Oorspronkelijk gepost door Roodbaars1986
Het frapante van het verhaal is juist het feit dat ik een weekabonoment heb en alsnog moet inchecken. Waarom is dit bij de NS dan niet zo?
Bij de bus moet je inderdaad zodra je instapt inchecken met je OV-chipkaart, ook met een week- of weekendabonnement, en ook weer uitchecken als je er uit stapt. Ik gebruik zelf een weekendabonnement, en reis daarmee tussen Nijmegen en Nijverdal in de weekenden. In de bus moet ik dus in- en uitchecken, maar eigenlijk is dat zwaar nutteloos. However, als je gewoon vooraan bij de buschauffeur instapt, let hij wel op of je incheckt, het is gewoon een snelle controle of je wel of niet een geldig vervoersbewijs hebt. Ik heb die OV-chipkaart ook niet bedacht, maar de regels zijn dat je gewoon moet in- en uitchecken. Zelf ben ik nog NOOIT in m'n leven in een bus gecontroleerd, maar natuurlijk wel in de treinen van de NS.
En daar komt het verhaal van de NS... Daar heb ik onlangs OOK een boete gekregen, omdat die stomme conducteur blijkbaar de regels niet kende. Ik mag doordeweeks met mijn weekendabonnement met 40% korting reizen. Dit geldt normaal vanaf 9:00 's morgens pas (dus niet in de spits), maar op maandag al vaanf 4:00. En dus werd ik 8:56 gecontroleerd, vlak voor het laatste station, kreeg ik een boete van 37,20. Heb daar afgelopen weekend een klachtenbrief voor gemaakt, want betalen ga ik niet. Sterker nog, had contact opgenomegen met de klantenservice van de NS, die zeiden dat ik de acceptgiro maar moest afwachten, want het systeem kon het wel eens filteren. Niet dus, dus ik terug gebeld, zouden ze mij de 35 euro boete kwijtschelden, maar die 2,20 bleef staan (Ja, waarvoor dat dan? Als ik geen boete hoef te betalen betaal ik ook gewoon niks). Maar zo'n 2 weken laten toch weer een nieuwe acceptgiro, en guess what, niet eentje voor 2,20, maar eentje voor 47,20! 10 euro er bij op voor administratiekosten, omdat ik te laat was met betalen. Flikker toch op!
Anyways, bij de NS hoef je nu nog niet in- en uit te checken. Op den duur stappen zij daar ook op over. Dus in de trein is het WEL voldoende om gewoon je chipkaart te laten zien, dan scannen ze die, en zien ze welk abonnement je hebt. In de bussen moet je in- en uitchecken.
Ik ben dus bang dat je weinig kans maakt met je klacht, maar niet geschoten is altijd mis. Ook ik ben nog niet helemaal overtuigd van de OV-chipkaart, maar me moeten het er maar mee doen.
Sorry voor deze tl;dr post.