Skip to forum
Faalangst met poker...

Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Faalangst met pokeren.

28 Berichten
20 Gebruikers
0 Reactions
3,579 Bekeken
NietzscheF

Full Tilt start op. Mijn vingers beven, bij het intikken van mijn wachtwoord. Een warme gloed trekt door mijn lichaam, opgewonden. Ik denk na wat ik wil spelen, check mijn roll een keer of drie. Rustig aan beginnen, druk trekkend aan een sigaret, zit ik bomvol adrenaline en tril daardoor nog heviger.

Rustig aan beginnen, wat observeren, geen fouten maken. Langzaam lijkt het beter te gaan, maar de spanning die ik voel beinvloed mijn beslissingen, bang om te verliezen. Ik sla daarna snel om in een tiltmood, na wat suck outs of frustratie omdat iedereen een vis is. Ik het allemaal veel beter weet, en dat mensen zulke handen uberhaupt niet moeten spelen, woedend!

Ik verlies, de hele wereld om mij heen golft, alsof ik zweef in turbulentie, terwijl ik stil zit op mijn stoel. ik jaag elke draw na, call bottom pair met geen kicker. En dan geef ik het op en speel ik een limiet hoger, waar ik meestal wel de concentratie weet te hervinden, mijn verliezen weet goed te maken, maar hoe lang kan zoiets goed gaan?

Ik wil van deze struggle af. Een manier vinden om lekker ongedwongen te kunnen grinden, geen hit and runs meer op te hoge limieten zonder goede BRM. Maar het lukt mij niet :f_confused:

Ik hoop wat tips te kunnen krijgen, de komende tijd zal ik mij hierin erg gaan verdiepen en verslag doen van mijn pseudo wetenschap.

27 replies

Gewoon lekker heel veel NL2 of NL4 spelen totdat je elke situatie al 2312x hebt gezien en het niet meer spannend is.

Super Moderator
Zeezout

Wat voor mij goed werkt:

Idee 1:

1 game spelen, maar dan wel in opperste concentratie. Dus géén multitafelen!

Na de game eerst je hele handhistory doorspitten op fouten en pas dan aan de volgende beginnen.

Voordeel: je speelt veel bewuster. Wanneer je verliest kun je al snel achterhalen of het werkelijk pech is, een beat of toch een verkeerde beslissing. Twijfelhanden gewoon posten.
Nadeel: je moet meer geduld hebben, maar dat is ook weer een voordeel, want leren geduld hebben is zwaar +EV in poker....

1 tafel spelen was voor mij altijd saai omdat je zo lang moet wachten op een speelbare hand. Bij rushpoker is dat probleem weg. Wanneer je daar gewoon serieus speelt, dus niet gehaast, speel je nog steeds snel evenveel handen als op 4 normale tafels.

Aan de andere kant is RP weer tilt-vehogend. Daarom speel ik sessies van maximaal een kwartier of tot ik een double up heb.

Idee 2:

Stop met grinden om geld. Het werkt alleen prestatieverlagend. Wanneer je gaat pokeren om gewoon goed te worden en niet om dat geld, zul je uiteindelijk meer verdienen.

Idee 3:

Werk met beperkte BR's tot je echt lekker loopt op een limiet. Daardoor zul je minder geneigd zijn om shots op hogere limieten te nemen en worden eventuele slippers minder duur.

Succes ;)

NietzscheF

Het klopt wel dat je makkelijker in de mood komt na het spelen van NL2/PLO2, om eventueel daarna wel de stap te maken naar de limieten waar je de roll voor hebt. In mijn geval PLO10/PLO25. Maar het gevoel blijft ondanks toch hetzelfde.

Het gaat niet zozeer dat ik de situatie op de pokertafel niet herken, of niet zou weten in welke spots ik bepaalde moves moet maken of moet laten. Ik speel nu ongeveer 3 jaar succesvol onlinepoker, maar die bestaan alleen maar uit hele korte sessies van een hand of 200.

In het verleden heb ik echter dikwijls mijn hele roll verloren, (van 300us tot 700us). De angst dat nog een keer gebeurd is een optie waar ik telkens rekening mee moet houden. Waardoor ik teveel uitcash, of op limieten donk die mij niet boeien, te hoog ga spelen, uit verveling maar blijf door gaan of in een tiltmood meer ga verliezen en dat weer probeer goed te maken.

Het is ook lastig om bepaalde afspraken die je met jezelf maakt op te blijven volgen. Bijvoorbeeld een gameplan maken. Ik heb moeite met tegenslag, voel mij dikwijls genaaid en kan de woede die ik voel alleen afreageren door als een totale maniak te gaan spelen en met dingen te gaan smijten, schelden, ect.

Het blijft vooral die angt toch, vaak speel ik zelfs gewoon niet, of wat 1us crap. Maar ik wil dolgraag in een state of mind komen waar ik echt kan gaan grinden, mijzelf niet meer verlies, mijn roll van mij af kan zetten door alleen te kijken naar de beslissingen die ik genomen heb, onafhankelijk van het eventuele resultaat. Zonder mijzelf te moeten verplichten, om een sessie met verlies af te sluiten (faal).

Ik review wel al elke sessie die ik gespeeld heb, en probeer mij altijd wel te verbeteren. Maar juist op het mentale vlak is er zoveel te winnen voor mij. Ik weet namelijk dat ik het echt het vermogen heb om nog beter te worden in pokeren. Maar ik ondervind zoveel obstakels dat ik mijzelf tegenwerk en ik meer speel tegen mijzelf dan mijn tegenstanders.

Super Moderator
Zeezout

Je zou ook kunnen werken met een storting/cash-out beleid.

Bijvoorbeeld voor een bepaalde limiet kiezen, daar gedurende een periode iedere week $50 storten (en dat mogen verliezen) en aan het einde van de week je eventuele winst weer uitcashen.

Lukt het je dan om die winst apart te zetten tot de je roll hebt om een limiet hoger te gaan, dan ga je voor die limiet en pas je het wekelijkse stortingsbedrag aan vanuit je opgeslagen winst.

beukie1

Hoi NietzscheF,
Enigsinds herkaanbaar je verhaal, bij mij gelukkig in mindere mate dat wel.
Inmiddels heb ik het een en ander onder controle omdat ik mij een bepaald doel heb gesteld. Eigenlijk heel simpel doordat ik eerst de 2NL wou kunnen beaten en nu ben ik bezig op de 5NL. Mijn Br is bijna genoeg voor 10NL maar ik dat nog niet spelen , gewoon omdat ik meer en meer ervaring op wil doen op de 5NL. Deze limieten geven je vooral, coolers, suck-outs, en bad-beats. Maar er komt een moment dat je daar niet meer gevoelig voor ben. Wat vooral is opgevallen bij de coachings van Rogier enAjfonso was dat als zij een BI verliezen (50$) ze er heel makkelijk overheen stapten.
Dus dit is gewoon een leerproces in het hele pokerproces. dus als je gewoon lekker gaat zitten spelen en indd. minder op het geld let zal het een stuk eenvoudiger worden.
Wat mij enorm help op dit moment is een doelstelling op de 5NL, houdt eigenlijk in dat ik met 5bb/100 handen teverden ben, alles wat meer is is natuurlijk welkom. Het voorkomt bv. een all in callen met mariganle handen.
Dat was een hele grote leak in mijn spel. Ook speel ik maar 4 tafels tegelijk, is iig genoeg aktie en ik kan de handen en spelers beter analyseren. Ook weer voorkomen van domme fouten. Ben ik daardoor een winnende speler?... nee nog lang niet maar de weg naar boven is ingezet.
En met veel minder frustratie als voorheen.
Wat ook helpt altans voor mij is dat ik een pokermaatje heb gevonden van mijn eigen leeftijd (45+ of tot nu nog steeds 50- :P :P), daarmee heb ik veelvuldig contact en we zitten beide op een lijn. Ik tilt hij zegt stoppen.......... hij tilt ik vertel hem dat hij moet stoppen.

Nah ja het komt wel goed hoop ik.
succes en je mag me altijd toevoege op skype als je dat helpt...

Groet beukie1

Qubie

In het boek can Dusty Schmidt staan een paar hoofdstukken geschreven door Jared Tendler (een psycholoog). Ik moet het boek nog ontvangen, maar ik heb wel al een paar video's van die man gezien en die heeft heel zinnige dingen te zeggen. Jared Tendler zal binnenkort trouwens zelf een boek uitbrengen.

Volgens mij zou het trouwens niet slecht zijn dat pokerstrategy ook zo een psycholoog inhuurt om video's te maken over tiltcontrole, goede attitude, enz..

Het zou onrechtstreeks de inkomsten van de spelers verhogen en dus ook van ps.

zazizo

Ik hang even de amateurpsycholoog uit:

Ik denk dat je nu erg druk bent, met hoe gestresst je bent tijdens het spelen.
Als je je zo focussed op je stress, kun je er haast niet aan ontsnappen.
Een soort cyclus: je voelt stress---> angst dat je te gestressed raakt---> meer stress etc.
Zoiets kan zelfs ontsporen tot een fobie geloof ik.

Probeer je focus te verleggen naar het exploiten van spelers.
Zoveel mogelijk op de tafels letten en zodoende "in the flow" komen.

NietzscheF

Oorspronkelijk gepost door Zeezout
Je zou ook kunnen werken met een storting/cash-out beleid.

Bijvoorbeeld voor een bepaalde limiet kiezen, daar gedurende een periode iedere week $50 storten (en dat mogen verliezen) en aan het einde van de week je eventuele winst weer uitcashen.

Lukt het je dan om die winst apart te zetten tot de je roll hebt om een limiet hoger te gaan, dan ga je voor die limiet en pas je het wekelijkse stortingsbedrag aan vanuit je opgeslagen winst.

Discipline is een enorm obstakel, met low roll is het voor mij althans te lastig om geen shots te gaan wagen. Het geeft wel een stukje vrijheid. Ik heb mede hiermee mijn roll vertwaalfvoudigd, met als doel om op een punt te komen waar ik met een goede BRM gewoon lang door kan blijven spelen.

Het grootste doel is ook dat ik nu gewoon kan blijven spelen, zonder afhankelijk te zijn van de resultaten. Full Tilt heeft de block functie waardoor je voor een bepaalde periode niet meer kunt spelen. Ik gebruik deze optie ook vaak :).

Alleen heb ik een groot probleem met bijvoorbeeld inversteren om bijvoorbeeld tokens te halen. Ben ik veel te veel geld georiënteerd en voel dat ik faal als ik een sessie met verlies moet afsluiten, dus als mijn starting roll minder is waarmee ik begon, en vanuit daar uit gevoelig ben voor het nemen van shotjes op te hogere limieten.

Er zijn een aantal dingen die ik doe:

1) Alleen maar spelen als je jezelf goed voelt en zin hebt om te spelen: Geen doelstellingen mbt aantal handen, geld etc.

2) Pak je tijd/speel minder tafels. Ook al door Zeezout aangedragen: Pak je tijd voor elke beslissing, denk na en maak de juiste keuze.

3) Kijk naar de beslissing die je maakt. Baseer een beslissing op Positie, imago van je tegenstander en je eigen hand. Maak eens en lijstje waarop je de goede en ook slechte beslissingen noteren gaat, dit geeft een betere indicatie van je spel. Naar je roll kijken heeft geen nut: Poker is en blijft een lange termijnspel.

4) Maak een gameplan. Speel veel In Positie tegen de vissen, die er veel zijn op lage limieten.

5) BRM!!! Speel op de limiet waarop je verantwoord kan spelen! Wees bereid terug te moven in limiet als het even tegenzit.

6) Post handen, volg coachings, kijk video's, lees artikelen. Je hoeft in deze dagen het poker niet meer zelf uit te vinden. Kijk hoeveel materialen alleen al PokerStrategy te bieden heeft.

7) Speel om te leren en jezelf te verbeteren. Gled moet geen issue zijn als je spelen gaat.

Succes

Rogier

wat caro zegt + ZZ + speel niet als je tilted IRL bent door vrouwen/ouders ofzo.

het hebben van een degelijk BRM zorgt ervoor dat je niet in bepaalde spots te tight gaat spelen, waardoor je gewoon het erin kan knallen als je denkt een 1% edge te hebben (typisch voorbeeld zal bijvoorbeeld het spelen van AK/QQ zijn)

12disciples

Hoi,

Misschien een aardig ideetje, om wanneer je een shotje waagt, deze achteraf apart in een handhistory te plaatsen en dan na een 50-tal shotjes eens kijken hoeveel dit je heeft gekost en hoe je ze hebt gespeeld.
Vervolgens bekijk je een 50 handen die je gewoon goed hebt gespeeld en zet die tegenover je shotjes.
Misschien zal je onder de indruk raken van het verschil en je shotjes achterwege laten?

Oorspronkelijk gepost door Rogier
wat caro zegt + ZZ + speel niet als je tilted IRL bent door vrouwen/ouders ofzo.

Haha, paar dagen bij de 'degens' in België en meneer haalt Calimero en Caroline door elkaar? :P

NIETSCHE ouwe blufferd heb je mijn 50 ballen er al weer door heen gejankt.

okay check niemand vind het relaxt om te verliezen. Ten minste niet de mensen met een echte winnaars mentaliteit zoals jij en zoals ik.

Ik speel nu NL50 en ik heb ook liever dat ik de eerste paar handen win bij een sessie als dat ik de eerste paar handen moet opgegeven (ook al is dit de beste move) Het is een psychische knop.

wat ik zou doen als mijn bankroll zo klein is stoppen met SWING PLO SHIT. en ga gewoon NL holdem spelen. NL 2 FR 12 tafels BSS. en gewoon rustig wachten op de handen die gasten heb geen flauw idee of je tight of agro bent dus als je gewoon wacht op goeie handen niet bluft en als je hit gaat valuetownen dan sprint je rol zo omhoog.

Om vervolgens niet helemaal hyper te worden zou ik gewoon ruime bankrollmanagement toe passen en met ruim bedoel ik ook echt ruim. dus ga pas naar NL5 toe als je pak wel 300 dollar ofzo hebt gehaald. en doordat je mtt kom je niet zovaak in lastige spots omdat er altijd ergens anders wel een tafel is met een goede hand en dan denk je ach ik geef deze hand maar op tegen de vis omdat ik het allemaal niet zeker weet en dan ga je door op de volgende tafel en daar stack je weer een vis met premium hand.

Je moet gewoon niet bang zijn om je geld te verliezen. er is hier echt geen speler op het forum die nog nooit een verliezende dag,maand,week,jaar heeft gehad.

NietzscheF

2nl 12 tafels BSS FR, ik moet er niet aan denken :P Maar het is wel juist dat ik die achtergond mis zoals de meeste hier hebben opgedaan met het spelen van SSS.

Het leren omgaan met swings, scherpere spel analyses, een ton aan gespeelde handen en leren om in een grind mode te komen. Het zijn eigenschappen die ik nooit heb kunnen implementeren in mijn spel.

@Willie, ik suck in NL, waar het percies misgaat weet ik eigenlijk niet. Ik voel dat ik ook te weinig edge in die game heb, misschien uitgezonderd van rush poker dat ik eigenlijk maar 1 dag heb gespeeld :heart:

Die 50 ballen, staan er gelukkig nog op. En met mijn competitieve dwangmatigheid heb ik tot nu toe nog geen sessie met verlies afgesloten, maar daar kan ik en mag ik niet trots op zijn, vanwege de iets wat te riscovolle shots die ik genomen had.

BRM wise is het doel eigenlijk om mij nu vooral te gaan concenteren op plo 10, met 45BI behind, een shotje op plo25 kan soms wel. Mijn grote probleem blijft echter de grote gespannenheid/onzekerheid waarmee ik een sessie begin, dat is geheel onafhankelijk van het limiet. Ik heb het altijd eng gevonden om met echt geld te spelen, en zeker als je veel kunt verliezen wanneer je een mooie roll hebt. Dus wil ik bij mijzelf gaan uitzoeken hoe ik op dat punt kan gaan verbeteren, met in het achterhoofd de adviezen die ik van jullie allemaal heb gehad en dieper ingaan op de psychologie van de state of mind waarin ik wil verkeren om eindelijk echt sessies van 1k handen te kunnen draaien.

@zazizo, ik denk dat jij de kern van het probleem goed onderschrijft, en daarin wil ik mij zeker verder in gaan verdiepen. Thanks!

Het gewicht dat ik aan poker geef is eigenlijk ook te zwaar, omdat ik mijn waardering erin probeer te vinden, ik een gevoel probeer te zoeken waar ik trots op mijzelf kan zijn. Het in zekere zin een te grote rol in mijn leven heeft omdat ik er afhankelijk van ben, mbt het gevoel van eigenwaarde. De situatie/omstandigheden ook vere van optimaal zijn. Ik bang ben om te falen/mislukken, waardoor ik teveel doembeelden creeer om maar niet te hoeven gaan pokeren. Mijn gedachte op het moment van falen relativeer door mijzelf wijs te maken dat ik er niks van kan en dat het allemaal niet meer uitmaakt en take it all of loose it all mentaliteit daarin vreemd genoeg de grootste motivator vind en mijn grootste winsten, wat heel soms wel kan lijden naar busto gaan. Taking controle is a hard thing to do.

marcelhermus

zal ik het even over een andere boeg gooien.

ik heb ooit eens een speler aangeraden om meer tafels te gaan spelen.

dit is voor mij persoonlijk ook ontzetten tilt reducing.

wel belangrijk is dat je zoveel tafels speelt dat je nog goede beslissingen neemt.
maar wel zoveel dat je niet meer op de suckouts en zo let.

nadeel geen reads.

voordeel geen reads.

nadeel bankroll kan sneller deuken oplopen en dus eventueel meer tiltreducing.

jus my 2 cents die niet voor iedereen zullen werken.

NietzscheF

Ik herken ook wel een aantal van de dingen die je zegt, maar je moet onthouden dat DISCIPLINE ook een zeer belangrijke eigenschap is van een goede pokerspeler. Poker is een spel van fouten. Als jij op tilt gaat en daardoor stomme fouten maakt, omdat je emotioneel teveel betrokken bent bij het spel, kun je beter even stoppen met spelen. Ga even iets anders doen tot je weer bent afgekoeld. Kijk bijvoorbeeld een paar coaching videos of sunday million final tables of lees wat op deze forum. Zo ben je weer op een positieve manier met poker bezig en kun je weer met een nieuwe mindset aan de tafels gaan zitten.
Het is IMO essentieel om niet emotioneel betrokken te raken bij het pokeren. Als je een bad beat krijgt, kijk terug naar de hand en als je m goed gespeeld hebt weet je dat je op de long run winst maakt. Heb je een fout gemaakt, probeer deze dan te analyseren en uit je spel te halen. Dus, merk je dat je weer met dingen gaat smijten of schelden......STOP MET SPELEN.

Wat ik heb gedaan (en nu nog steeds doe) om dit te verbeteren is voor jezelf bepaalde pokerregels opstellen. Als je merkt dat je deze regels overtreedt moet je stoppen met spelen. Een soort stramien waar je je koste wat kost aan moet houden. Dit zal niet meteen werken maar oefening baart kunst. Maak desnoods een tekst "Pokerregels" op een a4tje en zet er alle dingen op die je fout doet.
Blijf onthouden dat om een betere pokerspeler te worden je niet alleen een hand goed moet kunnen spelen. Er komt veel meer bij kijken en zelfdiscipline is daarin een grote rol.

Nog een paar tips.
1 Gebruik een HUD als je die nog niet gebruikt.
Hierdoor kun je meerdere tafels spelen zonder dat je je tegenstanders echt goed in de gaten hoeft te houden. Hierdoor wordt het maken van beslissingen wat makkelijker en misschien wat minder stressvol.
2 Verberg de chat en ga niet chatten met andere spelers, maar focus op je eigen spel. Ga vooral niet mensen uitschelden als ze slecht spelen.
3 Als je geen plezier beleeft in het spelen om geld en je er angstig of emotioneel instabiel van wordt kun je misschien beter een andere hobby zoeken

Excuses voor extreem lange post. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Success :)

TXFO _cool:

Twisted1984

Gewoon ff flink brullen voordat je een sessie begint. IK DESTROY DIE LUI IN DE KOMENDE SESSIE. GRAWL MONSTERRRRRRR

En dan heb ik een rode lijn die alleen maar omhoog gaat en een blauwe lijn die alleen maar omlaag gaat. Speeew.

sjeiksjaak

Hey Nietsche,

Vervelend probleem.
Ik denk dat je uiteindelijk zelfwaardering krijgt om wie je bent, niet om wat je doet. Misschien heb je vaak het gevoel dat je altijd moet presteren voordat je aardig gevonden wordt?
Maar even kort, er zijn ook mensen met een lichamelijke beperking die zelfwaardering hebben. Sommigen van hen kunnen niet of nauwelijks presteren. Dus zelfwaardering is van presteren niet afhankelijk.
Als je graag resultaat gericht bezig bent, kan poker weleens niet het antwoord zijn. Vooral in het begin is het vallen en opstaan en voor zover ik weet kennen de toppers ook diepe dalen. Ik zou voor het resultaat klusjes gaan doen, in en om het huis, (vrijwilligers)werk. Dingen die je doet en een zichtbare verandering laten zien.
Dan kun je ter ontspanning wat pokeren.
Misschien haalt dat zo de druk eraf voor je!