Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] `Hoe speel je on the bubble?

28 Berichten
10 Gebruikers
0 Reacties
2,267 Weergaven

Kan iemand mij hierover wat tips geven? Ik verlies telkens net on the bubble waardoor ik zelden tot nooit in de prijzen val. Het is ook verschrikkelijk irritant om leedzaam toe te zien hoe de andere 3 spelers elkaar fiches lijken te schenken terwijl de blinds steeds hoger worden en je geen speelbare hand krijgt (waardoor je wel moet shoven). Is er een algemene strategie hiervoor?

Alvast bedankt

27 reacties

Er is geen strategie hiervoor.. je moet gewoon geluk hebben met handen en/of geluk hebben met mindere handen. Ik wens je dan ook veel succes hiermee :)

DeKuip
Elite Grinder

Heb je thread even verplaatst naar het Sng/MTT strategie discussie forum.

Voor de bubble zijn zeker wel strategiën en ik denk dat je in dit forum daar verder mee kunnen helpen :)

_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Dank je wel, jeetje ik post wel altijd in het foute forum he :)

Nivlem
Oldschool Grinder

Je kunt op meerdere manieren je kans om ITM te komen verhogen. Mogelijk ligt het probleem namelijk ook eerder dan de bubble. Probeer eens uit te zoeken of jij gemiddeld een grote,kleine of gemiddelde stacksize hebt als je met 4-5 spelers over bent.

Indien je er hier nog wel goed voor staat, ligt het probleem mogelijk bij de Push/Fold fase.

Daarnaast heb je op de bubble vaak veel fold equity. In het algemeen betekent dit dat jouw tegenstanders met niet veel handen kunnen callen, wat er voor zorgt dat jij heel veel handen kunt shoven. Zorg wel dat je in deze situaties first in bent, zodat er niet al andere spelers geld in de pot hebben gestoken.

Zelf zul je wel ook tight moeten blijven callen, aangezien je door de bubble factor redelijk veel $EV zult opgeven door te callen.

Kijk eens naar onze training software hiervoor. De ICM trainer light en vervolgens de ICM trainer

Lees ook eens ons artikel over de vier standaard push/fold tabellen

Denk dat als je dit allemaal beheerst, je resultaten al snel een stuk beter zullen worden.

_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Hoi Melvin,

Super bedankt voor je advies. Ik heb inderdaad de ICM trainer light en ICM trainer gedownload. Ik haal hier goede resultaten op. Ik denk zelf dat mijn stack meestal gemiddeld tot hoog is wanneer ik in de bubble aankom. HIerna verpest ik het denk ik erg vaak. Dit komt ook omdat ik tight agressive speel en mijn stack vaker te danken heb aan goede kaarten. Hierna verpest ik het denk ik door te tight te gaan spelen (ik krijg in die fase dan ook meestal erg veel onspeelbare handen). Ook chipstealen ze me altijd (net wanneer ik dan wil restealen shoven ze me waardoor ik weer moet folden en afwachten). Ik denk zelf inderdaad dat hier mijn grote zwakte in ligt.

DonBartos
Oldschool Grinder

De bubble is juist vrij makkelijk uit te buiten.

Men is tight aangezien de centjes in beeld zijn. Als er nog iemand bust, verdien je zowaar meer dan je buy-in terug! Wat wil je nog meer?!

Aangezien bovenstaande de gedachtegang is van 80% van de matige spelers, is dit super gemakkelijk uit te buiten, door simpelweg veel te pushen, veel druk te zetten op de shortere spelers, en veel agressie te tonen, en dus zodoende veel blinds op te pikken.

Dit kan wel alleen mits je enige stack hebt, waar je ook daadwerkelijk druk kunt zetten, vandaar dat wat agressie voorafgaand aan de bubble periode ook een vereiste is.

Zodra je als shortstack aan de bubble komt, is het allemaal wat lastiger aangezien je wat minder Fold-Equity hebt, en zodoende minder blinds kunt oprapen. Hierbij is het vooral lastig omdat je met ICM te maken hebt, en dus zelf ook veel moet folden, omdat de moneybubble gewoon veel equity oplevert wanneer je hem haalt. Je kunt als shortstack zeker nog wel spots pakken, en erop letten om niet door de blinds te hoeven gaan om zo je stack op peil te houden, maar echt veel druk kun je niet zetten.

Kortom,

- Veel drukzetten als bigstack op de shorties
- Als shorty zoveel mogelijk spots pakken, maar alleen als je weet nog Fold-Equity te hebben, en geen zinloze risico's nemen.

EDIT: Oh, zie dat Melvin praktisch hetzelfde heeft gezegd.

_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Bedankt voor jullie hulp. Jullie inzichten helpen mij zeker om een betere pokerspeler te worden. Super!

De bubble is juist vrij makkelijk uit te buiten.

Men is tight aangezien de centjes in beeld zijn. Als er nog iemand bust, verdien je zowaar meer dan je buy-in terug! Wat wil je nog meer?!

Men is juist niet tight. Ze spelen veel wisselvalliger dan op het beginspel. Je kunt wel de hele tijd je kansen afwachten maar als er telkens mensen shoven voor je kun je blijven wachten tot het potje voorbij is natuurlijk. Je moet gewoon geluk hebben dat je goede kaarten krijgt of geluk hebben dat je goed hit als je zelf gaat shoven. Afwachten is echt het slechtste dat je kunt doen in ieder geval omdat wanneer je geen geluk hebt je ook geen geluk gaat afdwingen door maar niks te doen. Zit het niet mee dan begin gewoon een nieuw potje en probeer het nog eens. Mocht het dan niet lukken dan nog maar eens.

DonBartos
Oldschool Grinder

De bubble-factor afschuiven op geluk is nergens voor nodig.

Sterker nog, ik durf te beweren dat op low-stakes turbo SNGs de grootste edge op de bubble te halen valt.

Bovendien spreek je me niet tegen, he.

Ik zeg praktisch hetzelfde aangezien ik aangeef dat je juist enorm veel druk moet zetten.

En de meeste spelers zijn tight cq. moneyscared.

Jep ik spreek je ook niet tegen hoor. Op de bubble moet je actiever spelen :)

_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

@ don bartos

Ik heb nu de handout van SNG uitgeprint en gelamineerd en nu ook die van de push or fold charts.

Hartelijk dank
ik zal hier zeker studie naar plegen

Heb zuojuist weer verloren on the bubble:( helaas

Ik weet nu iig mijn zwakke punten: AK overraten en on the bubble te passief spelen of net op het foute moment shoven :)

_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Dit was ook zuur. Ik sta eerste 4 spelers over, krijg KK en verlies hem vs JJ. Hierna kon ik enkel met eerste beste hand all-in gaan maar er gingen 3 spelers mee omdat ik geen chips meer had. Gevolg: ik lag eruit :)

Ik vind het ook verschrikkelijk als ze elkaar chips gaan voeren. Het zal niet bewust zijn, maar toch :)

Hmm.. dit is echt iets wat ik nog moet leren denk ik :)

Je moet inderdaad maar eens leren hoe je K/K en A/A moet spelen.. serieus je deed niks fout als je hem headsup kreeg.. dat is dat stukje geluk wat je mist en waar ik het niet over mag hebben. Dit soort dingen gebeuren gewoon en zijn ontzettend zuur maar ik kan me niet voorstellen dat de goede spelers K/K en A/A en dat soort handen ook maar enigzins anders spelen. Dat je dit verliest maakt je geen slechte speler maar gewoon een pechvogel, net zoals ik dat ook ben. Ik wens je dan ook heel veel succes hiermee.

Nagger82
Oldschool Grinder

Bubble play draait om volgende zaken:

stacksize : short , medium equal of big
positie : CO, BU, SB of BB
blindlevel en aantal BB's left (is niet hetzelfde als stacksize)

Je moet voor jezelf voor al deze situaties (oneindig veel eigenlijk) een strategie hebben.

Ik heb een strategie voor shortstack, midstack, bigstack en equal stack voor iedere positie. Zowel voor first in ranges als voor rebound call ranges (als er voor mij gepushed is). Daar heb ik een soort basisstrategie, op basis van reads adjust ik nog.

In feite kun je het snel en makkelijk leren door ICM trainer te nemen, vier spelers in te vullen en je in het begin de shortstack te geven op verschillende posities. Speel met de blindlevels en kijk wat een shove voor je doet met je calling range. Kijk wat er gebeurt als er nog een shorstack is, dat heeft veel invloed op je ranges. Doe dan hetzelfde voor midstack (met één en twee shorties) , bigstack (ook hier es villains verschillende stacks geven) en equal stack.

Als je dat gedaan hebt en een beetje onder de knie hebt, begin dan opnieuw en studeer per positie. Kijk in de CO wat je ranges zijn als big-, mid-, short en equalstack. Doe hetzelfde voor BU, SB en BB. In deze tweede studieronde ga je veel herkennen van in de eerste gezien ICM hetzelfde is maar je bekijkt het nu vanuit een ander perspectief (stacksize ipv positie)

Hou steeds in het oog wat de blindlevels veranderen aan je ranges, soms is dat veel soms ook weinig.

Dit is echt zelfstudie. Die charts helpen op de micro's nog om je wat richting te geven maar zijn op low en midstakes waardeloos. Zeker omdat je tijdens het multitafelen niet kunt jongleren met je geplastificeerde charts.

Veel succes Nagger

_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Super advies! Dankjewel, dit ga ik zeker doen. Ja die charts ken ik nu ongeveer wle van buiten en zit momenteel ook wel in een upswing hehe.

Ga ik zeker doen. Stel ik doe dit een halfuurtje per dag, zou dat helpen?

_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Oorspronkelijk gepost door Flammie1983
Je moet inderdaad maar eens leren hoe je K/K en A/A moet spelen.. serieus je deed niks fout als je hem headsup kreeg.. dat is dat stukje geluk wat je mist en waar ik het niet over mag hebben. Dit soort dingen gebeuren gewoon en zijn ontzettend zuur maar ik kan me niet voorstellen dat de goede spelers K/K en A/A en dat soort handen ook maar enigzins anders spelen. Dat je dit verliest maakt je geen slechte speler maar gewoon een pechvogel, net zoals ik dat ook ben. Ik wens je dan ook heel veel succes hiermee.

Ik denk wel dat als ik andere handen beter gespeeld had, ik niet broke zou zijn gegaan op basis van een enkele bad beat. Daarom dat ik zeg dat ik dit nog moet leren

Nagger82
Oldschool Grinder

Ik doe het vaak op basis van mijn handhistories waar ik twijfel. Ik onthou de hand en bekijk hem later terug, doe icm calcs, verander es stacksizes, blindlevel, ...

Zo leer je stap voor stap bij en weet je op den duur dat je 'any-two-card' rebound callt in de BB als bigstack als villain 3 BB's pusht op BU of SB (zonder reads).

En zo zijn er nog duizenden situaties.

Als je de bubble doorhebt, kun je meteen ook 3 handed play gaan bekijken waar de dynamics weer veranderen gezien je al minimum 20% van de prizepool op zak hebt.

Dus vrees niet, there are always things to learn.

Grts Nagger

ps: ik maak ook nog fouten op de bubble en leer nog steeds bij

_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Het probleem bij mij is niet dat ik twijfel maar dat ik het idee heb dat de shortstacked op een of andere manier altijd verliest vs. de high stacked speler. Heb nu weer 4 maal verloren en elke keer had ik de dominerende hand. Het zal wel pech zijn en een combinatie van eerder slecht gespeelde handen. Ik denk dat mijn probleem wellicht in het middenspel ligt ofzo want het lijkt me sterk dat men KK (geen grap, de hand waarmee ik vandaag nu 4 maal eruit gevlogen ben) anders speelt dan mij.

Indien ik in het middenspel meer fiches schraapte, had ik meer gehad waardoor ik er niet utivloog ofzo denk ik.

bobm78
Poker Player

Door in de middenfase genoeg chips te verzamelen, heb je idd een beter uitgangspunt voor de late fase. Lijkt me vrij logisch, maar in MTT-SnG kom je toch altijd wel in een fase dat iedereen short raakt, en je ook gewoon een beetje mazzel moet hebben, dat dus je KK stand houdt, enz enz.
Zelf speel ik de 90 mans KO, SnG, en daarin heb je altijd wel een fase, hoe groot je stack ook is, dat je wat flipjes moet aangaan met shorties, die nog best veel impact hebben op je eigen stack. Verlies er 2 van op rij, en je bent even short als de rest.