Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

Fold KK preflop?

28 Berichten
13 Gebruikers
0 Reacties
3,109 Weergaven
PotSplitt
Legacy Member

Hallo strategen,

Daarjuist vroeg ik mezelf even wat af. Laat ik beginnen bij het preflop spel van QQ.

QQ betekent raisen. Als er al geraised is ga je met QQ 3betten. De meesten van ons zijn het er over het algemeen over eens dat QQ = fold to 4bet, of 4bet/fold. Dit, omdat je, als je wordt ge 4-bet, je feitelijk altijd tegenover AA, KK of AK zit.

Conclusie: Als je wordt ge 4-bet of zelfs ge 5-bet, moet je ervan uitgaan dat je tegenstander AA, KK of AK heeft.

Nu dan naar KK. De meesten van ons vinden dat je KK preflop broke moet gaan. Maar als je nu kijkt naar de bovenstaande conclusie, waar je tegen een 4bet dus vrijwel altijd tegen AA, KK of AK zit; waarom niet hetzelfde spelen als QQ?

Tegen AA:
De kans dat je in een 4bet tegen AA zit is ruimschoots aanwezig. Praktisch alle spelers aan de tafels spelen RRRRR preflop met AA. Tegen AA doe je het zeer slecht met KK.

Tegen KK:
Zelfde geldt als voor hierboven tegen AA; Alleen de kans dat je tegen KK zit is zeer onwaarschijnlijk, gezien het feit dat je zelf al KK vast hebt. Mocht je toch all-in komen met KK tegen KK, zul je dus maximaal ante betalen, maar het zal op de lange termijn toch iets goedkoper dan je 3bet foldden.

Tegen AK:
Ook AK is vrij onwaarschijnlijk gezien je blocker K's. Maar stel dat villain toch AK heeft, doe je het hier toch redelijk goed tegen. Uitgaande van AKs heb je een winkans van 65%, daar je dus toch 1 uit de 3 keer zult verliezen.

Dit op een rijtje gezet, waarom nog preflop all in gaan met KK? Zou een fold to 4 of 5bet niet meer op zijn plaats zijn? (Natuurlijk algemeen, super agro's e.d. buiten beschouwing gelaten)

Uit eigen ervaring weet ik dat je bij een 4 of 5bet op de micro's niet altijd tegen AA, KK of AK zit, maar 5 uit de 6 keer toch zeker wel ;)

Recent voorbeeld, 150BB deep deed best zeer!
$0.05/$0.10 No Limit Holdem
PokerStars
9 Players
Hand Conversion Powered by weaktight.com

Stacks:
UTG ($15.77) 158bb
Hero (UTG+1) ($14.91) 149bb
MP1 ($11.15) 112bb
MP2 ($8.96) 90bb
MP3 ($13.77) 138bb
CO ($10) 100bb
BTN ($32.11) 321bb
SB ($10.35) 104bb
BB ($11.27) 113bb

Pre-Flop: ($0.15, 9 players) Hero is UTG+1 K♥ K♠
1 fold, Hero raises to $0.40, 4 folds, BTN raises to $1.05, 2 folds, Hero raises to $2.60, BTN raises to $6, Hero goes all-in $14.91, BTN calls $8.91

Flop: 9♦ 4♥ J♦ ($29.97, 2 players, 1 all-in)

Turn: 6♥ ($29.97, 2 players, 1 all-in)

River: J♠ ($29.97, 2 players, 1 all-in)

Final Pot: $29.97
BTN shows two pair, Aces and Jacks
A♣ A♥
Hero shows two pair, Kings and Jacks
K♥ K♠

BTN wins $28.62 (net +$13.71)

Hero lost $14.91

Beantwoorden
Citeren
27 reacties
onmybike
BlackMember

1. is enorm slecht om uit balanced redenen alleen AA broke te gaan
2. verschilt natuurlijk enorm van tegen welke tegenstander je zit hoeveel die 3 en 4 bet etc welke positie.

Beantwoorden
Citeren

In FR kan je KK wel af en toe folden. Hij 3B hier ook tegen UTG dus ik kan me vinden in een fold als hij tight is. Maar dan zou ik niet eens 4betten denk ik omdat ik niet wil 4bet/folden :P

Beantwoorden
Citeren

Aloha
ik fold ze soms en alleen tegen regs waar van je weet dat ze alleen AA KK 4betten en dan nog met pijn in mijn hart :D
die regs herken je aan het feit dat ze nooit 3betten met AK ook niet op de but en de stats natuurlijk

Beantwoorden
Citeren

Oorspronkelijk gepost door onmybike
2. verschilt natuurlijk enorm van tegen welke tegenstander je zit hoeveel die 3 en 4 bet etc welke positie.

Wat maakt balans nou uit?
Je bent toch juist bezig, de slechte balans van je tegenstander uit te buiten?
Lijkt me een goed moment, om je even helemaal niet druk te maken om balans.

Daarnaast breng je in je range die alleen bestaat uit AA, geen balans aan door KK eraan toe te voegen. (Je maakt alleen je valuerange groter, iets wat vaak wel goed is, maar hier juist misschien niet mogelijk, omdat er geen value in zou zitten.)
Balans krijg je daar, door blufs toe te voegen. (Niet dat ik dat daar aan wil raden trouwens.)

Beantwoorden
Citeren
onmybike
BlackMember

Oorspronkelijk gepost door lellebel

Oorspronkelijk gepost door onmybike

Wat maakt balans nou uit?
Je bent toch juist bezig, de slechte balans van je tegenstander uit te buiten?
Lijkt me een goed moment, om je even helemaal niet druk te maken om balans.

Daarnaast breng je in je range die alleen bestaat uit AA, geen balans aan door KK eraan toe te voegen. (Je maakt alleen je valuerange groter, iets wat vaak wel goed is, maar hier juist misschien niet mogelijk, omdat er geen value in zou zitten.)
Balans krijg je daar, door blufs toe te voegen. (Niet dat ik dat daar aan wil raden trouwens.)

Lees ik slecht of lees jij slecht.
Hij heeft het toch gewoon over het algemeen en niet over tegen een uber uber nit?
Dus beetje onzin wat je zegt lijkt me. En de conclusie slaat dus nergens op van OP imo.

Beantwoorden
Citeren
tuffnut
Oldschool Grinder

Speelde net deze hand en toen moest ik aan dit topic denken.

Wat zouden jullie dan doen? Fold, Call, of IsoShove?

FullTiltPoker
6 Players

Stacks:
UTG Player1 ($13.72) 137bb
UTG+1 Player2 ($7.10) 71bb
CO tuffie ($10) 100bb
BTN Player4 ($8.92) 89bb
SB Player5 ($6.21) 62bb
BB Player6 ($5.54) 55bb

Pre-Flop: ($0.15, 6 players) tuffie is CO K♥ K♣
1 fold, Player2 raises to $0.30, tuffie raises to $1, 1 fold, Player5 calls $0.95, Player6 goes all-in $5.54, Player2 folds,

Hero???

Spoiler

tuffie goes all-in $10, Player5 calls $5.21

Flop: K♦ 8♠ T♠ ($18.26, 3 players, 2 all-in)

Turn: 7♦ ($18.26, 3 players, 2 all-in)

River: T♦ ($18.26, 3 players, 2 all-in)

Final Pot: $18.26
tuffie shows
K♥ K♣
Player5 shows
4♦ 2♥
Player6 shows
Q♠ Q♥

tuffie wins $24.63 (net +$14.63)

Player2 lost $0.30
Player5 lost $6.21
Player6 lost $5.54

Whahaha, gewoon callen met 42o... :f_biggrin:

Beantwoorden
Citeren
Moderator
pcbeem
Oldschool Grinder

Ik heb je thread even naar het No Limit forum gezet omdat je daar denk ik eerder een reactie van een coach of judge zult krijgen.

Beantwoorden
Citeren
tuffnut
Oldschool Grinder

Erg aardig van je maar ik ben eigenlijk meer benieuwd naar de keuze van de topicstarter en van Onmybike. Ik denk dat ik nu wel weet hoe je KK moet spelen :-)

Beantwoorden
Citeren

Oorspronkelijk gepost door tuffnut

FullTiltPoker
6 Players

Stacks:
CO tuffie ($10) 100bb
BTN Player4 ($8.92) 89bb
SB Player5 ($6.21) 62bb
BB Player6 ($5.54) 55bb

1 fold, Player2 raises to $0.30, tuffie raises to $1, 1 fold, Player5 calls $0.95, Player6 goes all-in $5.54, Player2 folds,

Hero???

Spoiler

tuffie shows
K♥ K♣
Player5 shows
4♦ 2♥
Player6 shows
Q♠ Q♥

Player2 lost $0.30
Player5 lost $6.21
Player6 lost $5.54

Dit is wel weer super standaard. Het hand bovenaan is wat lastiger :)

Beantwoorden
Citeren

Het verschilt per tegenstander. Soms ga ik met tt+ en aq broke en soms alleeen aa. Vooral bij fr. Maar daar 3bet ik niet als de openraise niet minstends co+1 is.

Beantwoorden
Citeren
tuffnut
Oldschool Grinder

Oorspronkelijk gepost door Farmarchist

Oorspronkelijk gepost door tuffnut

FullTiltPoker
6 Players

Stacks:
CO tuffie ($10) 100bb
BTN Player4 ($8.92) 89bb
SB Player5 ($6.21) 62bb
BB Player6 ($5.54) 55bb

Hero???

Spoiler

tuffie shows
K♥ K♣
Player5 shows
4♦ 2♥
Player6 shows
Q♠ Q♥

Player2 lost $0.30
Player5 lost $6.21
Player6 lost $5.54

Dit is wel weer super standaard. Het hand bovenaan is wat lastiger :)

idd, is ook geen 4bet zie ik nu. Zo zie je maar weer dat elke hand anders is :)

Beantwoorden
Citeren
luca02
Elite Grinder

lol @ KK folden :rolleyes:.

Als je met KK geen 5bet wil callen van een villain, dan moet je ook niet 4betten. Dan call je gewoon zijn 3bet en speel je de hand postflop uit.

Beantwoorden
Citeren

Ow de vraag was dus of je standaard KK moet folden, in zo'n spot.
Nee natuurlijk niet.
Ik dacht dat het ging om tegenstanders, die een te sterke range hebben waarmee ze broke gaan pre.

@Luca

Dat je niet moet 4betten, als je niet van plan bent om een 5bet te callen, ben ik niet met je eens.
Dat gaat alleen op tegen lui, die weinig 4bets callen.

Tegen mensen die een 4bet vaak callen, maar alleen AA shippen, zou het zelfs de ideale play zijn.

Beantwoorden
Citeren
luca02
Elite Grinder

Oorspronkelijk gepost door lellebel
Ow de vraag was dus of je standaard KK moet folden, in zo'n spot.
Nee natuurlijk niet.
Ik dacht dat het ging om tegenstanders, die een te sterke range hebben waarmee ze broke gaan pre.

@Luca

Dat je niet moet 4betten, als je niet van plan bent om een 5bet te callen, ben ik niet met je eens.
Dat gaat alleen op tegen lui, die weinig 4bets callen.

Tegen mensen die een 4bet vaak callen, maar alleen AA shippen, zou het zelfs de ideale play zijn.

Ja theoretisch gezien klopt dat ja. Echter zie ik dat z.g.a. nooit dat men 4bets callt. Hooguit naarmate je hoger in de stakes komt, dat men de 4bets wat vaker flat om de range wijd te houden van de 4better. Maar op nl10 4bet bluft er z.g.a. niemand, waardoor dit toch wel JJ+/AKo/AQs is en het weinig zin heeft om een 4bet te flatten. Als iemand dan dus 5bet shoved kun je er wel vanuit gaan dat diegene een premium holding heeft. Toch doet KK het veel te goed tegen zo'n range om preflop te folden.

Persoonlijk 4bet ik KK any time voor value en call ik een all in. Als ik niet 4bet is dat heel erg villain en positie afhankelijk. Maar dan is het de intentie om postflop value te krijgen die ik hoogstwaarschijnlijk met een 4bet mis zou lopen.

Beantwoorden
Citeren
sjengfred
Oldschool Grinder

Je noemt de kans op AA ruimschoots aanwezig en de kans op AK vrij onwaarschijnlijk.
Er zijn echter 6 AA combinaties (4*3/2) en 8 AK combinaties (4*2). Ervan uitgaande dat AK ook altijd 3bet all in speelt is de kans op AK dus groter dan de kans op AA.

154,107,360 trials (Exhaustive)
kk 47.29% (67,479,612 wins, 10,804,572 ties)
aa, kk, ak 52.71% (75,823,176 wins, 10,804,572 ties)

Of AK er op nl10 vs UTG voor 150bb standaard in gaat zou ik niet weten.

Als je overigens van plan bent KK te folden op een 5bet dan zou ik niet 4betten, ervan uitgaande dat er nauwelijks 4bets gecalled worden.

Beantwoorden
Citeren

Op nitring kan je KK heus wel folden soms preflop maar er moeten wel specifieke voorwaarden voldaan zijn. In deze spot kan het bv wel als villain echt nitty is, want hij 3bet tegen EP waar ranges in FR lolsterk zijn + 150b diep zal hij nog sterker zijn (op de micros dan).

Echter heb je jezelf in die spot gebracht door te 4betten. Ik denk dus niet dat 4bet hier de beste play is. Je zit diep dus je hebt gerust de ruimte om postflop te spelen.

Bij 3, 4 of 5betten moet je indachtig houden wat dit zal doen met villains range en zo verdergaan. Met een call zal villains range wijder blijven. Op de micros hoef je daarbij niet echt te denken aan je eigen range, want all the way tot aan midstakes is dit zo hard juist:

Wat maakt balans nou uit? Je bent toch juist bezig, de slechte balans van je tegenstander uit te buiten? Lijkt me een goed moment, om je even helemaal niet druk te maken om balans.

Verder heeft luca zeker gelijk over die 4bets, je kan er wel vanuit gaan dat ze sowieso broke willen na een 4bet, maar in FR zijn broke ranges wel veel tighter dan dat.

Beantwoorden
Citeren
PotSplitt Topicstarter
PotSplitt
Legacy Member

Tot dusver niemand die me kan overtuigen dat KK fold niet goed zou zijn. U iteraard zou de beslissing totaal afhankelijk zijn van villain's stats & stack, maar over het algemeen lijkt het me statistisch gezien niet profitabel om preflop broke te gaan tegen een decent reg.

Oorspronkelijk gepost door luca02
lol @ KK folden :rolleyes:.

Als je met KK geen 5bet wil callen van een villain, dan moet je ook niet 4betten. Dan call je gewoon zijn 3bet en speel je de hand postflop uit.

Dit is alleen mooi als je een Axx board krijgt waar je easy kunt foldden, of een Kxx board waar je easy broke kunt. Op alle andere boards krijg je een cbet ter grootte van bijna all-in, waardoor je in dezelfde positie zit, niet?

@Shengfred, die 8 combo's AK zijn natuurlijk ook niet juist, je vergeet hier mijn KK mee te nemen.

Beantwoorden
Citeren
luca02
Elite Grinder

Je denkt toch echt verkeerd hier in.

Als iemand jou 3bet en je denkt dat hij alleen met AA verder speelt als jij 4bet, dan moet je niet 4betten zodat zijn range wijder blijft.

Stel hij 3bet jou met JJ+ en AQ+ , dan hou je een hoop handen in zijn range die jij domineert postflop.

Stel hij 3bet jou met AQ vanaf de BB en jij callt zijn 3bet. De flop is Q23r dan zal hij daar cbetten in de veronderstelling de beste hand te hebben. Stel turn is 2 en river 8, dan zal hij deze ook doorbetten en als hij dat niet doet kun jij nog valuebetten.

Waar het om gaat is dat je niet moet kijken naar alle handen die jou beat hebben, maar ook naar alle handen kijkt die jij domineert en nog value van kunt krijgen.

Daarnaast heeft villain na een 3bet echt geen potsize bet over om jou all in te zetten.

VB:

Jij opent met 3BB en villain 3bet naar 10BB.
Dan bedraagt de pot 13bb + de blinds = 16bb.

Er vanuit gaande dat je met 100bb speelt, dan heb je nog genoeg bb behind.

Beantwoorden
Citeren
luca02
Elite Grinder

Oorspronkelijk gepost door PotSplitt
maar over het algemeen lijkt het me statistisch gezien niet profitabel om preflop broke te gaan tegen een decent reg.

Daarnaast is dit natuurlijk ook complete onzin.
Als jij denkt dat een decent reg alleen broke gaat met KK+ dan is het geen reg, maar een nit.

Wat je ook niet doet is denken in alternatieve plays vs bepaalde villains.
Als iemand zo tight terug speelt op 4bets dan kun je gewoon elke keer hem 4betten als bluf en als hij doorspeelt gewoon folden.

Maar goed zodra je op hogere stakes komt zul je het wel merken. Dan worden er ook 5bet all in blufs gemaakt en zal men veel losser 4betten.

Beantwoorden
Citeren