Hey, ok ik zal proberen de info te geven die nog mist.
initieel was de bedoeling gewoon met 2pc's op internet kunnen. kan ik van thuis uit werken en de madam lekker surfen. nu dat is al opgelost. heb bij telenet abonnement 2 ip's, dus gewoon een 2de kabel gaan kopen, in de telenet-modem steken, verbonden met de RJ45 van de rack(zie foto) waark de 2de computer zal gebruiken. bam gelijk internet op 2 pc's, dus in principe is dat al meer dan voldoende gezien wij geen kinderen hebben. Moet nu wel de kabel verplaatsen alsk internet in een andere ruimte wil, maar voorlopig is dat echt no problem.
Nu die rack staat er zowiezo, en ik heb echt in elk hoekje RJ45 punten in de muren steken, dus zou dom zijn om er geen gebruik van te maken. Zelf benk niet echt zot van wifi, zeker als je pokert hebk geen zin in iets dat niet echt stabiel is, of niet overal goed bereik geeft. (heb hier vrij dikke betonnen vloeren en muren (30cm dik)), dus dacht ik, hey laten we een netwerkje maken.
Met zicht op de toekomst (kids, etc) zou ik dit willen:
- in elke kamer toegang tot internet. ( 4-5 personen, worst case tegelijk op het internet). Dus een router zal zowiezo nodig zijn alsk het goed begrepen heb, daar dit goedkoper is dan abo met 4 ip's.
- voorlopig zitten al men belangrijke files (werk, perso) en al men media gewoon in een vaste pc. Om het wat veiliger te maken (moestk een virus/worm hebben) zou ik gewoon een Harde schijf in die rack plaatsen waar al die belangrijke files opstaan (eventueel een 2de HD die die HD dagelijks vanzelf back-up) voor het geval de HD het begeefT.
dus reden: 1/ om mijn info safe te houden 2/ zodat alle films/muziek in elke kamer beschikbaar zijn. Alsk in de badkamer dvix'ke wil opzetten, of in de keuken kookprogramma opzetten voor de madam etc... Of als men kinderen later films "downloaden" ze die ook op die HD zetten, zodat ik ze ook kan zien etc.
[IMGm]
[/IMGm]
[IMGm]
[/IMGm]
denk dus niet daar hier iets van switch ofzo inzit. is gewoon paneel waar alle kabels toekomen. Denk dat de vorige eigenaar de routers/switchen heeft meegepakt.
hier foto'ke van de rack, na het uitkuisen. (zat propvol en heb er een deel uitgehaald, zowiezo alle telefoons die hier vroeger waren, uitgetrokken, en zo een rackje vrij en dan hebk nog 2 racks over. bovenste is voor de bovenverdieping, onderste is voor de benedenverdieping).
Nu in totaal (met alle telefoons weg) zijn er 30 aangesluitingen op de racks van de 72 beschikbaar. Nu ik hoef ook geen 30 pc's te draaien
zolang ik in elke ruimte 1 aansluiting heb met toegang tot internet/HD ben ik al blij. Nu zijn er per kamer een stuk of 4 RJ45's, maar eens de kamers ingericht zijn en blijkt dat de RJ45 aan het raam het handigste is, moetk gewoon in men patch een kabelke verzetten. Dus ik heb in totaal eigenlijk +-10 ruimtes waark één aansluiting moet hebben, en waar maximum 4 pc's tegelijk op draaien over die 10 ruimtes verdeeld. nu moet ik wel in staat zijn om HD media van op die HD in de rack kunnen afspelen op de pc's. VB ik pak een ipad, zet die in de badkamer; sluit die aan op RJ45 die daar zit en speel HD filmke af op ipad.
Ook kwa downloadsnelheid, zou ik graag een oplossing hebben, waark niet teveel last heb van het downloaden van de kids. Wil niet dat men pokerstars hapert alsk 30-table, omdat mijn zoon ineens een bluray aan het downen is.
Wat ik niet hoef: pc server die continu draait, p2p, ftp server,
Wat ik misschien hoef: één printer die vanuit elke ruimte te printen is + HEM database zou wel cool zijn, dan kan ik grinden vanuit de tuin, bed, met men HUD, etc..
Nu werk ik ook paar dagen thuis voor de overheid thuis, en heb laptop van het werk. Die dient ENKEL om op te werken en wil ik met niets connecten.
Nu hebk er al wat voor opgezocht en dit zou het plan zijn:
- internet --> telenet Modem met abonnement voor 2 ip-adressen --> IP1 ---> WERK-PC = vaste pc waar ik op werk voor de overheid. (wil deze volledig van het huisnetwerk scheiden, geen enkele link met home netwerk.)
--> IP2 ---> router 4 poorten gigabite ---> switch 16 poorten --> 10 poorten aansluiten op 10 poorten van de rack om internet in de 10 ruimtes te krijgen + één poort voor HD met ethernet als shared + één poort voor printer met ethernet als shared + 4 poorten vrij voor uitbreidin.
watk niet goed weet, is wat hoe optimaal aan te sluiten.
vb: router - switch 16 poorten en daar alles aansluiten zoals hierboven
of router 4 poorten en HD + printer aansluiten op de router en de 2 overige router poorten aansluiten op een switch? of enkel één aansluiten op switch en één poort openlaten?