en de andere helft KK en AA. Niet echt profitabel dus. Maar goed gister een handje dat ik vanaf de BU raisede, reraised de aggro Big Blind je een keer met AA en dan gaat het er bijna altijd in. niks an te doen.

Speel NL25 fullring rush, merk dat vaak meer als 50% vd spelers unknowns voor mij zijn (geen stats zoals op de regs). Het is dan vaak ook moeilijk ranges vast te stellen.
Het flatten van AK en raisen van KK+ maakt dan imo ook niet veel uit, zolang ik geen stats over hen heb hebben zij dat ook niet over mij dus weten ze ook geen 3bet%. Kan me voorstellen dat tegen regs wel rekening gehouden moet worden met mijn eigen 3bet% en is het misschien weer wel beter om met AK te 3betten om dus ook met KK+ voor value te kunnen 3betten.

Maar jij zegt dan toch weer eigelijk dat je UTG unknows niet moet smootcallen met AK? Je staat idd als ik naar mijn range kijke alleen op AQs voor. Maar vaak zullen ze net als mij met PP raisen die geen set hitten, is een float dan geen goede optie?
Vrees wel overigens dat je bij een gehitte A of K vaak of hooguit 1 cbet krijgt (lager PP) of terrible achterloopt tegen bijv een set. Met geluk heb je soms zijn range dominated.

Maar toch ook over mijn vorige post. Stel je callt wel met AK hoe ga je dan met die 4 situaties om?

Tnx in advance alvast erg leerzaam ;)

LaughingMan85
Elite Grinder

Dat is juist het probleem met callen met AK tegen FR nits, als je K/A hit lig je ofwel achter ofwel krijg je maar 1 straat value, en floaten ed. is ook niet zo leuk omdat hun range juist zo sterk is.
Tegen wat loosere openers is het wat player dependant natuurlijk wat je postflop doet als je callt preflop ivm floaten/slowplayen ed., daar kun je niet zomaar een eenzijdig antwoord op geven.
Meestal heb je toch al wel een betrouwbare VPIP/PFR stat op villain en kun je daar je spel op aanpassen, tegen complete unknowns speel ik dan wel liever fit or fold.

okay duidelijk!
maar ga ik tegen een unknown dan folden vanuit bijv de BB met AK?
Als ik namelijk fit/fold speel zonder daarna moves (floats ed) uit te halen op de flop lijkt dit mij -EV aangezien je 35% vd keren ong hit en dan of 1 str value krijgt of hard gevaluetownd wordt tegen een betere hand..

Fold lijkt me ook weer zo weak.

En standaard 3bet tegen unknown (ofc fold op 4bet)? Vaak zullen ze bijv AQ 22 - JJ hebben welke pre al veel gefold kunnen worden of op een contibet?

interessante discussie, moeilijke hand nml tegen utg raiser

LaughingMan85
Elite Grinder

Folden zou ik zeker nooit doen, ik 3bet gewoon standaard AK tegen unknowns, aangezien jij ook nog een unknown bent voor hen en dus zeker geen gekke dingen zullen doen vs een 3bet en dus waarschijnlijk enkel verder spelen met QQ+/AK en dan is een 3bet met AK als semibluff zeker wel profitabel.