Zeer interessante situatie!
Hij drukt op die knop, en beseft dat hij een fout maakt. Zeker, zenuwen kunnen je heel erg de das omdoen. Verstandsverbijstering noemt men dat.
Hij geeft gelijk aan dat hij dit niet wilde doen.
Uiteraard, de reglementen zeggen dat als je eenmaal gedrukt hebt die beslissing definitief is.
De kans dat hij zijn eis ingewilligd ziet worden is nul. Dit, omdat in dit land een gerechtelijke uitspraak aangaande zulks als voorbeeld wordt genomen. Geen enkele rechter wil het op zijn geweten hebben dat plots overal van dat soort claims uit de grond schieten, met vage grensgevallen.
Het moment van aangeven dat hij zich vergist had is voor mij waarheidsgetrouw, immers op dat moment kan het ook zo zijn voor hem dat hij alles verliest. Hij weet de uitkomst immers niet.
Daarom vind ik dat er, net zoals bij een aankoop, een bezinningstermijn moet zijn. Bijvoorbeeld: dat hij aangeeft dat hij gaat drukken. De gastheer/-vrouw vraagt dan of hij zeker is, en dan kan ie drukken. Andere mogelijkheid is om de speler de box van de knop zelf te laten openen.
Ik denk dat de heer in kwestie weinig kans maakt iets aan het resultaat te veranderen. Om hem voor mongool uit te maken is weer typisch NL... mag iemand niet door de zenuwen bevangen zijn?
Ik pleit ervoor om in dit bijzondere geval de deelnemer exact het rekenkundig gemiddelde te geven, waarbij zulke gevallen in de toekomst moeten worden uitgesloten. Of, wat nog beter is: het spel niet meer uitspelen nadat op de knop is gedrukt. Zo voorkom je situaties zoals deze.
Dit is mijn uitspraak, en daar moeten jullie het mee doen.