Ga naar het forum
SSS play winstgeven...

Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] SSS play winstgevend ?

15 Berichten
4 Gebruikers
0 Reacties
846 Weergaven
faithless1

Beste mensen,

Ik speel al enige tijd de sss strategie op partypoker waarmee ik ben begonnen met de start kapitaal van $ 50,- ondertussen heb ik 11.600 handen gespeeld en staat de bankroll op $ 45,-.
Ik begon met een goede start van $ 18,- winst en speelde strak volgens de shc, ondertussen uiteraard wat video's bekeken en forum gelezen incl. handjudgements.

Op dit moment heb ik het idee dat het niet echt winstgevend is, ik krijg lange tijd niet de handen die ik kan en mag spelen maar betaal natuurlijk wel netjes de blinds, laatste tijd als ik dan een hand krijg word er pre flop voor mij geraisd waardoor ik hem weg moet leggen.
Ik zie dus eigenlijk langzamerhand mijn bankroll wegsmelten.

Zijn er nog mensen die sss spelen ?

Is mijn verwachting na 11.000 handen te hoog en moet ik op nog langere termijn bekijken ?
Het is natuurlijk voor anderen moeilijk te bepalen waar het aan zou kunnen liggen.

14 reacties
MeanGreen

SSS kan zeker wel winstgevend zijn, in ieder geval uit eigen ervaring. SSS is echt een lange termijn strategie, 11k handen zegt nog niet bijzonder veel, dus het kan zijn dat je gewoon goed speelt, maar gewoon pech hebt gehad.

Zonder veel meer details dan dat is het moeilijk bepalen waar het mis gaat, maar om te beginnen:

Welke limiet speel je?
Start je met 20bb en verlaat je de tafel bij 25bb?
Niet te veel andere shortstackers aan tafel?
Welke SHC gebruik je?
Speel je met stats?

faithless1 Topicstarter
faithless1

Hoi Meangreen,

Dank je wel voor je input.
Ik speel momenteel op partypoker en speel nu nl4, aangezien ik in bankroll ben gezakt wil ik eigenlijk eerst de wat lagere limiet beaten.

Ik gebruik de shc welke in de strategie sectie staat.
Verder ga ik inderdaad met 20bb aan tafel zitten en koop ik bij volgens de strategie en verlaat de tafel bij 25 bb.
Ook kijk ik actief naar eventuele andere short stackers en dat er voldoende spelers aan de tafel zitten.

Ik gebruik stats vanuit Elephant, alhoewel ik hier wel wat hulp bij kan gebruiken betreffende HUD.

Aan het begin ging het dus enorm goed, maar momenteel zit ik constant rond de $ 50,- en had ik gedacht dat na dit aantal handen er toch wel iets van progressie in zou moeten zitten.
Doordat je niet de juiste kaarten krijgt of dat je bepaalde kaarten moet folden als er voor je geraisd word heb ik momenteel het idee dat daarin het verlies zit (door betaling van je blinds).
Uiteraard zal er weer een stijging komen waarbij ik dan vaak weer op mijn startkapitaal zit van $ 50,- waarna dan weer de daling begint (veel variance dus).

Ik kijk ook graag en geregeld naar de video's, met name van Gerv is erg duidelijk en leerzaam (playing the effective stack).
Hiervan volg ik de video die speelt op de limieten waar ik momenteel op speel.

NLDPeter

klinkt alsof je hard aan je spel werkt. Dat is erg goed. 11.000 handen lijkt veel maar is qua lange termijn hoeveelheid best wel weinig. Het is dus heel goed mogelijk een winnende speler te zijn en over 11.000 handen verlies te maken. Toch is het waarschijnlijk goed om niet meteen aan te namen dat het aan de pech ligt. Als je iets van pokertracker of elephant hebt is het een goed idee om de handjes waarin je het meest verliest te posten. Heb je geen makkelijke manier van handen terug vinden dan raad ik je aan tijdens het spelen een tekstdocument te openen en daar de handhistories van de belangrijke handen uit je sessie in te plakken, en die vervolgens op het sss-handjudge-forum te plaatsen als je klaar bent. Op die manier kan je foutjes uit je spel halen.

faithless1 Topicstarter
faithless1

Hoi NLDPeter,

Bedankt voor je input.
Ik gebruik Elephant en zat daar gisteravond ook in te kijken en zag dat bepaalde handen niet winstgevend zijn voor mij, ik meen KQ handen.
Zal eens kijken of ik vanavond wat handen hiervan kan posten op de judgement forum.
Ik ben inderdaad bezig om mijn spel te verbeteren, vind het leuk om te spelen en als het dan nog wat winst op zou leveren is het helemaal mooi meegenomen :-).
Met het stukje wiskunde heb ik nog weleens wat moeite, wat soms voor komt bij freeplay situaties.

Kan iemand mij vertellen in hoeverre het stealen bij sss van erg groot belang is ?
Ik zie namelijk in de begin series van de video's over sss hierover niets terugkomen, waarschijnlijk in latere series wel.
Hiervoor is natuurlijk wel een goede read/stats van belang denk ik.

MeanGreen

Stealen is zeker goed voor je winrate en met de statistieken van Elephant kan je goed zien welke tegenstanders zich wel laten stealen en welke niet. Steals staan genoemd in deze SHC: http://resources.pokerstrategy.com/Strategy/nl/pdf/ps_nl_basic_handout_V4_nl.pdf , hoewel ik die chart wel erg basic vind.

Er is een andere uitgebreidere SHC die wel wat complexer is, maar volgens mij ook beter dan de huidige.

Je kan de totale stats posten van je handen tot nu toe, misschien dat daar iets uit valt af te leiden. PFR, VP$IP, etc.

Ik neem aan dat je tafels zoekt met liefst 8/9 tegenstanders en dat je in principe niet limpt of raises callt? Post je de blind als je net aan tafel komt of wacht je op de big blind?

Er zijn een aantal dingen die je winrate negatief beïnvloeden die niets met gespeelde handen te maken hebben, maar met deze post en de vorige denk ik dat ik de meest voorkomende wel gevraagd heb.

Het feit dat je ongeveer rond de $50 blijft hangen is op zich wel positief, als je hier en daar nog wat punten kan verbeteren kan je zomaar je winrate iets verbeteren en wel winst gaan maken.

faithless1 Topicstarter
faithless1

Hoi MeanGreen,

Weet je misschien waar ik die andere uitgebreidere SHC kan krijgen ?
Op een video van Gerv zag ik ook dat hij een bepaalde chart liet zien met veel meer uitgebreide info betreffende outs en draws.
Anders moet ik even tot zondag wachten want ik had begrepen uit de video dat hij deze tijdens een coaching wel ter beschikking wilde stellen.

Verder wacht ik altijd op de BB voordat ik in het spel stap.
Op de shc staat inderdaad wat info over steals, ben met je eens dat deze nogal redelijk basic en tight vind.
In het zilver gedeelte van de strategie word ook gesproken over steals en worden een aantal handen gegeven om mee te stelen zonder stats, dit zijn er al aanzienlijk meer dan vanuit de shc.

Ik zal vanavond hier in deze thread ook even proberen mijn gehele stats te posten, dit moet volgens mij dan via een schermafbeelding toch ? Volgens mij kan je deze vanuit elephant niet opslaan.

MeanGreen

Je zou je stats kunnen overtypen, maar een printscreentje is makkelijker denk ik ;)

De oudere SHC heb ik wel als pdf op m'n pc staan thuis denk ik, daarnaast is er nog een engelse silver SSS chart met odds en outs, maar beide heb ik gewoon via hier gekregen ergens, dus misschien heeft iemand de linkjes wel voor je.

Op het eerste gezicht lijkt er niet zo veel mis met het volgen van de strategie als het aankomt op zaken die niets met je gespeelde handen te maken hebben. Misschien dat je stats iets kunnen aanwijzen, maar het lijkt erop dat je gespeelde handen moet proberen te verbeteren, omdat daar nog wat leaks in zouden kunnen zitten.

faithless1 Topicstarter
faithless1

Hoi,

Hieronder heb ik een analyse gepost van de elephant.
Wellicht kunnen jullie eens zien of hieruit meer info te halen is ?

Alvast bedankt.

Copymeistrr

6/6 lijkt me nogal tight.. :P

faithless1 Topicstarter
faithless1

Hoi Copymeistrr,

Thanks voor je reactie.
Ik speel toch echt volgens de chart, laatste tijd wel geregeld gehad dat er net voor mij met bepaalde handen geraisd word waardoor ik weg moet leggen.
Voor de rest houdt ik toch de chart aan van de sss.

faithless1 Topicstarter
faithless1

Gisteren nog eventjes gespeeld en 1,23 dollar verloren.
Vanavond ook nog gespeeld en 1.000 handen gespeeld volgens elephant, 2 dollar verloren.
Ik kan niet achterhalen waar het aan ligt.
Zal het dan toch een bepaalde downswing zijn ?
De ratio klopt gewoon niet (speelbare handen spelen ten opzichte van de winst die daaruit voort moet komen).

Vanavond een paar erg vervelende handen tegen gehad, maar dat is poker dat begrijp ik ook volkomen het kan alleen zo enorm frustrerend zijn als het op zo'n avond een paar keer achter elkaar gebeurt :-)
Sowieso weet ik dat mijn KQ handen erg moeilijke handen voor mezelf zijn om mee te spelen, het is volgens de chart natuurlijk ook de laagste kaart die preflop geraisd mag/kan worden in blind positie of late position.

Wie kan mij vertellen wat een beetje het gemiddelde is qua gespeelde handen waarop je enige basis kan vormen ?
Ik lees dan weleens op blogs dat mensen al enorm snel een behoorlijke bankroll opbouwen.

Uiteraard blijven we positief en verwacht ik snel weer in stijgende lijn te zitten, de afgelopen dagen viel de showdowns die ik speelde gewoon niet gunstig.

MeanGreen

Je moet je denk ik niet te veel focussen op een enkele sessie of van een paar dagen. Als je een goed gevoel hebt bij de gespeelde handen, na analyse volgens de strategie goed hebt gespeeld dan moet je denk ik tevreden zijn, de winst komt dan uiteindelijk vanzelf.

Deze maand heb ik echt zelf niet anders gespeeld dan vorige maand, maar na 16k handen deze maand sta ik op -1.69bb/100 terwijl dat vorige maand 4.06bb/100 was, ook over 16k handen.

Het geeft zeker een beter gevoel als je sessie na sessie winnend afsluit, maar dat is echt niet altijd het geval. Als het een paar avonden minder gaat moet je gewoon je schouders ophalen, de gespeelde handen bekijken en met goeie moed morgen weer opnieuw beginnen.

faithless1 Topicstarter
faithless1

We gaan ook zeker met goede moed een volgende sessie spelen.
Misschien open ik wel een blog, is misschien wel een leuk idee.
Ik moet in ieder geval werken aan mijn KQ handen, dat is wel duidelijk uit mijn elephant stats.
Verder de preflop all inn die ik verloren heb met hoge paren is gewoon pech en part of the game.

MeanGreen

Heb mijn stats van NL10 er naast gelegd en wat zoal opvalt:

Vp$ip en PFR zijn bij jou 5,7% en 5,6%, bij mij tussen de 7,4% op NL2 en 9,3% op NL10. Dat zal vooral komen omdat ik een steal% heb van 30% op NL10. Je gebruikt stats, dus aan de hand daarvan kan je als je wat informatie hebt over je tegenstanders vaker stealen, als ze tight zijn en hun blinds niet actief verdedigen.

Andersom zijn mijn foldSB en foldBBtoSteal iets lager, want als je stats hebt van je tegenstanders kan je ook inschatten of ze een steal proberen.

Twee andere wapens in de blinds die voor mij heel goed werken zijn de BigBlindSpecial en de SmallBlindSpecial. De eerste betekent voor mij dat ik bijna iedere SB open limper raise naar 4bb. Er wordt ontzettend vaak gewoon gecomplete in de SB met any two cards. Heel vaak pak je dan gewoon 1bb op zonder weerstand. Als de SB callt maak ik in principe gewoon een c-bet en daarna check/fold.

De SmallBlindSpecial is precies andersom: als ik in de SB zit en iedereen foldt dan complete ik niet, maar raise bijna altijd naar 3bb, ongeacht welke hand. Vaak zal de BB gewoon folden, bij een reraise zal je vaak folden, anders postflop hetzelfde als hiervoor: in principe c-bet en check/fold.

Een alternatief in de SB zijn de Sklansky-Chubukov pushes: http://nl.pokerstrategy.com/strategy/sss/1740/2/ . Iedere hand die in dat lijstje staat, behorend bij je stacksize kan je beter direct first in pushen als je enige andere alternatief folden is.