Oorspronkelijk gepost door eruk
Oorspronkelijk gepost door Zeezout
In de kern komt het erop neer dat deze aarde langzaam maar zeker kapot gaat. Daar is ook de wetenschap wel uit. Dit brengt natuurrampen met zich mee. Volgens de Bijbel is dit verval in gang gezet door de zonde en dus zijn ook natuurrampen daar een gevolg van.
Dus NIET zozeer de zonden van mensen in bv Haiti, maar door het bestaan van de zonde.
Dat zou betekenen dat mensen voor de zonden van anderen en hun voorvaderen van eeuwen terug die allang dood zijn worden gestraft. Als god dat echt zou doen dan vind ik hem een lul die geen greintje respect en steun van mij verdient.
Ik gooi jou toch ook niet in de gevangenis omdat je opa die je nooit hebt gekend misschien fout was in de oorlog?
Deze denkfout wordt helaas veel gemaakt. Het is echter NIET wat ik zeg!
De zonde ('het doel missen') staat voor het niet uitkomen van waarvoor iets is gemaakt. De mens is gemaakt om contact met God te hebben, maar is los komen te staan van zijn Schepper. Vanf de 'zondeval' is de wereld begonnen met sterven, niet als straf, maar als gevolg.
Het is dan ook onjuist om God te zien als 'straffer'. De dood is het gevolg van zonde, niet van een God die het niet kan pikken dat mensen niet doen wat Hij wil. Het is met God juist het tegenovergelstede: Hij geeft ons de vrijheid om zelf te kiezen wat we (willen) geloven!
Mensen worden dus niet gestraft vanwege de zonden van hun voorvaderen door een kwaadaardige god, maar dragen de gevolgen van die zonden wel, simpelweg omdat de enige manier om met God samen te kunnen zijn is, dat je met die zonde hebt afgerekend. Je doel is om bij God te zijn en zonder bij Hem te kunnen zijn voldoe je niet aan dat doel (waarvoor je was geschapen).
Ik ben gescheiden. Dat was niet de bedoeling van mijn huwelijk. Daarmee heb ik afgerekend en de dingen uitgesproken met God, mijn ex-vrouw en mijn kinderen, maar wij dragen nog steeds de gevolgen ervan, net zoals mijn kinderen, die niets aan die scheiding konden doen. De scheiding was dus 'zonde' want het was niet het doel van het huwelijk. Gevolg was dat ik niet meer bij mijn kinderen en vrouw kon zijn en we allemaal schade opliepen, zoals ruzies (destijds), emotionele hongersnood etc...
Zo leven wij in een wereld die lijdt onder het niet tot zijn doel komen: een wereld waarin mens en God verenigd zijn. De zondeval was het moment dat de mens besloot om liever zelf god over zijn leven te zijn. Hij kreeg die ruimte en nam hem. Het gevolg van 'de mens als god' hebben we sindsdien in de hele geschiedenis wel gezien, inclusief de oorlogen, hongersnood etc...
Wat de gevolgen van die keuze van de mens zijn voor de wereld is niet zo simpel uit te leggen, maar feit is dat alles minder wordt, zowel in de wereld als in de mens. De aarde koelt af en de mens krijgt steeds meer ziekten. Hij wordt wel ouder, maar tegelijkertijd genetisch zwakker, net zoals de rest van het leven op aarde. Daardoor ontstaan er steeds nieuwe ziekten etc.
Soorten verdwijnen, maar er komen geen nieuwe. Het leven op aarde verarmt dus.
De Bijbel spreekt echter ook over een nieuwe 'aarde' die gaat komen, waar God weer bij de mensen zal wonen. Dit is echter een dermate ingewikkelde materie dat het niet zomaar even te beschrijven is op een pokerforum.
Ik begrijp dus best dat je niet in die god kunt geloven die jij omschrijft. Dat doe ik namelijk ook niet! Ik geloof in een God die zegt: zie Ik maak alles nieuw!