Ga naar het forum
(poker)productivity...

Meldingen
Alles wissen
Sticky

(poker)productivity - Een (lange) handleiding

88 Berichten
34 Gebruikers
1 Reacties
22.8 K Weergaven

5.0 Energie vs tijd

Ik heb nu al een hele tijd gesproken over energie, maar niet over tijd. Er zijn een hoop mensen die klagen dat ze een slecht tijdsbeheer hebben. Maar waarom ga ik daar niet dieper op in? Wel, omdat. Ook al heb je alle tijd in de wereld, als je geen energie hebt zal je nog niets gedaan krijgen. En tenslotte is tijd niet de enige factor dat onze productiviteit bepaald.
Ja, ok. Vele mensen klagen erover dat ze hun tijd slecht beheren. Maar is dat ook echt zo ? of is het hun energie die men niet goed beheert ? Als je hier eens goed over na denkt zie je dat de meeste mensen die klagen over tijdsbesteding en beheer, meestal een ongezonde eetgewoonte hebben, nauwelijks sporten, nooit pauzes nemen tijdens het werken en waarschijnlijk rokers zijn. Ze nemen nauwelijks de tijd voor dingen waarvan ze zeggen dat het belangrijk voor hen is. “ Ik heb gewoon de tijd niet om wat te gaan uithangen bij vrienden of naar de fitness te gaan “ hoort men vaak.
Dit resulteert allemaal in lage energie doorheen de dag, wat betekent dat het langer tijd neemt om taken te voltooien. En dat als je er geen tijd voor neemt je er ook geen zal hebben. In de weekends zal je moe zijn, dus ondanks je veel tijd hebt zal je niet veel gaan ondernemen. En hier hebben we het dan nog over het beste scenario, wanneer je niet gaat werken in het weekend.
Er zijn ook mensen die hun energie niet op de juiste manier gebruiken wanneer ze er hebben. Er zijn bv vele mensen die bij het opstaan dadelijk voor een paar uren op het internet gaan surfen, facebook en e-mails checken. Op deze manier verspeel je je energie die je in de nacht hebt opgebouwd aan dingen die geen energie of productiviteit zullen opleveren. Het pc scherm zuigt als het ware de energie uit je, waardoor je, als je gaat werken al heel wat energie zal verspeeld hebben en moe zal zijn om te werken.

5.1Het bijhouden van uw tijdsbesteding

Een van de vereisten die nodig zijn voor een succesvolle gedragsverandering is de waarheid onder ogen te zien. Hoe vaak heb je iemand horen zeggen dat ze “geen tijd hebben om met je uit te gaan” en ze dan erna de hele tijd op facebook ziet ? Het is van cruciaal belang dat je weet waaraan je je tijd spendeert als je verbetering wil. Het kan zijn dat je denkt 30min. te verspillen op facebook terwijl je eigenlijk 2uur bezig bent .
Dus wat je moet doen is een dagboek over je tijd bijhouden.

Actiestap:

Voor volgende week zorg je ervoor dat je een notitieboekje bij je hebt. Je schrijft er exact in wat en wanneer je iets doet, na de activiteit. Bv:

8.00 opstaan
8.00-8.30 douchen, aankleden
8.30-9.00 ontbijt maken en eten
9.00-10.00 Email checken
10.00-12.00 boodschappen doen
12.00-13.00 eten klaarmaken en eten
13.00-14.00 rusten, internet checken
14.00-15.00 pokertheorie studeren
15.00-15.30 een vriend bellen
15.30-17.00 Poker sessie
17.00-18.00 Sessie review
18.00-20.00 Skype, surfen op het web
20.00-22.00 Poker sessie
22.00-00.00 en film bekijken en nog wat op skype
00.00 slapen
Nadat je dit voor een week hebt gedaan, zal je je zien dat zelfs terwijl je dit doet, je je productiviteit aan het verhogen bent. Omdat je nu aandacht besteed aan wat je doorheen de dag allemaal doet ipv gedachteloos tijd te verspillen.

5.2 het beperken van tijd die je verspilt aan surfen

Omdat het zo leuk kan zijn op het web te surfen, kan het zijn dat je zelf elke dag vele uren op internet zit. Begrijp met niet verkeerd, want surfen kan productief zijn als je weet waar je naar zoekt en een bedoeling heeft. Maar als je steeds op facebook zit rond te hangen zonder een echte bedoeling kan dat een hele hoop tijd in beslag nemen zonder dat je het zelf door hebt. Gelukkig voor jouw ben je al begonnen met het bijhouden van je tijd. Als je nog niet ermee bent begonnen, begin dan nu meteen! Zorg voor een boekje, draag het altijd bij je en noteer er je tijdsbesteding in.
Als je van jezelf vind dat je teveel tijd spendeert op het internet, heb ik een leuke oplossing voor jouw. Als je google chrome gebruikt om te surfen heb je het geluk dat er een gratis toepassing is waarmee je je tijd op websites kan beperken. Als je geen google chrome hebt zijn er ook nog programma’s die hetzelfde kunnen leveren. Misschien zijn er zelfs zulke toepassingen te vinden voor andere web browsers.
De toepassing in google chrome noemt: stay focused. Het maakt het mogelijk om je tijd te beperken op websites waarvan jij dat wil. Bv: je wil je tijdsbesteding op facebook beperken tot 30 min. per dag. Dat is heel eenvoudig, voeg deze website gewoon toe aan de toepassing stay focused en stel de tijd in op 30 min. Je kan natuurlijk alles aanpassen zoals jij dat wil. Je kan ook alleen op bepaalde dagen een limit invoeren of alleen tussen bepaalde uren. De toepassing is zeer makkelijk om te gebruiken.
rechts bovenaan het scherm zie je een blauwe voor als je je afvraagt hoe je alles kan instellen naar wens.
Deze toepassing heeft nog een andere geweldige optie: nuclear mode. Hiermee kan je al je websites blokkeren voor een bepaalde tijd. Je kan bv alles sites blokkeren als je niet wil surfen op het web tijdens een pokersessie. Je kan sites, als je deze nodig hebt tijdens een sessie wel toelaten natuurlijk.

Actiestap:

- Download de stay focused toepassing voor google chrome https://chrome.google.com/webstore/detail/laankejkbhbdhmipfmgcngdelahlfoji?utm_source=chrome-ntp-icon
- Blokkeer de websites waarvan je vind dat je teveel tijd op spendeert, onthoud: je blokkeert ze eigenlijk niet maar limiteerd je tijd erop.
- Gebruik je nieuwe verworven tijd om dingen te doen waarvan je houd, sporten, familiebezoekjes enz met de bedoeling om jezelf te recuperen en vol energie te steken om nieuwe uitdagingen aan te gaan.

5.3 email checken

Sommige verspillen veel te veel tijd op e-mails. Ik zal later meer schrijven over het organiseren van email, maar ik kan je al wat advies geven over hoe je dat kan vermijden. Het is eigenlijk zeer eenvoudig. Kies gewoon 2 tijdstippen op een dag waarop het is toegestaan om je email te controleren.
Een goed tijdstip is s’morgens, nadat je aan een van je moeilijkste projecten hebt gewerkt. Een ander goed tijdstip is een paar uren voordat je gaat slapen, niet direct voor het slapen gaan want dan ga je misschien de neiging krijgen nog lange e-mails te schrijven, wat je weer slaap zal kosten en de volgende dag niet ten goede komt.
Het afzetten van je inbox synchronisatie op je smartphone helpt ook wel. Of tenminste hem enkel laten synchroniseren 3 keren per dag, en zeker afzetten in het weekend. Er zijn nauwelijks situaties waarin iemand je contacteert via email in noodzaak. De meeste mensen zullen hiervoor bellen, dus hoef je niet elke 5 minuten te reageren op e-mails die je krijgt. Zorg ervoor dat je relaxatie en recuperatietijd echt alleen maar dat is en dat je niet nog steeds je email zit te checken en zit te antwoorden op e-mails.

Actiestap:

- Bepaal 2 tijdstippen per dag om je e-mails te controleren, schrijf ze op.
- Stel je smartphone zo in dat de e-mailsynchronisatie je vrij tijd niet zal verhinderen.

Beantwoorden
Citeren

De toepassing "stay focused" kan ik goed gebruiken.
Tijdens een sessie heb ik vaak de neiging om te gaan surfen zonder enige bedoeling, gewoon wat rondsnuiten op facebook enzo. Dus deze ga ik zowieso toepassen. juhuuj we gaan de goede richting uit. laat de volgende maar komen pbijvoet ! :f_biggrin:

Beantwoorden
Citeren

Oorspronkelijk gepost door pbijvoet

Oorspronkelijk gepost door Farmarchist
In het Engels is het wel beter tbh :). maar gg

Kan ik begrijpen, het is zo af en toe wel lastig om de context die hij bedoelt goed te vertalen naar het Nederlands. Als je verbetertips hebt hoor ik het graag ;).
Zoals Kennethjeu al zegt is dit voornamelijk bedoelt voor mensen die de Engelse taal niet echt machtig zijn. Of een flinke hap tekst liever in het Nederlands lezen.

I know is een goed initiatief wel :). Het zal wel goed vertaald zijn, daar niet van, maar het originele is altijd wel beter :).

Beantwoorden
Citeren
pbijvoet
PokerStrategist

Oorspronkelijk gepost door CrazyKKid
De toepassing "stay focused" kan ik goed gebruiken.
Tijdens een sessie heb ik vaak de neiging om te gaan surfen zonder enige bedoeling, gewoon wat rondsnuiten op facebook enzo. Dus deze ga ik zowieso toepassen. juhuuj we gaan de goede richting uit. laat de volgende maar komen pbijvoet ! :f_biggrin:

Haha ja die ken ik ook ja. Dinsdag zal deel 1 van H6 volgen.

Beantwoorden
Citeren

Oorspronkelijk gepost door kennethjeu

Oorspronkelijk gepost door Farmarchist
In het Engels is het wel beter tbh :). maar gg

Ja, niet iedereen is even behendig in het Engels he :)
En ook al is mijn Engels van een goede kwaliteit, als ik tegen een muur van tekst stuit, dan lees ik die toch veel liever in het Nederlands dan in het Engels :D

+1

Beantwoorden
Citeren
pbijvoet
PokerStrategist

Eerste gedeelte van Hoofdstuk 6! Voor de mensen die bezig zijn en alles willen uitvoeren zal dit een hoop werk zijn! Deel 2 gaat er wel aankomen, maar ik zit momenteel met examens en die gaan even voor ;). Eind van de week of begin volgende week zal de rest van H6 volgen.

6. Je hoofd leegmaken en stress verwijderen

Tot dusver heb je een visie statement opgeschreven, begrepen hoe je nieuwe gewoonten aanleert en oude afleert. Je bent overgestapt op een gezonder eetpatroon, de eerste stappen genomen om meer te bewegen, geleerd hoe je pauzes goed moet benutten en hoe je beter met je energie om kunt gaan. Als je in ieder geval een paar van deze dingen hebt gedaan, wil ik je feliciteren.

90% van de mensen die deze handleiding lezen hebben waarschijnlijk geen actie ondernomen. Waarom? Omdat ze bang zijn om te falen. Omdat ze misschien denken dat het niet mogelijk is om te veranderen. Omdat ze denken dat hun omgeving of genen bepalen hoe hun gedrag is. Daarentegen zullen de 10% van jullie die wel actie ondernomen hebben het tegendeel bewijzen. We kunnen kiezen hoe we reageren om de omgeving. We kunnen ervoor kiezen om in een slechte bui te zijn met slecht weer, of misschien omdat iemand anders een slechte bui heeft. We kunnen er ook voor kiezen om in een goede bui te zijn, ongeacht het weer of de gemoedstoestand van mensen om ons heen, en onze vrolijkheid onder hen te verspreiden.

Ik geef toe het is niet makkelijk om te veranderen. Maar de moeilijkste stap is om te beginnen. Het klopt, je moet misschien wel duizend kleine stapjes maken om je visie te bereiken, maar zonder die eerste stap zul je het nooit bereiken. Aangezien je de eerste paar stappen hebt genomen mag je trots zijn op jezelf. Je treedt buiten je comfortzone, en je zult verbeteren. Je hebt al aan jezelf bewezen dat het niet uitmaakt hoe je bent en dat je kunt worden wie je wilt zijn. Als je maar even de tijd neemt om na te denken wie je wilt worden.

Wellicht ben jij nu een van de 90% welke hebben besloten dit wel te lezen maar geen actie te ondernemen. Laat me jullie een vraag stellen, Waarom onderneem je geen actie? Als je hebt besloten “later actie te ondernemen”, zul je dat nooit doen. Het is meer dan 10 dagen geleden sinds ik ben begonnen met het schrijven van deze handleiding. Als je geen actie ondernomen hebt in de laatste 10 dagen, waarom zou je dan in de volgende 10 dagen doen? Ik kan het niet voor je doen. Ik kan je adviseren om te stoppen met het lezen van deze handleiding als je in die situatie zit. Waarom? Omdat je gewoon je tijd aan het vergooien bent.

Ok, je hebt twee opties – gewoon compleet stoppen met het lezen van deze handleiding, of teruggaan naar het begin, herlees de voorgaande hoofdstukken een voor een en voer de actiestappen uit. Het kan een paar weken duren, maar je komt er vanzelf. En daarna kun je ons weer volgen in deze reis. Je gaat geen strijd aan met iemand behalve jezelf. Zelf als je maar een actiestap neemt, ben je al op weg naar de overwinning. In het algemeen houden mensen niet van verliezen. Jij hoeft ook niet te verliezen.

Waar ik over ga praten in dit hoofdstuk en de subhoofdstukken is simpel gezegd een van de meest verbazingwekkende, levensveranderende dingen die ik je kunt leren. Je zult het vermogen krijgen om je hoofd leeg te maken en een stress vrije, hoge productiviteit bereiken. Jou vermogen om je de focussen en concentreren op een taak die je hiervoor ondenkbaar achtte. Je zult de wereld rond kunnen lopen zonder je zorgen te maken dat je iets vergeet. Je zult over maar een onderwerp kunnen denken zonder dat andere gedachten je storen in je concentratie. Je zult veel efficiënter zijn dan dat je gewend was. Laat het studeren, pokeren of problemen oplossen zijn. Je zult dit beter uitvoeren dan ooit tevoren.

6.1 Brainstormen

De eerste stap om je hoofd leeg te maken is simpel brainstormen en informatie uit je hoofd krijgen. Stel je eens een computer voor met RAM (geheugen). Als de RAM van je computer vol raakt, zal de computer steeds slechter gaan werken. Als je de RAM opschoont en de overbodige processen afsluit die gelijktijdig lopen, zal de computer weer beter werken.

Dat is precies wat we hier gaan doen – jou helpen om alle dingen waar je aan denkt kwijt te raken. Maar maak je geen zorgen, we gooien niets weg, we gaan het opschrijven en bewaren zodat we het niet vergeten. Daarna, als we alle informatie uit ons hoofd hebben, gaan we het organiseren zodat het duidelijk wordt en dat we het kunnen vinden als we het nodig hebben. We gaan ervoor zorgen dat het er is als we het nodig hebben en niet in onze gedachten zit als we het niet nodig hebben.

Je zult op ieder detail moeten letten wanneer je iets opschrijft. je zult alles moeten ontleden en iedere volgende stap(pen) opschrijven!

Even een voorbeeld, je weet dat je auto schoongemaakt moet worden. Dus hoe ziet dat er nu uit, het schoonmaken van je auto? Normaal gesproken bel je de schoonmaakservice en maak je een afspraak. Daarna moet je misschien nog wat spullen uit je auto moeten halen als hij ook van binnen schoongemaakt moet worden. Hierna moet je plannen wat je gaat doen terwijl je auto schoongemaakt wordt. Vervolgens moet je er weer heen om je auto op te halen.

Als je precies weer wat er gedaan moet worden en je ontleed het in kleinere probleempjes, zal het een stuk makkelijker worden om op te lossen en te doen.

Laat me je nog een voorbeeld geven, misschien het plannen van een jubileum met je vriendin/vrouw. Ten eerste zou je subtiel kunnen vragen wat ze in de nabije toekomst wil doen. Alleen als je weet wat ze wil kun je starten met plannen. Vervolgens kun je gaan denken aan een cadeau voor haar. Als je eenmaal weet wat ze wil, moet je uitzoeken waar je dat kunt kopen. Je vraagt het een vriend of zoekt het op internet. Hierna moet je uitzoeken wat de openingstijden van de winkel zijn. Wellicht kun je de winkel bellen om te vragen of ze het cadeau daadwerkelijk op voorraad hebben. Daarna haal je het cadeau op. Vervolgens wil je gaan kijken naar welk restaurant of wellnesscentrum ze heen wil en er daar een van uitkiezen. Je zult nu nogmaals de openingstijden moeten uitzoeken om daarna je vrouw/vriendin te bellen om een datum/tijd af te spreken. Nu maak je de reservering en bel je je vrouw/vriendin nogmaals om de tijd door te geven en om af te spreken waar jullie elkaar gaan ontmoeten.

Zie je nu hoeveel stappen je moet langsgaan voor een schijnbaar simpele taak? Stel je nou eens voor dat je een berg van zulke taken hebt en ieder taak heeft weer een aantal subtaken. Hoe kun je nu gefocust blijven met zoveel informatie in je hoofd? Zelfs als je er niet aan denkt zit het er. Het zal je achtervolgen en naar voren komen op een moment dat je het niet kan gebruiken (tijdens een examen, belangrijke vergadering of pokersessie). Je gedachten zullen gaan dwalen en je zult inefficiënt zijn in die tijd. Daarom moet je zulke taken ontleden in kleine stappen. Maak je geen zorgen we zullen die stappen ook efficiënt afmaken. Alleen als je alle kleine stappen weet te identificeren kun je die afmaken.

De volgende actiestap zal een paar dagen duren om af te maken, daarom zal ik nu een aantal dagen niet updaten. Deze stappen zijn zeer belangrijk en het is niet mogelijk om door te gaan zonder ze af te ronden, geef deze daarom prioriteit de aankomende dagen.

ACTIESTAPPEN:

- Ga naar de supermarkt en koop 500-1000 A4 vellen + en kladblok + een pen/potlood voor bij het kladblok + 100 mappen. Het mogen goedkope zijn ongeveer € 10 voor 100 stuks. In principe gewoon dubbelgevouwen bruine A3 vellen waar je makkelijk A4 vellen tussen kan steken. Wellicht herinner je ze van vroeger van een leraar die er jullie examens in verzamelde om op te slaan.
- Neem een paar uur ononderbroken de tijd. Ik stel voor om dit nu of in ieder geval vandaag te doen. Dit is veel belangrijker dan een pokersessie. Ik vind zelf de avond een goede tijd om deze stap te nemen, omdat het een stuk stiller is en daardoor krijg je makkelijker veel ideeën.
- Zet een grote papierbak/houder neer waar je een hoop papier in kwijt kan en zet het in de buurt neer.
- Pak nu de vellen papier die je gekocht hebt en schrijf alles waar je aan denkt op dat papier, 1 taak/gedachte per pagina. Schrijf alles op, niets is te klein of te groot om op te schrijven. Ontleed ze ook meteen in kleine stappen (schrijf die stappen, als ze er zijn, onder de taak/gedachte zelf).

Hier zijn een paar vragen om je te helpen met je proces:

- Waar zou je ooit nog heen willen reizen?
- Wat zou je ooit nog willen kopen?
- Welke hobby's/sporten wil je ooit nog proberen?
- Heb je nog huiswerk te doen?
- Moet je nog dingen doen/afmaken op je werk? Zoals stukken doorlezen?
- Moet je nog mensen bellen?
- Moet je nog e-mail beantwoorden?
- Moet je nog actie ondernemen op e-mails?
- Wil je nog contact zoeken met oude vrienden?
- Aan welke projecten werk je op dit moment?
- Zijn er nog projecten die je op wil starten?
- Moet je nog spullen kopen bij de supermarkt of ergens anders/
- moet je nog wat huishoudelijke taken uitvoeren?
- Zijn er nog andere taken die je uit moet voeren, zoals naar de bank gaan, etc.?

Je zult hoogstwaarschijnlijk meer dan 200 taken opschrijven, misschien zelfs 500. Maar maak je geen zorgen we gaan ze snel genoeg verwerken ;). Heb altijd een kladblok en pen bij je. Schrijf alles op wat nog in je naar boven komt, en wanneer je thuis komt, kopieer je die taken/gedachten weer op die vellen papier, 1 taak/gedachte per vel. Je kunt ook je smartphone gebruiken om notities te maken, mar ik vind het zelf makkelijk om een papiertje af te scheuren en weg te gooien zodra ik het gekopieerd heb.

Het is van cruciaal belang dat je alles opschrijft op A4 papier en niet in een lijst op je computer of iets vergelijkbaars!!!

Beantwoorden
Citeren
pbijvoet
PokerStrategist

6.2 Opruimen van je werkplek

Ok nu dat je een gedeelte van je hersens hebt opgeruimd, gaan we nu de rest opruimen. Het volgende dat je moet doen om je geest leeg te maken is je kamer opruimen, maar niet alleen met het doel van het schoonmaken.

Wat je als eerste moet doen is alle spullen op je bureau langsgaan. Je zult ongetwijfeld dingen tegenkomen waar nog een actie bij hoort. Misschien wat papieren die je nog moet doornemen of op moet ruimen, een aantal kaartjes van zakenrelaties die je ergens moet bewaren, een paar souvenirs die je wilt bewaren en natuurlijk een aantal waardeloze dingen die je nooit meer gebruikt.

Nu zou je een grote doos of container moeten hebben, welke als extra naast de doos komt te staan die je gebruikt om je mappen op te ruimen waarin je de papieren van je opgeschreven taken in bewaard.

Als je nu door je spullen kijkt die op je bureau liggen, heb je 3 opties voor ieder ding:

1. Stop ze in de doos bij je taken (als het klein is of een stukje papier) Of in je doos/container (als het te groot is voor andere doos).
2. Ruim het op waar het hoort (boeken in de boekenkast, glazen in de keuken, pennen in de pennenbak….)
3. Waardeloze dingen die je niet meer gebruikt gooi je weg.

Wanneer je door je spullen gaat en je komt iets tegen die je herinneren om iets te doen, schrijf het dan op een A4tje en ruim het op bij de andere taken.

Wanneer je bureau leeg is kun je doorgaan met de rest van je werkplek. Dit zal meestal je kamer zijn, dus kijk ook in alle laden, op de grond, in/onder je bed en je kasten…

Dit proces is voordelig op 2 manieren. Ten eerste is het makkelijker op te werken, focussen en concentreren in een schone omgeving. Ten tweede is het cruciaal om al je spullen door te nemen die rondslingeren, want ze slingeren ook rond in je hoofd en nemen daar dus ruimte in. Daarnaast heb je wat ruimte nodig om verder te gaan met deze handleiding.

Dit opruimen zal je wellicht wat zwaar vallen, maar het wordt een stuk makkelijker als je het in meerder delen opsplitst. Ruim eerst je bureau op, neem een pauze/doe iets anders, ruim je laden op, etc… of, als echt een hekel hebt aan opruimen, pak perioden van 15 minuten opruimen, maar zorg ervoor dat je de hele kamer hebt opgeruimd binnen 2 dagen (dit is het makkelijkst te doen in een weekend).

ACTIESTAPPEN:

- Pak een grote doos of een vergelijkbare container
- Zet je ertoe om alle delen van je kamer op te ruimen binnen 2 dagen
- Neem alle delen van je kamer door, stop spullen in die doos bij je taken, of de nieuwe doos. Ruim ze op waar ze horen of gooi ze weg.

Beantwoorden
Citeren
pbijvoet
PokerStrategist

6.3 Het systeem leren kennen

Nu je je hoofd leeg hebt gemaakt is het tijd om al die vellen papier te organiseren en alle spullen uit je doos door te nemen.

Ik moet even zeggen dat ik geen fan ben van TO-DO lijsten, in feite denk ik dat ze gebrekkig zijn. Als je ze ooit geprobeerd hebt, zul je waarschijnlijk dezelfde ervaring hebben. Ze werken niet, tenminste niet op de langere termijn. Waarom niet? Omdat je ze meestal een dag van tevoren maakt en er 5-10 taken op zet. Als je ze allemaal weet af te ronden is dat geweldig.
Maar als je je niet top voelt en heb geen zin om die dingen te doen? Dan raak je gefrustreerd. En als er wat tussenkomt? Dan kun je ze ook niet afronden, raak je weer gefrustreerd en ben je teleurgesteld in jezelf. En als je vrienden je bellen om te feesten en je hebt nog wat taken te doen? Nu raak je alweer gefrustreerd omdat je je taken niet hebt afgerond of omdat je je vrienden af moest zeggen.

Aangezien ik denk dat een klassieke TO-DO lijst niet werkt, is er een beter alternatief. Het lijkt er veel op, in de manier van 4 lijsten, maar toch ook heel verschillend. En de verschillende onderdelen maken het beter, VEEL beter. Zo, laten we de vier lijsten introduceren:

- Takenlijst
- Vervolgstappenlijst
- Dromenlijst
- Referentielijst

De takenlijst zal alle multistap taken bevatten die je moet doen, inclusief de substappen.

takenlijst voorbeeld (het zal waarschijnlijk een stuk groter zijn in jou geval)
- Ga naar de supermarkt
-- Check wat je nodig hebt
-- Vraag een huisgenoot of die nog wat nodig heeft
-- Maak een boodschappenlijst
--- Koop bananen
--- Koop appels
--- Koop water
--- Koop vlees

- Plan jubileum
-- Vraag je vriendin/vrouw wat ze wil gaan doen
-- Verzin een cadeau
-- Zoek uit waar je het cadeau kan kopen
--- Kijk op internet
--- Bel een vriend of hij weet waar je het kan kopen
-- Zoek de openingstijden op
-- Bel de winkel om te vragen of het op voorraad is
-- Ga naar de winkel en koop het cadeau
-- Denk na over een restaurant of spa
-- Kies een locatie
-- Check de openingstijden
-- Bel vriendin/vrouw voor een datum en tijd
-- Maak een reservering
-- Bel vriendin/vrouw om door te geven dat alles geregeld is
-- Vier je jubileum
--- Scheer jezelf
--- Vergeet je cadeau niet

- NLHE
-- Lees het artikel over Floaten
-- Speel een sessie
-- Review de sessie
--- Neem je handen door in HM2/PT4
--- Post je handen in de handbeoordelingsfora
-- Plan een sweatsessie met een vriend

Nu zou je een lijst moeten hebben met vervolgstappen. Deze lijst zou alleen stappen moeten bevatten die je meteen kan afronden en geen voorwaarden bevatten. Ik stel voor deze op te delen in een paar subcategorieën voor een beter overzicht. Je kunt zoveel subcategorieën maken als je zelf wilt, maar ik stel voor om een paar basis categorieën te maken zoals, “bellen”, “e-mail”, “boodschappen” en “overige”. Wanneer je een baan hebt, kun je nog de categorieën “werk” en “thuis” toevoegen. Wanneer je veel met het vliegtuig, de bus of trein reist, kun je ook nog “onderweg” toevoegen.

Op deze lijst zouden alleen stappen mogen staan die ik één keer af te ronden zijn zoals, planten water geven, bed opmaken. En de onmiddellijk uit te voeren stappen van de multistap taken van de takenlijst.

Vervolgstap lijst voorbeeld:
Telefoontjes:
- Bel Tom over het feest zaterdag
- Bel zus terug
- Bel James over sweatsessie
- Bel vriendin voer wat ze wil doen met het jubileum

Boodschappen:
- Koop een nieuw lichtbolletje bij de Gamma

Poker:
- Lees het artikel over Floaten
- Speel een sessie NL10

Overige:
- Kijk na wat we nog aan eten in huis hebben.

Dit kan wat verwarrend zijn de eerste keer aangezien je een hoop taken op je Takenlijst en Vervolgstappenlijst hebt staan, maar je zult het snel genoeg doorhebben.

De volgende lijst zal al je dromen bevatten, dingen je ooit nog wilt doen of zien, of ergens waar je nog heen wilt gaan. Je kunt deze ook weer opdelen in subcategorieën als je wilt.

Dromenlijst voorbeeld
Landen te bezoeken:
- Thailand
- Duitsland
- Egypte
- Australië

Sporten die ik wil proberen:
- Kung Fu
- Parkour
- Snowboarden

Talen die ik wil leren:
- Chinees
- Duits
- Spaans

Dingen die ik wil kopen:
- Pooltafel
- Tafelvoetbal
- Waterbed
- Nieuwe laptop

De laatste lijst die je zou moeten hebben is een referentielijst. Hier zou je alle dingen moeten opslaan die je ooit nog nodig kan hebben. Eigen wil ik voorstellen om speciaal hiervoor een la te hebben. Dus laten we het een referentielade noemen. Hierin berg je alle visitekaartjes op in een doosje en misschien wat magazines die je nog wilt lezen, etc. Aangezien je de kamer hebt opgeruimd zou je voldoende lege lades moeten hebben en zou dit dus geen probleem mogen zijn.

Deze lijsten kunnen elektronisch of op papier zijn of beide. Bijvoorbeeld kun je een lijst op papier hebben voor de mensen die je nog moet bellen zodat je die altijd bij je hebt. Hierdoor kun je ze afronden zodra er even de tijd voor hebt. Maar over het algemeen zul je het makkelijker vinden om deze lijsten op je PC te hebben in Word of een dergelijk programma, omdat dit makkelijker op te stellen en aan te passen is.

ACTIESTAPPEN:

- Selecteer een referentielade
- Creëer 3 tekstfiles op je PC
Of
- Creëer 3 lijsten op een vel papier/maak ruimte voor ze op een groot notitieblok

Beantwoorden
Citeren
pbijvoet
PokerStrategist

Originally posted by Schnitzelfisch
Thank you for the compliments, it feels nice to receive positive feedback from such successful players.

For those of you who don't check the Learn to win boards, I am hosting Summer productivity webinar series to help you be productive over the summer. They will start this Sunday (24. 6. 2012), at 4 pm GMT, and the first subject will be vision + goals, so make sure that you have your vision statements and goals ready.

The link to the webinar:

http://www.anymeeting.com/schnitzelfisch1

-SF

Wellicht ook interessant voor de mensen hier.

Beantwoorden
Citeren
pbijvoet
PokerStrategist

Nog een deel van Hoofdstuk 6:

6.4 De stapel papier doorwerken

Nu je een beetje bekend bent met het systeem, kun je de stapel met spullen door gaan. Pak die spullen één voor één uit de doos of de container en vraag jezelf:

1. Behoeft het actie in de nabije toekomst?

NEE: Stop het in de referentielade of schrijf het op je dromenlijst
JA: 2. Vraag jezelf af of de actie meerdere stappen bevat

JA: Schrijf het op je takenlijst
NEE: 3. Vraag jezelf af of je de taak af kan ronden binnen 5 minuten (wees realistisch)

JA: Doe het nu
NEE: Schrijf het op je Vervolgstappenlijst

Als je iets compleet nutteloos vind dat je niet meer nodig hebt kun je het gewoon weggooien.

Dit zal waarschijnlijk een paar uur in beslag nemen, dus je kunt het ook in kleinere delen opsplitsen. Zorg er wel voor dat je het binnen een paar dagen verwerkt hebt.

6.5 Het systeem gebruiken

Het systeem gebruiken is in feite erg simpel, Je moet ervoor zorgen dat de lijsten altijd voor je liggen en makkelijk te bereiken. Je zou een kijkje moeten nemen op de Takenlijst en de Vervolgstappenlijst wanneer je even niks aan het doen bent en vraag jezelf het volgende af:

1. Waar ben ik en welk gereedschap heb ik

Het is duidelijk dat je niet de mogelijkheid heb om het gras te maaien bij je vakantiehuisje als je op je werk bent. Ben je in de buurt van een computer, is het makkelijk om computer gerelateerde taken af te ronden. Als je zus weg is met je auto is het niet mogelijk om naar de supermarkt te gaan.

2. Hoeveel tijd heb ik

Als je maar 5 minuten de tijd hebt kun je makkelijk een telefoontje plegen of een e-mailtje schrijven. Als je een uur de tijd hebt kun je pokeren, een artikel lezen of je vorige sessie reviewen.

3. Hoeveel energie heb ik

Dit is een belangrijke vraag welke mensen vaak negeren. Zoals ik eerder heb gezegd is het beter om wat makkelijkere taken uit te voeren, zoals een boek of wat e-mail lezen, wanneer je weinig energie hebt. Je kunt zelf gaan shoppen voor een nieuw pak. Daarentegen is het beter om te gaan pokeren of een poker gerelateerd artikel te lezen wanneer je veel energie hebt.

Zodra je een taak afgerond hebt, verwijder het dan van je Takenlijst/Vervolgstappenlijst en voeg de volgende taak van de multistap taak toe aan de Vervolgstappenlijst.

Wat dit systeem nou zo geweldig maakt is dat je je tijd en energie veel efficiënter gebruikt omdat je alles opgeschreven hebt. Wanneer je naar de supermarkt gaat hoef je alleen maar op je lijst te kijken en het eten, een nieuw pak, een cadeau voor je vriendin, een nieuw notitieblok en een nieuw lichtbolletje in één keer te kopen! Je zou zelf je auto langs de garage/schoonmaakservice kunnen brengen in de tussentijd als je toch onderweg bent.

Het zal je veel tijd besparen en je zult veel productiever zijn. Je zult die gaten van ongebruikte tijd opvullen. Je zult vaak van die gaten van 15 minuten hebben die je nu productief kan gebruiken. Natuurlijk zou je nog steeds de juiste pauzes moeten hebben, maar even een telefoontje plegen terwijl je aan het wachten bent op iemand, kan je weer wat tijd besparen.

Beantwoorden
Citeren
Nivlem
Oldschool Grinder

Misschien leuk voor jullie om te weten dat we met Schnitzelfish aan het praten zijn om coachings voor PokerStrategy.com te doen. Deze zouden uiteraard wel in het Engels zijn, maar ik verwacht dat het meerendeel van jullie hier geen probleem mee zal hebben :).

Beantwoorden
Citeren
onmybike
BlackMember

Respect voor pbijvoet en CrazyKKid voor de vertalingen! goed werk! ga zo door!

Beantwoorden
Citeren
pbijvoet
PokerStrategist

Donaties zijn altijd welkom :coolface:

Beantwoorden
Citeren
Orodin
PokerStrategist

To be honest vind ik dat deze thread de PokerStrategy Approval moet krijgen.

Beantwoorden
Citeren
rrrood
PokerStrategist

Oorspronkelijk gepost door Orodin
To be honest vind ik dat deze thread de PokerStrategy Approval moet krijgen.

+1

Beter deze thread dan een of ander pokerblog

Beantwoorden
Citeren
rrrood
PokerStrategist

Oorspronkelijk gepost door Melvin
Misschien leuk voor jullie om te weten dat we met Schnitzelfish aan het praten zijn om coachings voor PokerStrategy.com te doen. Deze zouden uiteraard wel in het Engels zijn, maar ik verwacht dat het meerendeel van jullie hier geen probleem mee zal hebben :).

Wat zal hij willen/gaan behandelen in vids?

Beantwoorden
Citeren
rrrood
PokerStrategist

Thank you for the compliments, it feels nice to receive positive feedback from such successful players.

For those of you who don't check the Learn to win boards, I am hosting Summer productivity webinar series to help you be productive over the summer. They will start this Sunday (24. 6. 2012), at 4 pm GMT, and the first subject will be vision + goals, so make sure that you have your vision statements and goals ready.

The link to the webinar:

-SF

Supervet. Ik ga hier bij proberen te zijn.

Beantwoorden
Citeren
pbijvoet
PokerStrategist

Hierbij ook het laatste deel van Hoofdstuk 6:

6.6 Herinneringen

Laten we het nu even over kalenders hebben. Hoewel kalenders goed kunnen werken gebruiken mensen ze vaak inefficiënt. Ze zetten namelijk alles op hun kalender. Ze plannen hun dagen een week van tevoren in. Dit is voorbestemd om te falen om dezelfde reden als de TO-DO lijsten. Het leidt alleen maar tot frustratie en een hoop schuiven en verspilde tijd.

Natuurlijk zijn er manieren om je kalender efficiënter gebruiken. Dit kun je gemakkelijk doen door alleen de dingen erop te zetten die echt gedaan moeten worden op een specifieke dag. Natuurlijk kun je de kalender ook gebruiken voor de “breek de ketting niet” techniek zoals eerder beschreven, maar dat zou het enige moeten zijn.

Voor het dagelijkse werkt zou je veelal het lijsten systeem moeten gebruiken die je in de eerdere hoofdstukken hebt gemaakt. De kalender heeft vaak maar één doel: Wanneer je wakker wordt, na je ochtend rituelen zou je even op de kalender moeten kijken voor die dat. Als er iets specifieks gedaan moet worden op die dag, doe dat dan meteen. Dat is alles.

Natuurlijk zou je de kalender ieder moment voor je moeten hebben als dat mogelijk is. Op deze manier zal het je ook herinneren aan dingen die je in de loop van de week nog moet doen. Bijvoorbeeld werken aan een speciaal project, of dat je nog een verjaardagscadeau moet kopen. Zorg ervoor dat je het lijstensysteem update met de taken die bijna gedaan moeten worden.

Hier zijn wat voorbeelden van dingen die op je kalender zouden moeten staan:

- Verjaardagen
- Jubilea
- Taken die op een specifieke dag gedaan moeten worden, bijvoorbeeld naar het rechthuis gaan
- Vergaderingen en geplande borrels
- Belletjes die op een specifieke dag moeten gebeuren
- Uitjes en vakanties

Je zou ook een kalender kunnen gebruiken voor deadlines van projecten. Hoewel ik deze in het lijstensysteem zelf zou willen integreren. Als je iedere dag een paar keer door je lijsten loopt, zou je nooit een deadline kunnen vergeten.

ACTIESTAPPEN

- Koop een bureaukalender als je die nog niet had (het kan natuurlijk ook elektronisch, maar het zou te allen tijde zichtbaar moeten zijn om het goed te laten werken).
- Voeg herinneringen toe aan de kalender.

Dit sluit het lijstensysteem af. Nu kunnen we door naar het laatste gedeelte van deze sectie die ervoor zorgt dat het systeem blijft lopen.

6.7 Wekelijkse reviews

Door je systeem wekelijks te reviewen, zorg je dat je systeem blijft lopen.

De wekelijkse review hoeft niet lang te duren, het hoeft maar 30 minuten te kosten iedere week. Wanneer je zou moeten reviewen is helemaal aan jezelf. Ik stel voor om het maandag ochtend te doen of vrijdag-/zaterdagmiddag. Dat zijn meestal de dagen dat je een week begint of afsluit.

In deze review zou je:

- Al je lijsten moeten checken, verwijder alle taken die klaar zijn, gecancelled of niet meer relevant zijn.
- Brainstormen of je geen dingen vergeten bent om op te schrijven in de afgelopen week.
- Dit is een perfecte tijd om je werkplek weer op te ruimen als je er een bende van hebt gemaakt in de afgelopen week. (wat je niet gedaan zou moeten hebben, maar in het geval het wel gebeurt is).
- Je kunt ook nieuwe projecten plannen die je misschien wilt starten en wil toevoegen aan je lijsten.

Zorg ervoor dat je tijdens de afgelopen week al je papieren/visitekaartjes/aantekeningen in je papierlade opruimt. Je zou regelmatig al die nieuwe dingen moeten organiseren(ik stel voor einde van de dag) en ze opschrijven in het lijstensysteem. De wekelijkse review is het moment om je lade te legen en die taken op te schrijven.

ACTIESTAPPEN

- Bedenk een dag/tijd welke het beste past voor je wekelijkse review
- Zet een herinnering op je kalender voor deze review

Dit is één van die taken die p een bepaalde dag of tijd moet gebeuren. In het geval dat er iets belangrijks tussendoor komt, zou je daarna moeten reviewen. Als je op vakantie bent op het moment dat je de volgende keer moet reviewen, review dan voordat je weggaat.

Beantwoorden
Citeren
pbijvoet
PokerStrategist

Oorspronkelijk gepost door rrrood

The link to the webinar:

-SF

Supervet. Ik ga hier bij proberen te zijn.

Deze is uitgesteld, omdat hij bezig is om een soortgelijk project met PS op te starten geeft hij aan.

Beantwoorden
Citeren
JanJB
Oldschool Grinder

Verder is hij niet neurotisch? It sucks all the fun and adventure out of life!

Beantwoorden
Citeren