Ga naar het forum
The learning blog: ...

Meldingen
Alles wissen

The learning blog: 6-max Academy Student

59 Berichten
15 Gebruikers
0 Reacties
3,119 Weergaven
michel2311
PokerStrategist

Korte into

Eigenlijk heb ik afgelopen week voor mijn gevoel een herstart gemaakt met de 6mans sngs. Na een maand of 3 spelen was ik voor mijn gevoel niet meer als een speler die op de autopilot speelde en vooral afhankelijk van zijn eigen kaarten beslissingen. Hierdoor verloor ik op een gegeven ogenblik mijn motivatie waardoor het eigenlijk nog erger werd. Maar precies een week geleden met mijn coach gesproken en de beslissing genomen om door te gaan. Eerst nog wat sidegames zoals HU hypers enzo gespeeld maar uiteindelijk toch maar weer terug gekomen naar het spelletje wat ik het leukste vind en wat ik eigenlijk ook wel het beste kan: STT!!! Vanaf hier wil ik dus ook een nieuwe blog gaan starten.

Om het plezier niet gelijk weer bij de eerste tegenslag te verliezen ben ik voorlopig wel weer terug gegaan naar de $3,50s. Ik ben wel rolled voor de $7 maar dit komt voornamelijk door het feit dat ik een tournament geshipt heb. Ik wil dus eerst een fatsoenlijk volume hebben voordat ik upmove, ondanks ik de $3,5 wel versla op dit moment. Stom? Ja misschien wel maar ik denk dat ik nog heel veel moet leren en ik beter mijn fouten kan maken op de lagere stakes omdat ze dan iets minder kostbaar zijn. Ander voordeel is dat ik een gedeelte van mijn roll kan gebruiken om eventueel benodigde programma’s aan te schaffen zoals sngwiz, HRC, etc.

Van een zeer bekende sng-speler heb ik het advies gekregen om de 6 en 9mans te gaan mixen. Hierover ben ik nog aan het denken. Ik weet ook niet of ik tableninja in kan stellen dat ik bijvoorbeeld 50% 6mans speel en 50% 9mans. Maar ik ga hierover deze week een beslissing nemen ook in overleg met mijn coach.

Wat zijn mijn doelen?

Allereerst om plezier te houden in het spelen van sng. Als ik op de autopilot ga spelen dan verlies ik schijnbaar op een gegeven moment de interesse en motivatie om nog verder te spelen. Ik denk door me te gaan focussen op beter spelen en beter begrijpen ik continu uitgedaagd blijf om te spelen en beter te worden.

Een volgend doel is om minimaal nog 500 games op de $3,50s te spelen. Ik heb er nu lifetime 695 opzitten en denk dat dit aantal niet genoeg is om te zeggen of je een limiet beat. Dit kun je ook aan de flinke swing zien die in het midden van mijn graph zit.

[IMGM] [/IMGM]

Het laatste doel wat ik me wil stellen is beter worden………dit ga ik doen door minimaal 2 avonden in de week niet te spelen maar sessie te reviewen of vids te bekijken.

Wat leren we?

Het eerste wat ik leren is spelers identificeren. Een van de belangrijkste dingen die er zijn voor een pokerspeler is het kunnen inschatten van de tegenstander. Hierop kunnen we dan weer onze strategie op afgaan stemmen. Het type tegenstander heeft ook veel invloed op hoe je handen reviewt met sngwiz (of andere programma’s). Dus eigenlijk als je weet tegen welke spelers je speelt en je uiteindelijk weet welke strategie je hiertegen moet gebruiken ben je wel ver gevorderd. Dit zal in mijn komende posts en analyses dan ook steeds terugkomen.

Btw. ik ga geen whine, brag of resultaten hier posten. Misschien elke maand een nieuwe graph om mijn voortgang te laten zien maar dat is het dan ook. Deze blog is bedoeld om mijzelf en andere beter te laten worden.

Inhoud:
1. Player profiling

Beantwoorden
Citeren
58 reacties
pbijvoet
PokerStrategist

1st :D

Beantwoorden
Citeren
Bpelt
PokerStrategist

Bol

Beantwoorden
Citeren
blowkonijn
Oldschool Grinder

Is dat niet verwarrend, 6 en 9 mans door elkaar?

Beantwoorden
Citeren
duvel666
Elite Grinder

als ik jou zou zijn, dan zou ik eventueel wel de 6 en 9 mixen als je dat wil ...
maar doe het dan niet in dezelfde sessie...

alhoewel het niet onmiddellijk zo lijkt hebben beide varianten toch een net iets andere aanpak nodig meestal ...

op de sites waar ik speel is er niet genoeg volume op de 9m alleen en dan neem ik er ook soms 6m bij,
maar ik ben daar een tijd geleden mee gestopt ...
het is niet makkelijk om met je hud enzo ook het overzicht te bewaren van welke is nu mijn 6m en welke mijn 9m,
ook kwestie van bubble- en pre bubbleplay ...

doe dan eventueel van elk een sessie ...

waarom je coach je dat per sé zou aanraden om beide te mixen is me niet geheel duidelijk, of het moet zijn om in jouw individueel geval enkele basis-skills aan te scherpen, hetgeen je dan mss beter in een andere variant doet ...

een vb ... als je je postflop spel wil verbeteren, beter om 6m te spelen, daar het daar meer toegepast dient te worden ...

mss nog een tip ..

je wil nu meteen 'op de man' spelen ....
zeer goed en ik kan dat alleen maar toejuichen...
maar zie ook dat je eerst een gedegen basis-strategie in je hoofd hebt over hoe je wil spelen in verschillende spelsituaties,
dat je een goed basisidee hebt van jouw basis agressie en te gebruiken ranges in bepaalde situaties...

ga het dan 'aanpassen' op de individuele tegenstanders, etc ...

alleszins... Veel geluk en vooral veel plezier!!!!

Beantwoorden
Citeren
michel2311 Topicstarter
michel2311
PokerStrategist

Oorspronkelijk gepost door duvel666
Waarom je coach je dat per sé zou aanraden om beide te mixen is me niet geheel duidelijk, of het moet zijn om in jouw individueel geval enkele basis-skills aan te scherpen, hetgeen je dan mss beter in een andere variant doet ...

Was dat maar mijn coach die dit tegen mij gezegd heeft. No offense richting mijn echte coach want daar ben ik dik tevreden mee maar hij weet wie dit geadviseerd heeft. ;) Een van de redenen was overigens dat je straks beter kunt gameselecten en de games sneller vollopen. Nu op de $3,5 en $7 nog niet echt belangrijk maar wss wel als ik iets hoger kom wat dus de bedoeling is.

Vanavond ga ik trouwens niet spelen maar analyseren. Bedoeling is dat ik handen analyseer hoe te spelen tegen verschillende tegenstanders om zo een bepaalde bewust wording te creeëren.

Beantwoorden
Citeren
Qubie
Oldschool Grinder

Als dat de enige reden is, vind ik het niet nodig.
aangezien je op 60 en 100$'s nog zonder veel problemen en zonder heel lang te wachten 12 tafels tegelijk zult kunnen spelen.
Iig op 6max. De 9 man's zijn al tijdje geleden, maar dacht idd dat de 60$+ daar iets minder liepen. Dus als 9man speler kan ik het beter begrijpen (en dan nog vooral de 60$+)

nu, ja. Voorlopig zou ik er mij iig voor die reden geen zorgen in maken tenzij op andere rooms dan pokerstars.

Persoonlijk vind ik ze mixen een minder goed idee. Wel mogelijk, zeker als je 4 tafels speelt. maar het creeert wel wat extra moeilijkheden. Er zijn veel overeenkomsten tussen de twee, maar toch spelen ze lichtjes anders.

Als leerproces hangt het af van persoon tot persoon. Persoonlijk ben ik meer te vinden voor naar iets specifieks toe te werken en dan de verschillen leren en wat ervaring opdoen op het andere formaat. En daarna kan je eventueel mixen indien nodig.

Ben daar zelf niet mee bezig iig, weet ook niet of ik het zelf leuk zou vinden om 2 formats tegelijk te spelen, zelf al liggen ze dicht bijeen.

Beantwoorden
Citeren
beertie1
PokerStrategist

Een stt blog DIKKE BOL

Beantwoorden
Citeren
michel2311 Topicstarter
michel2311
PokerStrategist

We gaan eens van start met onze uitdaging om de stakes van de single tables te bestormen en tegelijkertijd iets constructiefs proberen bij te houden hoe en wat we leren. Ik probeer het een beetje gestructureerd te laten verlopen mocht ik afdwalen dan graag even een seintje zodat alles weer on track komt.

Player profiling

De basis van alles eigenlijk. Het onderscheiden van verschillende soorten spelers en hoe we tegen ze gaan spelen. Zit er een nit, een maniac of toch een goede reg aan onze linker hand? Dingen die nogal wat verschil maken. Als we niet weten met wat voor speler we te maken hebben dan kunnen we namelijk geen goede beslissingen nemen of handen nadien goed analyseren. Want welke callingrange ga je instellen in SnGwiz? Welke range geef je villain en hoe hit hij het board als je early postflop moet spelen? Hoe tight called hij jou sb raises?

Het probleem wat je bij SNG’s in het algemeen hebt is dat je toch wel redelijk grote samples nodig hebt om een duidelijk beeld te krijgen van een speler. Dit komt doordat de meeste mensen in de vroege fase bijvoorbeeld tighter spelen als in de late fase. Of juist anders om. Al kun je de echte vissen er wel uithalen na een hand of 20.

Om te beginnen ga ik alle spelers onderverdelen in 2 hoofdgroepen en per hoofdgroep krijgen we dan 2 ondergroepen.

Recreatiespelers:
Onder recreatiespelers verstaan we alle spelers die voor de lol spelen en het niet erg vinden om eens een keer bij te storten. Poker is een tijdverdrijf waar ze graag wat geld voor overhebben. Je vind ze vooral op de vrijdag en zaterdagavonden als het harde werk van die week achter de rug is en ze ontspanning zoeken. De meeste (lees nagenoeg alle) hebben geen enkel benul van ICM of push/fold en doen dus maar iets. Onder de recreatiespelers onderscheiden we 2 soorten:

1. De Tighte Recreatiespeler:
Dit is dus een speler die weinig handen speelt omdat hij ergens heeft gehoord dat het beter is om met AA dan 72o. Op openraises en pushes zal hij vaak direct opgeven tenzij hij een goede hand heeft. Gaat hij terug spelen………ja dan weet je het wel.
2. De Loose Recreatiespeler:
Dit is een speler die een bepaald bedrag stort in het begin van de avond en hiervoor zoveel mogelijk actie wil krijgen. Zal in veel handen zitten, raiset veel. Geeft er niks om als hij een nieuw toernooi moet opstarten. Dit soort spelers kun je met made hands al vaak stevig voor value gaan betten. Let wel op want in de push/fold en stealfase zijn dit lastige spelers om tegen te spelen omdat ze veel callen.

Regulars:
Regulars zijn in principe alle spelers die vaker spelen en ook daadwerkelijk iets afweten van het spelletje. Ze hebben ooit van ICM gehoord en weten dat je onder de 13bb stack push/fold moet gaan spelen. Maar ook in regs zijn er duidelijke verschillen tussen de spelers:

1. De breakeven Regular:
Speelt vaak. Heeft weet van de basisbegrippen maar zal deze vaak niet goed toepassen en hierdoor de games niet echt verslaan. Ik denk dat dit de grootste groep spelers is die je tegen zult komen. Ik denk dat ik zelf ook tot deze groep behoor (misschien wel tot de betere helft)
2. De good Regular:
Dit is dus de speler die wij willen worden. Iemand die van alles voldoende kennis heeft om zijn stake te verslaan. Spelers als deze wil je ook niet teveel aan tafel hebben zitten omdat ze je een gedeelte van de winrate kosten.

Al deze spelers gaan we vanaf nu een kleurtje geven. Wel niet te snel omdat de eerste paar handen dus geen goed beeld opleveren. Waarschijnlijk kun je na een toernooitje wel zeggen of ze tot de eerste of tweede hoofdgroep behoren. De komende dagen zullen we ook handen gaan analyseren en hierbij dan de playerstats in mee gaan nemen.

Grtz en GL at the tables!!!

PS. Mochten er aanvullingen zijn dan post het hier!! :)

Beantwoorden
Citeren
michel2311 Topicstarter
michel2311
PokerStrategist

Even deze blog uit het stof halen……

Afgelopen maand weinig motivatie gehad om te spelen. Ben een beetje op zoek gegaan naar andere games, belandde uiteindelijk bij de HUSNG (zelfs nog even hypers gespeeld ). Maar kwam er afgelopen week eigenlijk achter dat de single tables mij het beste liggen en ik ze bovendien het leukste vind om te spelen. Dus ga ik maar verder met mijn verhaaltje hier…….

Om even verder te gaan op het verhaaltje van de spelers profielen.

De Heads Up Display (HUD)

Toen ik in november begon met het coachingstraject hebben mijn coach en ik een HUD samengesteld waar verschillende stats in opgenomen waren. Deze HUD heb ik laatst een beetje aangepast omdat veel stats pas bruikbaar worden als je grote samples op iemand hebt. Ik heb er dus alle postflop en stealstats uitgehaald en toen bleef het volgende over. Let op de genoemde stats zijn voor 6mans stt en zullen dus losser zijn als iemand die 9mans speelt. Misschien dat jullie dit anders zien dan kan ik ze nog aanpassen.

VPIP/RFI/3bet/F23Bet

VPIP
Spreekt voor zich zelf denk ik. Is ook vrij snel te zien of je met een losse of tighte speler te maken hebt. Iemand die na 20 handen een hoge VPIP heeft is meestal niet een echt goede speler. Een lage VPIP daar en tegen hoeft niet perse te betekenen dat het een slechte speler is. Veel mensen schijnen te snappen dat je early tight moet spelen dus doen dat ook vaak. Als je een goede sample hebt op iemand zul je zien dat dit vaak tussen de 22 en 28% zal liggen.

RFI (Raise First In)
Is de eerste stat waaraan je kunt zien of iemand agressief speelt of niet. Normaal gesproken moet deze in de buurt liggen bij de VPIP. Dit is ook een stat die ik in mijn popup per positie heb staan. Als ik in de gaten krijg dat iemand op de BTN 60% als eerst raist dan kan ik bijvoorbeeld losser gaan 3betten om mijn blinds te defenden.

3bet
Nog een stat die bruikbaar is om te bepalen of iemand agro is is het 3bet%. Enige nadeel van deze stat is dat je er een vrij grote sample voor nodig hebt om hier een duidelijk beeld van te krijgen. Ook zullen de meeste spelers anders 3betten tegen een BTN opener dan tegen een UTG opener. Wat wel een feit is dat iemand die een stat van 20% heeft erg agressief is. Tegen dit soort spelers kun je bijna niet stealen bijv. Aan de hand van deze stat bepaal ik of iemand agro is of niet. Een normale stat hier is tussen de 3 en 6%.

Fold to 3bet
Ook weer een stat waar je een grote sample voor nodig hebt. Ik gebruik deze nog niet echt omdat ik vaak te weinig sample heb. Ik wil me straks wel iets meer gaan verdiepen in het fenomeen minraisen en dan wordt deze stat samen met de 3bet stat belangrijk ivm het terugspelen op minraises.

Ik zal de komende week eens wat interessante handen gaan selecteren waar ik tegen diverse tegenstanders speel en wat daarbij mijn gedachte is. Misschien dat ik dan ook eens kan kijken hoe we die zelfde hand kan spelen als een speler andere stats heeft.

Commentaar gewenst!!

O ja, een ander doel wat ik me op dit moment stel is om genoeg volume te maken. Vanaf nu tot 30 april wil ik minimaal 500 games gespeeld hebben. Dit komt neer op ongeveer 100 games per week, 20 op een avond uitgaand van 5 speeldagen per week. Ik zal dit ook gaan tracken hier. En voor degene die benieuwd zijn naar mijn resultaten zal ik deze ook erbij zetten. Ik start met 75BI voor de 3,50s. De rest gaat terug naar Neteller.

stand 25-03-2013 (start):
[ ] games played maart: 0/500
[ ] ICM-trainer 200 handen per dag
Bankroll: $275,00

Beantwoorden
Citeren
michel2311 Topicstarter
michel2311
PokerStrategist

Vandaag dus de kick-off!! Een combinatie van een beetje gewenning en vooral veel suckouts gaf een niet echt geweldig resultaat. But long-term thinking!!!

stand 25-03-2013 (start):
[ ] games played maart/april: 23/500
[ ] ICM-trainer 200 handen per dag: 25-03 - 100 handen 88% goed
Bankroll: $245,23

Een hand om over na te denken....

PokerStars - $3.19+$0.31|100/200 NL (6 max) - Holdem - 3 players
Hand converted by PokerTracker 4

BB: 4,210 (VPIP: 23.56, PFR: 17.43, 3Bet Preflop: 6.90, Hands: 247)
Hero (BTN): 2,949
SB: 1,841 (VPIP: 20.21, PFR: 18.39, 3Bet Preflop: 11.76, Hands: 105)

SB posts SB 100, BB posts BB 200

Pre Flop: (pot: 300) Hero has A♠ 6♠

Hero raises to 400, fold, BB raises to 4,210 and is all-in, fold

Is mijn minraise hier goed? Kan ik tegen dit soort spelers beter pushen? Denk het zelf van niet omdat ik de midstack ben en dus gigantisch veel equity op het spel zet door te pushen.

PokerStars - $3.19+$0.31|50/100 NL (6 max) - Holdem - 4 players

Hero (SB): 3,150
BB: 1,880 (VPIP: 22.58, PFR: 0.00, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 32)
CO: 2,155 (VPIP: 42.86, PFR: 23.81, 3Bet Preflop: 7.14, Hands: 47)
BTN: 1,815 (VPIP: 17.95, PFR: 2.56, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 40)

Hero posts SB 50, BB posts BB 100

Pre Flop: (pot: 150) Hero has 7♦ 7♠

CO calls 100, fold, Hero raises to 300, BB calls 200, fold

Flop: (700, 2 players) 3♣ 6♦ 4♠
Hero bets 500, BB calls 500

Turn: (1,700, 2 players) 8♣
Hero bets 952, BB calls 952

River: (3,604, 2 players) 4♥
Hero bets 1,398 and is all-in, BB calls 128 and is all-in

Op de turn moet ik hem natuurlijk al allin zetten. Maar kan ik hier alle straten value betten?

Beantwoorden
Citeren
michel2311 Topicstarter
michel2311
PokerStrategist

Toch maar even die eerste hand door HRM gehaald en wat blijkt.......het is gewoon een -EV move. Wel marginaal maar het blijft negatief. De BB kan hier ongeveer 33% van zijn range terug gaan pushen als ik rond de 18% minraise. Een push is dan wel weer +EV maar wie gaat hier pushen??

Beantwoorden
Citeren
michel2311 Topicstarter
michel2311
PokerStrategist

Vandaag niet zoveel gespeeld, maar 15 games. Speel nu 6 tafels tegelijk wat toch echt wel de max is voor mij op dit moment. Vooral als ik meerdere tafels HU en bubble heb dan gaat het erg snel. Kon maar ruim een uurtje spelen dus dan gaat het volume niet erg hard.

Punten ter verbetering:
- Af en toe call ik te veel (callingstation).
- Meer focussen op stats van villian, stacks, etc. Speel nu nog teveel op mijn hand. Vergeet hier af en toe door te pushen.
- Wil op korte termijn structureel boven de 90% goed hebben met ICM-trainer.

Vooral het focussen moet nu beter worden!!

stand 26-03-2013:
[ ] games played maart/april: 48/500
[ ] ICM-trainer 200 handen per dag: 26-03 - 100 handen 88% goed
Bankroll: $274,12

Morgen niet spelen maar studeren en handen gaan reviewen.

Zeg het maar range van villain?? Kan vanuit de BTN nogal wat zijn omdat wij beide nogal wat te verliezen hebben. Maar AJs is imo te goed om niet te spelen. Omdat ik uit positie zit en denk nog wel wat van FE te hebben besluit ik te pushen.

PokerStars - $3.19+$0.31|75/150 NL (6 max) - Holdem - 3 players

BTN: 4,245 (VPIP: 50.00, PFR: 17.19, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 64)
Hero (SB): 1,880
BB: 2,875 (VPIP: 45.45, PFR: 24.24, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 36)

Hero posts SB 75, BB posts BB 150

Pre Flop: (pot: 225) Hero has A♠ J♠

BTN raises to 300, Hero raises to 1,880 and is all-in, fold, BTN calls 1,580

Flop: (3,910, 2 players) 3♥ 8♦ 7♥

Turn: (3,910, 2 players) T♠

River: (3,910, 2 players) 2♠

Beantwoorden
Citeren
samni
PokerStrategist

Bolletje

Beantwoorden
Citeren
michel2311 Topicstarter
michel2311
PokerStrategist

I'm back.........na een tijdje rondgezworven te hebben zonder motivatie.

Vanaf vandaag weer wat serieuze posts (hopelijk) over poker in deze blog. Vooral leren en spelen met plezier.

Beantwoorden
Citeren
michel2311 Topicstarter
michel2311
PokerStrategist

Ik ga er niet te lang bij stil staan maar ik wil dus gewoon opnieuw gaan beginnen. Gewoon met 100BI starten en dan 6mans en misschien wat 9mans gaan spelen.

Ik denk dat ik een 100BI bankrollschema aan ga houden om ook als voorbeeld voor beginnende spelers. Misschien zijn er mensen die me willen joinen met mijn weg naar boven en misschien wel financiële onafhankelijkheid!! :coolface:

Beantwoorden
Citeren
Kleinevis
PokerStrategist

Ga hier ook eens bolletje plaatsen. Speel wel geen STT maar evenaart wat ik speel. Succes

Beantwoorden
Citeren
michel2311 Topicstarter
michel2311
PokerStrategist

Maandje niks aan mijn game gedaan en dat is te merken........study is the key atm.

O ja, omdat gezond leven ook tegenwoordig hip is. Ik ga vanaf volgende week 3 avonden in de week hardlopen. Begin van nul en kijk wel of ik ooit een marathon loop.

Beantwoorden
Citeren
michel2311 Topicstarter
michel2311
PokerStrategist

........

Beantwoorden
Citeren
Kleinevis
PokerStrategist

Moest het 9 mans zijn , zou ik het overwegen. Momenteel zit ik in big trouble als het op BR komt. ( Prive stuff , heb aan BR moeten zitten jammer genoeg )

Beantwoorden
Citeren