Ga naar het forum
(poker)productivity...

Meldingen
Alles wissen
Sticky

(poker)productivity - Een (lange) handleiding

88 Berichten
34 Gebruikers
1 Reacties
22.8 K Weergaven
pbijvoet
PokerStrategist

Ik heb de introductie geschreven. Wellicht dat vandaag hoofdstuk 1 ook nog komt.
PC ik heb de intro wel hetzelfde gehouden, en ik denk dat de meeste artikelen ook wel dezelfde grote houden aangezien schnitzelfisch al relatief kort van stof is geweest.
Disclaimer: Ik wil dit graag vertalen om er zelf meer uit te leren. Als er spel- of vertaalfouten in zitten is dat mogelijk.

Dit artikel is geschreven in het engelse forum door gebruiker Schnitzelfisch (mod graag een linkje?)
Voor het originele artikel kun je hier terecht: https://www.pokerstrategy.com/nl/forum/thread.php?threadid=181760

Introductie Schnitzelfisch:

Hallo iedereen,
Ik ben meer dan een jaar weggeweest van poker, sommige van jullie zullen mij nog wel kennen (ik was vroeger een moderator en FL handbeoordelaar). Maar sinds ik weg ben geweest heb ik mij meer gefocust op ondernemerschap, zaken en financiën. In die tijd heb ik ook een hoop boeken gelezen, heb diverse concepten toegepast op delen van mij leven en heb een hoop geleerd over productiviteit.

Omdat de community mij vroeger een hoop heeft gegeven, wil ik graag wat terug doen. Ik wil graag een aantal dingen die ik heb geleerd delen met jullie. Hoewel er al een aantal goede artikelen staan in de psychologie sectie, wil ik in deze korte handleiding een aantal minder bekende technieken en tips voor een goede productiviteit proberen te introduceren.

Als er nou veel interesse is voor deze handleiding ga ik er misschien een schrijven welke dieper op de stof in gaat. Deze handleiding zal een soort van uittreksel zijn waarvan ik zeker ben dat het jullie kan helpen om je focus, concentratie en je energielevel door de dag heen te verbeteren. Daarnaast kan het helpen de theorie beter en makkelijker te bestuderen, het helpt je om je hoofd leeg te maken en het zal ook helpen in andere aspecten van je leven zoals familie, banen, sport, maar ik zal me proberen te focussen op poker.

Let op, deze handleiding zal alleen helpen als je de strategieën toepast. Alleen kennis van nemen zonder enige toepassing zal je niet helpen je productiviteit te verbeteren.

Ik zal deze handleiding updaten wanneer ik aan een onderwerp denk welke hierbij past. Ik zal proberen de uitleg van de concepten aardig kort te houden.

Laat alstublieft een reply achter (in de originele thread) wanneer:
- Je vragen of feedback hebt.
- Je een specifiek onderwerp behandeld wilt hebben welke nog niet in de handleiding zit.
- Als je de strategieën jou geholpen hebben. Ik hoor graag over jou succesvolle verbeteringen!

Voor wie is deze handleiding?

Deze handleiding is voor mensen die er klaar mee zijn om maar “gewoon gemiddeld” te zijn. Het is voor mensen die willen verbeteren en beter willen zijn dan anderen. Het is voor mensen die meteen actie willen ondernemen om resultaten te zien. Het is voor mensen die een verbetering zoeken in hun leven. Het is voor mensen die meer gedaan willen krijgen, stoppen met facebooken en surfen op het internet, hun pokerspel willen verbeteren en meer tijd willen doorbrengen met familie en vrienden en dingen doen waar je van houdt.

De 80% regel:

De meeste strategieen van deze handleiding zullen werken als je ze 80% van de tijd uitvoert. Je hoeft ze dus niet allemaal uit te voeren, zelfs als je er maar 1 of 2 gebruikt, zie je een significante verandering in je leven.
Probeer niet alle strategieen in 1 keer. Kies er 1 of 2, zorg dat het een gewoonte wordt en kies een nieuwe. Ik kan aanraden om de strategieen die je uitgekozen hebt minimaal 2 weken uit te voeren voor je nieuwe uitkiest. Het hoofdstuk 1. Waar ga ik heen? Moet uitgevoerd worden voor je ook maar 1 strategie uitprobeert (nee het telt niet als strategie, maar ik kan je ten sterkste aanraden deze uit te voeren, anders is de kan groot dat je op geeft en terugvalt in je oude gewoonten).

Webinars:

Let op de openingspost van het originele artikel voor gratis webinars.

De korte handleiding om je (poker) productiviteit een boost te geven.

Inhoud:

1. Waar ga ik heen?
1.1 Visie
1.2 Doelen
2. 30 dagen maken een gewoonte
2.1 Verantwoordings techniek
2.2 Breek de ketting niet!

3. Fysieke energie
3.1 Water
3.2 Koffie
3.3 Voeding
3.4 Beweging
3.4.1 Joggen in de ochtend
3.4.2 Energie opbouwen met beweging
3.5 Roken
4. Juiste pauzes
4.1 Doen zonder te denken
5. Energie vs. Tijd
5.1 Bijhouden tijdsbesteding
5.2 Het beperken van tijd verspild aan surfen
5.3 Checken van e/mail
6. Je hoofd leegmaken en stressverwijdering
6.1 Brainstormen
6.2 Opruimen van je werkplek
6.3 Leer het systeem kennen
6.4 Werk je door de stapel papier
6.5 Gebruik het systeem
6.6 Reminders
6.7 Weekelijkse reviews
7. Is multitasking echt goed voor je?
8. Projecten
8.1 Makkelijke dingen vs. moeilijke dingen
8.2 Afwerking van dingen
9. Maak tijd voor de dingen waar je van hou
10. Rituelen

11. Trucs om je dag productief te starten
11.1 Vroeg opstaan
11.2 Wakker worden
12. Slapen
12.1 Power naps
13. Kennis en leren
14. Speed reading
15. Audiobooks
16. Gewoonten aanleren
17. Investern in jezelf

Groen = geschreven engels
Blauw = vertaald
Rood = nog niet geschreven

Beantwoorden
Citeren
pbijvoet
PokerStrategist

Het vervolg. Het heeft even geduurd, maar was onverwacht een paar dagen weg.

1. Waar ga ik heen?

Dit is de belangrijkste stap die je moet maken om een boost te geven aan je productiviteit. Zonder je eindbestemming te weten, kun je deze ook nooit bereiken. Alstublieft, neem een paar minuten ononderbroken tijd om de volgende taken te volbrengen. Sla deze niet over! Dit is hoogstwaarschijnlijk het moeilijkste gedeelte van deze handleiding aangezien we vaak bang zijn om over de toekomst na te denken, omdat we bang zijn om te falen. Na deze stappen wordt alles een stuk makkelijker.

1.1 Visie

ACTIESTAP:

Neem een paar minuten ononderbroken de tijd. Pak een pen en papier. Doe de radio uit en sluit de computer af. Denk nu na over de volgende vragen en schrijf de antwoorden op papier:

- Wat vind ik het meest waardevol in andere mensen?
- Wie ben ik op mijn best?
- Waar wil je bekend om zijn als je dood bent?

Serieus, sluit de computer nu af. Je moet echt nadenken over deze vragen en ze beantwoorden. Doe het nu, niet in 10 minuten of morgen, want dat doe je het namelijk nooit. Alleen daarna zou je door moeten gaan naar de volgende stap.

Wanneer je de antwoorden op deze vragen heb opgeschreven, kun je waarschijnlijk je diepste waarden identificeren. Nu kun je die waarden omzetten in een visie statement. Open een nieuw Word document of pak een nieuw vel papier en schrijf over jouw visie. Zet er ook details in. Kijk in de toekomst, waar zie jij jezelf? Hoe ben je? Hoe wil je zijn? Hoe wil je gezien worden door andere mensen?

Echt, die dit ook nu meteen. Het zal niet meer dan 10 minuten van je tijd vergen. Je zou later altijd nog je visie kunnen aanvullen/aanpassen/verbeteren, wanneer je je realiseert dat iets anders/meer wilt. Het kan een paar maanden duren voordat hij perfect is, maak je daar geen zorgen over. Zolang je nu maar een paar minuten van je tijd hebt gegeven zit je al op de juiste weg. Je hebt al meer gedaan dan 99% van een normaal mens om je productiviteit te verbeteren. Je mag echt trots zijn op jezelf! Nu, de volgende stap.

Voorbeeld van een goede visie statement:

Ik ben een goede luisteraar, toon compassie en ben begripvol. Ik probeer dingen te zijn door een ander zijn ogen. Wanneer ik bij anderen ben, ben ik een bron van positieve energie die zich verspreidt naar andere mensen. Ik zal altijd aanbieden te helpen wanneer iemand dat nodig heeft en met een bemoedigende houding.

Ik start veel verschillende projecten, maar mijn prioriteit ligt bij het afmaken van huidige projecten in plaats van het starten van te veel nieuwe projecten. Ik kies moeilijke projecten om er zoveel mogelijk van te leren en voldoening uit te krijgen wanneer ze afgerond zijn. Ik probeer consistent te zijn in mijn acties en toon mijn integriteit door altijd mijn beloften na te komen. Ik beantwoord alles en probeer mensen niet te lang te laten wachten. Ik streef ernaar om dagelijks nieuwe kennis op te doen en deze kennis te delen met anderen wanneer dit mogelijk is.

Mijn missie is om het leven van mensen makkelijker en beter te maken. Ik wil mensen helpen plezier en geluk te vinden en ze helpen om stress te verminderen. Een gedeelte van het geld dat ik verdien met mijn ondernemerschap zal worden aangewent om mensen, die hulp nodig hebben, te helpen.

Ik zorg ervoor constant mijn fysieke, mentale, emotionele en spirituele levels te verbeteren. Ook zorg ik ervoor dat ik voldoende herstel in deze gebieden. Dit geeft me energie concentratie en zorgt ervoor dat ik kalm blijf en goede beslissingen maak, zelfs in stressvolle situaties. Ik houd mijn leven en omgeving georganiseerd en netjes. Ik schrijf regelmatig op en zet een herinnering neer zodat ik niks vergeet en mijn hoofd leeg heb.

Wanneer ik ouder word, wil ik bekend staan als iemand die het leven van vele mensen positief heeft beïnvloedt.

1.2 Doelen

Wat is het verschil tussen dromen en doelen? Een droom zit in je hoofd. “Ik wil een groot huis, een mooie vriendin en een Ferrari, maar ik wil er niets voor doen.” – Dat is een droom. Wanneer je jouw droom op papier zet, wordt het een doel. Het is er, je hebt het opgeschreven. Je kunt jezelf verantwoordelijk stellen, omdat je het niet gedaan hebt. Meetbare doelen zijn een goede handreiking om je visie te bereiken. Je kijkt naar de voortgang en ziet of je wel of niet op het juiste pad zit.

Stel geen gelddoelen, maar eerder (pokertheorie) leerdoelen. Je moet je focussen op het vergaren van meer kennis en het verbeteren van iets. Zorg ervoor dat je doelen je verbetering reflecteren en dat ze niet geluksafhankelijk zijn (het winnen van een MTT is een slecht voorbeeld van een doel). Geluksafhankelijke doelen kunnen frustrerend werken wanneer je ze niet haalt. Over de tijd heen, wanneer je beter wordt in het stellen van doelen, kun je proberen de lat wat hoger te leggen om jezelf tot de limiet te pushen (ik schrijf daar later meer over). Wanneer je begint zorg ervoor dat je doelen realistisch zijn.

ACTIESTAP:

Nu moet je een paar meetbare doelen definiëren. Wees realistisch. Vraag jezelf af wat wilt bereiken (in poker) over een maand.

Voorbeeld:
- Ik wil alle Zilver artikelen lezen binnen een maand, dit betekend dat ik iedere 3 dagen een artikel heb gelezen.
- Ik wil ook ieder weekend 10 handen posten in de hand judging fora voor review.

Start rustig, leg de lat niet te hoog. Als je de artikelen nog helemaal niet hebt gelezen, zou je misschien moeten starten met 1 per week. Als je de lat te hoog legt, kan het te veel worden en stop je ermee. Dus doe dat niet. Even tussendoor, heb je je visie al opgesteld? Zoals ik heb gezegd is deze handleiding voor mensen die meteen actie willen ondernemen. Dus als je het nog niet hebt gedaan, is dit je laatste kans. Ik zal je er niet meer aan herinneren. Maar het resultaat reflecteert de hoeveelheid moeite je in je groei steekt.
Gefeliciteerd, je hebt het eerste gedeelte van de handleiding afgerond!

Beantwoorden
Citeren

ziezo, hier heb je deel 2 ook al

2. 30 dagen maken een gewoonte.

Ok, verder naar gewoonten. Om je gewoontes te veranderen, moet je ze eerst begrijpen. Vele studies hebben aangetoond dat je in ongeveer 30 dagen voortdurend gedrag een nieuwe gewoonte maakt. Dat betekent dat als je bewust iets keer op keer opnieuw doet, je na een tijd in staat zou moeten zijn om het onbewust te doen. Als een verandering niet drastisch is, is het mogelijk om er een gewoonte van te maken in 14 dagen, wees wel voorzichtig bij het proberen veranderen van te veel dingen tegelijk, dit verhoogt de kans om overdonderd te geraken en terug in je oude gewoonten te vallen.
Het probleem is dat het niet werkt als je 10 dingen tegelijk wil veranderen (hetzelfde als bij multitasken, maar daar gaan we later dieper op in). Dat is waarom je moet proberen om niet meer dan 1 of 2 gewoontes aan te nemen. Een ander belangrijk ding bij gewoonten is dat je ook niet te radicaal moet zijn. Bv, als je wil starten met sport, elke morgen een wandeling van 10 minuten is makkelijker om een gewoonte van te maken (je zou het tempo en duur kunnen verhogen na een tijdje) dan elke morgen een marathon te lopen zonder enige training.
Een ander belangrijk punt bij gewoonten is: ze zullen alleen een gewoonte blijven als je ze ook echt elke dag doet. Rationaliseer dit niet, of zeg niet ik doe het morgen wel. Neen, doe het ELKE dag. Op deze wijze zal het een stuk makkelijker zijn om een nieuwe gewoonte te vormen. Geef het prioriteit.
Je zij dat je het wilde veranderen, dus doe er dan nu iets aan. Als je gaat starten met elke morgen 10 minuten wandelen, verzeker jezelf er dan van dat je het ook echt elke dag doet, maakt niet uit welk weer of welke omstandigheden.

2.1 verantwoordingstechniek

Gelukkig zijn er een paar trucjes om het aanleren van een gewoonte makkelijker te maken. Een van deze, misschien wel de meest voorkomende en makkelijkste is het vertellen over je nieuwe gewoonte tegen zoveel mogelijk mensen. Als je het aan je familie en al je vrienden vertelt dat je gaat starten met elke dag naar de gymschool te gaan, is het ook waarschijnlijker dat je het ook echt doet (omdat je jouw integriteit wil behouden) dan als je het voor jezelf zou houden.
Een ander goed idee is om iemand anders te overtuigen om mee in je nieuwe gewoonte te stappen. Een partner waaraan je verantwoordingsplicht hebt. Het zal veel gemakkelijker zijn als je je aan elkaar moet verantwoorden. Je kan elkaar ook motiveren en het mischien zelfs tegen elkaar op nemen, het verbeteren van je vooruitgang.
Je kan zelfs nog een stapje verder gaan, als je echt een nieuwe gewoonte voor jezelf wil maar om een of ander reden krijg je het niet voor mekaar, of als je iets wat je niet graag doet in een gewoonte wil veranderen omdat je weet dat het goed voor je is en je het echt zou moeten doen. Kan je een vriend een bepaalde som geld geven (een bedrag waar je om geeft, bv €100 ) en hen zeggen dat ze het geld mogen houden als jij je niet houd aan een bepaalde gewoonte over een periode van een week/maand en dat jij er dan ook verantwoordelijk voor bent.

ACTIESTAP:

Als je een blog hebt, schrijf je doelen op die je voor jezelf hebt gesteld en deel ze tenminste met 1 persoon, zorg ervoor dat je je moet verantwoorden.

2.2 Breek de ketting niet!

Dit is een ander voorbeeld, maar een niet zo gekende techniek. Ikzelf vind het eigenlijk zeer prettig, en het is zeer efficiënt. Het heeft nochtans wel een beetje meer zelfdiscipline nodig, dus ik raad je toch aan om de verantwoordingstechniek te gebruiken in samenwerking met deze.
Wat je hier wil doen is:
- kies je gewoonte die je wil aanleren
- neem een kalender
- teken een groot rood kruis over de kalender voor elke dag dat je de gewoonte uitvoert
- zoals je zelf al ziet is het niet toegestaan om de ketting van rode kruisen te doorbreken.
De kalender zou altijd zichtbaar moet zijn, voor je op op je bureau. Dit zal het falen helpen te voorkomen.

ACTIESTAP:

Neem een kalender, Het hoeft geen grote te zijn. Hang deze ergens waar je hem altijd ziet, koop een dikke rode stift voor maximaal effect van de techniek. Kies een gewoonte en start bij het maken van de ketting.

2.3 jezelf belonen

Kleine beloningen kunnen een goede motivatie zijn bij het vormen van gewoonten. Hondentrainers gebruiken dit niet voor niets. Het ding bij beloningen is dat de beloning klein moet zijn, niet groot- als het een grote beloning is zul je gewoon iets doen om maar net die beloning te krijgen, en dat is niet de bedoeling. Ook als je de beloningen weglaat moet je in staat zijn om door te gaan bij de gewoonte. Een goed beloningsvoorbeeld is: Telkens je vroeg opstaat op het geplande uur zou je jezelf een lekkere kop koffie kunnen geven of jezelf toestaan 15 minuten in een van je favoriete boeken te lezen. Opnieuw, de beloningen moeten klein zijn zou je deze techniek gaan gebruiken.

Beantwoorden
Citeren
TimPS
Oldschool Grinder

Ik zal de delen ook altijd aan de openingspost toevoegen. Erg leuk dat jullie dit gaan vertalen, dat is inderdaad leerzaam voor jezelf en dan heeft de rest van de community er ook wat aan!

Beantwoorden
Citeren

Ik heb er zeker wat aan ! ;-), Mijn gewoontes aanleren gaan nu net een half uur in, Keep up the good work (Y)

Beantwoorden
Citeren

Mooi initiatief!

Beantwoorden
Citeren
pbijvoet
PokerStrategist

Hey Kid, was H3 ondertussen gelukt? Als je er geen tijd voor hebt laat het even weten dan pak ik hem op.

Beantwoorden
Citeren

3. Fysieke energie

Ok, nu we de basis hebben gehad, kunnen we verder gaan met nog meer bruikbare tips. We beginnen met mentale fitheid. Waarom ? omdat het de basis is voor alles. Je kan geen optimale concentratie, focus en energie bereiken zonder een goede mentale fitheid.
Het is logisch dat psychische fitheid verbonden is aan alles wat er in ons lichaam om gaat. Als we goed en gezond eten, zullen we meer energie hebben door de dag om nog andere dingen te doen. Onze recuperatie en kwaliteit van slapen zal ook beter zijn ten gevolge van goede voedingstoffen.
Nu, het ding is dat we allemaal wel weten dat we zouden moeten sporten en gezond eten, omdat het goed en gezond voor je is, maar we zijn meestal te lui om het effectief te doen.
Dat is waarom ik je wil laten zien waarom je die dingen echt moet doen. “Omdat het goed voor je is” is een argument dat gewoon niet goed genoeg is. Laten we de voordelen eens overlopen als we zouden sporten en gezond eten:
- Een hoop energie voor de hele dag, die je voorheen nooit had.
- Het maakt het makkelijker om te starten met poker/theorie leren.
- Het maakt het makkelijker om te blijven pokeren/ leren.
- Verhoogt je focus en concentratie tijdens poker/werk.
- Je zal verdomd goed uit zien wanneer je naar het strand gaat (vele mensen zeggen dat het hun niks uitmaakt, maar wees eerlijk. Wil je eerder mager en sexy zijn, of dik en onaantrekkelijk ?)
- Verhoogt je vertrouwen (wat je zal helpen om de juiste motivatie te krijgen)
- Meer energie betekent dat je automatisch positiever denkt, minder prikkelbaar bent voor tilt en de mensen rondom je op een positieve manier beïnvloed.
- Je zal trots op jezelf zijn, van jezelf houden en anderen zullen ook van jou houden.
- Je zal oneindig beter slapen. Niet meer wakker schieten midden in de nacht maar zalig dromen en slapen. Je zal gerecupereerd en vol energie wakker worden.
- Je zal in staat zijn meer te onthouden.
- Je zal in staat zijn om creatiever te zijn.
En bovenal, heb je ook nog eens het potentieel om:
- Langer te leven
- Minder verwondingen op te lopen
- Verminderd de kans op verkoudheid ( wat je productiviteit drastisch verminderd voor een paar weken)
- Verminderd de kans om meer serieuzere ziektes te krijgen zoals diabetes enz.
Natuurlijk kan je altijd onder een auto of trein terechtkomen, maar laten we niet negatief zijn maar focussen op positief denken ! je zal eigenlijk meer van het leven gaan houden wanneer je psychisch fit bent, geloof me. Al deze voordelen geven je meer voldoening dan elke dag muffins te eten. En je hoeft natuurlijk niet eens alles te laten wat je graag hebt. Daarnaast, wat gebeurt er wanneer je junk food eet ? je voelt je zwaar, vol, slecht en je kan je niet goed concentreren omdat je je vol hebt gepropt, je voelt je moe. Zal dat je veel geld opleveren ?
Oh ja, en nog een ding: voor diegene die denken dat psychische fitheid irrelevant is van onze productiviteit: probeer eens wat fastfood te eten smorgens. Prop je vol en ga dan de dag door met 10kg gewicht , boeken of stenen in je rugzak. Vertel me later hoe het voelt.

3.1 water

Ja, frequent drinken om uitdroging te voorkomen is zo belangrijk dat er een eigen topic voor nodig is. Water is waar we grotendeels uit bestaan. Als je te weinig ervan hebt, hoe verwacht je dan om goed te functioneren ?
Uitdroging is de hoofdreden dat je je moe en slaperig voelt gedurende de dag. Serieus, observeer je lichaam wanneer je bijna geen water drinkt en wanneer je dat wel doet. Voel je het verschil ?
Het probleem is dat we meestal niet eens opmerken dat we te weinig vocht binnen hebben. Je zal het veel sneller en beter opmerken wanneer je probeert te sporten zonder te drinken. Een te weinig aan vocht is er snel, Ook al hebben we geen dorst. We zijn dan gewoon wat moe en slaperig.
Probeer een glas water te drinken als eerste handeling s’morgens, en kijk hoe je je zal voelen. Ik bedoel bij water drinken, puur water drinken, dus geen cola, alcohol enz., neen. Gewoon water. En dan wanneer je dit gewend word, zou je moeten proberen om er een automatisme van te maken, om op een regelmatige basis water te consumeren. Probeer tenminste elk uur een glas water te drinken. Maar hoe doe je dat? Er is een simpele truck, draag het steeds met je mee, als het mogelijk is.

Actie stap:

Zorg voor een compact handig flesje om water in te doen, zorg ervoor dat het steeds gevuld is en neem het mee aan de pokertafels, neem regelmatig wat slokken. Neem het ook mee op je werk, school of dergelijke. Je kan gewoonlijk zeer kleine flesjes kopen die zeer handig mee te nemen zijn. De energie die je hieraan wint zal een goede investering zijn.
Als je voor welke reden dan ook niet geneigd bent een flesje water bij je te hebben, zorg dan tenminste dat je een grote fles/kan en glas steeds bij je hebt staan .

3.2 koffie

Meerendeels van de volwassen personen starten de dag met een kop koffie. Dan doorheen de dag drinken sommige nog meer koffie, maar waarom ? smaakt het echt zo goed ? I Ik denk dat er mensen zijn die koffie drinken omdat het goed smaakt, maar meestal is het om één van deze redenen:
- Iedereen drinkt koffie, dus drink ik het ook maar, toch ? wat moet ik anders drinken?
- Ik ben moe en ik kan niets gedaan krijgen. Dus ik drink koffie om mezelf te motiveren en minder slaperig te zijn.
Ok, beeld je je een persoon in met overgewicht. Zal regelmatige liposuctie hem echt het lichaam geven dat hij zou willen hebben ? of zou het beter zijn minder te eten en meer te sporten ? sinds jij deze post al tot hier hebt gelezen en je niet een van de naïeve personen bent die daadwerkelijk denken dat liposuctie beter voor je is op lange termijn. Weet je weet waarschijnlijk wel het juiste antwoord.
Koffie is eigenlijk gelijkend met liposuctie. Het is slechts een tijdelijke oplossing. Een slechte, want we kunnen zeer snel gewend worden hieraan en meer ervan nodig hebben.
Dus, laten we eens kijken wat de oorzaken zijn om koffie te drinken. Vermoeid, leeg, energie tekort, slaperig, tekort aan motivatie… .. was er maar een manier om al deze problemen op te lossen. Aahh, ik weet het, ik drink gewoon een kop koffie !

… 5-6 uren later…. Verdomme, ik voel me weer slecht, misschien moet ik wat meer koffie drinken…

…5-6 uren later… Waarom kan ik niet slapen snachts ? het moet wel zijn omdat ik te veel druk of stress op me heb.
Terwijl het bewezen is dat cafeïne uithoudingsvermogen en energie verhoogt, en het vergemakkelijkt om in goed te presteren in bepaalde sporten, is het ook wetenschappelijk bewezen dat cafeïne naderhand energie crashes kan veroorzaken en dat het een negatief effect heeft op onze focus en concentratie. Het veroorzaakt ook slaaptekort als je steeds laat in de avond nog koffie of dergelijke consumeert.
Aangezien wij bezig zijn met het nastreven om doorheen de dag een aanhoudende hoge energie te genieten en niet op zoek zijn naar intervallen van veel energie tot helemaal geen (crash), is caffeine uiteraard niet de beste oplossing om deze problemen te voorkomen.
Ook, wat zal je doen als je s’avonds nog even energie nodig hebt? Koffie drinken voor het slapen en je goede nachtrust opofferen? Op dit punt wordt het weel zeer ironisch. Een van de redenen van de problemen ( moeheid, slaperigheid) die we proberen te genezen met koffie is gebrek aan slaap. Dus, in wezen, door koffie te drinken maken we de oorzaak alleen maar erger en zijn continu onze moeheid en slaperigheid door de dag aan het verhogen . Dit kan onmogelijk lijden tot langdurig hoge energie.
Maar, wanneer ik koffie opgeef. Wat moet ik dan doen om slaperigheid en moeheid te voorkomen.? Er is geen snelle en makkelijke oplossing voor cafeïne verslaving. Om eerlijk te zijn, als je koffie opgeeft, zal je je waarschijnlijk slecht voelen voor een week of 2. Maar als je je echter focust op de oorzaken waardoor je minder energie hebt, kan je het effect hiervan minimaliseren en in een paar weken zal je barsten van de energie zonder de koffie !
Om het jezelf makkelijker te maken, kan je proberen witte of groene thee te drinken in plaats van koffie. Deze bevatten ook een beetje cafeïne maar bevatten ook goede antioxidanten om je beter te laten voelen doorheen de dag. Ik heb het dan wel over kwalitatieve niet gearomatiseerde thee van een thee shop, niet die zakjes die je in elke supermarkt kan krijgen.

Actieplan:

Als je enkel 1 kop koffie per dag drinkt zou het makkelijk moeten zijn om het te laten. Vervang het door water en focus je op gezond en voedzaam eten, voldoende rust, slaap, rehydratie en frequent sporten. Je zal helemaal geen koffie nodig hebben als je al deze dingen doet.
Als je veel koffie drinkt, Is het eerste wat ik je aanraa: weggooien die handel !, want als je het niet hebt kan je het ook niet drinken.
Dan ga je naar een locale theewinkel en koop je losse thee, misschien zal witte thee het beste zijn omdat het makkelijker te bereiden is. Vraag naar thee die zo min mogelijk cafeïne bevat. Vraag ook aan de verkoper om instructies voor het maken van de thee. Schrijf ze op en volg ze na. Vervang de koffie door een paar kopjes thee doorheen de dag.
Vergeet ook niet de goede voeding, sport, voldoende drinken en rust niet. Die zullen het veel makkelijker maken om van je koffie verslaving af te geraken.

3.3 voeding

Eindelijk zijn we aangekomen bij voeding ! als je overgewicht hebt of ongezond bent, lees dan aub al de voordelen die ik hier in dit hoofdstuk zal geschreven hebben eens opnieuw. Het is echt belangrijk dat je je realiseert dat de volgende strategieën in dit artikel veel minder effect zullen hebben als je je niet toelegt op gezond eten. Het is een van beste veranderingen die je kan maken in je leven.
En stop aub met alles te relativeren. Ja ! ik weet het dat je 5 tot 10 kg overgewicht hebt en dat je buurman zelfs nog zwaarder is, maar dat doet er helemaal niet toe. Je moet de waarheid onder ogen zien en weten dat wat je doet je niet zal helpen om je visie sneller te bereiken. Ga terug en lees het visie statement opnieuw dat je voor jezelf hebt geschreven en bepaald.
Hier zijn de belangrijke punten:
- Eet meer, kleine uitgebalanceerde maaltijden per dag (minimaal 5x/dag) zodat je een constante toevoer van energie hebt.
- vermijd softdrinks zoals cola, fristie enz.. (probeer ook zoveel mogelijk alchol te vermijden)
- Vermijd fastfood en vettig eten.
- vermijd snoep.
- Eet vers, onbewerkt fruit en groenten, mager vlees, eieren, noten en verschillende specerijen.
Omdat deze voeding je langer een vol gevoel zal geven, zal je dus minder spenderen hieraan dan bij fastfood en vettig eten.
Onthoud de 80% regel !
Ik begrijp dat de overgang naar gezond eten moeilijk zal zijn. Terwijl het het beste voor je is om compleet te veranderen naar gezonde voeding is het wel toegestaan jezelf te belonen doorheen de dag na een dag gezond eten en sporten. bv met een kleine portie van je favoriete voedsel . Zoals een brownie, ijsje, pannenkoek of chocolade. Maar eet zeker niet teveel hiervan. Drink desnoods een glas wijn als je er echt behoefte aan hebt. Maar combineer het niet !

Actieplan:

Ga naar een supermarkt en koop een hoop fruit en groenten om je koelkast te vullen. Probeer verschillende dingen, dingen die je nooit at voorheen. Probeer dingen die je niet luste in je kindertijd. Je vindt het nu misschien wel lekker. Koop ook wat mager vlees, vis, eieren zuivelproducten en specerijen ( probeer bv eens wat oriëntaals of gebruik kaneel in je gerechten ) en een hoop (+-1kg ) verschillende noten. De noten mogen dan wel niet geroosterd of gezouten zijn!
Nu heb je een mooie volle koelkast, je kan alles eten waar je wil van eten, zoveel als je wil. Probeer elke 2 uren te eten. Doe een hoop noten in een doosje of zakje en draag ze samen met je waterflesje.
Tijdens je pokersessie, raad ik je aan om wat fruit en noten mee aan tafel te nemen en frequent kleine porties te eten. Het zal je helpen je concentratie te behouden.

Voeding en poker

Je kan wat opzoekwerk doen over het paleo dieet via Google, wat een heel eenvoudig te volgen dieet is. Het zou je nieuwe leefstijl moeten worden. Eigenlijk is het geen dieet (een dieet is in een bepaalde tijd gewicht verliezen)

3.4 beweging/oefening

Frequent bewegen zal je energie level verhogen doorheen de dag, ten minste als je het juist doet. Als je nieuw bent in de wereld van oefening, sport en bewegen of je hebt er geen tijd voor. Dan heb ik een simpele boodschap voor jouw. Ga van je luie kont af, probeer verschillende nieuwe sporten, vind het gene wat je leuk vind en maak er tijd voor vrij!
Het is veel gemakkelijker om te sporten wanneer je plezier hebt tijdens de oefening of in gezelschap bent van vrienden. Heb je geen vrienden die regelmatig sporten? sluit je dan aan bij een club. Neem bv recreatieve danslessen, ga naar de fitness en doe thuis nog wat pompoefeningen. In het begin maakt het niet veel uit wat je doet. Doe gewoon iets anders dan de hele dag achter je pc te zitten!. En ik kan dit niet genoeg benadrukken. Je moet iets vinden wat je ook echt leuk vind! En geef het dan prioriteit. Zonder sporten zal je veel minder energie hebben doorheen de dag. Met sporten en de juiste voeding zal je een hoop energie hebben. Je zal versteld staan van hoeveel je gedaan krijgt en hoe gefocust je kan blijven tijdens pokersessies en studiefases.

3.4.1 ochtendjogging

S’morgens gaan joggen voor het ontbijt is een van de meest indrukwekkendste dingen die je kan doen om je productiviteit s’morgen en doorheen de dag stevig op te krikken. Het is moeilijk om er mee te beginnen, maar als je het elke dag doet is het gemakkelijk om in een gewoonte om te zetten. Een ochtendjogging zou kort en op een lage intensiteit moeten zijn omdat je na een hele nacht zonder voeding je spieren niet wil verbranden door een tekort aan voeding. De bedoeling van deze ochtendjogging is om je wakker te maken en te motiveren. Niet om je energie op een drastische wijze te verhogen.
Je hoeft maar 15 minuten te joggen, afhankelijk van je huidige bewegingsfrequentie. Als je pas start, kan je overwegen om eerst te wandelen. En als je een hartslagmeter zou hebben kan je je baseren op niet meer dan een hartslag van 150 te gaan. Afhankelijk van je ouderdom, hou je het beter laag.

Actiestap:

Zorg voor een paar comfortabele loopschoenen en zet deze in de avond al klaar. Als je al jaren niet meer gesport hebt, ga dan s’morgens 10 minuten wandelen voor het ontbijt. Als je regelmatig sport kan je voor een 15 minuten durende joggingsessie gaan. Het is zeer belangrijk dat je het elke dag doet.!!

3.4.2 Energie opbouwen met sport

Laat ons eerst eens kijken naar de atletiek. Beeld je een marathon loper in en een 100m sprinter. Welke van de 2 heeft meer energie denk je? de magere marathon loper of de gespierde sprinter? Als je deze 2 mensen observeert, zal je zien dat waar de marathon loper in staat is om lange afstanden af te leggen is en de sprinter in staat is om veel sneller te lopen in een korte periode. met voldoende rust.
In poker (en ook andere jobs), moeten we ons concentreren op periodes van hoge prestaties en periodes van recuperatie om zo een maximale productiviteit te behalen. Je zal argumenten horen dat het gunstig voor je is om 14 uren na elkaar te pokeren of te werken, maar dat maakt een robot van je. Denk je echt dat je je creativiteit kan maximaliseren hierdoor ? zal je echt in staat zijn om steeds je A-spel te spelen zonder enige concentratie te verliezen? Denk je echt dat je nieuw studiemateriaal kan bestuderen 14 uren lang terwijl je focus en optimale memorisatie te behoud ?

Zou het niet beter zijn als je je A-spel kon spelen voor 6 uren, het studiemateriaal in minder uren kon leren en steeds verbeteren en meer geld te bemachtigen terwijl je ook nog eens tijd hebt om tussendoor andere dingen te doen waar je van houd. Soms is minder eigenlijk meer !

Als je bv 2 uur lang gaat joggen, denk je dan dat je energie level steeds gaat stijgen ? Je uithouding gaat wellicht verbeteren, maar omdat je eigenlijk alleen maar tot de limiet gaat in uithouding, zal je waarschijnlijk niet veel verandering zien in je dagelijkse energielevels. Er zijn genoeg studies gedaan die aantonen dat interval training veel beter is om je energie capaciteit te verhogen dan niet-interval training.
Dit betekent dat als je van s’morgens joggen houdt, je in intervals moet joggen om je energielevel te verhogen in plaats van steeds te lopen met dezelfde snelheid in dezelfde tijdspanne. Je kan het best een paar minuten zo snel lopen als je kunt en dan een paar minuten wandelen om te recuperen. Dat kanje dan een aantal keer herhalen. En in een paar weken zal je een aanzienlijk verschil merken in je energielevel doorheen de dag .
Natuurlijk, dit geld niet alleen voor lopen en joggen. Je kan dit ook toepassen op fietsen, zwemmen, roeien enz.. Er zijn zelfs sporten die al bestaan uit intervals, zoals voetbal, basketbal, tennis, vechtsport enz..

Actiestap:

Lees je visie statement nog eens door om een verbinding te leggen met je doelen.
Als je altijd al wilde beginnen met een sport maar er nooit tijd voor vond, of je gewoon altijd een excuus had, dan is het nu het moment om het wel te doen. Als je niet goed weet welke sport je wil uitoefenen, probeer dan verschillende sporten. De meeste sportclubs hebben een gratis 1ste les om kennis te maken. Het kost je eigenlijk niets om verschillende sporten uit te proberen.
Eens je weet wat je wil, ga je bij een club en maakt er tijd voor. Probeer de sport 2 tot 3x/week te beoefenen. Het maakt niets uit of het nu joggen, fitness, voetbal of weet ik veel wat is, als je er maar voor gaat. Ja ik weet dat het niet binnen je comfortzone ligt maar de enige manier om te verbeteren is om uit je comfortzone te komen. Wat is het ergste dat kan gebeuren ? zal er iemand sterven als jij een nieuwe sport uitprobeert? als het antwoord nee is, doe het dan gewoon. Het zal nooit het juiste moment zijn in je gedachten, maar in realiteit is het altijd het juiste moment.
Er zijn ook tal van voordelen mee gemoeid: je zal nieuwe mensen ontmoeten, nieuwe vrienden maken en connecties leggen. Je zal je energielevel kunnen verhogen en op het pad zijn je focus en productiviteit doorheen de dag te verhogen. Je zelfvertrouwen zal groeien en je zal ook zekerder en beter gaan uitzien. Je zal van dat extra gewicht dat je vertraagt af zijn en het zal makkelijker zijn om pokervideos en artikelen te bestuderen. En het meest belangrijke, je zal in staat zijn om meer geld te winnen in poker door je A-game steeds toe te passen.

3.5 roken

Helaas is er geen magische manier om voorgoed te stoppen met roken. De enige manier die in de buurt komt is wanneer vrouwen zwanger worden. Vele zullen onmiddellijk stoppen met roken voor 9 maanden. Maar het is wel triestig dat vele achterna toch terug beginnen.
Het boek “Easy way to quit smoking” is het boek dat je moet gelezen hebben volgens velen ex-rokers. Het zal je een hoop geld uitsparen, dus aarzel niet om een exemplaar te kopen !
Ondanks je waarschijnlijk het meeste van deze dingen al weet, denk ik dat het toch verstandig is om nog eens door te nemen waarom roken slecht is:
- Het maakt je leven uiteraard korter, verhoogt de kans op longkanker en sommige andere ziektes.., Ook al ben je je ervan bewust dan nog zal dit je gedrag niet veranderen, tenzij er een familielid sterft ten gevolge van roken.
- Het veroorzaakt gele tanden. Ja, ik weet dat je tanden kan laten witten maar dat kost ook weer geld. Maakt dat je niets uit ? goed, vrouwen wel !
- Je longcapaciteit zal dalen, wat het moeilijker maakt om te sporten en je energie doorheen de dag zal ook minderen.
- Vele vrouwen houden niet van roken, met name de geur aan je lijf. Het is niet echt een lustopwekkend middel als je weet wat ik bedoel.
- Dan is er passief roken. Wil je echt mensen om je heen hun gezondheid beschadigen omdat je egoïstisch bent. Zou een kind dat vlakbij je loopt moeten lijden omdat jij een sigaret opsteekt? en de geur van sigaretten storen heel veel mensen. Waarom wil je ander mensen slechter laten leven?
- En dan is er geld natuurlijk. Sommige mensen roken een pakje per dag. Ik weet dat de prijzen verschillend zijn en dat sommige mensen minder en andere meer roken. Maar laten we zeggen dat je €5 spendeert aan een pakje sigaretten per dag. Dat is €1825 per jaar. Als je dat geld in iets anders zou investeren, zoals je poker bankroll . Hoe veel korter bij je financiële onafhankelijkheid zou je dan zitten ? Natuurlijk dit heeft minder effect op mensen die micro stakes spelen dan bij mensen die op hogere limieten spelen. Maar desalniettemin is het een mooie vakantie waard.
Nu, laten we eens kijken waarom ik je lastig val met schrijven over roken als ik je geen magisch tactiek kan geven om te stoppen . het is antwoord is gewoon omdat vele mensen vergeten er bij stil te staan wat nu eigenlijk de reden is waarom ze roken.
Vraag jezelf af, waarom rook ik ? het antwoord is in de meeste gevallen behoorlijk simpel: stress of depressie. Ik vraag me wel af of deze problemen hiermee kunnen worden opgelost? zou je nog steeds de behoefte hebben om te roken als je niet zoveel stress had. Zou het nog steeds nodig zijn om te roken als je gelukkig was? ik hoop dat het antwoord NEE is. En nu komt het goede: ik kan je helpen met deze problemen. In de volgende hoofdstukken gaan we dieper in op het verwijderen van stress. Dus zorg ervoor dat je deze zeker leest. Oh, en jouw nieuwe manier van eten en de gewoonte om te sporten zullen je al veel minder chagrijnig maken.

Actiestap:

Vraag jezelf opnieuw af waarom je rookt en schrijf het antwoord in een reply post in deze thread. Dit zal je helpen de oorzaak te vinden van je rookgedrag.
Bekijk opnieuw je visie statement en als je echt wil stoppen met roken, voeg dan iets dergelijks toe aan je verklaring.
Onthoud dat stoppen met roken je in staat zal stellen om je energie levels verder te verhogen. Je zal je beter voelen doorheen de dag. Het leven zal anders zijn en je zal het vanuit een ander perspectief zien. Je zal niet langer het leven van anderen negatief beïnvloeden, maar in plaats daarvan zal je vreugde voelen en dit met anderen delen. Je zal kunnen lachen en anderen laten lachen . En je zal al deze extra energie kunnen gebruiken om je visie sneller te bereiken.

Veel geluk !

Beantwoorden
Citeren
pbijvoet
PokerStrategist

4. Juiste Pauzes

Ik heb eerder de vergelijking al getrokken tussen een sprinter en een marathonloper. We willen perioden hebben met hoge prestaties, focus en concentratie. Om dat te bereiken hebben we ook perioden van rust nodig. Dit is echt noodzakelijk en kan ook geïmplementeerd worden binnen 95% van de pokersessies. Het enige scenario wanneer het wellicht niet beter is om een pauze te nemen van een sessie, is wanneer je HU tegen een fish speelt. En de reden daarvoor is dat de fish waarschijnlijk weggaat als je een pauze neemt.

In het geval je geen pauze kan nemen (omdat je een MTT aan het spelen bent op een site zonder gesynchroniseerde pauzes of HU aan het spelen bent), moet je onthouden om ieder uur een paar keer diep in te ademen. Deze zou je moeten uitvoeren door ongeveer 3 seconden in te ademen en 6 seconden uit te ademen. Diep inademen kan een goede ontspanningstechniek zijn en kan je sterker laten voelen.

Zorg er ook voor dat je vers water, fruit en noten in de buurt hebt staan zodat je regelmatig kan drinken en iedere 90 minuten wat kan eten. Veel experts raden aan om iedere 90 tot maximaal 120 minuten een pauze te nemen. In het geval dat je aan het pokeren bent, wanneer je voelt dat je niet compleet gefocust bent. (het maximum van 120 minuten geldt nog steeds!). Deze pauzes zorgen ervoor dat onze lichaam en geest het nodige herstel ondergaan. Een pauze zou minimaal 15 minuten mogen duren als dat mogelijk is, maar in het geval dat je midden in een toernooi zit met maar 5 minuten pauze, moet je ervoor zorgen die pauze maximaal te benutten.

Nu, wat is een goede en wat is een slechte pauze? “Pauze” op Facebook, surfen op het internet, een video kijken of bejeweled spelen zijn niet bevorderlijk, omdat je geest dan evengoed informatie zal blijven ontvangen. Dat loopt niet goed samen met het leegmaken van je hoofd en je concentratie weer op pijl brengen. In feite zul je je waarschijnlijk slechter voelen wanneer je terug komt van zo een “pauze”. Dit geldt niet alleen voor pokeren. Het geldt ook voor studeren, theorie leren en met je werk!

De eerste stap om een betere pauze te nemen is om te ontschermen. Ontschermen is noodzakelijk als we onze geest optimaal willen laten herstellen. Dit betekent een pauze zonder pc, tv, tablet, telefoon of een gelijkwaardig apparaat. Je pauze zal veel efficiënter zijn wanneer je:
- wandelt (kan binnen je huis zijn, maar een minuut of 2 verse lucht kan erg goed zijn)
- wat eet (bij voorkeur fruit, noten en wellicht wat yoghurt)
- water drinken

Dit korte ritueel zal je stofwisseling en je bloedstroom door je hersens laten gaan. Daarnaast zorgt het ervoor dat je lichaam weer wat energie en voedingsstoffen binnen krijgt. Je zult echt opgefrist terugkomen van die pauze en klaar voor meer actie. En het belangrijkste, je kunt dit binnen 5 minuten redden!

Als je niet midden in een toernooi zit, stel ik voor om 15 minuten pauze te houden om je geest maximaal te laten herstellen. Die 10 minuten extra kun je gebruiken om iets langer (buiten) te wandelen, iets te doen wat je leuk vind (zonder scherm!). Dat kunnen push-ups, strekken, yoga, jongleren, spelen met wat speelgoed als een rubik’s kubus of addictaball zijn. Zorg ervoor dat je er niet teveel bij na hoeft te denken als je het doet.

4.1 Gedachteloze activiteiten

Er zijn evengoed meer activiteiten die zeer productief kunnen zijn tijdens een pauze. Zeker als creatief denken nodig is zijn dat de beste activiteiten die je ideeën geven. Het verschilt van persoon tot persoon wat het beste werkt, Dat zul je zelf uit moeten vinden. Het heten gedachteloze activiteiten omdat je ze op de automatische piloot uitvoert. Je kunt dus over andere dingen nadenken terwijl je ze doet. Hier zijn wat voorbeelden:
- Je kamer opruimen
- Je bed opmaken
- Scheren
- Tanden poetsen
- Koken
- Stofzuigen
- Met je huisdier spelen
- Naar de supermarkt gaan (neemt wat meer tijd in beslag, dus wellicht niet de beste keuze tijdens een sessie).
Je zou dit eens moeten proberen als je me niet gelooft. Het leuke eraan is dat je, terwijl je je geest rust, Je daadwerkelijk wat gedaan krijgt. Dus daar hoef je later niet meer aan te denken en je voel je beter omdat het ook nog een productieve pauze is geweest!

ACTIESTAP:

- Pak een wekker en laat die afgaan na 90-120 minuten om je te herinneren dat je een pauze moet nemen. Je zult moeten experimenteren met diverse activiteiten om de activiteit te vinden die het beste bij je past. Herhaal dit iedere keer als je gaat pokeren, studeren of gaat werken. Het zal een flink positief effect hebben op je productiviteit.

Beantwoorden
Citeren
pbijvoet
PokerStrategist

Voor de geïnteresseerden:

Originally posted by Schnitzelfisch
Hey there,

as an extension of this guide, I have created a Self-development study group.

-SF

Beantwoorden
Citeren

Vind dat het artikel wel motiverend werkt ! het lijkt wel alsof ik een nieuw mens ga zijn na het hele artikel hehe:) :f_thumbsup:

en door het te vertalen train ik mijn engels nog wat, juhuuj :pokerface:

zeker blijven volgen allemaal !!

Beantwoorden
Citeren
pbijvoet
PokerStrategist

Helemaal mee eens :D. Zie wel dat H6 een flink hoofdstuk is dat dat kan even duren, in Word zijn het maar 10 pagina's :coolface: heb nu de 1e paar af, wellict dat ik hem in delen erop kan zetten als H5 al tusendoor erop komt. Het is niet erg als het begin van H6 er al op staat voordat de rest erop komt. Is toch ook flinke klus om die actiestappen van het eerste deel te voltooien :D

Beantwoorden
Citeren
sjengfred
Oldschool Grinder

hoi

Beantwoorden
Citeren
TimPS
Oldschool Grinder

OP ook bijgewerkt!

Beantwoorden
Citeren

bol

Beantwoorden
Citeren
solartje
Poker Player

bolletje

Beantwoorden
Citeren
Briathos
PokerStrategist

Bol, i need this shit haha

Beantwoorden
Citeren

In het Engels is het wel beter tbh :). maar gg

Beantwoorden
Citeren
kennethjeu
PokerStrategist

Oorspronkelijk gepost door Farmarchist

Ja, niet iedereen is even behendig in het Engels he :)
En ook al is mijn Engels van een goede kwaliteit, als ik tegen een muur van tekst stuit, dan lees ik die toch veel liever in het Nederlands dan in het Engels :D

Beantwoorden
Citeren
pbijvoet
PokerStrategist

Oorspronkelijk gepost door Farmarchist

Kan ik begrijpen, het is zo af en toe wel lastig om de context die hij bedoelt goed te vertalen naar het Nederlands. Als je verbetertips hebt hoor ik het graag ;).
Zoals Kennethjeu al zegt is dit voornamelijk bedoelt voor mensen die de Engelse taal niet echt machtig zijn. Of een flinke hap tekst liever in het Nederlands lezen.

Beantwoorden
Citeren