nog eentje:
men handjes.....
men bankroll....
men vriendin...
wat vinden jullie dan van deze :
hun hebben gezegd
nog eentje:
men handjes.....
men bankroll....
men vriendin...
wat vinden jullie dan van deze :
hun hebben gezegd
Oorspronkelijk gepost door ViperPP
[...] zoals het ontbreken van 'Het' in 'Is al een tijdje geleden'. Ik vraag me zelfs af of dat niet gewoon correct Nederlands is.
Een ellips (of: onvolledige zin) is een zin waarin of het onderwerp, of de persoonsvorm, of beide ontbreken en die geen beknopte bijzin, zin in de gebiedende wijs of een samengetrokken zin is. In dit geval is duidelijk sprake van spreektaal. In schrijftaal (of: gewoon correct Nederlands) is een dergelijk weglaten niet gebruikelijk en derhalve niet gewenst. Ik zal hier geen poging wagen het antwoord te vinden op de vraag of spreektaal in deze context (een pokerforum) gepast is. Het moge echter duidelijk zijn dat wanneer de schrijver het zich permitteert te schrijven in spreektaal, hij van de lezer verwacht minder streng te zijn als het gaat om de algemene regels van de Nederlandse taal.
Oorspronkelijk gepost door ViperPP
BTW (mag dat, dergelijke afkorting ? :D), nog 2 die ik zo vaak tegenkom:
* ME ipv MIJN
* IS ipv EENS
Zal wel meer met de SMS-generatie te maken hebben...
Ook hier hebben we te maken met spreektaal. Hoewel ik – en met mij velen in de Randstad – mijn als me en eens als is/es uitspreek, prefereer ik ter aanduiding van spreektaal toch het gebruik van m'n en 'ns. Zo weet de lezer dat ik schrijf in spreektaal, zonder dat van hem extra inspanning, geduld of tolerantie wordt gevergd.
NB Personen die door mij gemaakte fouten verbeteren worden met open armen ontvangen. Ik gebruik hier overigens NB (zoals het Groene Boekje het voorschrijft) in plaats van het door mij geprefereerde N.B. (zoals het Witte Boekje het voorschrijft), omdat ik het anders wel heel makkelijk maak voor de Groene-Boekje-nazi's. Het tweede koppelteken in Groene-Boekje-nazi's is mijns inziens juist, omdat het de leesbaarheid verbetert.
cherish the love
Oorspronkelijk gepost door rrrood
Oorspronkelijk gepost door oscaar10
Lol en dat schrijft dan zelf een spelfout in de titel.dude.. not sure if serious..
not serious ff voor de duidelijkheid, dacht dat men troll wel duidelijk genoeg was
Ik heb een hekel aan mensen die dingen als bijvoorbeeld het woord gerebuyed , over gaan janken, ik bedoel het is niet logisch om een engels woord te pakken je NL regels er op los te laten (wat ik natuurlijk ook doe met ge- ervoor zetten) en dan janken dat het niet zo is in het Nederlands.
Verder heeft de wereld meer grammar nazi's nodig op het gebied van hele erge fouten.
Btw als ik de openingspost had geschreven, had ik echt 10 duizend spelling checks erover gegooid gewoon voor de reden dat IEDEREEN, maar dan ook echt iedereen gaat kijken of je zelf een fout maakt
Ik heb een hekel aan mensen die dingen als bijvoorbeeld het woord gerebuyed , over gaan janken, ik bedoel het is niet logisch om een engels woord te pakken je NL regels er op los te laten (wat ik natuurlijk ook doe met ge- ervoor zetten) en dan janken dat het niet zo is in het Nederlands.
Mijns inziens is dit ook geen goede Nederlandse zin.
Ik erger me minder aan spelfouten op een forum dan spelfouten in literatuur. Op een forum kom je niet om iemand de les te lezen over spelling. Soms is het TE erg en dan zou je iemand er wel op kunnen wijzen maar ik vind het verder niet boeiend als ik heel eerlijk ben.
Laten we wel trachten om in het algemeen te praten over spelfouten die ons ergeren en ze niet specifiek toe te spitsen op een persoon.
On topic: ik erger me in feite zelden aan spelfouten, tenzij ze zo vaak voorkomen dat ik ze zelf begin over te nemen.
Nog veel vervelender dan spelfouten vind ik het weglaten van leestekens dan wordt het pas helemaal onleesbaar soms is het wel grappig zoals in het gekende zinnetje hij zat op haar schoot en viel in slaap dat met of zonder leestekens wel een heel andere betekenis krijgt schrijf voor mijn part hier en daar eens een d met of zonder t maar een komma of een punt op de juiste plaats kan toch niet veel gevraagd zijn toch?
Waar ik mij echt mateloos aan erger is iets wat ik de laatste tijd – in Vlaanderen alleszins - regelmatig in sport gerelateerde interviews hoor: "Wij zijn gewonnen" of "wij zijn verloren". Dat ze toch gewoon de weg vragen als ze weer eens verloren zijn…
Keik VTM, VTM kleurdt je dach
Ik ben volledig akkoord met zvl het weglaten van leestekens is ongemeen vervelend omdat je dan alles twee keer moet lezen of overschouwen om te weten wat de schrijver bedoelt en dan is het vaak nog niet duidelijk
Wat ik aan de andere kant dan weer niet begrijp is dat er, in Vlaanderen althans, om de haverklap "-slaan" gebruikt wordt waar men eigenlijk "-slagen" bedoelt.
Bvb: "Iemand had op zijn gezicht geslaan" Ir-ri-tant!!!
Oorspronkelijk gepost door elderwon
Keik VTM, VTM kleurdt je dachIk ben volledig akkoord met zvl het weglaten van leestekens is ongemeen vervelend omdat je dan alles twee keer moet lezen of overschouwen om te weten wat de schrijver bedoelt en dan is het vaak nog niet duidelijk
Wat ik aan de andere kant dan weer niet begrijp is dat er, in Vlaanderen althans, om de haverklap "-slaan" gebruikt wordt waar men eigenlijk "-slagen" bedoelt.
Bvb: "Iemand had op zijn gezicht geslaan" Ir-ri-tant!!!![]()
Ja , en dan moet je je eens afvragen wie gelijk heeft als het over taal gaat , de 95% die geslaan gebruikt , of die 5% taalpuristen die het 'standaardnederlands' willen gebruiken
Vind het vaak vreemd om te horen dat de 'standaardtaal' optie x vermeld, terwijl deze eigl. gewoon nooit gebruikt wordt. Taal is toch een dynamisch gegeven lijkt me ?
Mij stoort het ook vaak dat bepaalde mensen de drang voelen om continu "mooie" woorden te gebruiken.
Plechtig taalgebruik of hoe men dat ook noemt.
Je leest een post van hen en ziet tot 4 maal toe dezelfde woorden voorkomen.
voorbeelden: mijns inziens, überhaupt, desalniettemin, wederom, ect.
Let op ik gebruik deze woorden uiteraard ook wel.
Maar als je het gebruik ervan overdrijft komt het geforceerd over,
net alsof je slim wilt lijken in je posts.
Het overdadig gebruik van woorden is obv geen spelfout maar een taalfout.
Dus inb4 "Dat is wel geen spelfout hé."
Oorspronkelijk gepost door yoshiwa
Ja , en dan moet je je eens afvragen wie gelijk heeft als het over taal gaat , de 95% die geslaan gebruikt , of die 5% taalpuristen die het 'standaardnederlands' willen gebruiken![]()
Vind het vaak vreemd om te horen dat de 'standaardtaal' optie x vermeld, terwijl deze eigl. gewoon nooit gebruikt wordt. Taal is toch een dynamisch gegeven lijkt me ?
In zekere zin is dat zo, maar dat 95% iets op een andere manier doet, wil natuurlijk niet automatisch zeggen dat die 95% het dan ineens goed doet, simpelweg omdat het een meerderheid is.
Vergelijk het met een voetgangers-stoplicht. 95% van de Nederlanders loopt gewoon door als hij op rood staat, maar dat wil niet zeggen dat die 95% het dan dus goed doet omdat 5% wetpuristen zich er wel aan houdt.
Ook voor taal zijn er regels. Die regels kunnen soms worden aangepast, maar ze zijn er wel. Ervan afwijken is het fout doen. Of 95% het nou doet, of 1%.
Misschien een idee om een spellingscontrole in te bouwen op het forum :].
Verder schrijf ik schrijf zeker niet foutloos, maar heb dan ook geen zin om die lappen tekst die ik vaak schrijf nog een keer door te lezen. En als je het me eerlijk vraagt kan me dat ook niet veel boeien, zolang het maar te volgen is vind ik het meer dan prima ;).
Oorspronkelijk gepost door yoshiwa
Oorspronkelijk gepost door elderwon
Keik VTM, VTM kleurdt je dachIk ben volledig akkoord met zvl het weglaten van leestekens is ongemeen vervelend omdat je dan alles twee keer moet lezen of overschouwen om te weten wat de schrijver bedoelt en dan is het vaak nog niet duidelijk
Bvb: "Iemand had op zijn gezicht geslaan" Ir-ri-tant!!!![]()
Ja , en dan moet je je eens afvragen wie gelijk heeft als het over taal gaat , de 95% die geslaan gebruikt , of die 5% taalpuristen die het 'standaardnederlands' willen gebruiken
![]()
Geslaan/geslagen is wss een louter Belgisch probleem. Ik heb het echt nog nooit gehoord. Zou het tegen mij gezegd zijn, had ik terstond
iemand in zijn gezicht gemept.
cherish the love
Oorspronkelijk gepost door Orodin
Vergelijk het met een voetgangers-stoplicht. 95% van de Nederlanders loopt gewoon door als hij op rood staat, maar dat wil niet zeggen dat die 95% het dan dus goed doet omdat 5% wetpuristen zich er wel aan houdt.
mooie vergelijking
cherish the love
Omdat het Nederlands zo ontzettend veel belachelijke regels bevat – waarvan in een vervolgpost enkele voorbeelden – kan niet van mensen worden verwacht dat ze foutloos schrijven: Don't hate the player, hate the game. Bovendien zie ik taal slechts als een communicatiemiddel. Daarom zit ik er niet zo mee als mensen fouten maken. Zo ik wijs mensen alleen op hun taal- en/of stijlfouten, als ik weet dat dat door hen op prijs wordt gesteld. Zelf stel ik het altijd op prijs.
Er is wel iets anders waar ik knap ziek van word. Een illustratie:
De naarling:..Hey Daily...
Daily:........Zeg 't 'ns!
De naarling:..Zaten wel veel fouten in die brief, hé...
Daily:........Oh, sorry. Euhm, welke brief?
De naarling:..Die laatste…
Daily:........Die laatste? Véél fouten zeg je?
De naarling:..Ja, allemaal groene en rode kringeltjes in Word;
..............weet je niet hoe spelling check werkt of zo?
..............Ik heb alles even verbeterd, want…
Daily:........Fkn naarling!
Het feit dat iemand mij dom vindt, vind ik niet eens zo erg. Ik doe namelijk heel veel domme dingen. Waar ik wel lijp van word is dat iemand kennelijk die conclusie weet te trekken op basis van het feit dat mijn schrijven niet door de spellingscontrole van MS Word komt. Vervolgens probeer ik die persoon uit te leggen dat hetgeen ik gescheven heb juist is en dat die spellingscontrole gewoon ruk is, althans dat men, als foutloos Nederlands het doel is, niet moet vertrouwen op de spellingscontrole van Word. Wauw! De blikken die je dan krijgt toegeworpen. Sommige mensen willen gewoon niet geloven dat als er tien van die zogeheten kringeltjes op één pagina staan, die pagina geen enkele fout bevat.
Begrijp me niet verkeerd. Ik heb niets tegen spellingscontrole. Ik wordt alleen zo moe van mensen die liever de uitkomst van een imperfect algoritme geloven, dan dat ze mij op mijn woord geloven.
De wereld gaat naar de knoppen, ouwe.
cherish the love
PS Ja, ik weet dat dit een lol-topic is.
Oorspronkelijk gepost door DonBartos
Dat zei je echt niet
![]()
Even voor alle duidelijkheid: dit heeft nooit zo plaatsgevonden. 't Is slechts ter illustratie. Dus, nee, natuurlijk niet. Daar ben ik veel te "cherish the love" voor.
Lol, ook niemand noemt mij "Daily" trouwens...
Ik had 't eerst ook iets anders (en grappiger) geformuleerd. Tussen het folden door zijn er wat tekstflarden verloren gegaan...
cherish the love
Oorspronkelijk gepost door dailytear
Dat zei je echt niet
![]()
Even voor alle duidelijkheid: dit heeft nooit zo plaatsgevonden. 't Is slechts ter illustratie. Dus, nee, natuurlijk niet. Daar ben ik veel te "cherish the love" voor.
Ik had 't eerst ook iets anders (en grappiger) geformuleerd. Tussen het folden door zijn er wat tekstflarden verloren gegaan...
cherish the love
![]()
In principe hoeft hij je geen "Daily" te noemen voor jou om dit zo neer te zetten toch? Je noemt enkel jezelf "Daily". Of hij jou Jan, Piet of lekker ding noemt is irrelevant lijkt me.
Oorspronkelijk gepost door dailytear
Dat zei je echt niet
![]()
cherish the love
![]()
In principe hoeft hij je geen "Daily" te noemen voor jou om dit zo neer te zetten toch? Je noemt enkel jezelf "Daily". Of hij jou Jan, Piet of lekker ding noemt is irrelevant lijkt me.
Ook dat is waar.
cherish the love