Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

nash en de beperkingen

49 Berichten
14 Gebruikers
0 Reacties
4,620 Weergaven
OmdatHetKan Topicstarter
OmdatHetKan
PokerStrategist

@zeezout: vond Nash Bridges ook altijd wel leuk!

@ Caroline & Yoghi: daar ligt dus ook een beetje mijn puntje dat het niet altijd de meest +ev move is en het colluden om daar beter mee om te gaan en het beter proberen te herkennen wanneer dat zo is.

Dan nog even dat GTO, ik heb er al wel stukjes over gelezen maar voornamelijk ivm cashgames. Waar kan ik daar goede info over vinden wat wat dieper gaat zeg maar?

Beantwoorden
Citeren
Sokzel
Poker Player

Nash is gto

Beantwoorden
Citeren
OmdatHetKan Topicstarter
OmdatHetKan
PokerStrategist

Was trouwens ook @ pakichu:)

Uh o ja en de beste speler ter wereld worden vind ik nog niet zo een slecht idee :f_biggrin:

Beantwoorden
Citeren
OmdatHetKan Topicstarter
OmdatHetKan
PokerStrategist

Oorspronkelijk gepost door Sokzel
Nash is gto

tja een soort van...
Ik snap wel wat je bedoelt maar jij denk ik ook wat ik bedoel..

EDIT

Dat klopt ook niet..

Beantwoorden
Citeren
Sokzel
Poker Player

Oorspronkelijk gepost door caroline29632
Nash is nooit -EV.

Bubble van een package, eerste twee betaald.

Blinds 400/800/80
BU: Shorty: 1,5k
SB: Hero: 9k
BB: Villain: 8,5k (read: dronken rus, snapt er niks van en called veel te loose)

Folds to hero, Hero ...

Nash zegt any two, is 23o jammen hier +EV? ;)

Spoiler

En ja i kno bitchin bitchin maar een nashjam kan -EV worden als villains spitecalls gaan maken.

Beantwoorden
Citeren
Qubie
Oldschool Grinder

Oorspronkelijk gepost door Pakichu777
losse noot: nash evenwicht vinden voor poker is het spel oplossen en betekent automatisch dat je de beste speler bent die er ooit geleefd heeft :) gl!

Klopt niet, degene die het best kan aanpassen en ranges van spelers inschatten is de beste speler die ooit geleefd heeft. Als hij tegen die speler zit die dan perfect alles nash speelt zal die ook nash spelen en dan wint er geeneen op de lange duur (juist de pokerroom)

Het belangrijkste is die nash website is een tool zoals er zoveel anderen zijn. Het gaat er vooral om, om die tool goed te gebruiken. Dat is pas +ev.

En yeah, op zich kan nash volgen in bepaalde situaties -ev zijn.
In je voorbeeld zal 32o jammen waarschijnlijk -ev zijn. Wat het nash maakt is dat de andere het evenwicht verstoort en nog een veel grotere -ev move maakt. En al die ev gaat dan gewoon naar de shortie.

Puur chip ev is het volgens mij een ander verhaal, maar te laat om daar nu op in te gaan (voor mij toch).

Beantwoorden
Citeren

ik kwam dit nog tegen.

ICM Nash calculator (holdem resources)

grt

Beantwoorden
Citeren
Qubie
Oldschool Grinder

Oorspronkelijk gepost door lexxxion
ik kwam dit nog tegen.

ICM Nash calculator (holdem resources)

grt

tnx, wist dat ik ergens al eens iets van uitleg gedaan had. btw niet direct een idee in hoeverre dit nog allemaal correct was, al van tijdje geleden.

Beantwoorden
Citeren

ja ik dacht mischien bespaar ik je nog wat uitleg zo.

Wat ik me afvraag is, stel je leert die Nashtabellen voor HU uit je hoofd.

Zou je er dan erg veel profijt van hebben ?

Beantwoorden
Citeren
Sokzel
Poker Player

Je kan beter de ROFL charts uit je kop kennen voor HU poker.

Beantwoorden
Citeren

Dacht eerst dat je een geintje maakte :coolface:

Maar na het ff opgezocht te hebben heb ik het gevonden.

Nog nooit van gehoord btw..

Bedankt _thumbsup:

Beantwoorden
Citeren
Qubie
Oldschool Grinder

owe, chart van merseneary
ye agreed. mix van nash / chubukov charts en big samplesize results. Maar dat gaat ook alleen maar over 12bb stackdiepte en dan moet je nog aanpassen tegen villains

Beantwoorden
Citeren
OmdatHetKan Topicstarter
OmdatHetKan
PokerStrategist

Haha had het kunnen weten dat er nog ergens een post van Qubie stond er over:)

Ik ben geloof ik toch beter op de hoogte dan ik dacht..

Maar uh hoe zit het nou met dat GTO gebeuren?

Beantwoorden
Citeren
Qubie
Oldschool Grinder

Nash is een GTO strategie. Op zich is een GTO strategie het meest +ev tegen een speler die ook GTO speelt. Iemand die een GTO strategie speelt kan je op geen enkele manier exploiten of counteren, de enige manier om tegen zo iemand te spelen is zelf een GTO stijl spelen.

Er is een heel goed artikel van Bryce Paradis and Douglas Zare over dit topic waarbij ze verschillende stijlen uitleggen aan de hand van rock-scissors-paper spelletje.

Als je "Bryce Paradis and Douglas Zare GTO" zoekt in google zou je het artikel moeten vinden

Beantwoorden
Citeren
ViperPP
Oldschool Grinder

Nash is nooit -EV. Het is alleen vaak niet de meeste +EV move.

Wrong. Als villain enkel AA shovet, en jij gaat mooi met je Nash range callen, dan is het duidelijk -EV.

Anyway, heb er ooit eens deze post over gemaakt : Wie/Wat is Nash

Beantwoorden
Citeren
Yoghi
BlackMember

Oorspronkelijk gepost door ViperPP

Nash is nooit -EV. Het is alleen vaak niet de meeste +EV move.

Wrong. Als villain enkel AA shovet, en jij gaat mooi met je Nash range callen, dan is het duidelijk -EV.

Anyway, heb er ooit eens deze post over gemaakt : Wie/Wat is Nash

lol, dankjewel viper dit maakt alles duidelijk!

Spoiler

Ik hoop dat je een grap maakt maar ik vrees het ergste

Beantwoorden
Citeren
Wolfske
Poker Player

nash is een mooie houvast om je ranges aan te passen naargelang type tegenstander. Gewoon denken of hij tighter of losser zou zijn en dan beslissen of ij tighter/losser gaat zijn.

Beetje overeenvoudig uitgelegd obv maar in veel situaties kan het al helpen :)

Beantwoorden
Citeren
Qubie
Oldschool Grinder

owe, denk dat ik yoghi en caro snap (yeej me)

viper heeft gelijk maar bekijkt het in een vacuum.
Yoghi en caro hebben ook gelijk maar bekijken het op een grotere sample.

Als je puur nash volgt is het idd nog altijd profitabel om iemand te callen die alleen maar aces pusht, aangezien je al heel veel zijn sb hebt opgeraapt. Het is natuurlijk niet max ev, maar op een goede sample nog altijd een profitabele strategie.

in een vacuum als je juist de beste actie wilt kiezen, is een call met nashrange natuurlijk -ev.

Correct me when wrong

Beantwoorden
Citeren
Pakichu777
PokerStrategist

Nash zegt dus niets over -EV of +EV. Het enige dat het nash evenwicht volgen zal garanderen is dat de andere speler gedwongen wordt om ook het nash evenwicht te volgen omdat elke andere strategie voor deze speler inferieur is.

Een vergelijking zoals Viper maakt is zinloos, "als we weten dat hij enkel AA shoved is nash callen -EV", ja natuurlijk. Daar gaat het nash evenwicht totaal niet over, nash in poker is een manier om je in te dekken tegen de imperfecte informatie die je hebt.

@Qubie: Nash is niet efficienter op korte of lange termijn, in een vacuum of over 100.000 samples. Het Nash evenwicht bestaat voor die bepaalde situatie van Viper, maar jij bent niet verplicht die te volgen. Je volgt een Nash strategie als 'last resource', tegen een unknown. Als ie ons AA toont of we weten dat hij daar enkel AA zou shoven dan wijken we af van Nash. Hoe beter onze informatie, hoe meer we kunnen afwijken van de Nash range.

Het nash-evenwicht en gto-strategieën hebben dus twee voordelen:
1) we kunnen de meest optimale beslissing maken zonder informatie nodig te hebben over onze tegenstander
2) het is per definitie de meest optimale strategie (in een niet coöperatief HU spel) wat cru betekent dat we altijd geld zullen winnen van welke speler ook die niet nash volgt (geen rake)

niet cooperatief is zeer belangrijk:

blinds (5/10)
pay out(70/30)

btn(10)
sb(80)
bb(80)

btn folds,...

sb nash-> ATC push
bb nash-> TT+ call (niet uitgerekend, mja vb)

nu als de btn en de bb dezelfde roll delen wordt ATo een gemakkelijke call vs sb ATC push, als de bb en de btn te samen werken is dit gigantisch profitabel in deze spot zeker als de sb aan zijn oude nash strategie vasthoudt!

Beantwoorden
Citeren
caroline29632
BlackMember

lol Viper. :facepalm:
Mooi artikeltje wel, heb je de wikipedia over Nash gelezen ;(.

Als iemand alleen AA speelt in een HU en ik speel GTO. Dan win ik altijd na een decent sample, daar gaat het over. Dat ik een een bepaalde hand men ATo niet kan wegleggen is wss niet ideaal tegen deze tegenstander, maar na verloop van tijd heb ik gwn al zen chips doordat hij altijd fold.

Beantwoorden
Citeren