Gezien mijn oude Pentium 4 zijn beste tijden heeft gehad en ik dit weekend een nieuwe PC zal bouwen, wou ik kort artikel schrijven over PC setups die ideaal zijn om mee te pokeren.
In de winkels kom je vaker: gaming-pc, Multimedia-pc , etc, maar nooit poker-pc. Voor mensen die iets minder van pc's afweten , zal hopelijk deze guide wat hulp brengen.
INHOUD
Introductie
Holdem Manager / Poker Tracker 3
Setup 1 : 450€ - 500€ (Best Value)
Setup 2 : 1250€ (Monster)
Monitor's
Conclusie
=========================================
Introductie
In dit topic zal ik schrijven over de verschillende computer componenten waaruit je kan kiezen als je van plan bent om een nieuwe PC te kopen. De verschillende componenten zullen specifiek op poker gericht zijn en meer bepaald op het gebruik van een HUD en een pokermanager HEM/PT3 om deze zo vlot en snel mogelijk te laten lopen. In het begin kan dit niet zoveel uitmaken, maar als je een database hebt met 30.000 sng's die meerdere GB's groot is, kan dit voor vele oudere computers toch al snel wat onplezante problemen met zich meebrengen, die meerdere kunnen doen tilten.
Holdem Manager / Poker Tracker 3
Zelf heb ik HEM, en mijn opzoekingswerk is vooral op HEM gebaseerd, al zal dit waarschijnlijk ook voor PT3 of andere gelijkaardige programma's hetzelfde zijn die met een database werken.
Welk onderdeel van je computer beïnvloed de snelheid van HEM het meest (in volgorde van belangrijkheid)
een snelle harde schijf.
Nog meer dan het verschil tussen een quad-core of een dual-core processor, zal HEM vooral een snelle harde schijf nodig hebben. HEM moet als je een filter opzet of HUD gebruikt alle gegevens lezen, per gegeven heb je een tijdspenalty (acces time) omdat hij eerst moet geraken tot de plaats op de HD waar de informatie staat, dan moet hij de gegevens lezen en dan verwerken.
Er zijn 4 elementen die belangrijk zijn bij een harde schijf:
- Sequential Read/Write speeds (voor grote bestanden)
- 4K Read/Write speeds (voor kleinere bestanden)
- Acces time : Penalty die de harde schrijf heeft voor het opzoeken van elke gegeven.
- overall" I/O operations per second of IOPS : dit is een maat die simpel gezegd een maat geeft van hoeveel random operaties hij in één seconde kan doen.
Tegenwoordig heb je 2 keuzes in soorten: Of je gaat voor een HDD (Hard Drive disk) of en SSD (Solid State Drive). De HDD zijn schijven die draaien en waar een naald de informatie leest, bij SDD zijn er geen bewegende componenten. beiden verschillen enorm in de prestaties van de 4 bovenvermelde elementen. Als ik even van elk type harde schijf een voorbeeld nemen (niet de allerbeste, gewoon de basic modellen) van elk
SDD
Typical Sequential Access: Read 135 tot 280MB/s
Sequential Access: Write 70 tot 270MB/s
Random 4 KB reads: 10k tot 50K IOPS,
Latency: 0.1 MS
operating shock: 1500 G
operating vibration 20 G
(de maximale waarden zijn deze van de vertex2 die we in de goedkope setup gebruiken. een SSD die op een pci-express x4 word geplaats zal nog betere resultaten krijgen)
HDD
Typical Sequential Access: Read 70MB/s
Sequential Access: Write 60MB/s
Random 4 KB reads: 500 tot 1K IOPS,
Latency: 10 tot 20 MS
operating shock: 325 G
operating vibration 1.5 G
Niet alleen lezen ze en schrijven ze dus 3 maal sneller, kunnen ze 20 tot 50 keer meer I/O's per seconde uitvoeren, per gegeven dat het opzoekt heb je bijna geen enkele penalty meer daar bij sdd de schijven niet moeten draaien tot de informatie onder de leesnaald zit (latency/acces time). Ze verbruiken ok 10 x minder, omdat het draaien van de schijven energie kost, en ze zijn ook totaal geruisloos. Ze zijn shocks tot 1500 G onderstaan alvorens ze kapot gaan. Er zijn natuurlijk ook nadelen: de prijs. iets duurder, al zijn ze tegenwoordig betaalbaar geworden, en hun opslag capaciteit. De betaalbare SDD's hebben tussen 32-60 GB plaats, waar de kleinste HDD al snel 500 GB hebben. Het beste is dus deze SDD enkel te gebruiken om je windows, HEM en database op te zetten. Hoe er rekening mee dat je voor windows 7 64bit 20GB en voor pagefyle.sys 8 GB moet vrijhouden. als je er nog enkele vaak geopende programma's bij opzet, zit je dus al snel aan 30GB zonder database.
Je kan windows 7 best ook aanpassen, om zo weinig mogelijk plaats te pakken. Er zijn een aantal features die afgezet kunnen worden, daar ze geen meerwaarde brengen voor SDD's. op Link kan je zien wat je kan doen. Hierdoor zou windows 7 (ideale OS in 64bit versie) full install + Office slechts 13.2 GB plaats nemen = meer plaats voor de database
Voor een recreatieve speler die 3000 sng's speelt per jaar, raad ik dus een 40GB-60GB SDD aan (tussen de 90€ en 120€ afhankelijk van hun snelheid), voor een fulltime hardcore SNE grinder, zullen enkele de veel grotere 120GB en hoger SDD voldoen, maar die komen samen met een duur prijskaartje (250€ en hoger)
Veel ram geheugen.
Als je windows task manager opzet, zal je meteen zien dat er enorm veel postgres.exe files aan het draaien zijn op de achtergrond. Deze zijn van de database afkomstig. Ik raad aan om minstens 2x 1GB dual channel ram te gebruiken. 1GB is vrij snel vol en als je ram volzit, zal windows je HD gebruiken als ram, en dit zal alles enorm vertragen. 4 GB ram (2 x 2 GB ) is goed om te beginnen.
DDR3 zijn de laatste type Ram geheugen en zijn zeker aan te raden. De meeste computers hebben 1333 mhz, en voor een gewone setup raad ik 1333 mhz dual-channel aan van een goede kwaliteit ram (corsair, kingston). Als je gaat overclocken zou ik zeker voor 1600 mhz gaan, zodat je wat speelruimte hebt als de 1333 mhz ram wat sneller gaan werken doordat we meer volt in onze computer brengen, ben je zeker dat ze dit aankunnen.
processor.
PostgreSQL houd van meerdere processors. Hoe meer hoe beter.
Intel I5, I7 processor of AMd X4, X6 processor zijn zeker aan te raden.
Sinds 1.10 versie van HEM is er een update uitgevoerd waardoor het gebruikt van quad core/64 bit precessoren ondersteund zijn
Andere elementen die geen invloed hebben op HEM/PT3, maar waar ik even korte uitleg bij wil geven;
Case: kies je zelf, maakt weinig verschil uit. (al zijn USB poorten aan de voorkant wel handig, als je vb een koptelefoon en een microfoon wilt gebruiken.
Voeding. onder de 500watt zou ik niet gaan. Dit is het kloppend hard van onze computer. Kies hier ook voor de betere merken als Corsair. Het is vooral belangrijk dat de voeding geen al te grote wisselingen heeft in de stroom die hij toevoert. Indien je veel meer in je computer zal steken als hieronder voorgesteld, kies dan voor een nog zwaardere voeding. 750watt of meer. al die fan's, led en cathode verlichting, hd's, dvd's, cpu's, Gpu's etc verbruiken stroom. Best dus eerst na te gaan wat elk onderdeel verbruikt in full load en zien of je genoeg stroom hebt.
Je kan deze calculator gebruiken van corsair om een idee te hebben van hoeveel je nodig hebt Watt calculator, maar ik raad zeker aan om het allemaal zelf uit te rekenen. Liever zeker dan gokken.
Moederbord: eentje die je processor ondersteund. Bij AMD, kiezen we dus voor een moederboard met AM3 socket en een 8xx series chipset. Zo ben je verzekerde van de laatste snufjes. USB 3 , sata 6 (minder van belang voor ons), etc. Hierin heb je 3 mogelijkheden voor de chipset.
870: geen grafische kaart
880g: wel een grafische kaart
890gx: een beter grafische kaart.
Gezien ik nooit fan ben van een moederbord met een grafische kaart, stel ik voor om een AM3 moederbord te nemen met een 870 chipset en een aparte grafische kaart te kopen. Deze kosten tegenwoordig niet veel en indien je toch ooit wil gamen of iets anders spelen, ben je safe.
Koeling: als je niet overclocked zal de standaard koeling genoeg zijn. Als je wel wilt overclocken zal een beter ventilator nodig zijn. deze kan je vinden voor een 20-50€.
HEM optimaliseren: je kan je database ook finetunen , zodat die sneller werk.
ik zal enkel de link posten, daar dit toch vrij gevorderd is: http://faq.holdemmanager.com/questions/373/Holdem+Manager+Performance+%26+Speed+Tweaks
Setup 1 : 450 € - 500 €
mijn persoonlijke setup:
processor: AMD Athlon II X4 640 Quad Core - 3 GHz ---> 95,00€
case: Advance PC behuizing Turboost 8702B zwart ---> 36.90€
Voeding: Corsair Builder Series CX500 500Watt ---> 53,00€
Moederbord: MSI 870A-G55 of Astock 870 extreme3 ---> 75,00€
Ram: Corsair XMS3 - ( 2 x 2 GB ) DDR3 - 1600 MHz - ---> 43.90€
Harde schijf windows + HEM : OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD harde schijf - 60 GB ---> 114.90€
Harde schijf voor algemeen gebruik: WESTERN DIGITAL WD Caviar Green 500 GB - 32mb ---> 37.90€
Grafische kaart: SAPPHIRE HD 5450 - 512 MB GDDR2 - PCI Express 2.0 --> 33.90€
TOTAAL = 490 €
Ik heb zelf net de bovenstaande pc gekocht en dit is een vb van hoe snel HEM handen importeerd. (ik haalde 6 per seconde op men oude P4)
Setup 2 : 1250 €
processor: AMD Black Edition - Phenom II X6 1100T / 3.3 GHz ---> 269.90€
case: Advance PC behuizing Turboost 8702B zwart ---> 36.90€
Voeding: Corsair PC voeding CMPSU-750TW - 750 W---> 99,00€
Moederbord: MSI 870A-G55 of Astock 870 extreme3 ---> 75,00€
Ram: Dual - Corsair XMS3 - ( 4 x 2 GB ) DDR3 - 1600 MHz - ---> 87.80€
Harde schijf windows + HEM : OCZ RevoDrive PCI-Express x4 SSD Harde schijf - 50 GB ---> 233.26
Harde schijf voor algemeen gebruik: WESTERN DIGITAL Harde schijf 3,5" Caviar Black 2 TB - 7200 rpm - 64 MB - SATA-600 ---> 164.90€
Grafische kaart: ASUS Radeon HD 5850 - 1 GB GDDR5 - PCI-Express 2.1 --> 263.26€
TOTAAL = 1230 €
monitor
Alhoewel gelijke welke monitor goed is als je begint om één of twee tafels te spelen, eens je echt multitabled, HUD gebruikt en serieus begint te worden, dan zal je meer nodig hebben dan dit. 12 tafels, uw pokersite, tracking software zullen niet op één scherm geraken zonder serieuze overlapping
Ik zal hier de monitoren bespreken groter dan 24 inch.
Resolutie: Bepaald hoeveel tafels er op één scherm geraken.
Als we een scherm kopen om te pokeren zullen we geen scherm nodig hebben die de kleuren van de pokertafels feller of beter weergeven. Nee, we willen gewoon zoveel mogelijk tafels op één scherm krijgen.
Hoe bereken je het aantal tafels die op één scherm geraken?
Het aantal tafels die op een scherm geraken zonder overlapping hangt van de resolutie van de pokertafels (verschillende bij PS, Fulltilt, etc) en je scherm. Door de resolutie breedte en de hoogte van je scherm, door de resolutie breedte en hoogte van je pokertafels te delen, bekom je het aantal tafels die je kan spelen
Example: say you want to buy a monitor with a resolution of 1920 x 1200 pixels (mostly 24 inch monitors) and you are wondering how many PokerStars tables will fit on this screen without resizing and without any overlap. You know that the resolution of a default PokerStars table is 800 x 570 pixels:
1920/800 = 2.4 = 2; 1200/570 = 2.1 = 2 and 2 x 2 = 4 default sized tables without overlap.
Or the other way around: you want to know what screen resolution you need to fit 12 Full Tilt Poker tables resized to the minimum resolution (480x350 pixels) without overlap:
4 x 3 = 12; 4 x 480 = 1920 pixels; 3 x 350 = 1050 pixels.
So you'd need a monitor with a resolution of at least 1920 x 1050 pixels, which means that, again, a 24 inch monitor (1920 x 1200 pixels) would be great

Gezien 12 tafels toch een goed gemiddelde is zal ik dus naar enkele schermen kijken met minstens 1200 pixels breed.
Aansluitingen waaraan we moeten denken als we een scherm kopen
Bij je moederbord of grafische kaart zijn er verschillende uitgangen. Elke uitgang heeft een maximaale resolutie die ze aankan. er zijn 4 mogelijkheden met de volgende resolutie.
DVI= 1920x1200 resolutie (single-link DVI) of 2560x1600 resolutie (dual-link DVI)
HDMI = 1920x1080 resolutie
VGA = 2048x1536 resolutie
Displayport = 2560x1600 resolutie
Vga is de enige die analoog is en zal een iets minder scherp beeld geven, voor bij tekst. Eens je dus weer welk scherm je gaat gebruiken , kan je met dit lijstje zien naar welke uitgangen er op je grafische kaart moeten zijn.
DVI is één van de meest voorkomende en gebruikte poorten voor poker monitoren daar deze tot 2560x1600 kan gaan

1 monitor vs dual monitor
Persoonlijk vind ik een single monitor beter dan een dual setup. Je hoofd en ogen moeten een pak minder tussen de twee schermen bewegen, waardoor lang grindsessie minder vermoeiend zullen zijn. Indien je echt 20 tafels wilt tilen, is een dual monitor setup met 2x 24" 1980x1200 Samsung Syncmaster 2433BW ook een goede optie.
Montor: Beste prijs/resolutie/groote verhouding
2560 x 1600 pixels, 30 inch monitor
Dell UltraSharp 3008WFP
Prijs= +- 1300€

1920 x 1200 pixels, 28 inch monitor
I-Inc iH-282HPB
Prijs = +- 330€

Er zijn waarschijnlijk nog andere merken en opties, zoals de HannsG 28", etc, maar dit zijn alvast 2 goede schermen voor beide resoluties.
Tegen dat je een pokerstrateeg bent die 5k/100K NL speelt en 150M belastingen moet betalen, dan wil je zoveel mogelijk onkosten afschrijven en dan is dit speeltje maybe een goede oplossing. ♠_cool: slechts 7.999$ 43 " rond en elke pokerspelers droom. Wel niet echt. het heeft een resolutie van 2880 x 900. dit betekend dat je zonder overlapping op pokerstars slechts 6 tafels horizontaal en 2 tafels vertikaal zou kunnen spelen zonder overlapping. evenveel als op de 28" scherm die 30 x goedkoper is. Zo zie je maar dat uitkijken naar resolutie echt heel belangrijk is bij de aankoop.

Conclusie
voor 800€ kan je dus best een HEEL sterke computer krijgen met een 28" scherm waar je vlot kan 12tablen zonder overlapping en 16 tablen met een kleine overlappen, die door je HEM database zal gaan alsof het boter was.
Denk kwa prijs/ kwaliteit verhouding en dikke 10/10. Hopelijk hebben julie er iets aan gehad.
Updates: 24/01 (added info om uw OS te optimaliseren zodat je meer plaats hebt op je sdd voor HEM/PT3.)