Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Bestaat God?

1,247 Berichten
119 Gebruikers
0 Reacties
65.9 K Weergaven
kastanje57

@Zeezout, nee ik bedoelde jou niet.
Ik bedoelde diegenen die de ideeën en opmerkingen van anderen inzake God en de engelen, belachelijk maken dan wel zonder respect benaderen.
Ik hoef verder geen namen te noemen.

Kidd0Beatrix

Oorspronkelijk gepost door K2AA72

Hij doet dus alles gratis....

Dat deed Jomanda uit Tiel ook lange tijd. De mensen stonden in lange rijen voor haar tuinhek omdat zij in de tuin aan een tafel aan handopleggingen deed.

Gelooft zij zelf dat zij het kan, jazeker. Ik werkte in een restaurant waar zij vaak kwam eten en ik ben ervan overtuigd dat zij integer en eerlijk is.

Geloof ik dan ook dat zij werkelijk een werktuig van de geestenwereld is?

Nee, geen seconde.

jawel... Zijn verhaal is dat hij na zijn dood in AD 33 ofzo hij zo'n 1900 jaar in het hiernamaals heeft geleefd, en weer op aarde is gekomen, op het moment van bevruchting weer met zijn ziel is afgedaald in een nieuw "lichaam/eicel".. Ik moet ook zeggen dat dit misschien een soort zwakke schakel in het verhaal is. Er zijn plenty mensen die wel in God, het bestaan van de ziel, de indeling in sferen van het hiernamaals, communicatie met geesten uit dat hiernamaals etc. geloven, maar niet dat er op een gegeven moment 7 zielenparen (waarvan hij samen met Mary er één is) weer op aarde zijn teruggekomen om aan te tonen dat iedereen op aarde één met God kan worden.
new-birth.net is een site waar veel gechannelde berichten staan, van geesten in het hiernamaals, aan mensen die niet in "deze" Jezus geloven...

Matteüs 24:24-27

24 Want er zullen valse messiassen en valse profeten komen, die indrukwekkende tekenen en wonderen zullen verrichten om ook Gods uitverkorenen zo mogelijk te misleiden. 25 Let op, ik heb jullie dit van tevoren gezegd. 26 Wanneer ze dus tegen jullie zeggen: “Kom mee, hij is in de woestijn,” ga er dan niet heen, of als ze zeggen: “Kijk, hij is daarbinnen,” geloof dat dan niet. 27 Want zoals een bliksemschicht vanuit het oosten weerlicht tot in het westen, zo zal ook de Mensenzoon komen.

Denk je nou echt dat Jezus terugkomt als zo iemand? Het komt niet overeen met de schrift in ieder geval :)

Over geestenmediums kan ik alleen maar zeggen dat het niet uit God komt... Zeezout heeft daar volgens mij ook een keer wat over geschreven.

Wat ik overigens vaak "grappig" vind is dat veel mensen niet geloven in God maar wel dingen doen die met spiritisme te maken hebben (zoals geesten oproepen etc etc). Ik heb verhalen gehoord van mensen die niet geloven en dat met een groepje mensen hebben gedaan en verteld hebben dat ze nog nooit zoiets angstaanjagends hebben meegemaakt.

kastanje57

De teksten en zinnen in de Bijbel zijn niet God's authentieke woorden.
Het zijn de woorden van kardinalen uit de middeleeuwen, waarvan een flink deel niet zo zuiver en oprecht was als vereist en gepredikt werd.

In vele geloofsovertuigingen wereldwijd komt de terugkeer van de Zoon van God als thema voor. Zijn terugkeer wordt in de toekomst noodzakelijk om de mensheid de weg te wijzen naar God of "de almachtige Vader" of "de Schepper"
zoals enkele van Zijn namen luiden.

Het laatste oordeel, het armageddon houdt hier ook verband mee.
De mensheid zal in tijden van opperste nood de ultieme keuze krijgen voorgelegd door de in een fysiek lichaam geboren en op aarde verschenen Zoon van God.
Zo staat het in vele religies min of meer beschreven.

K2AA72

Oorspronkelijk gepost door m4cs3th

<snip>

Matteüs 24:24-27

24 Want er zullen valse messiassen en valse profeten komen, die indrukwekkende tekenen en wonderen zullen verrichten om ook Gods uitverkorenen zo mogelijk te misleiden. 25 Let op, ik heb jullie dit van tevoren gezegd. 26 Wanneer ze dus tegen jullie zeggen: “Kom mee, hij is in de woestijn,” ga er dan niet heen, of als ze zeggen: “Kijk, hij is daarbinnen,” geloof dat dan niet. 27 Want zoals een bliksemschicht vanuit het oosten weerlicht tot in het westen, zo zal ook de Mensenzoon komen.

Denk je nou echt dat Jezus terugkomt als zo iemand? Het komt niet overeen met de schrift in ieder geval :)

Over geestenmediums kan ik alleen maar zeggen dat het niet uit God komt... Zeezout heeft daar volgens mij ook een keer wat over geschreven.

Wat ik overigens vaak "grappig" vind is dat veel mensen niet geloven in God maar wel dingen doen die met spiritisme te maken hebben (zoals geesten oproepen etc etc). Ik heb verhalen gehoord van mensen die niet geloven en dat met een groepje mensen hebben gedaan en verteld hebben dat ze nog nooit zoiets angstaanjagends hebben meegemaakt.

Hij heeft ook een filmpje in die FAQ waar hij specifiek op dat vers in gaat. Moet je zelf maar even zoeken. Het kan ook zijn dat we gewoon echt verkeerde verwachtingen van Jezus hebben, en dat hij dit keer niet vrij van zonde is om te tonen dat het ook vanuit die staat mogelijk is één met God te worden, zoals in de eerste eeuw hij dat liet zien vanuit een staat van géén zonde. Of hij heeft het zichzelf wijsgemaakt, dat is ook mogelijk. Feit blijft dat hij me wel veel over de geesteswereld en God heeft geleerd.

Ten tweede: het is op zich nog niet een logisch gevolg van het bestaan van geesten, en het voortbestaan van het spirituele lichaam na de dood van het fysieke lichaam, dat God ook bestaat.. Het één volgt niet uit het ander, maar het is wel duidelijk dat materialisme niet meer waar kan zijn. Er zijn dus schijnbaar nog steeds geesten voornamelijk in de eerste sfeer, maar ook nog in hogere sferen die dus geen fysiek lichaam meer hebben, maar toch (nog steeds) niet in God geloven.
Ik geloof het allebei, het bestaan van God, en van een hiernamaals waarin de geesten nog steeds met levenden kunnen communiceren, maar het is wel mogelijk om één van beide en de ander niet te geloven.. Je moet nog steeds een Schepper hebben voor het bestaan van het spirituele lichaam, dus creatie ex nihilo zoals volgens de atheistische interpretatie van de Big Bang theory lijkt (nog(!)) onwaarschijnlijker als we uitgaan van meer dan de fysische dimensie, maar het is wel mogelijk dat te geloven. Niet dat ik het waarschijnlijk vind ;).

Oorspronkelijk gepost door kastanje57
De teksten en zinnen in de Bijbel zijn niet God's authentieke woorden.
Het zijn de woorden van kardinalen uit de middeleeuwen, waarvan een flink deel niet zo zuiver en oprecht was als vereist en gepredikt werd.

In vele geloofsovertuigingen wereldwijd komt de terugkeer van de Zoon van God als thema voor. Zijn terugkeer wordt in de toekomst noodzakelijk om de mensheid de weg te wijzen naar God of "de almachtige Vader" of "de Schepper"
zoals enkele van Zijn namen luiden.

Het laatste oordeel, het armageddon houdt hier ook verband mee.
De mensheid zal in tijden van opperste nood de ultieme keuze krijgen voorgelegd door de in een fysiek lichaam geboren en op aarde verschenen Zoon van God.
Zo staat het in vele religies min of meer beschreven.

Ik geloof ook dat de Bijbel niet Gods rechtstreekse woord is, dat het een oud boek is waar veel in is veranderd over de jaren heen, niet alles met de beste intenties inderdaad en bovendien dat een oneindig wezen zoals God niet in een eindig boek gevat kan worden. Ik geloof niet in een armageddon eigenlijk.

Ik wil trouwens ook mijn excuses aanbieden als ik misschien je een keer beledigd heb toen je je website en boek postte, toen ik nog atheist was, of misschien moest ik gewoon hard lachen toen je dacht dat Piet Paulusma op je site gepost had ;) hihi.

K2AA72

Oorspronkelijk gepost door Marjolein47533

Hij doet dus alles gratis....

Dat deed Jomanda uit Tiel ook lange tijd. De mensen stonden in lange rijen voor haar tuinhek omdat zij in de tuin aan een tafel aan handopleggingen deed.

Gelooft zij zelf dat zij het kan, jazeker. Ik werkte in een restaurant waar zij vaak kwam eten en ik ben ervan overtuigd dat zij integer en eerlijk is.

Geloof ik dan ook dat zij werkelijk een werktuig van de geestenwereld is?

Nee, geen seconde.

Ik heb zelf een jaar of 10 in Tiel gewoond, nooit Jomanda ontmoet.. Ik denk wel dat ze een echt medium is eigenlijk.

Je hebt het over kardinalen die de schrift hebben veranderd maar je moet kijken naar grondteksten (die dus in het grieks/hebreeuws en aramees zijn geschreven en bijbels die direct vanuit de grondteksten zijn vertaald. Als je een beetje engels kent dan helpt een interlineaire vertaling bijvoorbeeld:

Spoiler

kastanje57

Ik kom uit Tiel, ik woon er bijna m'n hele leven al.
Ook ken ik de enorme drukte bij de veilinghal toen zij daar nog haar readings hield.
Ik geloof ook wel dat Jomanda oprechte bedoelingen had, zij lijkt mij ook slachtoffer van mensen met mindere zuivere bedoelingen.
Zelf ben ik nooit naar zo'n sessie geweest. Ik zag er voor mezelf geen heil in.

Tsja, dat van Piet Paulusma, dat was me wat.
Niet geheel toevallig wist ik direct op welk forum ik een naïeve vraag zou gaan stellen.
En verder, in het verleden heb ik me ook misdragen op een forum. Niet grof gebekt of zo maar wel bot en kwetsend naar anderen toe. Ik ben er veel door kwijtgeraakt, veel van wat me lief is.

Er zijn er hier ook een paar die dezelfde kant op gaan.
Ongezouten, ongefundeerde botte of uit de lucht gegrepen kritiek leveren zorgt ervoor dat je uiteindelijk helemaal alleen op de wereld komt te staan, zo is mijn ervaring.
Door schade en schande ben ik nu iets wijzer geworden.

Zeg, even iets anders. Die MrBlanca zet hier een vraag op het forum, laat iederen lekker over elkaar heen vallen (oa veroorzaakt door ondergetekende :D ), en post zelf vervolgens helemaal niks meer.

Heeft die ons even bij de neus genomen!

Vraag is nu: bestaat MrBlanca nog?

HannesNL

Pff, ik vind het echt zalig een thread te lezen met sociaal bewuste mensen die bovendien veel bewuster zijn dan enkel sociaal. Ik vind het altijd fijn om mezelf te herkennen in posts. Vooral jij K2AA72, ik vind het vreselijk om je met dat woord te refereren moet ik zeggen :P Maar in jouw posts is het af en toe of ik het heb gepost, of in ieder geval in veel stukken. Vooral jouw manier van omgaan met kritiek, perspectieven en lastige posts die je toch op een liefdevolle manier weet af te handelen.

Voor enkele minder sociaal bewuste mensen (ik bedoel dit werkelijk niet denigrerend, maar refererend... :f_frown:) Ik herken jullie reactie op dit onderwerp en de superuiteenlopende overtuigingen en perspectieven die je in deze thread uitgebreid krijgt voorgeschoteld. Het is eigenlijk teveel om dit op een forum neer te zetten waar mensen lastig mee om kunnen gaan, want het is zo toegankelijk. (Maar on the other side is het wellicht beter om te laten zien dat de wereld is hoe je het zelf maakt.)

Ik heb ook in dit forum gepost toen ik atheist was en ook niet sociaal bewust :P

Uiteindelijk hoef je niet veel meer te leren dan bewust worden, dat is het belangrijkste. Wanneer je begint bewust te worden met een paar dingen, al zal het zijn je ademhaling, dan rolt de rest vanzelf. Toen ik sociaal erg bewust werd, toen veranderde echt mijn hele leven.

Misschien vraag ik nu teveel: Maar hopelijk kunnen de mensen die posten met een 'negatieve' intentie inzien dat ze eigenlijk hun eigen frustratie opleggen op een ander. Dit is niet fijn voor de ander. Dus als je gefrustreerd of geirriteerd of boos bent is dat je volste recht, maar het zou voor vele threadlezers een minder plezierige ervaring schelen als je dat niet uit in 'negatieve' posts. (Maar on the other side is het wellicht beter om te laten zien dat de wereld is hoe je het zelf maakt.)

:)

K2AA72

ach :P ik vind K2 niet een erge bijnaam :P maar Johan is m'n echte naam..

Leuk dat je je herkent in sommige van m'n posts.. Als je er een beetje gevoelig voor bent kun je inderdaad de intentie achter een post voelen.

dus: bedankt :)

Darqmuse

Oorspronkelijk gepost door HannesNL
Dus als je gefrustreerd of geirriteerd of boos bent is dat je volste recht, maar het zou voor vele threadlezers een minder plezierige ervaring schelen als je dat niet uit in 'negatieve' posts. (Maar on the other side is het wellicht beter om te laten zien dat de wereld is hoe je het zelf maakt.):)

Langdurige chronische teleurstelling kan erg gaan lijken op haat.

Maar vergeet nooit door wie die persoon teleurgesteld is. Als er iemand zou moeten boeten voor het feit dat er iemand ongelukkig rondloopt dan is dat niet die persoon die ongelukkig is.. maar alle anderen die niet hun stinkende best doen om die persoon ook een gelukkig leven te gunnen.

Mensen willen automatisch liever aandacht geven aan iemand die al aandacht genoeg krijgt, populair is, aantrekkelijk is, waarmee je gezien kunt worden op straat, en aan de andere kant willen Mensen automatisch liever geen aandacht geven aan mensen die niet zo sociaal toegankelijk zijn of terneergeslagen rondlopen. EN DIE HEBBEN HET JUIST HET HARDST NODIG!

Radicale woede is niet inherent aan de mens. Die gevoelens zijn een product van de maatschappij en de maatschappij.. dat zijn wij. Allemaal. Komt allemaal neer op aandacht hebben voor elkaar. Als iemand genoeg aandacht zou krijgen is er geen rede om op een internet pagina ruzie te gaan maken.

Het is niet zijn of haar schuld het is onze schuld. Iedereen is een product van chemische processen in je hersenen. Een machine waar iets uitkomt als je er iets instopt. Wat er ingestopt wordt bepalen wij met zijn allen en wat er uitkomt is ons product. Haat of Liefde.

@Darqmuse
Hoe kunnen wij er wat anders instoppen, als we allemaal slechts het product van chemische processen zijn?

Ik vind het idee dat we machines zijn nogal fatalistisch.

Darqmuse

Oorspronkelijk gepost door lellebel
@Darqmuse
Hoe kunnen wij er wat anders instoppen, als we allemaal slechts het product van chemische processen zijn?

Ik vind het idee dat we machines zijn nogal fatalistisch.

De vraag is of er überhaupt vrije wil is. Dat punt staat nog altijd ter discussie.

Als je een hersenscan doet terwijl je iets onderneemt. Bijvoorbeeld een object pakken. Dan zijn er al metingen waar te nemen op het moment dat er nog niet eens bewust wordt nagedacht over de te nemen beweging.

Alles wat we doen is een nawee van een intiatief wat genomen wordt voordat wij ons ergens bewust van zijn.

Dat is toch merkwaardig.

En inderdaad is het heel tegenstrijdig om dat te beweren en vervolgens te zeggen dat het mensen hun eigen schuld is dat ze doen wat ze doen.

Ik heb daar geen oplossing voor.

michel2311

Toch raar dat een vraag die alleen maar met ja of nee beantwoord kan worden zomaar 41 pagina's tekst oplevert. :coolface:

bobm78

Oorspronkelijk gepost door michel2311
Toch raar dat een vraag die alleen maar met ja of nee beantwoord kan worden zomaar 41 pagina's tekst oplevert. :coolface:

Toch raar dat een vraag die alleen maar met nee beantwoord kan worden zomaar 41 pagina's tekst oplevert. :coolface:

kastanje57

Quote:
De vraag is of er überhaupt vrije wil is. Dat punt staat nog altijd ter discussie.
Als je een hersenscan doet terwijl je iets onderneemt. Bijvoorbeeld een object pakken. Dan zijn er al metingen waar te nemen op het moment dat er nog niet eens bewust wordt nagedacht over de te nemen beweging.
Alles wat we doen is een nawee van een intiatief wat genomen wordt voordat wij ons ergens bewust van zijn.
Dat is toch merkwaardig?

Dat is nog maar de vraag.

Het bewuste deel van de hersenen bevat slechts een klein gedeelte van de totale capaciteit, het onbewuste deel heeft een veel grotere capaciteit en dito geheugen en dus dito kennis.
Dat maakt dat het onbewuste deel in staat is om wat verder vooruit te kijken en dat is ook nodig.

Voordat de hand iets kan pakken is een heel proces vooraf gegaan.
Allereerst is vanuit het onbewuste deel een signaal gekomen dat de hand iets gaat pakken.
Daarop moeten vanuit het geheugen allerlei functies worden aangeroepen die in het bewuste deel de gedachte vormen: "Ik ga iets pakken".
Daarnaast moeten er allerlei spieren en pezen in gereedheid worden gebracht voordat de werkelijke beweging begint.
Dit alles vindt plaats vanuit het onbewuste deel van onze hersenen.
Het bewuste deel begint met de gedachte "Ik ga iets pakken" en de handelingen die daarop volgen.

De hersenen hebben een zekere tijd om het onbewuste deel van het hele proces af te handelen en dat kan tegenwoordig met gevoelige meetapparatuur worden vastgelegd.
Deze uitleg maakt het, hoop ik al wat minder merkwaardig.

@Darqmuse
Het is inderdaad maar de vraag of vrije wil bestaat.
Het zou zo maar kunnen dat de wereld volledig gedetermineerd is.
Iets waar je heerlijk over kunt discussieren. (Aanrader als je eens met een stel vrienden dronken wordt.)

Ik geloof zelf wel in een vrije wil.
Zoals de meeste mensen ervaar ik in mezelf wel een vrije wil, maar misschien is het allemaal slechts een illusie.
Ik denk niet, dat we de vrije wil ooit zullen kunnen bewijzen.

Fladdermouse

Voor mij is de vraag of vrije wil bestaat zelfs vrij zinloos (al kan de discussie zeer interessant zijn). Ik ga er sowieso vanuit dat het bestaat, ook al sla je me om de oren met bewijs dat 99.99% zekerheid bied dat vrije wil een illusie is.

Als je leeft met het idee dat vrije wil bestaat en uiteindelijk blijkt dit niet het geval te zijn, dan had je toch nooit iets aan dit idee kunnen veranderen aangezien je je eigen gedachten niet kan beïnvloeden.

Als je ervan uitgaat dat vrije wil niet bestaat, terwijl dit wel het geval is, dan is de kans groot dat je tijdens je leven een hoop verkeerde keuzes maakt omdat je ervan uitgaat dat je er toch geen invloed over hebt.

Leven met het idee dat vrije wil wel degelijk bestaat is dus altijd de beste optie.