Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

thuis server

14 Berichten
4 Gebruikers
0 Reacties
955 Weergaven
solartje

Hey, ik ken wel iets van pc's etc maar severs blijft toch nogal delicaat.
Ik men huis (was vroeger een bureau) staat een server kast.

Ik heb die wat uitgekuist en alle telefoons eruit gehaald en heb nu
een server doos met 2 racks van 2x 24 poorten, die verbonden zit met utp5 kabels naar alle ruimtes.

Ik heb een gewone telenet abonnement (niet wireless)

Wat ik zou willen is dat ik in elke kamer via die utp stopcontacten in de kamers toegang zou kunnen krijgen tot één centrale HD met vids/muziek/foto's en tot internet.

wat heb ik nodig? een hub/switch/router? wat voor één? wat voor een HD moet dat zijn? budget is beperkt. heb er geen cijfer op geplakt, maar wil hiervoor geen 500 € uitgeven ofzo. Dacht met dat ik toch die serverrack heb staan, mits wat goedkope add'ons dit te kunnen krijgen.

Voorstellen van welke HD en welke router zou super zijn. echt linux server ofzo gaan wilk niet. Te ingewikkeld voor me. Wil gewoon in elke kamer men laptop aansluiten op het stopcontact en kunnen surfen en foto's bekijken van op die HD.

Nu op die telenet modem hebk wel verschillende UTP poorten. Kan ik op elke poort één pc aansluiten op het internet? anders gewoon 4 kabels van de telenetmodem naar een 4 poort switch trekken en dan de switch met de patch panels aansluiten zodat ik in 4 kamers internet heb. hebk niet op alle stopcontacten (zijn er 30 O-o) toegang, maar met 4 komk wel toe en eventueel alsk in een andere kamer toegang wil, gewoon kabelke verplaatsen in patchpanel?

of iemand die goeie link heeft naar site met uitleg? ben er wat leek in, maar lijkt me niet ZO moeilijk. mits wat hulp lukt het me wel denk ik.

Beantwoorden
Citeren
13 reacties
Amnesia85

http://www.alternate.be/html/product/PowerLAN/Sweex/Powerline_200_Adapter_Kit/595475/?baseId=702328

dit gebruik ik :) daarna, zet je gewoon een homegroup op en dan ben je er al :)

Beantwoorden
Citeren
ViperPP

LOL Amnesia. Met alle respect, maar ik denk dat je er weinig van begrijpt. Solartje heeft al heel zijn huis bekabeld met UTP kabel, dus die heeft die powerline oplossingen totaal niet nodig :D.

EDIT: serieus antwoord op OP volgt van zodra ik wat tijd heb.

Beantwoorden
Citeren
ViperPP

Eerst een vraag: kun je eens duidelijker omschrijven wat je juist in het rack hebt ? Het is duidelijk dat daar dus alle UTP-kabels van alle kamers toekomen. Hoeveel zijn er dat ? En wat bedoel je met die 2x 24 poorten ? Het lijkt er immers op dat er in dat rack dus al een switch zit en je helemaal niets meer extra zult nodig hebben.

Beantwoorden
Citeren
ViperPP

Effen los van het antwoord op je vorige vraag.

Wat je in elk geval nodig hebt is een netwerk-switch met minstens zoveel poorten als dat er kabels toekomen. Zo verbind je dus alle aansluitingen van alle kamers met elkaar tot 1 groot netwerk ('ethernet'). Aangezien je met een home-server wil werken, neem je liefst een Gigabit-switch. Die werken op 1000Mbit/s wat tegenwoordig wel de standaard is.

BTW, een hub en switch lijken heel hard op elkaar. Een switch is gewoon veel intelligenter. Een hub stuurt gewoon elk pakket dat het op een poort binnenkrijgt ook door naar alle andere poorten. Op die manier krijgt elke aangesloten PC (of whatever) dus ook alle netwerk-pakketten binnen die niet voor hem bedoeld zijn (en gooit die dan ook gewoon weg). Een switch daarentegen kent de aangesloten apparaten en stuurt de pakketten gewoon door op de poort waarvoor het bestemd is. Simpel voorbeeld: jij streamt een HD-film van je home-server naar je PC. Dan gaat die film op de switch binnenkomen op de poort van de aangesloten home-server maar gaat enkel buiten op de poort waar jouw PC hangt. Als iemand anders dus bvb aan het downloaden is via een andere aangesloten PC, zal hij geen last ondervinden van jouw stream. Met een hub zou dat wel het geval zijn aangezien die hele stream dus ook op zijn PC zou binnenkomen (en genegeerd worden). Tegenwoordig worden hubs bijna niet meer gebruikt/verkocht.

Een router is nog iets geavanceerder en verzorgt de verbinding van je intern netwerk met een extern netwerk (in dit geval je Telenet internet verbinding). Daarover later meer eens ik beter zicht heb op wat je nodig hebt :).

PS: ik hoop dus wel dat er al een switch in je rack zit, want anders ga je met je €500 nergens komen als je daarvoor zowel een switch als een home-server (i.e. PC) zult willen kopen.

PS2: misschien is het ook gewoon handig van eens een fotoke te trekken van je rack. Dan is alles wellicht al veel duidelijker.

Beantwoorden
Citeren
wcgrutto

Kdenk wel dat je geen home PC nodig hebt. Een HD met ethernet aansluiting, en die dan aan de switch hangen? Is ook genoeg, denk ik?
Of je kan een router met USB verbinding kopen, en daar een externe HD met USB op aansluiten.
(Ben ni zeker, te lang geleden, maar klinkt toch logisch)
Net zoals die rack een switch zou zijn, ook logisch zou zijn, voor het netwerk dat er al ligt? (of router/hub afh. van ouderdom enzo)

Beantwoorden
Citeren
ViperPP

Oorspronkelijk gepost door wcgrutto
Kdenk wel dat je geen home PC nodig hebt. Een HD met ethernet aansluiting, en die dan aan de switch hangen? Is ook genoeg, denk ik?

Inderdaad. Hangt er een beetje vanaf wat je er allemaal wil mee doen.
Zelf heb ik een volwaardige homeserver (Windows XP Server) die ook andere dingen doet :
* hangt mijn printer aan zodat die ook van overal op het netwerk bruikbaar is. Maar vandaag heb je ook gewoon zat printers die je gewoon rechtstreeks op het netwerk hangt (wifi of ethernet).
* draait mijn PT4 database zodat ik vanop alle PCs de stats ter beschikking heb.
* draait mijn backup software op (EMC Retrospect) waarmee ik wekelijks al mijn PCs backup. Dit kan in principe ook met enkel een HD-oplossing al is het dan de PCs zelf die de backup moeten maken op de netwerk-schijf.
* draait soms p2p zodat die 24/7 kan downloaden. Ook hier heb je wel HD-oplossingen die zelf ook een kleine server hebben die o.a. torrents kan downloaden.
* dient uiteraard ook gewoon als fileserver met enkele shared drives. Uiteraard is dat ook gewoon de basis-functionaliteit van een HD-oplossing.
* draait ook media-server software, waaronder ook SqueezeCenter voor mijn Logitech Squeezebox. Ook hier hebben de meeste HD-oplossingen wel media-server software, maar SqueezeCenter is bij mijn weten daar nooit bij. Dit was in elk geval reden #1 voor mij om voor een volwaardige PC te gaan.

Anyway, dit gewoon ter illustratie wat ik zoal doe met mijn homeserver. Ik sowieso nog wat oude hardware op overschot en kostte het me uiteindelijk slechts een goeie €200.

Grote nadeel van dit alles is dat het verbruik van een PC sowieso wellicht hoger ligt dan van een HD-oplossing. Ik heb een beetje zuinige componenten genomen maar kom toch aan ongeveer 60W wat dus een elektriciteitskost is van een dikke €100 per jaar.

Beantwoorden
Citeren
solartje Topicstarter
solartje

Hey, ok ik zal proberen de info te geven die nog mist.

initieel was de bedoeling gewoon met 2pc's op internet kunnen. kan ik van thuis uit werken en de madam lekker surfen. nu dat is al opgelost. heb bij telenet abonnement 2 ip's, dus gewoon een 2de kabel gaan kopen, in de telenet-modem steken, verbonden met de RJ45 van de rack(zie foto) waark de 2de computer zal gebruiken. bam gelijk internet op 2 pc's, dus in principe is dat al meer dan voldoende gezien wij geen kinderen hebben. Moet nu wel de kabel verplaatsen alsk internet in een andere ruimte wil, maar voorlopig is dat echt no problem.

Nu die rack staat er zowiezo, en ik heb echt in elk hoekje RJ45 punten in de muren steken, dus zou dom zijn om er geen gebruik van te maken. Zelf benk niet echt zot van wifi, zeker als je pokert hebk geen zin in iets dat niet echt stabiel is, of niet overal goed bereik geeft. (heb hier vrij dikke betonnen vloeren en muren (30cm dik)), dus dacht ik, hey laten we een netwerkje maken.

Met zicht op de toekomst (kids, etc) zou ik dit willen:

- in elke kamer toegang tot internet. ( 4-5 personen, worst case tegelijk op het internet). Dus een router zal zowiezo nodig zijn alsk het goed begrepen heb, daar dit goedkoper is dan abo met 4 ip's.

- voorlopig zitten al men belangrijke files (werk, perso) en al men media gewoon in een vaste pc. Om het wat veiliger te maken (moestk een virus/worm hebben) zou ik gewoon een Harde schijf in die rack plaatsen waar al die belangrijke files opstaan (eventueel een 2de HD die die HD dagelijks vanzelf back-up) voor het geval de HD het begeefT.
dus reden: 1/ om mijn info safe te houden 2/ zodat alle films/muziek in elke kamer beschikbaar zijn. Alsk in de badkamer dvix'ke wil opzetten, of in de keuken kookprogramma opzetten voor de madam etc... Of als men kinderen later films "downloaden" ze die ook op die HD zetten, zodat ik ze ook kan zien etc.

[IMGm] [/IMGm]
[IMGm] [/IMGm]

denk dus niet daar hier iets van switch ofzo inzit. is gewoon paneel waar alle kabels toekomen. Denk dat de vorige eigenaar de routers/switchen heeft meegepakt.

hier foto'ke van de rack, na het uitkuisen. (zat propvol en heb er een deel uitgehaald, zowiezo alle telefoons die hier vroeger waren, uitgetrokken, en zo een rackje vrij en dan hebk nog 2 racks over. bovenste is voor de bovenverdieping, onderste is voor de benedenverdieping).

Nu in totaal (met alle telefoons weg) zijn er 30 aangesluitingen op de racks van de 72 beschikbaar. Nu ik hoef ook geen 30 pc's te draaien :D zolang ik in elke ruimte 1 aansluiting heb met toegang tot internet/HD ben ik al blij. Nu zijn er per kamer een stuk of 4 RJ45's, maar eens de kamers ingericht zijn en blijkt dat de RJ45 aan het raam het handigste is, moetk gewoon in men patch een kabelke verzetten. Dus ik heb in totaal eigenlijk +-10 ruimtes waark één aansluiting moet hebben, en waar maximum 4 pc's tegelijk op draaien over die 10 ruimtes verdeeld. nu moet ik wel in staat zijn om HD media van op die HD in de rack kunnen afspelen op de pc's. VB ik pak een ipad, zet die in de badkamer; sluit die aan op RJ45 die daar zit en speel HD filmke af op ipad.
Ook kwa downloadsnelheid, zou ik graag een oplossing hebben, waark niet teveel last heb van het downloaden van de kids. Wil niet dat men pokerstars hapert alsk 30-table, omdat mijn zoon ineens een bluray aan het downen is.

Wat ik niet hoef: pc server die continu draait, p2p, ftp server,

Wat ik misschien hoef: één printer die vanuit elke ruimte te printen is + HEM database zou wel cool zijn, dan kan ik grinden vanuit de tuin, bed, met men HUD, etc..

Nu werk ik ook paar dagen thuis voor de overheid thuis, en heb laptop van het werk. Die dient ENKEL om op te werken en wil ik met niets connecten.

Nu hebk er al wat voor opgezocht en dit zou het plan zijn:

- internet --> telenet Modem met abonnement voor 2 ip-adressen --> IP1 ---> WERK-PC = vaste pc waar ik op werk voor de overheid. (wil deze volledig van het huisnetwerk scheiden, geen enkele link met home netwerk.)
--> IP2 ---> router 4 poorten gigabite ---> switch 16 poorten --> 10 poorten aansluiten op 10 poorten van de rack om internet in de 10 ruimtes te krijgen + één poort voor HD met ethernet als shared + één poort voor printer met ethernet als shared + 4 poorten vrij voor uitbreidin.

watk niet goed weet, is wat hoe optimaal aan te sluiten.

vb: router - switch 16 poorten en daar alles aansluiten zoals hierboven
of router 4 poorten en HD + printer aansluiten op de router en de 2 overige router poorten aansluiten op een switch? of enkel één aansluiten op switch en één poort openlaten?

Beantwoorden
Citeren
ViperPP

Kun je eens effen de IMGM tag gebruik ipv IMG voor je images ? Want nu is je tekst nauwelijks te lezen ;). EDIT: Tnx Lanfear :D.

Over de foto's kan ik wel al zeggen dat dat patchbays zijn die je gewoon toelaten van gemakkelijk kabels te her-routeren. Ging me idd wel al verwonderd hebben dat de vorige eigenaar 24-port-switches ging achtergelaten hebben :).

EDIT2: man-man, 4 jacks per kamer. Me jealous :D.

Beantwoorden
Citeren
solartje Topicstarter
solartje

hehe idd, minstens 4 per kamer en genoeg wc's om een hele bus kinderen met diaree te kunnen helpen, maar geen keuken, geen badkamer, niets...

ps die img tag, wou ik doen, maar dacht dat het MIMG was, en die deed het niet. thanks lanfear.

Anyway, dit is wat ik heb. zo'n grote doos met patchbays en RJ45 contacten in overvloed. Mijn vraag: wat doe ik ermee? :D ik run geen It bedrijf, en wat ik "denk" te willen hebk gepost, maar ik weet maybe maar de helft van wat mogelijk is, ik weet niets van prijzen, dus ik zocht vooral hulp over: wat kan ik ermee en wat kost het voor een basic thuisnetwerk voor media/files en welk type (router, switch , etc) moet ik kopen?

Beantwoorden
Citeren
ViperPP

Bon, heb er door gelezen. Het lijkt me in elk geval dat je de bedoeling van een patch panel al begrijpt, dus dat helpt al een heel stuk.

Het is me wel nog niet helemaal duidelijk hoe je Telenet werkt. Ik dacht dat de modem-only oplossingen sowieso slechts 1 LAN-aansluiting hadden en je daarom ook een 4-poort switch erbij kreeg. In jouw geval lijkt het dat je 2 LAN-poorten hebt, die elk hun eigen publiek adres krijgen.

Laat ons beginnen met je home-network. Om te beginnen heb je inderdaad een router nodig. Die zorgt er voor dat al je interne toestellen op een lokaal netwerk hangen met een interne IP-range die totaal onafhankelijk is van je Telenet abonnement. De IP-adressen zijn typisch in de vorm 10.0.x.x of 192.168.x.x. Verder doet een router ook aan zogenaamde Network Address Translation (NAT) zodat al die interne toestellen toch op het Internet kunnen.

Dan is er de vraag naar het aantal poorten. De prijzen van routers en switches stijgen vrij snel naarmate je meer poorten nodig hebt. De gewone huis-tuin-en-keuken routers hebben typisch 4 LAN-poorten. Vervolgens heb je nog de keuze of je al dan niet wifi wil, en sommige hebben zelfs ondersteuning voor USB-schijven en/of -printers.

Wifi zou ik zeker nemen, want je hebt altijd wel iets dat met wifi werkt (smartphone, ipad -die je zelfs al hebt blijkbaar-, spelconsoles, etc...). USB-drive ondersteuning is typisch minimaal, i.e. je kunt enkel van remote de disk mounten en accessen. Denk dat jouw eisen wel iets hoger liggen. Als je al een USB-printer hebt, hangt het ervan af of daar bij de rack een goede plaats is. Je router zal immers ook ergens in het rack moeten komen aangezien elke LAN-poort van de router in een van de patch-panel poorten moet geplugd worden, afhankelijk van waar je netwerk wilt hebben.

Kostprijs: max. €100.

Het nadeel is nu dus wel dat je altijd maar op 4 plaatsen tegelijk netwerk zult hebben. Wil je met je laptop effen in de andere hoek gaan zitten, moet je dus weer naar je rack lopen om te herpatchen. Je kan dat oplossen door alle aansluitingen die je frequent wil gebruiken in een switch te pluggen, maar dat is een behoorlijk dure oplossing (reken toch op €200 voor dergelijke switch) terwijl je eigenlijk nooit meer dan 4 poorten tegelijk gebruikt.

Dan voor wat betreft de server. Daar hangt het dus grotendeels af van wat je extra wil doen. Het meest simpele is een network disk, i.e. gewoon een externe harde schijf met een netwerk-interface (RJ45) op. Die bieden qua service nagenoeg niets behalve drive/file-sharing (SMB typisch) zodat je de drives van eender waar op het netwerk kunt accessen. Beetje uitgebreider zijn dan de echte NAS-oplossingen die vaak ingebouwde support hebben voor scheduled backups, RAID, enz... Tenslotte kan je dan dus ook gewoon voor een kleine PC gaan. Grote voordeel is de enorme flexibiliteit aangezien je daar dus ook om het even wat kunt op gaan draaien. Nu, de gewone netwerkschijf zou ik al laten vallen. Je kan dan beter gewoon zien dat je een router hebt met USB zodat je daar een (goedkopere) USB-schijf aan kunt hangen, en dan spaar je nog een LAN-poort uit ook.

Nadeel van NAS en PC is natuurlijk wel de kostprijs. Je zit toch rap aan €300, schat ik. Overigens snap ik je HEM-redenering niet goed. Als je HEM gewoon op je laptop draait, kun je natuurlijk ook in de tuin zitten grinden. Tenzij je natuurlijk zoals ik op 2 verschillende PCs vaak pokert, en beide PCs dezelfde database wil laten sharen.

Beantwoorden
Citeren
ViperPP

Oorspronkelijk gepost door solartje
dus ik zocht vooral hulp over: wat kan ik ermee en wat kost het voor een basic thuisnetwerk voor media/files en welk type (router, switch , etc) moet ik kopen?

Wel ja, zie dus post hierboven. Duurt nogal lang om zoiets te typen he ;).

Anyway, met de bekabeling die jij daar hebt is een massa dingen mogelijk, maar het kostenplaatje kan natuurlijk ook behoorlijk oplopen.

Beantwoorden
Citeren
solartje Topicstarter
solartje

kheb nog wat zitten te lezen en begin het wat te snappen.

eigenlijk wat ik zoek is een super router die

1/ Simultaneous dual-band wifi aankan om ipad, iphone, laptop indien wireless > stabiliteit gaat aan te sluiten

2/ 4 x 10/100/1000 poorten heeft om 125mb/sec te halen

3/ 2 x USB3 poorten heeft om een USB3 HD + een usb printer aan te sluiten, zodat ik van afstand aan men vids kan en op één printer kan printen.

4/ Upnp mogelijkheid om media rechtstreeks naar netwerk tv te streamen

iets in de genre van de Netgear WNDR4500 maar dan met usb 3, zodat ik HD films kan streamen zonder haperingen naar alle apparaten

edit: D-Link DIR-857 dit iets?

Beantwoorden
Citeren
solartje Topicstarter
solartje

edit; heb nu pas je post gelezen. Denk inderdaad dat ik het snap.
Echt een pc draaien zou inderdaad optimaal zijn kwa vrjiheid, maar dan heb je elec kosten + geluid + pc moet altijd aanstaan + dure aankoopkost.

ik zou dus voor de router + wifi+ 2xusb gaan.
Nu hadk gelezen dat HD via usb vrij traag is (kan ik dan wel een filmpje op die HD via usb2 naar de router, via patch panel opde laptop in men kamer afspelen)?

Alles in de rack steken zou inderdaad ideaal zijn. Heb er toch massas plaats. Nu staat de modem wel op dikke 8 meter van de rack. Vormt dit een probleem als een utp kabel van 8m trekt tot in de rack om aan te sluiten op de router?

eventueel kan ik later nog steeds uitbreiden met een 16 poort switch (hadk al gezien voor 35€) zodat ik niet telkens met herpatchen.

men modem heeft 4 lan poorten (abo kan je upgraden naar 4 ip's), heb er nu 2 en gewoon 2 kabels insteken werkt. geen idee of ze elke appart ip hebben, of beiden lan poorten dezelfde ip gebruiken.

Beantwoorden
Citeren