Als je probeert zoveel mogelijk biologisch voedsel te eten ben je al een heel eind op weg. True story. Dan zijn je tomaten zeker niet in chloor gedompeld, is je vis waarschijnlijk heel vers, etc...
Ik eet niet paleo, omdat mensen het 15,000 jaar geleden deden. Ik eet geen granen omdat ze onder troep vallen. Ik eet geen processed foods, omdat het onder troep valt. Ik eet geen plantaardige oliën omdat het troep is. Ik eet niet zoveel suiker, omdat het slecht voor je is. En toevallig blijkt dat dan hetzelfde te zijn als wat mensen 15,000 jaar geleden eten en zo is het liefkozend het paleo dieet genoemd.
Kan je me eens een (niet populaire) link geven van een statistisch onderzoek dat gevoerd is naar het slecht zijn van granen zoals die in brood en diversen gebruikt worden. Ik heb bvb dit gevonden (als tegenbewijs):
Results: Over an 11-y follow-up period, whole-grain intake was inversely associated with total mortality and incident CAD. (Uit een paper van 'The American Journal of Clinical nutrition' 2003
http://ajcn.nutrition.org/content/78/3/383.short )
Het lijkt me veel meer een levensvisie dan een nuttig dieët (op de punten waar het verschilt van traditionele dieëten, het niet eten van McDonalds lijkt me gezond verstand). (Edit: ik ben vnl geinteresseerd dus in het niet eten van granen, plantaardige olie ea)
Oorspronkelijk gepost door Pakichu777
Ik eet niet paleo, omdat mensen het 15,000 jaar geleden deden. Ik eet geen granen omdat ze onder troep vallen. Ik eet geen processed foods, omdat het onder troep valt. Ik eet geen plantaardige oliën omdat het troep is. Ik eet niet zoveel suiker, omdat het slecht voor je is. En toevallig blijkt dat dan hetzelfde te zijn als wat mensen 15,000 jaar geleden eten en zo is het liefkozend het paleo dieet genoemd.
Kan je me eens een (niet populaire) link geven van een statistisch onderzoek dat gevoerd is naar het slecht zijn van granen zoals die in brood en diversen gebruikt worden. Ik heb bvb dit gevonden (als tegenbewijs):
Results: Over an 11-y follow-up period, whole-grain intake was inversely associated with total mortality and incident CAD. (Uit een paper van 'The American Journal of Clinical nutrition' 2003
http://ajcn.nutrition.org/content/78/3/383.short )Het lijkt me veel meer een levensvisie dan een nuttig dieët (op de punten waar het verschilt van traditionele dieëten, het niet eten van McDonalds lijkt me gezond verstand). (Edit: ik ben vnl geinteresseerd dus in het niet eten van granen, plantaardige olie ea)
Misschien heb je iets aan deze link :
http://www.paleo.nl/waarom-graan-niet-gezond-is/
met name in de reacties staan links naar wetenschappelijke studies waarom graan niet goed voor je is.
Het artikel staat in ieder geval vol met onzinnige dingen, zo schrijft ie: "Bij mij staat het stoppen van graan eten in hetzelfde lijstje om gezonder te gaan leven als het stoppen met roken". Zacht gezegd toch een zeer boude uitspraak.
De artikels gaan over de schadelijkheid van lectines, gluten en fytaten maar nergens in deze artikels wordt de link gelegd met granen. Het is niet omdat lectines, gluten en fytaten schadelijk zijn én in granen voorkomen dat daarom granen op zich ook gevaarlijk zijn. De concentratie is hier zeer belangrijk in. Je kan het vergelijken met radioactieve straling, een zeer gevaarlijk fenomeen. Niettemin is elk levend organisme, waaronder ook jij, radioactief.
Ik wil ook terugkomen op mijn vorig punt dat een paleo-dieet volgen onschadelijk is. Je moet toch zeker de opmerking maken dat dit dieët je ecologische voetafdruk ferm vergroot zowel op vlak van CO2, energie, arbeid en plaats. Verder is er ook de opportuniteitskost van mensen warm te maken voor dit dieët, zijn er geen grotere problemen die de aandacht vragen?
#blok
http://ajcn.nutrition.org/content/78/3/383.short )Het lijkt me veel meer een levensvisie dan een nuttig dieët (op de punten waar het verschilt van traditionele dieëten, het niet eten van McDonalds lijkt me gezond verstand). (Edit: ik ben vnl geinteresseerd dus in het niet eten van granen, plantaardige olie ea)
Ik quote ff de conclusie van het onderzoek: " These observational findings suggest a beneficial effect of whole-grain and fruit and vegetable consumption on the risks of total mortality and incident CAD but not on the risk of ischemic stroke."
Ten eerste is dit een observational study. Daar kun je geen conclusie uit trekken. Dit zou hoogstens een aanleiding kunnen zijn voor nader onderzoek. Er zijn vaak 100'en of meer confounding variables.
Ten tweede worden fruits, vegetables en whole grains op 1 hoog gegooid. Dat slaat natuurlijk nergens op. Misschien zorgt het eten van fruit ervoor dat je meer hartziekten krijgt, maar het eten van graan dat je minder krijgt. Het eind resultaat zou dan kunnen zijn dat het eten van fruit en granen geen verschil maakt.
Ik wil ook terugkomen op mijn vorig punt dat een paleo-dieet volgen onschadelijk is. Je moet toch zeker de opmerking maken dat dit dieët je ecologische voetafdruk ferm vergroot zowel op vlak van CO2, energie, arbeid en plaats. Verder is er ook de opportuniteitskost van mensen warm te maken voor dit dieët, zijn er geen grotere problemen die de aandacht vragen?
#blok
![]()
Is dat zo? Heb je daar al onderzoek naar gedaan? En dat zeg je omdat het farmen van grains zoveel efficienter is?
Als je koeien neemt die enkel gras eten en verder niets dan is dat vrij sustainable lijkt me. Als je koeien neemt die je vol propt met graan, dat je ergens anders koopt, naar je fabriek laat bezorgen, etc etc dan heb je daar een veel grotere CO2 'voetafdruk'. Denk je gewoon maar dat we nu zo efficient eten? Want we gooien een belachelijk groot deel van ons eten weg nu. En we sjouwen al het eten de halve wereld rond. Volgens mij lokaal eten een stuk minder belastend qua CO2 uitstoot, energie en arbeid.
Maar wellicht heb je betere argumenten?
Zijn er geen grotere problemen? Ik weet het niet. Dit addresseert je longevity, ziekten als alzheimer, kanker, diabetes waar je mee te maken kan krijgen. Het is maar wat je geen grote problemen noemt. Misschien is de politiek dan toch belangrijker met hun nieuwe idee voor een blaf verbod in Rotterdam. Ik zal me daar dan maar op richten.
Als er uit een observationeel onderzoek geen conclussies te trekken zijn dat graan zorgt voor een stijging van de mortaliteit lijkt me aan het doel van de studie voldaan. Je moet observaties hebben die in het omgekeerde wijzen van de H0 hypothese voordat je serieus in onderzoek investeerd.
Dit terzijde, je hebt gelijk dat de studie verre van toereikend is, het was dan ook geen bewijsvoering van mijn kant uit. Ik wou gewoon een voorbeeld geven. Dit was het eerste wat ik vond op google scholar :). Btw als je wilt stop ik met je blog te spammen, weet niet of je dit nog interessant vindt (ik vind het duidelijk massas interessant, al een eind geleden dat ik nog eens iets deftig heb proberen te argumenteren).
Verder is er ook de opportuniteitskost van mensen warm te maken voor dit dieët, zijn er geen grotere problemen die de aandacht vragen?
? Als er staat wat ik denk dat er staat wat doe jij hier dan? In Afrika gaan heel veel kinderen dood en jij zit hier maar te posten op een pokerforum.
Als er uit een observationeel onderzoek geen conclussies te trekken zijn dat graan zorgt voor een stijging van de mortaliteit lijkt me aan het doel van de studie voldaan. Je moet observaties hebben die in het omgekeerde wijzen van de H0 hypothese voordat je serieus in onderzoek investeerd..
Dat staat niet in die studie en dat heb ik al uitgelegd. Die studie is eigenlijk compleet nutteloos. Ik vind het best leuk om door studies heen te gaan hoor, maar post aub clinical trials of zorgvuldig uitgevoerde observational studies. Die kleine observational studies hebben 0 effect.
Dat is wel een uurtje waard. Antwoord de meeste van je concerns en legt ook een hoop van die poep studies uit.

Maaltijd die we serveerden afgelopen zaterdag.
Mushroom en Fig stuffed Pork Tenderloin met een side van Caramelized Onions, Bell Peppers, Almonds en Raspberries.
De maaltijd is ongeveer 2x zo groot als die op het plaatje, maar dat zag er wat messy uit.
Free range, herb fed, hormone free, antibiotic free, growth promoter free, chemical free Pork. Helaas geen organic almonds, raspberries en onions maja kan ook niet alles hebben
Ziet er lekker uit dat bovenstaande gerecht
Kwam ik jou nou tegen op een bekend NL/BE fitness forum of is iemand er met jouw naam vandoor gegaan?