Skip to forum
Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Bestaat God?

1,247 Berichten
119 Gebruikers
0 Reactions
65.9 K Bekeken

Ik vraag me af hoe mensen over dit onderwerp denken, wat de algemene gedachte's zijn over God en hoeveel mensen zonder twijfel geloven in God.

- Hoe denk jij hierover? Bestaat God?

Met God bedoel ik een hypothetisch bovennatuurlijke entiteit die door gelovigen beschouwd wordt als de de 'eerste oorzaak' van het universum, of verantwoordelijk geacht wordt voor bepaalde aspecten van de werkelijkheid, dan wel voor de werkelijkheid als geheel

Wat ik me dan ook afvraag ;
- Is God een persoon
- Is God verantwoordelijk voor alle gebeurtenissen
- Is God degene die op de dag des oordeels over jouw zal beslissen

Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoe denken jullie mede forum gangers hierover?

1.246 replies
12disciples

Antwoorden (vanuit mijn ervaring):
1: Ja
2: Nee, de mens veroorzaakt ook ee hele hoop (zowel goed als slecht).
3: Ja, maar ik heb een perfecte advocaat

Gangstahhh

de pokergoden:P

nee sorry

maar ik weet het niet ik ben van huis uit wel katholiek heb ook doopsel en vormsel gedaan maar ik weet het niet

Benjike316

Ik geloof niet in god. Nooit gedaan ^^

LOL neen

1)neen
2)neen
3)welke dag des oordeels?

als god de wereld heeft geschapen, waarom laat hij dan dingen als bijvoorbeeld aardbevingen in Haïti gebeuren

blowkonijn

Ik besta echt ja.....

Oorspronkelijk gepost door Rienk
als god de wereld heeft geschapen, waarom laat hij dan dingen als bijvoorbeeld aardbevingen in Haïti gebeuren

Dit is een interessante vraag, maar op zich geen argument om het bestaan van God te ontkrachten. (Basically omdat het uitgaat van premissen die niet noodzakelijk waar zijn, zoals daar zijn God = goed, lijden = zinloos/slecht, God = schepper <=> God = oorzaak van alles wat op aarde gebeurt).

That said, ik geloof niet in God.

Oorspronkelijk gepost door Rienk

Jij nooit dingen in elkaar gestoken die uit elkaar vielen na een tijdje?

Ontopic:
Nee(hypothetisch zou dat geen bovennatuurlijke entiteit zijn want dan zou de definitie mens tekort schieten)
Nee(nee, life is what you make it.)
Nee want, om het op zijn vlaams te zeggen: Als ge dood zijt groeit er gras op uwen buik. (de punt zijnde het belangrijkste deel van dat statement, tekst ook verkrijgbaar in gezongen vorm).

Een god die alle gebeurtenissen op aarde bestuurt en veroorzaakt zou een nogal kwaadaardig sadistje zijn als je zien wat er op onze modderbal allemaal gebeurt, dus in dat opzicht denk ik dat we zelfs moeten hopen dat zo'n entiteit niet bestaat, cuz otherwise, we're screwed.

Ik kan perfect respect hebben voor mensen die sterkte en zingeving halen uit godsdienst, maar als logisch denkend persoon kan ik het idee van een bovennatuurlijke, almachtige entiteit niet zomaar doorslikken zonder er eerst enig bewijs van te zien.

Nox

Super Moderator
Zeezout

Interessante vraag. Heb nu echter niet echt de energie om erop in te gaan.

Daarom nu ff kort. (misschien later nog een uitgebreidere reactie)

1. Absoluut!

2. Nee.

3. Ja en nee, maar hierover is zoveel meer te zeggen dat dit niet voldoende is als antwoord. Het komt erop neer dat je zelf de mogelijkheid hebt om te kiezen of je wel of niet in dat oordeel komt.

@Rienk

Dit is een erg uitgebreid onderwerp. Hier een kort antwoord op geven zal daar te kort aan doen. In de kern komt het erop neer dat deze aarde langzaam maar zeker kapot gaat. Daar is ook de wetenschap wel uit. Dit brengt natuurrampen met zich mee. Volgens de Bijbel is dit verval in gang gezet door de zonde en dus zijn ook natuurrampen daar een gevolg van.

Dus NIET zozeer de zonden van mensen in bv Haiti, maar door het bestaan van de zonde.

Ik heb hier vorig jaar ook e.e.a. over geschreven in een column:

http://nl.pokerstrategy.com/news/world-of-poker/Zeezouts-Nachtgedachten....-Geloof-en-Poker_12965

Wanneer ik weer wat energie heb wil ik hier wel op terugkomen.

Bedenk bij dit soort onderwerpen wel dat het al snel een wellus-nietuts spelletje wordt en dat niemand daar iets aan heeft...

Z.

12disciples

Anders kun je eventueel ook nog bij mij terecht. Ik hanteer dezelfde denkwijze als ons Zoutje en ben wel bereid om hier serieus op in te gaan. (mits het inderdaad geen wellus - nietus spelletje wordt).

blowkonijn

Zoveel godsdiensten met zoveel verschillende goden, alleen is er nog nooit iemand in geslaagd om t te bewijzen......En als ie zou bestaan, zou een simpel hallo vanaf een wolk or whatever een eind brengen aan al t ongeloof.

Oorspronkelijk gepost door blowkonijn
Zoveel godsdiensten met zoveel verschillende goden, alleen is er nog nooit iemand in geslaagd om t te bewijzen......En als ie zou bestaan, zou een simpel hallo vanaf een wolk or whatever een eind brengen aan al t ongeloof.

Geloof..... Dat is geloven, niet bewijzen, dan zou het ook geen geloven zijn

blowkonijn

Oorspronkelijk gepost door calimero1981

Ja, zit wat in, maar ik snap de logica niet. Wat heeft t voor zin om in iets te geloven, waar nooit tastbaar bewijs voor is geleverd? En waarom zijn er dan zo veel verschillende godsdiensten? Als er al een god zou bestaan, waarom laat ie mensen dan in onwetendheid. Ik ben van mening, dat godsdienst een oplossing is, voor mensen die bepaalde vragen over hun bestaan onbeantwoord zien.

ik verdedig hiermee niet echt blowkonijn want ik vind het idee van een god die de nood heeft om zichzelf te bewijzen nogal simplistisch, maar de gelovigen dienen wel eens af te stappen van wat jij nu net formuleert.

Je kan als eerlijke gelovige niet je kop in het zand steken en zeggen 'ik geloof', en bewijzen irrelevant vinden omdat ze je geloof zouden invalideren.
Ok, je gelooft in iets, maar geloof zonder zelfkritiek is blind geloof. In de hypothetische situatie dat ik morgen een waterdicht bewijs van het niet-bestaan van god lever, dient elke eerlijke gelovige een atheist te worden.

raymond20001

Nee, er bestaat geen schepper of de heilige geest, maar een geloof in een god is gezond

Ok, je gelooft in iets, maar geloof zonder zelfkritiek is blind geloof. In de hypothetische situatie dat ik morgen een waterdicht bewijs van het niet-bestaan van god lever, dient elke eerlijke gelovige een atheist te worden.

hoe dan ook, mensen blijven in een god geloven, niet alleen omdat hen vrijheid is

12disciples

Laten we eerst eens een defenitie van geloven geven:

Geloof: Het bewijs van de dingen die je niet ziet.

Ik werk liever niet met bewijs of geen bewijs, maar met persoonlijke ervaringen.
Een kleine greep:
- Ik heb chronische hoofdpijn gehad. Er staat in de Bijbel dat God kan genezen door gebed. Er is 4 jaar geleden voor mijn hoofdpijn gebeden in Jezus' naam. Ik voelde een warme gloed via mijn nek uit mijn hoofd verdwijnen en heb sindsdien zo goed als geen hoofpijn meer, terwijl ik eens per 2 weken 1 tot 3 dagen ziek in bed lag van de hoofdpijn.

- Ik heb zelf geprobeerd om te stoppen met roken, maar viel steeds terug. In de Bijbel staat dat je dingen soms los moet laten en aan God overlaten omdat je zelf dan de kracht niet hebt om het te doen. op het moment dat ik uitriep U moet het doen want mij lukt het niet, duurde het 2 weken en toen voelde ik ineens tijdens het fietsen de behoefte verdwijnen en vanaf dat moment vond ik het zelfs smerig.

Er zijn zo nog meer ervaringen, maar zal het kort houden, gezien het tempo waarmee dit topic zich vult

Velson

Ja, zit wat in, maar ik snap de logica niet. Wat heeft t voor zin om in iets te geloven, waar nooit tastbaar bewijs voor is geleverd? En waarom zijn er dan zo veel verschillende godsdiensten? Als er al een god zou bestaan, waarom laat ie mensen dan in onwetendheid. Ik ben van mening, dat godsdienst een oplossing is, voor mensen die bepaalde vragen over hun bestaan onbeantwoord zien.

Het heeft geen zin om in iets te geloven waar al tastbaar bewijs is voor geleverd, simpel omdat het dan weten zou zijn en geen geloven. Geloven is iets persoonlijks. Anders dan bij vormen van werkelijke kennis, kan bij geloven de slotsom door een ander niet worden overgenomen zonder dat opnieuw het hele ervaringstraject wordt afgelegd. Het gaat bij geloven dus niet om kennis als conclusie, maar om kennis als weg.

Ballz

blowkonijn

Het kan nog makkelijker:

dustje

ik geloof in mezelf -.-

en nee, er bestaat geen god.