Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Ov chipkaart

18 Berichten
12 Gebruikers
0 Reacties
1,580 Weergaven
Roodbaars1986

Nu vraag ik jullie:

Ik reisde gisteren met Bus 12 naar de uithof in Utrecht.
Had mezelf niet ingechecked met de kennis van ik heb een weekabonoment op die (tering) kaart staan.
Wordt ik gecontroleerd, krijg ik een bekeuring omdat ik niet was ingechecked... Terwijl ik eigenlijk dus wel een legitiem vervoersbewijs heb waarmee ik mag reizen?

Wat zouden jullie doen, GVU / Connexxion kapot spammen om geld terug te vragen, en wat vinden jullie van deze verschrikkelijke bullshit...

17 reacties
dustje

Ook nog als lijn 12 stampvol zit?

ik check in ieder geval ook nooit bijna in op lijn 12. Ben pas 1 keer gecontroleerd daar met de nieuwe OV-kaart en toen had ik ook niet ingechecked, maar toen mocht dat nog geloof ik.

Ik weet niet of je veel kans hebt om geld terug te krijgen, regels zijn regels ook al is het natuurlijk belachelijk. Ze kenne precies op dat apparaat zien dat je week-OV hebt. ;(

auto kopen?!

Roodbaars1986 Topicstarter
Roodbaars1986

Als ik gratis kan reizen ga ik geen auto kopen...

Anyway net gebeld met Connexxion, duurde 10 minuten voordat ik eindelijk op de goede afdeling was beland.

Ga een klachtenbrief sturen met alle gegevens om geld terug te vragen, tis toch van de zotten dat je moet lappen terwijl je geldig product erop heb staan.....

Hoezo bellen met connexxion terwijl lijn 12 gvu is?

Roodbaars1986

Oorspronkelijk gepost door Alecos89
Hoezo bellen met connexxion terwijl lijn 12 gvu is?

Omdat GVU onder contract staat van connexxion... kan je nagaan wat een onzin allemaal :(

Maar je moet toch gewoon inchecken, wat is je klacht dan precies? Jij hebt zelf niet ingecheckt. Dit is hetzelfde als een kaartje kopen maar deze niet stempelen.

Nivlem

Oorspronkelijk gepost door Robibinho
Maar je moet toch gewoon inchecken, wat is je klacht dan precies? Jij hebt zelf niet ingecheckt. Dit is hetzelfde als een kaartje kopen maar deze niet stempelen.

Niet helemaal, omdat je OV kaart sowieso niets kost en je er wel toegang mee hebt. Je kaartje moet je kopen en als je hem niet afstempelt kun je hem nog een keer gebruiken.. :P

Chivaz1

je weet dat je in moet checken, en je doet het niet. tja...
beetje dom, niet? Ook een beetje zeurderig om je er echt een boete voor te geven, maar goed. gewoon inchecken voortaan.

Roodbaars1986

Kijk zelfs hier zijn de meningen verdeeld.

Het frapante van het verhaal is juist het feit dat ik een weekabonoment heb en alsnog moet inchecken. Waarom is dit bij de NS dan niet zo?

Het is toch bizar dat je gratis mag reizen doordeweeks, en dus zal het niet uit moeten maken om in / uit te checken omdat je er toch een geldig reisproduct op heb staan.

Dat is net zoals een dat je moet gaan betalen voor je Metro / Spits of De Pers. Het is gewoon niet te verantwoorden t.o.v. de consument.

In de bus staat zelfs nog, heb je een geldig reiskaartje -> Smiley, zo niet moet je betalen... Ik heb een geldig reisproduct en toch moet ik betalen.... Hypocriet he?

Het zal wel zo zijn dat je een geldig weekabo hebt, mits ingechecked :P

Oorspronkelijk gepost door Roodbaars1986
Het frapante van het verhaal is juist het feit dat ik een weekabonoment heb en alsnog moet inchecken. Waarom is dit bij de NS dan niet zo?

Bij de bus moet je inderdaad zodra je instapt inchecken met je OV-chipkaart, ook met een week- of weekendabonnement, en ook weer uitchecken als je er uit stapt. Ik gebruik zelf een weekendabonnement, en reis daarmee tussen Nijmegen en Nijverdal in de weekenden. In de bus moet ik dus in- en uitchecken, maar eigenlijk is dat zwaar nutteloos. However, als je gewoon vooraan bij de buschauffeur instapt, let hij wel op of je incheckt, het is gewoon een snelle controle of je wel of niet een geldig vervoersbewijs hebt. Ik heb die OV-chipkaart ook niet bedacht, maar de regels zijn dat je gewoon moet in- en uitchecken. Zelf ben ik nog NOOIT in m'n leven in een bus gecontroleerd, maar natuurlijk wel in de treinen van de NS.

En daar komt het verhaal van de NS... Daar heb ik onlangs OOK een boete gekregen, omdat die stomme conducteur blijkbaar de regels niet kende. Ik mag doordeweeks met mijn weekendabonnement met 40% korting reizen. Dit geldt normaal vanaf 9:00 's morgens pas (dus niet in de spits), maar op maandag al vaanf 4:00. En dus werd ik 8:56 gecontroleerd, vlak voor het laatste station, kreeg ik een boete van 37,20. Heb daar afgelopen weekend een klachtenbrief voor gemaakt, want betalen ga ik niet. Sterker nog, had contact opgenomegen met de klantenservice van de NS, die zeiden dat ik de acceptgiro maar moest afwachten, want het systeem kon het wel eens filteren. Niet dus, dus ik terug gebeld, zouden ze mij de 35 euro boete kwijtschelden, maar die 2,20 bleef staan (Ja, waarvoor dat dan? Als ik geen boete hoef te betalen betaal ik ook gewoon niks). Maar zo'n 2 weken laten toch weer een nieuwe acceptgiro, en guess what, niet eentje voor 2,20, maar eentje voor 47,20! 10 euro er bij op voor administratiekosten, omdat ik te laat was met betalen. Flikker toch op! :P

Anyways, bij de NS hoef je nu nog niet in- en uit te checken. Op den duur stappen zij daar ook op over. Dus in de trein is het WEL voldoende om gewoon je chipkaart te laten zien, dan scannen ze die, en zien ze welk abonnement je hebt. In de bussen moet je in- en uitchecken.

Ik ben dus bang dat je weinig kans maakt met je klacht, maar niet geschoten is altijd mis. Ook ik ben nog niet helemaal overtuigd van de OV-chipkaart, maar me moeten het er maar mee doen.

Sorry voor deze tl;dr post. :D

Gerv

hmm afaik heb ik gewoon ingecheckt bij de NS met die pink paaltjes
Als je met korting reist doe ik dat meestal met papieren kaartje + OV kaartje laten zien

Hoe lopen jullie in de bus dan? Laat je even de OV kaart zien aan de chauffeur? In Rdam staat kastje gewoon naast de chauffeur dus domweg doorlopen lukt niet echt

dustje

vandaag lijntje 12 weer, inchecken. Aankomen, wil je uitchecken, geen enkele automaat in de bus doet het nog. Top systeem.

En ik vertik het sowieso om in te checken in een bus waar 450 man inzitten waar er maar 150 inkunnen ofzo. Vind het al vervelend genoeg om tegen zon raam aangeduwd te staan.

Roodbaars1986

In deze bussen zijn 4 deuren, waar bij elk deur wel een krakkemiekerig automaatje staat om in en uit te checken maar als er 300 man in gaan, zoals Dustje al aangeeft dan heb je weinig ruimte om in te checken en ben je veel tijd hierin kwijt.

Het voegt dus eigenlijk niets toe, en dat is voor mij het hele eier eten, bovendien ben ik geen fan van in en uitchecken met zo een kaart simpelweg vanwege privacy redenen, maar dat staat los van het verhaal.. Dit is meer mijn persoonlijke visie op de OV chipkaart.

Bovendien liggen die automaten in de bus 20% van de tijd eruit, in Brabant werken ze nog helemaal niet met het systeem en dus kan je altijd ''zwart'' rijden in de bussen.
Immers controle in een bus waar je verplicht langs de chauffeur moet zijn er niet of nauwelijks.

Het gaat dat het hele systeem nog niet goed is geregeld, niet goed doordacht en er heel veel haken en ogen aanzitten.
In Rotterdam moet je inchecken anders kom je niet binnen, in Amsterdam hetzelfde. Hier heb je dus echt een doel met inchecken, in Utrecht en vooral de bussen van de GVU (lijn 11 & 12) is dit niet..

Dan schijnt het op de site te staan van ov chipkaart, zoek op google en je hebt 6 officiele ov-chipkaart sites.. Verwachten ze dat ik ze allemaal volledig ga uitpluizen? Ik dacht het niet, heb wel wat beters met mijn tijd te doen.

Eurnt

Heb zelf ook zo'n ding en moet zeggen dat ik er ook niet zo blij mee ben. Ten eerste duurt het in en uitstappen al langer omdat sommige mensen nu niet alleen bij het instappen in hun tas moeten graaien maar nu ook bij het uitstappen. Hier irriteer ik me echt mateloos aan.

Ook vind ik met een week-ov het in/uit checken nutteloos omdat je al een geldig vervoersbewijs hebt. Voorgaande jaren had je een studenten ov-jaarkaart. Dit is hetzelfde en staat op je kaart en is ook leesbaar.

Oorspronkelijk gepost door Roodbaars1986
Het voegt dus eigenlijk niets toe, en dat is voor mij het hele eier eten, bovendien ben ik geen fan van in en uitchecken met zo een kaart simpelweg vanwege privacy redenen, maar dat staat los van het verhaal.. Dit is meer mijn persoonlijke visie op de OV chipkaart.

Dit is voor mij ook een belangrijk punt, ze bewaren die gegeven volgens mij 5 jaar. De invoering van de ov-chipkaart is totaal zinloos voor ons en word wss gebruikt om nogmeer op ons gedrag te letten in dit land.

edit: Wat roodbaars al zegt: in de te drukke bussen is het gewoon heel lastig om in te checken. Ook het punt dat uitchecken doordat de automaten het niet meer doen is gewoon heel lastig (ookal kan je je geld terug krijgen). Is gewoon voor ons als consument veel meer werk en doordat de meeste mensen wss niet weten dat je dat geld terug kan krijgen ook nog is veel duurder.

:f_confused:

Oorspronkelijk gepost door Gerv
hmm afaik heb ik gewoon ingecheckt bij de NS met die pink paaltjes
Als je met korting reist doe ik dat meestal met papieren kaartje + OV kaartje laten zien

Hoe lopen jullie in de bus dan? Laat je even de OV kaart zien aan de chauffeur? In Rdam staat kastje gewoon naast de chauffeur dus domweg doorlopen lukt niet echt

Ja, in Rotterdam bijvoorbeeld moet je zo'n OV-chipkaart hebben, anders kom je d'r gewoon niet in of uit. In het merendeel van de steden is dit nog niet zo. Op dit moment is het zo dat je bij de NS in principe met je OV-chipkaart kunt reizen op je eigen tijden (van je abonnement), en anders een papieren kaartje haalt. Hoe het met reizen op saldo zit weet ik niet, maar dit is in principe nog niet nodig zolang je papieren kaartjes kunt halen.

Verder is het bijv. in de regio Nijmegen lastig met de firma Veolia, die in Limburg rijdt. Zij werken ook nog niet met de OV-chipkaart, dus als ik thuis zou inchecken bij de NS, moet ik eigenlijk al op Nijmegen centraal uitchecken, en dan eventueel het laatste stukje naar Nijmegen Heyendaal, waar Veolia rijdt, zonder in te checken reizen. Heel krom, vooral toen ik de eerste keer gewoon in een keer reed en niet kon uitchecken. Niet dat ik op saldo reed, maar toch, snapte het systeem toen nog niet helemaal.

Het in- en uitchecken heeft voor ons geen maar voor de GVU wel degelijk een toegevoegde waarde. Je moet dit jaar in de bus in- en uitchecken omdat zij nu betaald krijgen per gereisde kilometer per student, in plaats van een vaste toelage. Kan je aanraden om het wel echt te doen want ben inmiddels al vier dagen op rij gecontroleerd door die idioten, ze hebben nu ook (eindelijk) van die scanners dus ze hoeven niet meer heen en weer te lopen om voor iedereen uit te checken. :D