Ga naar het forum
Koersfiets kopen

Meldingen
Alles wissen

Koersfiets kopen

20 Berichten
11 Gebruikers
0 Reacties
1,994 Weergaven
Copymeistrr

Goeiemorgen/-middag/-avond (hangt ervan af wanneer je het leest :coolface: ),

Zoals de titel al doet vermoeden wil ik wat informatie voorafgaand aan de aanschaf van een koersfiets.

Het is namelijk zo dat mijn broer en ik samen wat zouden willen trainen en fietsen zou een deel van de training zijn. De training is vooral omdat we een betere conditie willen en gewoon fit in het algemeen willen blijven/worden.

Eventueel zouden we na een jaar af en toe eens voor de lol (niet dat we zouden rondkloten, maar niet met de bedoeling om iedereen eraf te lopen/zwemmen/fietsen) meedoen aan een paar plaatselijke (mini)triatlons.

Oke, dus daarom zouden we een koersfiets willen, maar geen van ons beide (hij is gierig en ik ben arm) wil daar (nu) echt veel geld voor neerleggen.

We hadden al op een site een nieuwe koersfiets gevonden van een niet echt bekend merk voor een euro of 400-500. Dit is natuurlijk niet veel voor een koersfiets en dus had ik nu graag geweten waar je vooral op moet letten bij de aankoop.

De grootte van frame is logisch het eerste.

Maar wat nog allemaal?

Ik denk aan de groepen (versnellingen, remmen, derailleur) , kader zelf, ..

Zo denk ik bv. dat er niet ZO veel verschil zit tussen de kaders? (ik ga er van uit dat ik geen carbon vind voor zo'n prijs, dus alu = alu toch?)

Een hele tekst; voor de tl;dr mensen: Waarop let je dus bij aankoop koersfiets..

Beantwoorden
Citeren
19 reacties
Gildo0

vraag eens aan onmybike :coolface:

vanwaar ben je?
be/nl?

Beantwoorden
Citeren

Toevallig vandaag ook gekeken voor een wielrenfiets plus atributes. Begint toch te kriebelen als je elke dag de koers kijkt.

Ik kan voor 800 euri's een voledige outfit plus fiets kopen.

Wanneer je het nieuw koopt kom je denk ik toch wel aan de 1200.

succes met zoeken

Beantwoorden
Citeren
Copymeistrr Topicstarter
Copymeistrr

@Gildo0: Ben een Belg, maar denk dat de prijs/kwaliteit in beide landen wel gelijk is? :coolface:

@petertimofoef: Voor 800euro lijkt me een deftige fiets + tenue zeker goed.

Maar aangezien ik niet precies kan inschatten wat deftige fiets inhoudt, wil ik graag wat tips waar aandacht specifiek aan te besteden.. ^^

Beantwoorden
Citeren
Amnesia85

Oorspronkelijk gepost door Copymeistrr

Maar aangezien ik niet precies kan inschatten wat deftige fiets inhoudt, wil ik graag wat tips waar aandacht specifiek aan te besteden.. ^^

Probeer iets te kopen met 2 wielen...soms is dat een fiets :coolface:

Beantwoorden
Citeren
Mstlc

Als je een min of meer degelijke racefiets wil dan kijk je normaal toch snel tegen de €1000 aan. Voor €400-500 heb je echt speelgoed gewoon en niet in positieve zin.

Ik weet niet of Joenaes dit forum nog bekijkt... hij kent volgens mij wel redelijk wat van dat soort dingen af.

Beantwoorden
Citeren
Roodbaars1986

Neem een fixed gear, veel toffer :D

En gaat soms nog sneller ook, heb er paar maanden geleden een gebouwd vanuit ouder racefiets, echt verademing om mee te fietsen, geen toeters en bellen, gewoon clean racefiets frame, met niets er verder op..

Beantwoorden
Citeren
zazizo

Voor een paar honderd euro heb je een leuke gebruikte fiets op marktplaats.
Kun je zien of je fietsen wat voor je is.
Je zult dan niet de snelste fiets hebben, maar hij valt ook echt niet meteen uit elkaar.

Als je het dan een leuke hobby gaat vinden, wil je toch een betere fiets.
En de meesten zijn dan met 1000 euro nog niet klaar...

Op wielerfora staan trouwens veel tips voor beginners.
Zou ik zeker eens checken.

Beantwoorden
Citeren
zazizo

Oorspronkelijk gepost door Roodbaars1986

En gaat soms nog sneller ook, heb er paar maanden geleden een gebouwd vanuit ouder racefiets, echt verademing om mee te fietsen, geen toeters en bellen, gewoon clean racefiets frame, met niets er verder op..

_thumbsup:

Beantwoorden
Citeren
Roodbaars1986

Oorspronkelijk gepost door zazizo

Oorspronkelijk gepost door Roodbaars1986

_thumbsup:

Zo te zien niet de enige die ervan overtuigd is.
Rij je er zelf ook een?

Beantwoorden
Citeren
zazizo

@Roodbaars

Jep heb een tijdje mijn mountainbike als singlespeed gereden.
Rij nu weer met versnellingen, omdat de fiets binnenkort mee moet de alpen in.

Beantwoorden
Citeren
Gildo0

@Gildo0: Ben een Belg, maar denk dat de prijs/kwaliteit in beide landen wel gelijk is? :coolface:

dan raad ik je aan eens bij Van Eyck te gaan kijken.
grootste wielrennershop in belgie, enorm veel fietsen daar en goedkoper vind je niet denk ik. Vraag daar dan wat hulp enzo..

Beantwoorden
Citeren
Copymeistrr Topicstarter
Copymeistrr

Bedankt voor de wat serieuzere comments.

Wil zoals Zazizo zegt niet direct een dure fiets kopen als ik dan toch niet echt veel fiets of zelfs niet graag fiets.

En Gildo, zal het eens bekijken, bedankt! :)

@Roodbaars, maar is dat wel handig 1 versnelling hebben (of heb ik verkeerd gekeken?) want als je wat bergop moet is dat toch redelijk moeilijk?

Beantwoorden
Citeren
Gildo0

als je trouwens van plan bent veel te fietsen laat je best ook eens je maten opnemen.
ik had vroeger vrij veel last door een slechte positie & ik koop nieuwe fiets met betere positie en ik heb meer kracht en nooit pijn achteraf (rij soms 120+km)

Beantwoorden
Citeren
Roodbaars1986

En Gildo, zal het eens bekijken, bedankt! :)

@Roodbaars, maar is dat wel handig 1 versnelling hebben (of heb ik verkeerd gekeken?) want als je wat bergop moet is dat toch redelijk moeilijk?

Het heeft zijn voordelen, maar ook zijn nadelen.
Als je wilt fietsen kan je een ander verzet op je fiets zetten (grootte van tandwiel variëren) zowel je crank, als je achtertandwiel. Op die manier kan je de fiets licht / zwaar zetten.

Maar doorschakelen zit er niet in... Dat kan dus wel een nadeel zijn als je bergop of bergaf moet.

On topic:
Ik vind zelf Stevens mooie fietsen maken, zien er robuust uit en volgens mij zijn ze best goed (heb er zelf niet op gefietst).

Beantwoorden
Citeren
TimPS

Oorspronkelijk gepost door zazizo
Voor een paar honderd euro heb je een leuke gebruikte fiets op marktplaats.
Kun je zien of je fietsen wat voor je is.
Je zult dan niet de snelste fiets hebben, maar hij valt ook echt niet meteen uit elkaar.

Als je het dan een leuke hobby gaat vinden, wil je toch een betere fiets.
En de meesten zijn dan met 1000 euro nog niet klaar...

Op wielerfora staan trouwens veel tips voor beginners.
Zou ik zeker eens checken.

+1
Begin gewoon met een degelijke tweedehands fiets en kijk of het wat voor jou is, nadien kun je nog steeds de duurdere kopen met alles op en aan.

Ben zelf ook een aantal jaren geleden begonnen met wielrennen, op een erg goede tweedehandsfiets. Kostte me maar €250 en ik heb er jaren plezier aan beleefd!

Waar je dan precies op moet letten... Gewoon zien dat je alles makkelijk kunt verzetten (stuur, zadel) en dan vind je altijd wel een positie die geschikt is voor jou. Bij de meeste fietsen is dit standaard. Ik zou ook wel zoeken naar een fiets met versnellingen aan het stuur (en niet onderaan de bar), dat maakt het leven toch ook wat eenvoudiger. Verder best ook klikpedalen nemen, al kun je die nadien ook wel laten monteren. Voorts kijken of er geen 'barstjes' zijn in het kader, een testritje maken en op het gevoel afgaan :D

Beantwoorden
Citeren
yoshiwa

ik zou ook voor tweedehands gaan , gezien er echt een overaanbod is aan tweedehands koersfietsen die nog verdomd goed in orde zijn , maar gewoon in een vlaag zijn aangkocht , 5 keer gebruikt , en dan in de garage bleven staan :)

Beantwoorden
Citeren
Copymeistrr Topicstarter
Copymeistrr

Oké, lekker veel tips!

Tweedehands was inderdaad ook een optie, want dan kun je een prijs van betere kwaliteit voor een redelijke prijs hebben. Enige risico is dat er iets serieus mis mee is, maar dat zou ik wel moeten opmerken? :P

Zal eens wat wielerfora zoeken en wat op2dehands checken.

Bedankt en meer tips altijd welkom! :)

Beantwoorden
Citeren
winnerke123

Oké, lekker veel tips!

Tweedehands was inderdaad ook een optie, want dan kun je een prijs van betere kwaliteit voor een redelijke prijs hebben. Enige risico is dat er iets serieus mis mee is, maar dat zou ik wel moeten opmerken? :P

Zal eens wat wielerfora zoeken en wat op2dehands checken.

Bedankt en meer tips altijd welkom! :)

Er is een site waar 2dehandsfietsen te koop staan in belgie. Ik zou altijd vragen of je de fiets eerst mag testen (ritje doen van 1 km bij hun huis). Ik ging een fiets kopen, maar koper liet via mail subtiel weten dat ik direct moest kopen (zonder testen), dus heb het maar geweigerd.

Welke fiets heb je op het oog? en welk frame heb je nodig? ik ken paar mensen die hun koersfiets verkopen (2de hands)

Beantwoorden
Citeren
RocknRollAd

http://www.bike2build.nl/products#price=500-1000|100-500&subcategory=A-03

Hier kwam ik tijdens een fietstochtje voorbij!
Mijn fietsmakker zijn ketting was gesprongen en toen heb ik eens rondgesnuffeld in de winkel! Veel betaalbare, maar goede fietsjes.
Heb zelf een Decathlon fietsje van 300 EUR, omdat ik eerst wilde testen of ik het wel leuk vond voordat ik een grote aankoop deed. Het voordeel is, goedkoop en goede service bij de decathlon. Het nadeel is, je kan niet terecht bij de plaatselijke fietsmaker met zo'n decathlon fiets, daar knappen de fietsenmakers nogal op af. En het is natuurlijk geen topmateriaal, zoals je wellicht wel begrijpt!
Je kan prima een goedkope tweedehandsfiets vinden op internet, maar meestal is daar nog wel wat werk aan, of zitten er crappy onderdelen op (zoals een maat van mij die met super fiets zat met pinarello en shimano onderdelen door elkaar, niet zo handig!) Apart wel goede onderdelen, maar werken niet samen!

Als je een tweedehands fiets koopt, eerst een testrit maken, en bij voorkeur iemand met kennis van zaken meenemen!

Succes kopieermeester.

Beantwoorden
Citeren