Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Bestaat God?

1,247 Berichten
119 Gebruikers
0 Reacties
65.9 K Weergaven

Oorspronkelijk gepost door 12disciples
@nonnemingere

Het stoppen met roken kwam voornamelijk voort uit het feit dat ik moest erkennen dat ik Hem nodig had en het niet zelf kon. Waar het op neer kom, is dat wanneer ik werkelijk een onderwerp uit de Bijbel serieus neem en ermee aan de slag ga, dat het dat keer op keer waar is.

Zo heb ik mensen uit rolstoelen zien opstaan (ze hadden een ziekenhuis verklaring op zak dat ze totaal verlamd waren). Mijn vrouw had 2 ongelijke benen, (slechts een paar milimeter, maar ook dit was na gebed weer goed).

Wat het roken betreft: Mijn vrouw heeft als een ketter gerookt toen ze ongelovig was. Op het moment dat ze ging geloven kreeg ze een afkeer hiervan en ze was hier niet eens mee bezig.

Zoals gezegd: Ik kan vele voorbeelden noemen, maar de belangrijkste is voor mij, dat ik nu HET doel in mijn leven heb gevonden. Leven voor Hem en proberen te doen wat Hij van me vraagt. Daarvoor was ik een depressief Metalfreakje, die met 4 grote messen op zak liep en totaal geen reden zag om nog te leven. op het moment dat ik met God kennis maakte zag ik dat ik wel degelijk een doel had in het leven. Nu ben ik nog steeds een Metalfreakje (witte versie) en geniet ik van het feit dat God van me houdt en mij wil gebruiken.

je denkt dat god mensen helpt als ze bidden
waarom zijn er veel mensen die niet van hun ongeneselijke ziektes afkomen door te bidden ? laat god de een beter worden en de ander dood laten gaan aan ziektes zoals kanker etc ? dan vind ik god wel een misselijkmakend persoon

HannesNL

Ik geloof zelf niet in god.

En hoewel ik sommige elementen van geloof wel kan begrijpen vind ik sommige gedachtegangen meer dan absurd. Bijvoorbeeld dat God de mens heeft geschapen. Of dat God de aarde heeft gemaakt.

En volgens mij Marcel is meer dan jij denkt te verklaren met wetenschap. Noem dan een voorbeeld wat wel god's werk kan zijn en (nog) niet te verklaren is met wetenschap.

zazizo

Oorspronkelijk gepost door Rienk

waarom zijn er veel mensen die niet van hun ongeneselijke ziektes afkomen door te bidden ? laat god de een beter worden en de ander dood laten gaan aan ziektes zoals kanker etc ? dan vind ik god wel een misselijkmakend persoon

Misschien heeft god daar wel hele goede redenen voor.
Wij kijken vanuit ons simpele menselijke perspectief.

crazyguy

Oorspronkelijk gepost door NLDPeter

De enige grote vraag waar de wetenschap nog geen antwrood op heeft is wat je "ziel" is en wat daarmee gebeurt nadat je dood gaat.

Leuk ook dat "ziel" een door de mens bedachte gemoedstoestand is die ons boven alle andere dieren plaatst. dus hoe zou de wetenschap ooit moeten kunnen antwoorden of er zoiets bestaat als een "ziel" en zo ja, zijn er hier verschillende soorten van of niet.

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.
Goden zijn ooit bedacht om voor simpele zielen (leuke woordspeling met het bovenstaande in je achterhoofd) de wereld en gebeurtenissen duidelijk en begrijpbaar te maken.
Vroeger hadden mensen geen idee wat bliksem was of hoe stormen en overstromingen ontstonden dus verzonnen ze er een god voor, die de onzekerheid over het ontstaan van deze natuurverschijnselen veroorzaakte.
Zo later ook met de entiteit die nu god wordt genoemd en in bijvoorbeeld de bijbel beschreven staat.
Onverklaarbare dingen en/of gebeurtenissen zouden dan het werk van die god moeten zijn en de meeste mensen doen het daarmee af. Maar wat is nu werkelijk de oorzaak van bijvoorbeeld het in een keer wel kunnen stoppen met roken? Is het je mindset? Is het niet meer het gevoel dat je er alleen voor staat? Is het dat ene stofje in je hersens wat niet meer geproduceert wordt? wat is het?

Nu wil ik niet zeggen dat alle mensen die geloven simpele zielen zijn laat dat duidelijk zijn.

Supermoderator
Zeezout

Oorspronkelijk gepost door eruk

Oorspronkelijk gepost door Zeezout
In de kern komt het erop neer dat deze aarde langzaam maar zeker kapot gaat. Daar is ook de wetenschap wel uit. Dit brengt natuurrampen met zich mee. Volgens de Bijbel is dit verval in gang gezet door de zonde en dus zijn ook natuurrampen daar een gevolg van.

Dus NIET zozeer de zonden van mensen in bv Haiti, maar door het bestaan van de zonde.

Dat zou betekenen dat mensen voor de zonden van anderen en hun voorvaderen van eeuwen terug die allang dood zijn worden gestraft. Als god dat echt zou doen dan vind ik hem een lul die geen greintje respect en steun van mij verdient.
Ik gooi jou toch ook niet in de gevangenis omdat je opa die je nooit hebt gekend misschien fout was in de oorlog?

Deze denkfout wordt helaas veel gemaakt. Het is echter NIET wat ik zeg!

De zonde ('het doel missen') staat voor het niet uitkomen van waarvoor iets is gemaakt. De mens is gemaakt om contact met God te hebben, maar is los komen te staan van zijn Schepper. Vanf de 'zondeval' is de wereld begonnen met sterven, niet als straf, maar als gevolg.

Het is dan ook onjuist om God te zien als 'straffer'. De dood is het gevolg van zonde, niet van een God die het niet kan pikken dat mensen niet doen wat Hij wil. Het is met God juist het tegenovergelstede: Hij geeft ons de vrijheid om zelf te kiezen wat we (willen) geloven!

Mensen worden dus niet gestraft vanwege de zonden van hun voorvaderen door een kwaadaardige god, maar dragen de gevolgen van die zonden wel, simpelweg omdat de enige manier om met God samen te kunnen zijn is, dat je met die zonde hebt afgerekend. Je doel is om bij God te zijn en zonder bij Hem te kunnen zijn voldoe je niet aan dat doel (waarvoor je was geschapen).

Ik ben gescheiden. Dat was niet de bedoeling van mijn huwelijk. Daarmee heb ik afgerekend en de dingen uitgesproken met God, mijn ex-vrouw en mijn kinderen, maar wij dragen nog steeds de gevolgen ervan, net zoals mijn kinderen, die niets aan die scheiding konden doen. De scheiding was dus 'zonde' want het was niet het doel van het huwelijk. Gevolg was dat ik niet meer bij mijn kinderen en vrouw kon zijn en we allemaal schade opliepen, zoals ruzies (destijds), emotionele hongersnood etc...

Zo leven wij in een wereld die lijdt onder het niet tot zijn doel komen: een wereld waarin mens en God verenigd zijn. De zondeval was het moment dat de mens besloot om liever zelf god over zijn leven te zijn. Hij kreeg die ruimte en nam hem. Het gevolg van 'de mens als god' hebben we sindsdien in de hele geschiedenis wel gezien, inclusief de oorlogen, hongersnood etc...

Wat de gevolgen van die keuze van de mens zijn voor de wereld is niet zo simpel uit te leggen, maar feit is dat alles minder wordt, zowel in de wereld als in de mens. De aarde koelt af en de mens krijgt steeds meer ziekten. Hij wordt wel ouder, maar tegelijkertijd genetisch zwakker, net zoals de rest van het leven op aarde. Daardoor ontstaan er steeds nieuwe ziekten etc.

Soorten verdwijnen, maar er komen geen nieuwe. Het leven op aarde verarmt dus.

De Bijbel spreekt echter ook over een nieuwe 'aarde' die gaat komen, waar God weer bij de mensen zal wonen. Dit is echter een dermate ingewikkelde materie dat het niet zomaar even te beschrijven is op een pokerforum.

Ik begrijp dus best dat je niet in die god kunt geloven die jij omschrijft. Dat doe ik namelijk ook niet! Ik geloof in een God die zegt: zie Ik maak alles nieuw!

darko163

Een boeiend topic waar niemand ooit gelijk zal krijgen...

Persoonlijk geloof ik niet dat God bestaat. Toch niet God als mannetje die alles creeërt en bestuurt. Alleen...God bestaat wel in de vorm van de natuur. De natuur beslist of je sterft of niet, de natuur beslist hoe iets evolueert...

Het is altijd al zo geweest dat mensen dingen wil verklaren. Vroeger wisten ze niet waar de donder en bliksem vandaan kwamen en daarom verzonnen ze Thor die met zijn hamer op de wolken slaat...vandaag weten we wel beter.
Nu gebruiken mensen, naar mijn mening, God om heel wat natuurlijke zaken te verklaren. Maar aan de andere kan gebruiken heel wat mensen de term om er flink geld aan te verdienen. De Kerk is op niks anders uit dan geld, dat is altijd zo geweest...en al die predikanten zijn geen haar beter.

That's what I think.

darko163

He wat grappig...ik vond het een beetje veel om alle posts te lezen, maar na het posten van mijn eigen reactie bladerde ik toch even terug...en ik kan me helemaal aansluiten bij jouw reactie!

crazyguy

Om een lang verhaal dus kort te maken Hebben adam en dan vooral eva alles voor ons verkloot? Want daar begon het toch allemaal, dat was de eerste zonde.

en wie bepaald wat een zonde is? is dat god of ben je dat zelf?

nog een vraag is: wat nou als wij allen met onze "eigen" god verenigd zijn zijn we dan ook allemaal even gelovig en zullen we het dan allemaal even goed en zondeloos hebben?

Oorspronkelijk gepost door zazizo

er is geen goede reden om mensen dood te laten gaan.

Gangstahhh

verlos uit lijden dan?

bijv. euthanesie

zazizo

Hoe stel jij je een wereld voor, waarin niemand dood gaat?
Er moet gewoon ruimte worden gemaakt voor nakomelingen....

Het is toch niet onmogelijk dat god er een goede reden voor heeft, bepaalde mensen vroeg te laten sterven?

Oorspronkelijk gepost door blowkonijn
Ik besta echt ja.....

PA .... ik heb je gevonden !!......

Supermoderator
Zeezout

Oorspronkelijk gepost door crazyguy
Om een lang verhaal dus kort te maken Hebben adam en dan vooral eva alles voor ons verkloot? Want daar begon het toch allemaal, dat was de eerste zonde.

nog een vraag is: wat nou als wij allen met onze "eigen" god verenigd zijn zijn we dan ook allemaal even gelovig en zullen we het dan allemaal even goed en zondeloos hebben?

Er is geen kwestie van bepalen wat zonde is. Iets wat niet tot zijn doel komt is zonde. Het is bijvoorbeeld zonde om een biertje in te schenken en hem niet op te drinken, want het bier komt niet tot zijn doel, namelijk jouw dorst lessen. :D

'Gelovig zijn' is niet een kwestie van Christenen en God. Iedereen gelooft wel ergens in, al was het in het niet bestaan van God. Je gelooft in iets wat je niet ziet.

En ja, Adam en Eva hebben heel wat verklooid en wij dragen daar de gevolgen van, net zoals ik mijn eerste huwelijk verklooide en mijn kids daaronder hebben geleden.

Dat mensen dingen voor hun nakomelingen verklooien lijkt me al duidelijk bewezen in de geschiedenis. Daarvoor hebben we God echt niet nodig :(

crazyguy

Oorspronkelijk gepost door Zeezout

Oorspronkelijk gepost door crazyguy

Er is geen kwestie van bepalen wat zonde is. Iets wat niet tot zijn doel komt is zonde. Het is bijvoorbeeld zonde om een biertje in te schenken en hem niet op te drinken, want het bier komt niet tot zijn doel, namelijk jouw dorst lessen. :D

'Gelovig zijn' is niet een kwestie van Christenen en God. Iedereen gelooft wel ergens in, al was het in het niet bestaan van God. Je gelooft in iets wat je niet ziet.

En ja, Adam en Eva hebben heel wat verklooid en wij dragen daar de gevolgen van, net zoals ik mijn eerste huwelijk verklooide en mijn kids daaronder hebben geleden.

Dat mensen dingen voor hun nakomelingen verklooien lijkt me al duidelijk bewezen in de geschiedenis. Daarvoor hebben we God echt niet nodig :(

Maar wie bepaald dan wat het doel is van het inschenken van het biertje?
en als iets meerdere doelen heeft maar er bijvoorbeeld een niet heeft gehaald is het dan nog steeds een zonde? of is het dan een halve zonde

HannesNL

Wetenschap is god imo

Supermoderator
Zeezout

@crazy

Het is geen kwestie van optellen en aftrekken.

Maakt namelijk niets uit of je een doel op een haarbreedte mist, of op 1000 km. Mis is mis.

Overigens zou een ander doel van zo'n biertje ook kunnen zijn dat ik het leegdrink ;)

@Hannes

In deze tijd lijkt het daar wel op. Wanneer doet die god nou eens iets aan al die ellende in de wereld? :D

Pinowww

- Hoe denk jij hierover? Bestaat God?

Hij bestaat als je er in gelooft

- Is God een persoon

Hij is wie jij gelooft dat hij is. In verscheidene geloven is hij verscheidene dingen/dieren en/of personen of alleen maar een gedachte en/of geloof in iets.

- Is God verantwoordelijk voor alle gebeurtenissen

Ligt eraan wat je gelooft.

- Is God degene die op de dag des oordeels over jouw zal beslissen

Nee, ik ben zelf niet gelovig en dus bestaat hij voor mij niet. Als ik volgende week gelovig zou zijn zou hij voor mij bestaan. Het is niet dat hij bestaat en dus geloof je. Het is omdat je gelooft dat hij bestaat. Dit geld volgens mij voor zover ik weet voor zowel gelovigen als voor non gelovigen van alle soorten en maten.

Comment plz

Ik geloof in God.

Het kan er bij mij niet in dat ik hier op de wereld ben gezet, om vervolgens na (hopenlijk) 80 jaar weer dood te gaan. Dat is te zinloos.

De Bijbel geeft mij een antwoord op een heleboel vragen. En geeft mij ook een heleboel vragen erbij. Sommige vragen zijn al langs gekomen. Sommige mensen denken dat "gelovigen" nooit die vragen hebben, nou, ik wel.

maar dat wil niet zeggen dat ik niet in God geloof.

Ik geloof ook in de wind. Niet omdat ik hem kan zien, maar wel omdat ik de gevolgen van de wind zie en ervaar (positief en negatief).

Alle ellende in de wereld snap ik ook niet, zelfs niet als ik in God geloof. Maar ik vind hem geen lul, nee, ik vind hem een held. Ik vind Jezus een held. Hij heeft ervoor gezorgd dat het niet bij al deze ellende blijft. Hij heeft dingen gezegd en gedaan die mij raken en mij doen nadenken over waarom ik hier op aarde ben.

Iemand die daar meer over wil weten: www.waaromjezus.nl

Supermoderator
Zeezout

Oorspronkelijk gepost door Pinowww
- Hoe denk jij hierover? Bestaat God?

Hij bestaat als je er in gelooft

- Is God een persoon

Hij is wie jij gelooft dat hij is. In verscheidene geloven is hij verscheidene dingen/dieren en/of personen of alleen maar een gedachte en/of geloof in iets.

- Is God verantwoordelijk voor alle gebeurtenissen

- Is God degene die op de dag des oordeels over jouw zal beslissen

Nee, ik ben zelf niet gelovig en dus bestaat hij voor mij niet. Als ik volgende week gelovig zou zijn zou hij voor mij bestaan. Het is niet dat hij bestaat en dus geloof je. Het is omdat je gelooft dat hij bestaat. Dit geld volgens mij voor zover ik weet voor zowel gelovigen als voor non gelovigen van alle soorten en maten.

Comment plz

:D :D:D

Geloof je dat je zelf bestaat? Of was je er al vóór je geloofde dat je bestond?

12disciples

Allereerst: Ik heb niet gezegd dat God helpt als mensen bidden. Waar het om gaat, is dat je je eigen wil naast je neerlegt en gaat zoeken naar wat God wil.
Voorbeeld: De avond dat ik werd genezen van de hoofdpijn, zat ik thuis met een knallende hoofdpijn. Ik moest die avond naar een gebeds -en zangavond van verschillende kerken samen, waarbij ik in de organisatie had. Ik hoorde een Metalband met een steeds terugkomend refrein: Choose, you must choose who you serve. Hoewel ik alle reden had om thuis te blijven, ging ik toch en daar werd er gevraagd of er iemand was met een chronische hoofdpijn die om de 2 weken terugkwam. Ik was op dat moment bezig om anderen tot dienst te zijn. Toen besefte ik, dat God mij wilde genezen, zonder er zelf om gevraagd te hebben. Dit gebeurde dan ook.

Zou ik een dodelijke ziekte krijgen, dan zal mijn gebed vooral gericht zijn op het feit, dat ondanks de situatie, toch de wil van God zal geschieden (Jezus zag ook liever dat Hij de lijdensweg niet hoefde te gaan, maar stapte hier toch overheen, "Niet mijn wil, maar Uw wil geschiede". Ik zal Hem heus vragen om me te genezen, maar me daar niet op blind staren. Ik zit dan wel in een andere situatie dan niet-gelovigen, want of ik nu genees of niet, ik blijf hoe dan ook bij God, hetzij hier op aarde, danwel in de hemel.

Als je je op het probleem gaat richten, ben je vooral bezig met je eigen wil of eigen ik en verlies je toch God uit het oog.

Er zijn momenteel nog steeds zaken in mijn leven, waar ik graag een oplossing voor wil en ook regelmatig voor bid. Sommige zaken daar bid ik al 12 jaar voor en zijn echt een last in mijn leven. Ik richt me echter niet meer op oplossingen door gebed, maar op God zelf en wat Hij wil van me.

Nogmaals, ik zeg niet dat ik God kan bewijzen, maar wilde alleen mijn ervaringen delen omdat daar naar gevraagd werd.