Wen je ooit aan bad beats?
Daar wil ik de meningen van jullie wel eens over horen.
Ikzelf speel nu dik 2 jaar online poker, waarvan minder dan een jaar met de serieuze aanpak van pokerstrategy. Hoewel ik nu op de lange termijn winst maak, merk ik toch dat toen ik nog zonder tactiek en op gevoel speelde ik totaal geen last had van tilt. Vanwege het simpele feit dat ik maar wat deed en niet besefte wanneer ik een 3 outer hitte of wat dan ook. Maar na het toepassen van de strategie die hier op de site wordt geleerd en ik de wijsheid bezit over de kansberekening achter poker, werkt dat soms in mijn nadeel vanwege het besef dat je een bad beat krijgt. Wat eigenlijk ideaal zou zijn, is dat je én op de hoogte bent van de kansberekening én geen last hebt van tilt. Maar is dit een onmogelijkheid? Bij mij is de gedachte van goed all-in zijn na de zoveelste bad beat niet meer genoeg om mijn tilt te bedwingen, mijn humeur slaat simpelweg om in onbegrip en ongeloof.
Ik kijk geregeld poker high stakes cashgames met pro's, en ik zie dat die spelers ook gewoon op tilt gaan (ik noem geen namen). De ene speler tilt misschien wat eerder dan de ander, maar tilten doen we allemaal! Dus ik vraag me werkelijk waar af of je er ooit aan went. Kun je de reactie van je hersenen over de verwachting om te winnen en het gevoel van onredelijkheid blokkeren?
Live poker spelen heb ik nog niet zoveel ervaring mee, maar ik denk dat het me wellicht kan helpen wat meer vrede te hebben met bad beats. Aangezien het dan voor je neus gebeurd en je niet, zoals bij online spelen, kan gaan twijfelen aan de pokersoftware van de room waar je speelt. Maar tot nu toe is het besef van het bestaan van variance en ongeluk nog niet genoeg om me erbij neer te leggen. Er blijft een gevoel van onbegrip, onrecht en teleurstelling.
Natuurlijk is mijn spel nog niet perfect, en dat zal het ook nooit zijn. Maar er zijn momenten waarop je handen keer op keer goed speelt en tegen bad beats blijft aanlopen, dus onafhankelijk van je eigen spel. En daarbij is puur het gevoel van machteloosheid tegenover de uitkomst van een hand zo frustrerend.
Had ik maar een paar miljoen, dan zou ik ook vrolijk high stakes cashgames gaan spelen tegen rijke chinezen. (hmm, dat was een verdwaalde gedachtegang)