Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Poker Mindset

27 Berichten
20 Gebruikers
0 Reacties
2,053 Weergaven
Timmaywin

Wen je ooit aan bad beats?

Daar wil ik de meningen van jullie wel eens over horen.

Ikzelf speel nu dik 2 jaar online poker, waarvan minder dan een jaar met de serieuze aanpak van pokerstrategy. Hoewel ik nu op de lange termijn winst maak, merk ik toch dat toen ik nog zonder tactiek en op gevoel speelde ik totaal geen last had van tilt. Vanwege het simpele feit dat ik maar wat deed en niet besefte wanneer ik een 3 outer hitte of wat dan ook. Maar na het toepassen van de strategie die hier op de site wordt geleerd en ik de wijsheid bezit over de kansberekening achter poker, werkt dat soms in mijn nadeel vanwege het besef dat je een bad beat krijgt. Wat eigenlijk ideaal zou zijn, is dat je én op de hoogte bent van de kansberekening én geen last hebt van tilt. Maar is dit een onmogelijkheid? Bij mij is de gedachte van goed all-in zijn na de zoveelste bad beat niet meer genoeg om mijn tilt te bedwingen, mijn humeur slaat simpelweg om in onbegrip en ongeloof.

Ik kijk geregeld poker high stakes cashgames met pro's, en ik zie dat die spelers ook gewoon op tilt gaan (ik noem geen namen). De ene speler tilt misschien wat eerder dan de ander, maar tilten doen we allemaal! Dus ik vraag me werkelijk waar af of je er ooit aan went. Kun je de reactie van je hersenen over de verwachting om te winnen en het gevoel van onredelijkheid blokkeren?

Live poker spelen heb ik nog niet zoveel ervaring mee, maar ik denk dat het me wellicht kan helpen wat meer vrede te hebben met bad beats. Aangezien het dan voor je neus gebeurd en je niet, zoals bij online spelen, kan gaan twijfelen aan de pokersoftware van de room waar je speelt. Maar tot nu toe is het besef van het bestaan van variance en ongeluk nog niet genoeg om me erbij neer te leggen. Er blijft een gevoel van onbegrip, onrecht en teleurstelling.

Natuurlijk is mijn spel nog niet perfect, en dat zal het ook nooit zijn. Maar er zijn momenten waarop je handen keer op keer goed speelt en tegen bad beats blijft aanlopen, dus onafhankelijk van je eigen spel. En daarbij is puur het gevoel van machteloosheid tegenover de uitkomst van een hand zo frustrerend.

Had ik maar een paar miljoen, dan zou ik ook vrolijk high stakes cashgames gaan spelen tegen rijke chinezen. (hmm, dat was een verdwaalde gedachtegang)

26 reacties
zazizo
Wryzeth

Wat je zegt is heel begrijpelijk en je kan er zeker van zijn dat bijna iedereen daar last van heeft, zelfs in veel ergere mate. Het is maar voor een heel select groepje weggelegd om compleet gevoelloos poker te spelen.

Als je de Poker Mindset nog niet gelezen hebt, raad ik dat echt aan. Misschien helpt het, misschien niet. Maar je zal het hele concept van tilt en dergelijke beter kunnen verwerken en makkelijker begrijpen waarom het uiteindelijk goed is om EV+ te spelen.

Aangezien je post heel rustig geschreven is en goed doordacht, durf ik zelfs te stellen dat je er minder last van hebt dan de gemiddelde pokerspeler. En het voorbeeld met de high-stakes cash-games op TV; Phil Hellmuth, Tony G, etc. gaan (nog) slechter speler als ze tilten. Dat moet jou ook opvallen. :P Het kost ze alleen maar meer geld...

Oorspronkelijk gepost door Timmaywin
Had ik maar een paar miljoen, dan zou ik ook vrolijk high stakes cashgames gaan spelen tegen rijke chinezen. (hmm, dat was een verdwaalde gedachtegang)

Blijkbaar ben ik niet de enige die graag een paar stapjes vooruit denkt. _biggrin:

Ja tuurlijk kan je dat blokkeren, als je alleen maar beseft dat het nog steeds gebasseerd is op KANS. Mensen denken echt te denken dat ze 100% winnen in situaties waar ze 98% winnen. Gewoon omdat ze denken, wow 98% dit kan niet meer stuk, en dan gaat het stuk en dan denken ze van why the f* moet mij dit overkomen.

Men moet beseffen dat als je 98% kans maakt dat je wint er nog STEEDS 2% bestaat dat je verliest. EN natuurlijk heb je vanbinnen wel het gevoel van damn wat een bad beat, maar als je denkt in termen van "het kan altijd zijn dat ik verslagen word want het is nu eenmaal poker" dan heb je het ook aanvaard. Elke pro zal binnenin wel eens vloeken, maar het is de rationaliteit die dan de bovenhand neemt en een mens doet beseffen dat dit er nu eenmaal bijhoort, net als jij zelf ook wel eens een suckout hebt gehad, maar daar wandelt men dan vrolijk doorheen.

Emoties blijven een deel van het mens zijn en zijn onze basisgevoelens die er altijd zullen zijn. Je kan je echter steeds een correcte mindset aanleren die (alweer) niet 100% efficiënt is maar het is tenminste iets. Vermoeidheid kan er bv. voor zorgen dat je je gewoon niet onder controle kunt houden. Het is tegenwoordig erg in de mode om als pokerspeler aan meditatie te doen, says it all.

noisecore

Lees de The Poker Mindset, echt een aanrader. het heeft me zoveel geholpen om wat aan mijn tiltissue te doen. dat boek samen met aan je spel werken is heel EV+. als je het wil moet je me even toevoegen op skype noisexcore.

iamthedanger

Je went er wel aan maar je kan ook erg veel zelf doen om het te laten wennen.

Je went er aan en het kan altijd gebeuren. Zo kan het ook gebeuren dat je zelf iemand bad beat :)

AmsterdamCalling

net ook weer een zieke 2 outer gehad vlak voor de bubble. Hele nacht spelen weg. kutspelleke is het soms ook he :evil:

DonBartos

Tilt is simpelweg te voorkomen door je er niet zo druk over te maken. Hoe je dit doet is heel verschillend per persoon. De één last een stop-loss in, en stopt met pokeren als hij een X aantal buyin down is. De ander klikt simpelweg naar een andere tafel, zodra hij op het All-In knopje heeft gedrukt, om ze de 'coinflip' niet toe te kijken, etc.

De gedachte waardoor ik niet snel (nooit) op tilt raak, is dat zonder variance, er geen geld met poker te verdienen was. Als er geen variance was, zouden alle verliezende spelers direct stoppen, en dan stoppen de matige regs ook, en dan zit ik in mijn uppie de pokerstars lobby te f5en :(

Champi888

Bad Beats komen (gelukkig) voor in poker. Vervelend wordt het als je dagen of zelfs wekenlang er maar tegenaan blijft lopen. Tilten ligt op de loer en dus niet meer je A-game spelen.
Heb het zelf nu al een tijd dat het lijkt alsof de pokerroom ff zorgt dat je je opgebouwde winst kwijtraakt. (stom gelul natuurlijk) zelfs geen 80/20 meer kunt winnen, moedeloos wordt je er van.
Maar goed we weten dat het spel deze dalen met zich meebrengt en dat als je weer eens een raise doet met KK en gecalld wordt door Q3s en de hand verliest we weer verder moeten met de volgende hand cq MTT.
Het blijft wel een lastig onderdeel van (goed) poker.

bobm78

Ik denk ook wel dat er een verschil is tussen wennen aan bad beats, en je er niet door van je stuk laten krijgen.
Als ik voor mezelf spreek, kan ik eerlijk zijn, en zeggen dat ik er nog niet altijd aan gewend ben, en het niet altijd even leuk vind als Mr Ivey.
Al lijkt me dat geen eerlijke vergelijking, hij is beste speler van de wereld, verdiend grof veel geld, logisch dat ie beter tegen bad beats kan als wij.
Bovendien speelt hij voornamelijk tegen zeer goede spelers, dus kleinere edge, hij is niet anders gewend. Zo zijn er ook wel voorbeelden van andere spelers, die na aantal bad beats volledig beginnen te tilten en steamen, en zichzelf zo gek maken, dat ze absoluut niet meer hun A-game spelen en uiteindelijk zelfs eindigen met een blow-up (Hellmuth's trademark).

Voor ons kleinschalige amateurs, zal dat een groter gevecht blijven, en zullen we daar langzaam in moeten groeien, vrede vinden in de beats die je krijgt.
Het is beetje zelfde als het wennen aan hogere stakes, pro's speelden eerst ook potjes om een tientje, daarna ooit potjes om 100$, weer door gegroeit naar potjes van 1K, enz enz. Eerste keer dat zij potjes van 1k speelde, waren zij vast ook iets meer gestresst, dan na hun 2000e potje van 1K.

Neoken

Hoe langer ik speel, hoe beter ik het kan verdragen. Ik wordt er wel nog pissig van hoor, maar het moet dan al meermaals zwaar tegen zitten, en dan nog zal ik het amper mijn spel nog laten beïnvloeden.

Dat is al een groot verschil met vroeger. Toen ik voor het eerst online begon te pokeren ging ik bijna tilt wanneer ik nog maar een coinflip verloor. Ah, leuke tijden waren dat. :)

AmsterdamCalling

ik tilt nu minder snel maar wel heviger. Die beats kunnen echt onder mn huid kruipen en dan ineens barst het getilt los.

LurkerBelow

3 dingen die ik bij mezelf heb ondervonden en die voor mij werken.

1.
Iedere keer als iemand mij met een onmogelijke hand een bad beat uitdeelt gaat die persoon direct in mijn vriendenlijst en krijgt ie de label: Fish.
Ik probeer er telkens weer de humor van in te zien. Wat ik erg leuk vind is dat je meestal voor de Showdown al weet dat je beat bent, omdat ze van callingstation plotseling alles betten/raisen)
Ik maak er dan een spelletje van en probeer de hand te raden, vaak zeg ik ook in de chat welke hand hij donkt en dan is het altijd leuk om gelijk te krijgen.

Dit is natuurlijk anders bij preflop all-in, coinflipjes kunnen 2 kanten opvallen en zijn dan ook niet zozeer bad beats.

2.
Wat ik ook erg aan kan raden aan NL spelers die niet goed om kunnen gaan met bad beats. Ga eens een tijdje FL spelen. Daar leer je heel goed omgaan met dit soort situaties, ten eerste omdat het er veel vaker voorkomt dan bij NL en ten tweede omdat je relatief minder verliest dan bij NL.

3.
Ook erg belangrijk voor ik denk toch stiekem veel spelers (die het misschien zelf niet beseffen) wees conservatief met je BRM, minimaal 30 buyins, maar kan ook 35, of zelfs 50 buyins zijn, net zolang totdat je niet meer naar je saldo kijkt als je een buyin verliest (wat denk ik heel veel mensen doen, ik ook) ZOEK JE COMFORTZONE!!!!!!!!!!

Poker is een spel voor de lange termijn, waarom haastig door de limieten heen gaan als je gestaag hetzelfde kunt bereiken zonder het risico om grote klappen in je BR te krijgen, of zelfs met scared money te gaan spelen (ook iets wat veel beginners niet doorhebben)

en last but not least....LEER REKENEN IN BB NIET IN $$!!!!!
Psychologisch gezien weegt dit zwaarder dan menigeen denkt.

Hopelijk kan hier iemand wat mee, het zijn mijn ervaringen van hoe ik ermee omga en waar ik voor uit moet kijken. Ik ben me ervan bewust, en daarmee heb ik 80% gewonnen.

Timmaywin Topicstarter
Timmaywin

Ok, je raakt dus waarschijnlijk NOOIT gewend aan bad beats...

Je moet je bedenken dat 3 outers sowieso de normaalste zaak van de wereld zijn en dat je die theoretisch gezien oneindig tegen je kan krijgen. En dan zul je soms ook moeten concluderen dat de praktijk daar in sommige gevallen niet veel vanaf wijkt. Sterker nog, als je steeds goed all-in bent en steeds wint, dan run je zogenaamd "hot". Af en toe is die kansberekening gewoon een grote bullshit, zelfs op de lange termijn. Soms kun je simpelweg niet winnen

Ik ben bijzonder tiltgevoelig :)

martijni

Ik lees hier veel dingen terug die ook op mij van toepassing waren.

Ondertussen ben ik haast niet meer tilt gevoelig. Voornaamste reden is omdat het je toch overkomt en zo lang je de goede keus hebt gemaakt valt er niets aan te doen. Verder is het vooral belangrijk wat ik ook hierboven las om in je comfortzone te blijven. Je moet zorgen dat je BR deze klappen kan opvangen..

Timmaywin Topicstarter
Timmaywin

Ok, ik ben het eens over wat er gezegd wordt over bankroll management, door dit toe te passen zullen de beats minder tilt veroorzaken.

Ik hou bankroll management aan en als ik bijvoorbeeld cashgames speel, dan kan ik wel een paar tegenslagen opvangen. Maar ik weet ook dat als ik een handje of 3 achter elkaar beats krijg, ik daar toch heel slecht tegen kan. Wat daarbij naar mijn idee een grotere rol speelt, is het feit dat ik maximaal 9 tafels tegelijk cashgames speel, soms zelfs maar 6 tegelijk. Dit in tegenstelling tot mensen die wel 20 tafels tegelijk spelen. Naar mijn idee sluipen er leaks in je spel naarmate je zoveel tafels tegelijk speelt, dan ben je meer als robot je kaarten aan het spelen, en mis je spots waar je geld kan verdienen. Maar gegeven het feit dat ik dus geen "die hard grinder" ben, komen die beats relatief harder aan, vanwege het feit dat ik minder volume speel. Of misschien verwacht ik wel te snel de beats weer recht te trekken, maar dat die aanname verkeerd is door het feit dat ik niet zoveel volume speel. Maar iedereen weet dat je winsten maar gestaag toenemen, met af en toe een spongetje, maar de beats waar je all-in bent flinke verliesklappen opleveren.

Op dit moment weet ik niet goed wat ik moet doen, want ik wil niet een robot worden die 20 tafels tegelijk speelt. Iemand suggesties?

Al met al ben ik me ervan bewust dat ik nog niet de mindset heb die ik zou moeten hebben om niet zo gauw te tilten.

Pieter1960

Oorspronkelijk gepost door LurkerBelow
3 dingen die ik bij mezelf heb ondervonden en die voor mij werken.

1.
Iedere keer als iemand mij met een onmogelijke hand een bad beat uitdeelt gaat die persoon direct in mijn vriendenlijst en krijgt ie de label: Fish.
Ik probeer er telkens weer de humor van in te zien. Wat ik erg leuk vind is dat je meestal voor de Showdown al weet dat je beat bent, omdat ze van callingstation plotseling alles betten/raisen)
Ik maak er dan een spelletje van en probeer de hand te raden, vaak zeg ik ook in de chat welke hand hij donkt en dan is het altijd leuk om gelijk te krijgen.

Dit is natuurlijk anders bij preflop all-in, coinflipjes kunnen 2 kanten opvallen en zijn dan ook niet zozeer bad beats.

2.
Wat ik ook erg aan kan raden aan NL spelers die niet goed om kunnen gaan met bad beats. Ga eens een tijdje FL spelen. Daar leer je heel goed omgaan met dit soort situaties, ten eerste omdat het er veel vaker voorkomt dan bij NL en ten tweede omdat je relatief minder verliest dan bij NL.

3.
Ook erg belangrijk voor ik denk toch stiekem veel spelers (die het misschien zelf niet beseffen) wees conservatief met je BRM, minimaal 30 buyins, maar kan ook 35, of zelfs 50 buyins zijn, net zolang totdat je niet meer naar je saldo kijkt als je een buyin verliest (wat denk ik heel veel mensen doen, ik ook) ZOEK JE COMFORTZONE!!!!!!!!!!

Poker is een spel voor de lange termijn, waarom haastig door de limieten heen gaan als je gestaag hetzelfde kunt bereiken zonder het risico om grote klappen in je BR te krijgen, of zelfs met scared money te gaan spelen (ook iets wat veel beginners niet doorhebben)

en last but not least....LEER REKENEN IN BB NIET IN $$!!!!!
Psychologisch gezien weegt dit zwaarder dan menigeen denkt.

Hopelijk kan hier iemand wat mee, het zijn mijn ervaringen van hoe ik ermee omga en waar ik voor uit moet kijken. Ik ben me ervan bewust, en daarmee heb ik 80% gewonnen.

M.n punt 3 is zo ongekend waar, mensen take it easy, zoek je comfortzone en de tilt verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Geloof me, door tilt ben ik minstens 1750 dollar kwijtgeraakt in stappen van 3 keer doordat ik te snel de overstap wilde maken naar de NL25 en dat weer niet lukte. Hierdoor moest ik elke keer weer opnieuw beginnen.

Nu speel ik met 90 buyinns en gaat het zeer relaxed....

Kortom tilt, heeft naar mijn stellige overtuiging te maken met het vinden van je comfortzone.

raymond20001

zelfkennis kan het tilten verminderen, er op letten welke gedachten bepaalde gevoelens oproept. Waarbij je probeert die gedachten te vermijden of te dempen die verrotte gevoelens opwekken. Kortom je bewust maken dat gedachten gevoelens opwekken ipv dat dit door een bad beat of bad run komt.