Hey NoxInvictus,
Ik durf geen harde getallen te noemen, maar hopelijk kan ik je wel iets verder helpen.
Agression Factor: Zegt iets over de verhouding tussen het aantal bets en raises ten opzichte van het aantal calls. Bets en raises zijn agressief, een call is passief. Zodoende Agression Factor. Een TAG (Tight-agressive speelstijl) zal dus een hele hoge AF hebben, mogelijk tot in het oneindige, omdat deze niet zal callen, maar altijd zal raisen om zo snel mogelijk die pot op te bouwen. Een SSSer bijvoorbeeld callt nooit, dat is gewoon SSS eigen. SSSers die volgens de PS strategie spelen zullen dus een hele hoge AF hebben. Passieve callingstations en slowplayers hebben dus een lage AF. Ik durf hier geen grens te trekken wat passief en agressief zou zijn.
Wat kun je nou bijv. met zo'n AF? Als je weet dat iemand een hele lage AF heeft, dan kun je geen bluffs inducen. Deze speler zal zelden uit zichzelf betten, zeker niet als bluf. Daarom moet je zelf valuebetten. Callingstations zullen bijv. wel bets callen maar zelden zelf betten. Check/raisen is dus geen optie tegen mensen met een lage AF. Heeft iemand nou een hele hoge AF, dan zal deze nog wel eens kunnen bluffen of slowplayt weinig, en dan kun je wel eens check/raisen voor value, of floaten, of allerlei andere trucjes toepassen door hun de fout te laten maken. Maar alles blijft een risico, en als ze toch behind checken laat je misschien value liggen.
WTSD: Went to Showdown. Dit geeft het % weer van het aantal handen dat een spelers speelt waarmee hij/zij naar de showdown gaat. Als je een 50% WTSD hebt ga je dus met de helft van je handen naar de showdown en leg je de andere helft die je preflop wel besloot te spelen alsnog op de flop/turn/river weg. Iemand die TAG speelt zal dus alleen met sterke handen naar de showdown gaan. Deze zal dus een lage WTSD hebben, maar waarschijnlijk een hoge W$SD, wat staat voor Won Dollars At Showdown, want deze heeft vaak de beste hand. Een callingstation zal een relatief hoge WTSD hebben, en iemand die een 2nd pair of een busted draw niet weg kan leggen, of gewoon niet geloof dat jouw flushdraw op de river is aangekomen, die zal ook een hoge WTSD hebben. Ook hier durf ik geen waardes te geven van wat goed is, wat hoog is, etc.
Wel kan ik je zeggen dat je bijv. tegen mensen met een hoge WTSD, zeg bijv. boven de 50%, beter niet kunt bluffen. Wel kun je dan bijvoorbeeld wat groter valuebetten, want ze leggen hun hand niet vaak genoeg weg. Dat zijn zo al 2 kleine dingen die je hiermee kunt uitbuiten.
Maar algemeen geldt dat de lage stakes, zeker NL10, en al wat minder op NL25, erg passief zijn, en dus zelf voor value betten bijna altijd meer oplevert dan slowplayen en bluff inducen.
Ik hoop dat je hier vast wat mee vooruit kan.