Ik snap je principe/redenering wel. Ik zeg enkel dat het in de praktijk niet gaat werken.
Stel inderdaad dat de koers €1 = $1.30 is, en je €10.000 en $13.000 in je EUR en USD wallets hebt. Je hebt nu dus samen €20.000 of $26.000.
De volgende keer dat je checkt, is de koers echter €1 = $1.33. Dus je wallets zijn nu samen €19774.44 of $26300 waard. Jij trekt dit nu 'recht' door ervoor te zorgen dat je beide wallets weer evenveel waard worden. Dit wil zeggen dat je nu €9887.22 en $13150 wil hebben in plaats van €10k en $13k. Je doet dus een transfer van €112.78 naar je USD wallet, die dus met $150 aandikt.
Weer een volgende keer is de koers terug €1=$1.30. Je wallets van respectievelijk €9887.22 en $13150, zijn nu samen €20002.60 en $26003.39 waard. Dus alhoewel de koers niet verschilt van je startsituatie, heb je wel een ander resultaat en is er dus per definitie variance.
Je kan nu wel argumenteren dat dat verschil heel klein is, maar als je systematisch (bvb wekelijks) jouw techniek toepast, kunnen al die kleine beetjes na een tijd serieus gaan optellen. Natuurlijk kunnen ze elkaar ook gaan uitcancelen. In welke mate je verschillen uiteindelijk kleiner/groter gaan zijn dan wanneer je niets aan je wallets deed, is wel heel moeilijk in te schatten aangezien het ook van de tussentijdse schommelingen afhangt.
Jouw techniek zou perfect werken mocht je erin slagen van de verhouding tussen je wallets vol-automatisch de wisselkoers te kunnen laten volgen. Alleen werkt het in de praktijk natuurlijk niet zo, en hol je altijd achter de feiten aan.
EDIT: eigenlijk is dit wel redelijk simpel te simuleren in Excel. Als ik eens wat tijd heb zal ik het eens uitproberen want vind het wel een interessante redenering.