Ga naar het forum
Fiscus jaagt op pok...

Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Fiscus jaagt op pokerprofs

195 Berichten
49 Gebruikers
0 Reacties
17.5 K Weergaven
Yoghi
BlackMember

Oorspronkelijk gepost door Jayrikh

Oorspronkelijk gepost door Yoghi

Maak je niet druk tot je >50% van je winst mag afstaan

Is normaal, mensen met een normale baan moeten ook 52% belasting betalen in schijf 3. Zolang er maar niet gediscrimineerd wordt.

Alleen het eventuele verlies (zie vorige pagina) daar ben ik het niet mee eens..

Die mensen lopen ook geen risico dat ze verliezen, en er wordt rekening mee gehouden dat je een bruto loon betaalt en dat de werknemer een nettoloon ontvangt.

Twisted1984
Elite Grinder

Not to mention sociale zekerheid en ziek veel belastingaftrekbare shit.

Je kan 50% pokerbelasting niet vergelijken met 52% inkomstenbelasting kom op.

Jayrikh
Oldschool Grinder

Oorspronkelijk gepost door Twisted1984
Not to mention sociale zekerheid en ziek veel belastingaftrekbare shit.

Je kan 50% pokerbelasting niet vergelijken met 52% inkomstenbelasting kom op.

Het is niet mijn bedoeling het te vergelijken onder de huidige omstandigheden, zoals ik eerder heb benadrukt vind ik dat de inkomsten van een poker pro in de IB onder box 1 moeten vallen. Dat zou betekenen dat ze dezelfde heffingskortingen zouden hebben als een "normaal" persoon met een baan.

@ Yoghi: de verliezen ben ik het inderdaad ook niet mee eens. Er zou een verliesverrekingssysteem moeten zijn van 2 jaar achteruit en 5 jaar vooruit, of iets dergelijks.

Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

Pokerspelers zijn geen groot gedeelte van de bevolking, verder ben ik t met je eens :)

Tussen de 200.000 en 500.000 nederlanders pokeren, dat is volgens mij toch een aardig deel van de bevolking.

er zijn zat groepen die kleiner zijn, maar wél worden gehoord...

Oorspronkelijk gepost door Zeezout

Pokerspelers zijn geen groot gedeelte van de bevolking, verder ben ik t met je eens :)

Tussen de 200.000 en 500.000 nederlanders pokeren, dat is volgens mij toch een aardig deel van de bevolking.

er zijn zat groepen die kleiner zijn, maar wél worden gehoord...

True, maar voor hoeveel van deze spelers gaat het om een paar tientjes, hoogstens, per maand? En welk percentage maakt uberhaupt winst? Als je uiteindelijk 10 a 20.000 man overhoudt voor wie dit echt een issue is, dan is dat al redelijk wat, denk ik.

Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

Ben ik niet met je eens. Veel mensen durven niet omdat ze bang zijn dat ze problemen met de staat krijgen imo

Ben ik niet met je eens. Veel mensen durven niet omdat ze bang zijn dat ze problemen met de staat krijgen imo

Dan moeten we dus aan het gissen slaan en dat levert weinig op.

Mijn aannames:
* De meeste spelers zijn puur recreatieve spelers
* De meeste spelers zijn verliezende spelers (poker = gokken voor hen)
* Zelfs voor een recreatieve speler die winstgevend speelt, is de belasting niet echt een issue, want het gaat om kleine bedragen
* Poker zal voor de meeste van deze pokeraars om de hierboven genoemde redenen niet hoog op hun prioriteitenlijstje staan in het stemhokje

Jayrikh
Oldschool Grinder

Oorspronkelijk gepost door SuvorovNL

Dan moeten we dus aan het gissen slaan en dat levert weinig op.

Mijn aannames:
* De meeste spelers zijn puur recreatieve spelers
* De meeste spelers zijn verliezende spelers (poker = gokken voor hen)
* Zelfs voor een recreatieve speler die winstgevend speelt, is de belasting niet echt een issue, want het gaat om kleine bedragen
* Poker zal voor de meeste van deze pokeraars om de hierboven genoemde redenen niet hoog op hun prioriteitenlijstje staan in het stemhokje

Mee eens.

Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

Vergeet niet dat ook een verliezende speler over een geluksmaand belasting zou moeten betalen (zonder verrekening)

Volgens mij was die norm van bedragen beneden de vierhonderdnogwat euro voor loterijen e.d (kansspelbelasting) afgeschaft toch?

Anders zeuren we namelijk een stuk minder, want dan kun je iedere SNG als een apart spel beoordelen en hoef je ook over een dergelijke game helemaal geen belasting te betalen...

Jayrikh
Oldschool Grinder

Volgens mij was die norm van bedragen beneden de vierhonderdnogwat euro voor loterijen e.d (kansspelbelasting) afgeschaft toch?

Die is er nog steeds dacht ik.. Maar ik heb het in mijn verhaal over de pokerpro's. Volgens mij is dat een misverstand..

Zoals je kunt zien in mn vorige posts vind ik dat er verliesverrekening moet zijn..

Anyway, im off..

Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

wanneer die norm nog bestaat mag van mij part poker als gokspel worden gezien. In dat geval is namelijk iedere hand in een cashgame automatisch een nieuwe loterij en hoef je dus geen tax te betalen voor alles beneden die norm.

Je moet dan namelijk iedere hand (cashgame) of elk toernooi zien als een apart lot in een loterij ;)

Chivaz1
Elite Grinder

Die is er nog steeds dacht ik.. Maar ik heb het in mijn verhaal over de pokerpro's. Volgens mij is dat een misverstand..

Zoals je kunt zien in mn vorige posts vind ik dat er verliesverrekening moet zijn..

Anyway, im off..

klopt deze bestaat nog.
Maar is niet geldig voor het bij een buitenlandse aanbieder behalen van winsten.
deze link zal misschien niet mogen, maar dan hoor ik dat graag en haal ik hem weg. Het geeft een hoop duidelijkheid over de huidige regelgeving voor de geinteresseerden.

Yoghi
BlackMember

Is eigenlijk ook outdated :(

wanneer die norm nog bestaat mag van mij part poker als gokspel worden gezien. In dat geval is namelijk iedere hand in een cashgame automatisch een nieuwe loterij en hoef je dus geen tax te betalen voor alles beneden die norm.

Je moet dan namelijk iedere hand (cashgame) of elk toernooi zien als een apart lot in een loterij ;)

Lijkt me dat de meeste pros wel op NL600-NL2000 spelen. Dan ga je rap over de 400 EUR heen als je een hand wint. Als ze deze handen elke keer als een apart lot beschouwen, dan betaal je dus alleen over je winst van grote potten en is er ook geen verrekening mogelijk. Ik dacht dat dat nu juist één van de pijnpunten was. ;)

Mja, hou er wel rekening mee dat poker per definitie slechts voor een laag percentage van de spelers profitabel genoeg kan zijn om van te leven (en dus ook belastingen te betalen). Het is niet dat het bestaan van een perfecte en perfect nageleefde belastingregeling zou leiden tot tienduizenden professionele spelers in België of Nederland.

Jullie zeuren hier vooral over het wel of niet betalen van belasting...

Laten we eerst eens zeuren over normale regelgeving, zodat we daarna een fantsoenlijke discussie over belasting kunnen beginnen..

Chivaz1
Elite Grinder

Oorspronkelijk gepost door Berenburg
Jullie zeuren hier vooral over het wel of niet betalen van belasting...

Laten we eerst eens zeuren over normale regelgeving, zodat we daarna een fantsoenlijke discussie over belasting kunnen beginnen..

volgens mij heb je dan niet het hele topic gelezen.

@yoghi; Volgens mij had jij deze link ooit gepost. Maar er is in de tussentijd toch geen regelgeving veranderd ? Dus dan zou dat nog steeds moeten kloppen, ook al is de tekst al wat ouder.

Jayrikh
Oldschool Grinder

Ik zou het eventueel wel even in het wetboek op kunnen zoeken...

Edit:

Art 1e jo. 3.1.c wet op de Kansspelbelasting: er wordt geheven naar het positieve verschil tussen de in een kalendermaand gewonnen prijzen en de in de kalendermaand gedane inzetten

art 4: vrijstelling is niet van toepassing. Hij is er wel, maar niet van toepassing op de winsten behaald door een binnen het rijk wonende gerechtigde bij een buitenlandse aanbieder.

NLDPeter
PokerStrategist

Edit:

Art 1e jo. 3.1.c wet op de Kansspelbelasting: er wordt geheven naar het positieve verschil tussen de in een kalendermaand gewonnen prijzen en de in de kalendermaand gedane inzetten

art 4: vrijstelling is niet van toepassing. Hij is er wel, maar niet van toepassing op de winsten behaald door een binnen het rijk wonende gerechtigde bij een buitenlandse aanbieder.

Dit is niet te doen als pokerspeler omdat je veel verliesmaanden zal hebben.

Jayrikh
Oldschool Grinder

Oorspronkelijk gepost door NLDPeter

Edit:

Dit is niet te doen als pokerspeler omdat je veel verliesmaanden zal hebben.

Niet veel hoop ik, anders heb je een probleem:P

Maar dat is inderdaad een knelpunt aangezien je een verliesmaand niet in aftrek kunt brengen.