Ga naar het forum
RobbieV Eats Paleo

Meldingen
Alles wissen

RobbieV Eats Paleo

1,194 Berichten
156 Gebruikers
0 Reacties
66.4 K Weergaven
Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

Even een vraagje tussendoor...

Mijn vrouw krijgt absoluut migraine door aspartaam, dat hebben we goed onderzocht. Nu gebruikt ze stevia (een of andere plant) en heeft veel minder last.

Toch blijven het zoetstoffen. Passen die in je paleo gedachte?

Vraag me ook af of migraine kan worden veroorzaakt door granen, mais en bonen.

Ben net weer eens deze blog gaan lezen (blijft heel interessant) en van plan om ook eens te gaan nadenken over haalbare variaties.

Beantwoorden
Citeren
RobbieV Topicstarter
RobbieV
Oldschool Grinder

Zoetstoffen zijn over het algemeen ook troep. Sommige zijn OK en andere zijn heel erg, maar waarom zou je ze eten? Het is niet alsof zoetstoffen ooit in iets zitten dat je in de eerste plaats zou willen eten.

Beantwoorden
Citeren
Twisted1984
Elite Grinder

Stevia is inderdaad wel een natuurlijk product en past binnen een Paleo dieet.

Beantwoorden
Citeren
Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

Thanks.

Soms moet je consessies doen en dan kun je beter het beste alternatief nemen, lijkt me.

Overigens ga ik niet paleo doen, maar proberen om -binnen het gezinsleven haalbare- aanpassingen te doen aan mijn eet- en drinkpatroon.

Zo schakel ik steeds meer over op zeevis (daar ik die op 1,5km afstand kan binnenhengelen).

Ben er echter nog over aan het brainstormen, momenteel.

Beantwoorden
Citeren
RobbieV Topicstarter
RobbieV
Oldschool Grinder

Zeevis is een van de gezondste bronnen van calorieen. Je kan daar zoveel van eten als je wilt.

Een van de grote oorzaken van ziekten als kanker, hart en vaatziekten en auto immune ziekten is systemic inflammation. Dat wordt onder andere gepromoot door een ongebalanceerde omega 3 en omega 6 fatty acids balans. Tegenwoordig zit in het standaard amerikaanse dieet een balans van 1:25 omega3:omega6. Terwijl een balans van 1:2 of 1:3 gewenst is.

Veel vis eten helpt hierbij enorm.

Beantwoorden
Citeren
Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

Thanks voor de info.

Ik ga nog wel even bezig zijn met deze thread doorlezen :P

Ben trouwens dit voorjaar ook begonnen met op kleine schaal eigen groente te gaan verbouwen. De ruimte is beperkt, maar alle beetjes helpen en ik probeer het zo goed mogelijk te plannen qua oogsttijden.

Verder heb ik al aardig wat fruit staan, dat dit jaar voor het eerst echt gaat opbrengen. Dit zijn vooral aalbessen, aardbeien, wijnbessen, kruisbessen en bramen.

Ik vind het wel een uitdaging om een beter uitgebalanceerd voedingspatroon te ontwikkelen en daarbij zoveel mogelijk gebruik te maken van eigen vangst en teelt.

Beantwoorden
Citeren
kokkie1975
PokerStrategist

(zee)vis is sowieso goed om te eten, maar ook hiervoor geldt met mate.
Zeker ook nu er steeds meer troep/chemicaliën bewust dan wel onbewust in het water gestort wordt wat obv ook zijn weerslag heeft op de vis die wij eten.

Beantwoorden
Citeren

The Brain Food Survival Kit!
http://wolflilt.com/brain-food/

Ik heb dit schema als achtergrond van mijn scherm opgeslagen.
zo blijf ik er automatisch vaak genoeg naar kijken.

en zo verzin ik dan zelf gerechten voor mezelf wat enkel uit die dingen bestaat. Maar voeg er nog wel vlees aan toe en meerdere dingen die er niet op staan, maar dit is voornamelijk wel de basis

erg leuk om te doen!

En deze thread heb ik ook een tijd doorgelezen , staan erg nuttige dingen in.!

Beantwoorden
Citeren
Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

Oorspronkelijk gepost door kokkie1975
(zee)vis is sowieso goed om te eten, maar ook hiervoor geldt met mate.
Zeker ook nu er steeds meer troep/chemicaliën bewust dan wel onbewust in het water gestort wordt wat obv ook zijn weerslag heeft op de vis die wij eten.

Dit is zeker waar. Het is daarom belangrijk om soorten te eten die vrij kort leven, zoals de makreel. Hoe ouder een vis wordt, des te meer gifstoffen kan hij opslaan. Dit geldt zeker voor de tonijn, die bovendien nogal bedreigd wordt. Deze vang je echter niet aan de Nederlandse kust, al is de makreel er wel familie van.

Kabeljauw of gul kan wel behoorlijk oud worden, maar de meeste exemplaren die je aan de kust vangt, zijn vrij jong.

Mijn voorkeur voor (Hollandse) vis:

- Zeebaars
- Makreel
- Gul (jonge kabeljauw)
- Pollack (familie kabeljauw)
- Wijting (idem)
- Geep
- Platvis, zoals schol, bot en tong.

Ik ben niet gek op zalm (die overigens meestal gekweekt wordt en daarom minder gezond zou kunnen zijn)

Panga en tilapia worden vooral gekweekt en vaak met veel antibiotica. Deze zou ik zeker niet eten! (Er zijn wel uitzonderingen en volgens mij bestaat er een kweek op kleine schaal in Nederland - De meesten komen uit landen als China).

Overigens is koude makreelkibbeling uit de koelkast heerlijk als snack!

Beantwoorden
Citeren
kalakaja
PokerStrategist

en als je vis niet lekker vindt? :(

Beantwoorden
Citeren
RobbieV Topicstarter
RobbieV
Oldschool Grinder

Dan zorg je dat je pastured cows eet en wilde dieren vlees en supplementeer je eventueel met visolie. Zolang je wegblijft van alle plantaardige olien en processed foods zal je dieet ook redelijk OK zijn.

Een koe die op stal staat en zijn laatste dagen lekker vet gemest wordt heeft overigens 8x minder omega 3 dan een koe die buiten loopt tot zijn laatste dag en heeft veel meer vet om mee te beginnen. De ratio van feedlot koeien is ongeveer 18:1 tot 30:1 omega 6:omega3. Het ligt eraan hoelang ze in de feedlot doorbrengen. Iedere koe na 240 dagen heeft vrijwel geen omega 3's meer. Een grass fed pastured cow heeft daarentegen een ratio van 3:1 wat vrij redelijk is.

Beantwoorden
Citeren
Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

Oorspronkelijk gepost door kalakaja

Ik las laatst ergens dat je (bijna) alles kunt leren eten, door het zo'n 10x achter elkaar te eten. Je went er dan aan. Zegt niet dat je het dan super lekker vindt, maar je leert het eten.

Weet niet meer waar ik het heb gelezen, dus ik kan je niet verwijzen naar het artikel, maar je kunt het allicht proberen.

Komt er op neer dat je er telkens zoveel van eet (tot een normale portie) als je wegkrijgt, zelfs al is het maar 1 hap. In de loop van de tijd zul je er steeds meer van kunnen eten en soms ga je het zelfs lekker vinden.

Overigens vond ik vis nooit lekker, tot ik ze zelf ging vangen en ze vers kon bereiden.

Beantwoorden
Citeren
RobbieV Topicstarter
RobbieV
Oldschool Grinder

Je kunt dingen zeker leren eten. Zeker als je een hoop zoetigheid uit je dieet weggooid.

Beantwoorden
Citeren
solartje
Poker Player

is true. mijn madam heeft mij zo groenten leren eten.

omdat mijn ouders alleen sla en tomaten kennen als groenten hebk ze nooit leren eten. zijn er paar die ik echt niet binnenkrijg (al hebk gemerkt dat er een puree van maken heel vaak helpt), maar bepaalde dingen begin ik nu wel te lusten.

donno of er ook scientificaly iets achter zit (reflex van brain om iets wat potentieel giftich is slecht te doen smaken?) en eens je na 10keer ziet dat je er niet van doodgaat dat die reflex dan wegvalt (kzeg maar zoiets?)

anyway, je kan leren bepaalde dingen te lusten en ze mengen met andere producten helpt ook vaak. (soms ligt het aan de textuur...)

anyway hoe kan je zeggen dat je vis niet lust? vis heeft zoveeeeel verschillende smaken dat er toch paar moeten zijn die je wel lust?

Beantwoorden
Citeren
tjongetjonge
PokerStrategist

Oorspronkelijk gepost door Zeezout

Ik ben niet gek op zalm (die overigens meestal gekweekt wordt en daarom minder gezond zou kunnen zijn)

Panga en tilapia worden vooral gekweekt en vaak met veel antibiotica. Deze zou ik zeker niet eten! (Er zijn wel uitzonderingen en volgens mij bestaat er een kweek op kleine schaal in Nederland - De meesten komen uit landen als China).

Overigens is koude makreelkibbeling uit de koelkast heerlijk als snack!

Een artikel hoe gezond een panga of tilipia wel niet zou zijn :

http://www.smulweb.nl/artikelen/182223/Pangasius-de-nieuwe-groene-leugen-met-update

Voor mij nooit meer deze vis naar binnen werken.

Beantwoorden
Citeren
solartje
Poker Player

zo kan je pbb 95% van je food wel iets vinden en eet je helemaal niets meer.
vermoed dat iedereen wel suike gebruikt of een tomaat eet of een ei?

Om geraffineerde suiker te krijgen moet men =

de suiker wassen, snijden, malen, walsen (persen), filteren, centrifugeren, klaren, carbonatatie (fosfatatie), indikken door verdamping, ontkleuren (m.b.v. verkoolde koeienbeenderen), ionenuitwisseling met een hars, verder indikken door evaporatie, kristallisatie, nogmaals centrifugeren en drogen (behandelen met antischuimmiddel, behandelen met formaldehyde, verzuren met zwaveldioxide, toevoegen van hardheidsstabilisator, schonen m.b.v. blauwzuur, enz.

tomaat eens gezien op discovery channel op how it is made (was voor één of ander product) en eerste wat ze doen als het geplukt is was in chloor bad dompelen :)

hier filmke (is wel frans) over alle ingredienten die in een taart zitten, van wat voor soort crap er allemaal inzit.

tbh, kan je over elk ding wel iets vinden. gelukkig heb je een lever en een gal.

Beantwoorden
Citeren

Oorspronkelijk gepost door kalakaja

Probeer eens Rogvleugel :)

Beantwoorden
Citeren
RobbieV Topicstarter
RobbieV
Oldschool Grinder

Oorspronkelijk gepost door solartje
zo kan je pbb 95% van je food wel iets vinden en eet je helemaal niets meer.
vermoed dat iedereen wel suike gebruikt of een tomaat eet of een ei?

Om geraffineerde suiker te krijgen moet men =

de suiker wassen, snijden, malen, walsen (persen), filteren, centrifugeren, klaren, carbonatatie (fosfatatie), indikken door verdamping, ontkleuren (m.b.v. verkoolde koeienbeenderen), ionenuitwisseling met een hars, verder indikken door evaporatie, kristallisatie, nogmaals centrifugeren en drogen (behandelen met antischuimmiddel, behandelen met formaldehyde, verzuren met zwaveldioxide, toevoegen van hardheidsstabilisator, schonen m.b.v. blauwzuur, enz.

tomaat eens gezien op discovery channel op how it is made (was voor één of ander product) en eerste wat ze doen als het geplukt is was in chloor bad dompelen :)

hier filmke (is wel frans) over alle ingredienten die in een taart zitten, van wat voor soort crap er allemaal inzit.

tbh, kan je over elk ding wel iets vinden. gelukkig heb je een lever en een gal.

Dat je overal wat op kunt vinden, is toch geen argument om dan maar rotzooi te eten. Want sja niets is perfect. Hippie excuus Nummer 1.

Een tomaat is beter dan een pizza. Of deze tomaat nu in chloor gedompeld is of niet. Daarnaast worden niet alle tomaten in chloor gepleurd en worden ook niet alle tomaten te vroeg geplukt en worden ook niet alle tomaten met gas ingespoten. Daarom is het belangrijk dat je ff wat onderzoek doet naar je voedsel supply.

Beantwoorden
Citeren
Rogier
Oldschool Grinder

Oorspronkelijk gepost door solartje
is true. mijn madam heeft mij zo groenten leren eten.

omdat mijn ouders alleen sla en tomaten kennen als groenten hebk ze nooit leren eten. zijn er paar die ik echt niet binnenkrijg (al hebk gemerkt dat er een puree van maken heel vaak helpt), maar bepaalde dingen begin ik nu wel te lusten.

donno of er ook scientificaly iets achter zit (reflex van brain om iets wat potentieel giftich is slecht te doen smaken?) en eens je na 10keer ziet dat je er niet van doodgaat dat die reflex dan wegvalt (kzeg maar zoiets?)

anyway, je kan leren bepaalde dingen te lusten en ze mengen met andere producten helpt ook vaak. (soms ligt het aan de textuur...)

anyway hoe kan je zeggen dat je vis niet lust? vis heeft zoveeeeel verschillende smaken dat er toch paar moeten zijn die je wel lust?

gewoon meer boter/kokosolie/rode palmolie/olijfolie gebruiken bij de bereiding van je groenten helpt ook

Beantwoorden
Citeren
Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

Veel mensen lusten geen vis omdat ze alleen (vaak in al gebruikt vet) gefrituurde vis, te gekruide vis of zoute haring hebben gegeten. Ze hebben dan die frituurlucht in gedachten. Vaak hebben ze ook alleen 'oude' vis gegeten.

Het maakt enorm uit hoe je vis klaarmaakt. Echt verse vis hoef je vaak niet eens te kruiden en smaakt heerlijk fris (kabeljauw, wijting, makreel)

Probeer maar eens een verse, ongekruide makreel van de BBQ. Is soms nog lekkerder dan gerookt en super simpel.

Het voordeel van zeevis is dat het van nature al wat gezouten is :)

Beantwoorden
Citeren