Ga naar het forum
"De odds zijn goed"...

Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] "De odds zijn goed"???

14 Berichten
7 Gebruikers
0 Reacties
1,462 Weergaven

Hey allen, ik begrijp wel hoe je odds en pot odds postflop berekent, met een draw ofzo, maar soms lees ik hier en daar zelfs preflop, of op de river dingen als "de odds zijn redelijk" "hier kan je callen omwille van de odds"... Hoe kan ik dat weten als je nog geen draw hebt ofzo, of als de laatste straat aangekomen is...de pot odds kan ik berekenen ja, maar aan welke odds moet ik dat spiegelen?

Sorry als dit een noob-vraag is.

13 reacties
FriskyArt
Oldschool Grinder

Naast het berekenen van je outs en de prijs (odds) is er ook iets als implied odds, wellicht dat je dit over het hoofd hebt gezien of niet mee vertrouwd bent. Meer info vind je bij de tutorials hier op de site.

preflop is het zo dat je soms "goede odds" krijgt om een matige hand te spelen omdat je sowieso al goede odds krijgt (bv 5:1 ofzo), plus ook nog implied odds als je iets moois flopt

de kans dat je iets moois flopt is dan klein, maar de prijs is goed genoeg om een gokje te wagen

_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Oorspronkelijk gepost door anunaki
preflop is het zo dat je soms "goede odds" krijgt om een matige hand te spelen omdat je sowieso al goede odds krijgt (bv 5:1 ofzo), plus ook nog implied odds als je iets moois flopt

de kans dat je iets moois flopt is dan klein, maar de prijs is goed genoeg om een gokje te wagen

Maar die "sowieso" goede odds, da's zo vaag imo...ik zou het graag meer exact weten.

edit: implied odds snap ik wel, maar daar is ook geen exact getal op te plakken ofzo dusja...

Pimh112
Poker Player

bumping for interest.
(voor hoe ik het snap is 5:1 gelijk aan een pot die de "grootte" 5 heeft, en je "betaald" 1 om mee te gaan. Dit is niet veel want meestal zit het rond de 2:1(?)
En pot : bet = pot odds?
En de pot ods > outs = Goed om te callen?)

_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Oorspronkelijk gepost door Pimh112
bumping for interest.
(voor hoe ik het snap is 5:1 gelijk aan een pot die de "grootte" 5 heeft, en je "betaald" 1 om mee te gaan. Dit is niet veel want meestal zit het rond de 2:1(?)
En pot : bet = pot odds?
En de pot ods > outs = Goed om te callen?)

Ja dat klopt wat je zegt (maar ipv outs wordt er odds gebruikt, pot odds> odds)

Maar mijn vraag is dus, odds kan je niet echt weten preflop, hoe kan je dan het regeltje pot odds > odds doen.

want (no offence hoor) "de kans dat je flopt is klein" en "maar de prijs is goed", is veel te vaag voor mij, hoe weet je dat de prijs exact goed is? hoe weet je vanaf welke pot odds de prijs goed is? is 3:1 goed? is 3,5:1 goed? is 25:1 goed? swat, je snapt het plaatje wel :)

Odds zijn iets anders dan Pot Odds.
"Odds" is simpelweg de kans die je hebt dat je hand slaagt (dus ook preflop) daar waar Pot odds een berekening is of de prijs goed genoeg is om mee te gaan of dat je hem beter kan laten schieten omdat je anders verliesgevend speelt.

_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Oorspronkelijk gepost door m4cs3th
Odds zijn iets anders dan Pot Odds.
"Odds" is simpelweg de kans die je hebt dat je hand slaagt (dus ook preflop) daar waar Pot odds een berekening is of de prijs goed genoeg is om mee te gaan of dat je hem beter kan laten schieten omdat je anders verliesgevend speelt.

nee? "pot odds> odds?" Dat is de de berekening, niet pot odds op zich.

edit: kunnen we het trouwens ontopic houden? ik weet wat pot odds en odds zijn, maar dat is niet het onderwerp van het topic.

Pot odds is idd de verhouding tussen de pot en de odds... maar het is wel verschillend van de "odds" zelf :)

_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Oorspronkelijk gepost door m4cs3th
Pot odds is idd de verhouding tussen de pot en de odds... maar het is wel verschillend van de "odds" zelf :)

no offence, maar dat klopt niet wat je zegt

Uit het artikel
De odds zijn de verhouding: niet nuttige kaarten : nuttige kaarten.
Die pot-odds zijn de verhouding: mogelijke winst : inzet.

Zijn de pot-odds groter dan de odds van een made hand, dan maak je op de lange duur winst. Zijn ze kleiner, dan maak je op lange termijn verlies.

terug ontopic nu.

Twisted1984
Elite Grinder

Even de vraag van OP; de term goede odds om te callen op de river houdt meestal in dat je niet heel vaak de beste hand hoeft te hebben om de call +EV te maken.

Stel dat de pot $50 is en de tegenstander bet $20, dan krijg je goede odds. Je hoeft namelijk maar 20/70 = 28% van de keren de beste hand te hebben. Dit zet je dan uit tegen zijn range (on the spot even bedenken waarmee hij zou betten: hoeveel combinaties missed draws hij heeft, hoeveel hij met mindere handen valuebet) en dan kun je tot een globale conclusie komen of een call +EV is of -EV.

Handvoorbeeldje (heel simpel en niet echt realistisch, maar gaat om het punt):

Board op de river is 2 :heart: 4 :heart: 7 :club:, Q :diamond:, J :spade:

Pot $50, villain bet $20, en jij hebt A :heart:J :heart:. Nou als zijn range daar 56, mindere flushdraws, QK, QJ, AQ is, zul je niet altijd de beste hand hebben, maar moet je toch callen omdat die missed draws ook in zijn range zitten en je hoeft maar ~28% van de keren de beste hand te hebben om het +EV te maken.

_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Danku, da's al iets waar ik aan heb.

edit: maar tijdens de play kun je wel niet rap rap dat gaan invullen in equilab natuurlijk...dus moet je dat door dat achteraf in te vullen en het dan ongeveer te onthouden (maw door ervaring) het leren?

Twisted1984
Elite Grinder

Ervaring en logisch redeneren en dan kom je wel op een beslissing in een paar seconden.

LaughingMan85
Elite Grinder

En als ze zeggen dat je goede odds hebt om preflop te callen slaat dat op de kans dat je de beste hand flopt.
Als je bijvoorbeeld met een PP'tje zit weet je dat je 13,3% van de keren een set hit of maw zou je odds moet krijgen van 7,5:1 maar als je je odds krijgt van maar 5:1 of zoiets zijn je "odds" goed om te callen omdat je mits implied odds profitabel kunt gaan callen.
Met SC's ed. wordt dat natuurlijk al wat moeilijker om te gaan uitrekenen wat voor odds je in welke spot minimaal zou moeten krijgen (aangzien je hier ook in rekening moet nemen of je kunt gaan semibluffen postflop of niet) en dit komt inderdaad voornamelijk uit ervaring en door ermee bezig te zijn bij het beoordelen van je eigen spel.