Beetje getwijfeld hier te posten omdat het forum wat dood leek en de sfeer niet zo geweldig was de laatste keer dat ik hier postte, maargoed. Als dit topic over een dag dood is, is dat ook niet erg.
Heb een stukje op PN gezet, zal dat gewoon letterlijk overnemen:
Hoi allemaal,
Welkom bij mijn grindblog van 2014!
Het is een dagje te vroeg, maar vooruit.
2013 was een goede faal dus daar hebben we het liever niet al te lang over maar zal toch beginnen met een recapje van het jaar.
Goed, het begon allemaal leuk en aardig, een paar leuke doelen gesteld voor 2013:
- 400k VPP
- top10 TLB
Nu slaan die doelen op zich redelijk nergens op, VPP moet totaal op geen enkel vlak je doel zijn als MTT speler, top10 van TLB is wel leuk maar ook dat moet niet je uitgangspunt zijn als je een jaar ingaat. Maar goed, die selfbash achterwege gelaten, gaan we het jaar in. Het begon leuk want op de eerste zondag van het jaar cashte ik $18k ofzo in de grotere $109. Vervolgens verder gegaan met de grind en lang niets gepresteerd, redelijk wat variance tegen gehad en teveel tafels gespeeld. Ik speelde vrij veel 180mans ernaast wat op zich een leuk idee is maar niet als je daarnaast nog mid/high stakes MTTs speelt. Maar goed, gewoon door blijven klikken en op een gegeven moment stond ik eerste in het Tournament Leaderboard Yearly op PokerStars. Nou hartstikke mooi, veel fans en sterallures kwamen om de hoek en die status wil je dan natuurlijk verdedigen, ik speelde op dat moment echt 90+ uur per week ofzo en lekker 50tafels tegelijk omdat het anders maar langdradig was, bijna net zo langdradig als deze beginpost gaat zijn ben ik bang. Maar na een tijdje kwam er iets schot in de zaak want ik won mn downswing terug door een SCOOP horloge en de daarbij horende munten te verschepen op de Franse broeder van PokerStars, dit was in maart en sindsdien ben ik niet uit de make-up geweest.
Nou daar was ondergetekende wel blij mee, uit de make-up en nog geld overhouden voor een paar biertjes ook! Maar goed, daar begon de ellende. Ik mocht van mijn backer op dat moment praktisch alles spelen onder tot de $20k make-up aangetikt was, nou dat mocht ongeveer een week duren. Ik speelde elke $215turbo, een aantal $109cubes, $109turbos, $82hypers, en al het andere dure en snelle wat er aangeboden werd. Op zich is dat een hartstikke leuke tijdsbesteding, maar erg lucratief wordt het niet als je lekker blijft 50tafelen met 180mans, $1.35turbos en $5.50fos erbij om te shinen in dat leaderboard.
Dus na een week stonden we op $20k make-up. Nou ja, kan gebeuren. $20k downswings horen bij het spelletje dat we poker noemen en zeker op hogere stakes MTTs. Maar helaas bleef het hier niet bij, ik was wat extreem hoge dingen gaan skippen omdat de koektrommel anders wel erg snel leeg was maar speelde desalniettemin nog steeds best wat hoge dingen en vooral veel games tegelijk en lange dagen. De downswing ging maanden lang door, ondertussen een derde 5digit cash gemaakt in de grotere $11 ergens in april ofzo maar buiten dat vrij weinig gepresteerd. Toen waren we aantal maanden later, in laten we zeggen november. De make-up was op dit moment een kaatje of 80. Toen toch maar eens besloten om met een half kritisch oog te beoordelen of mijn aanpak wel de optimale was en toen tot de verbazingwekkende conclusie gekomen dat, dat niet het geval was.
Toen maar eens besloten het iets anders te gaan doen, iets minder uurtjes te pokeren, me met een aantal zaken bezig te houden waar ik straks op terug kom, en me vooral niet met die randzaken bezighouden als ik aan het pokeren was. Ik ging ook wat minder tafels spelen, tussen de 15 en de 20 ongeveer, en hield me niet meer actief bezig met Skype, pokerfora, filmpjes, Whatsapp, etc. tijdens de grind. Nou, dat is tot nu toe wel bevallen want we zitten bijna in januari en het gaat al een stukje beter, nogsteeds in de make-up maar rond de 40 nu.
Afgelopen 2 maanden het dus iets anders aangepakt en tot nu toe gaat dat wel prima, een kaatje of 40 up ook en vooral het gevoel dat ik wel lekker aan het klikken ben. Vorige week 7e geworden in de grotere $22, wat wel jammer was met $30k first, maar gister het e.e.a. ingehaald door 2e te worden in de hetere $75 voor $18k. Qua TLB grijp ik net mis, de $22 had veel punten opgeleverd was ik eerste geworden, en dan zat er zelfs een 4e plek in het TLB in maar nu, na een vrij vervelende dag (9e in een $2 met veel punten, 30e in de hetere $44 met veel punten, 5e in een $3rebuy en 2e in een $13ko) moet ik het doen met een 12e/13e plek of iets dergelijks wat niets oplevert.
Goed, dat was 2013 een beetje. Nu op naar 2014. Het plan is vooral om wat minder te gaan pokeren, en me meer bezig te houden met het team wat ik run voor iGaming.org, namelijk Team iGaming. Er zitten inmiddels 60 spelers in het team en we hebben 3 coaches in dienst dus het is al een vrij drukke boel. En zoiets heeft gewoon een investering aan tijd nodig. Ik maak tientallen videoreviews, hou een vrij grote administratie bij en moet daarnaast het contact met 60 mensen onderhouden wat allemaal bij elkaar gewoon teveel is om daarnaast nog lekker 90 uur in de week te klikken.
Om een klein beetje dieper in te gaan op het hele staking gebeuren zal ik het e.e.a. vertellen. Ik ben destijds benaderd door de eigenaar van iGaming.org, wat toen overigens nog niet bestond, om een samenwerking te starten waar het runnen van de stable een groot aandeel in heeft. Hij heeft vervolgens besloten te investeren in de stable en ik ben het gaan runnen. We richten ons met name op mid/low spelers en zijn inmiddels een tweede groep begonnen puur voor micro stakes spelers. Ik ben ongeveer net zolang in de stakingwereld actief als in de pokerwereld zelf, want ben al vrij vroeg begonnen met 'bappen' op PokerNews. Ik kocht vaak %, gaf wat kleine stakings, verkocht vaak % en speelde af en toe voor wat anderen. Door de jaren heen heb ik ook heel wat longterm staking deals aangenomen, maar nog een stuk meer deals uitgedeeld. Ik heb vanaf februari dit jaar tot een paar maanden terug actief een stable gerund en gecoacht die zich voornamelijk op 180mans en micro/low stakes MTTs richtte. Daarvoor heb ik sporadisch mensen longterm gestaked, maar al met al zal ik de 100 spelers wel gepasseerd zijn.
Nu zal ik zelf voorlopig geen spelers meer aannemen, zijn vrijwel al mijn eigen horses gestopt of overgezet naar Team iGaming en zal ik me volledig op dit team gaan focussen. We zitten momenteel dus op 60 spelers en willen het eigenlijk niet al te ver over de 100 laten lopen dus doen momenteel wat rustig aan met het aannemen van nieuwe horses. Heb nog iets van 90 aanmeldingen in m'n mailbox maar kom er nu nog niet echt aan toe om nieuwe mensen aan te nemen, dus mocht je dit lezen en gemaild hebben, nog even geduld dus!
Naast het staking gebeuren wil ik me geconcentreerd op het poker richten, en dit betekent dus zonder tegelijkertijd me met randzaken, waaronder de stable, bezighouden. Dit betekent dat er een stuk minder grind-tijd overblijft omdat het er simpelweg niet is als ik ook de stable goed wil onderhouden en niet elke week 110uur te werken. Dus ik zal denk ik overschakelen naar 40urige grindweken ofzo, iets van 5 dagen in de week klikken lijkt me wel mooi. Dan zal een grinddag er ongeveer zo uit gaan zien:
12.00 opstaan, douchen, ontbijten, boodschappen, etc.
14.00 bezig met stable, administratie bijwerken, e-mails beantwoorden, nieuwe horses aannemen, Skype vragen beantwoorden, etc.
16.30 eten
17.00 beginnen met grind
01.30 (kan uiteraard wat later worden als er deepruns zijn) grind afronden, filmpje/serietje etc.
04.00 slapen
Dan blijven er 2 niet-grinddagen over, die zal ik voornamelijk met coaching en sociaal gebeuren indelen. Wat dan zoiets wordt:
12.00 opstaan, douchen, ontbijten, boodschappen, etc.
14.00 bezig met stable, administratie bijwerken, e-mails beantwoorden, nieuwe horses aannemen, Skype vragen beantwoorden, etc.
16.30 sporten
18.00 eten
18.30 coachen, video's maken
22.00 stappen of iets dergelijks
Stappen kan wel eens uitlopen tot 7uur, of mn hoogtepunt, 1uur smiddags (lol), dus kan zijn dat ik dag erna dan wat langer uitslaap en/of rustiger aandoe, maar goed.
Eens kijken of het me lukt me ongeveer aan dit rooster te houden, welke dagen ik wat doe maakt eigenlijk niet zoveel uit, ik zal in ieder geval elke zondag (behalve extreme uitzonderingen) spelen, en proberen niet op zaterdag uit te gaan om dezelfde reden. Verder zal ik waarschijnlijk de maandagen weinig spelen omdat dat een mooie rustdag is na de zondag, maar daarnaast maakt het allemaal niet zo gek veel uit. Verder wil ik graag gezonder gaan leven, beginnen met sporten (staat nu 2dagen in de week maar breid ik graag uit), en vooral gezonder gaan eten. Tips voor lekkere, gezonde en makkelijke dingen om te kopen/maken zijn zeer welkom!
Heb nog een beetje gedacht over doelen qua 2014, maar echt goede doelen kan ik niet bedenken, de belangrijkste dingen zijn lastig om echt te controleren of het gelukt is en de dingen die het makkelijkste te controleren zijn, zijn vaak irrelevant (zoals VPP) of variantie-gevoelig (zoals profit). Mijn doelen voor 2014 zijn ongeveer:
- Team iGaming groot maken, meer coaches aannemen en de huidige groep vooral te verbeteren (coaching, mindere horses kicken, betere horses als vervanging aannemen)
- Meer live spelen, wellicht in combinatie met wat reisjes, WSOP/Las Vegas staat deze zomer op de planning en het liefste voeg ik daar nog wat dingen aan toe
- Minder, maar vooral goed spelen, geen randzaken tijdens het poker en gewoon volle focus op relatief weinig tafels, maar nog steeds voldoende volume makend
- Me houden aan bovenstaand rooster, of een goed alternatief erop.
- Gezonder leven (sporten, gezond eten, niet teveel andere dingen dan water drinken)
Heb bewust geen $ gerelateerde dingen erop gezet omdat het gewoon geen nut heeft, het is vanzelfsprekend dat zoveel mogelijk $ het hoofddoel is maar dingen als "ik wil dit jaar 200k winnen" of "ik wil een 6digit cash" zijn redelijk lomp om te zeggen omdat variantie daarvoor een te grote rol speelt en iedereen die dat ontkent snapt of MTT variance niet of is een hotrunner, maar waarschijnlijk beide. (lol)
Cliffs: 2013 was kut, 2014 wordt beter