Dank je Haassje voor je mooie uiteenzetting. De manier waarop je het uitlegt is duidelijk te begrijpen, en voor een groot deel correct. Er zijn meerdere manieren om iets uit te leggen, en veel items hebben een eigen waarheid in zich. Dat is het dilemma dat we hier hebben. De EU heeft waarheden, het oude systeem heeft waarheden. En mensen zullen dan kiezen uit hetgeen hun het beste lijkt.
Als je een systeem opzet is het volgens een bepaalde theorie. En in de theorie schuilen waarheden. Op zich denk ik dat de planning van de EU best wel een eerlijke gedachte is geweest, met bovenal een optimistische gedachte. Nu het economisch niet goed gaat blijkt dat daar niet zo goed mee rekening werd gehouden. Bovenal heeft men niet gerekend op de ongekende hebberigheid die de kop zou opsteken. En veel geld in verkeerde handen is nu eenmaal gevaarlijk. Het systeem van de EU zal beslist werken met de verdragen die ervoor gesloten zijn, echter met de belangen van burgers wordt geen rekening gehouden. Wel met die van bedrijven, banken en overheden.
Veel, heel veel,mensen zullen bankroet gaan. Is dat de schuld van de EU? Moeilijk te zeggen. Ik weet wel dat de overheid hier in NL er alles aan doet om de Euro in leven te houden. We betalen ons te pletter aan allerlei onzinnigheden. Als ik naar mijn eigen leven kijk zie ik dat de Euro nul komma nul aan mijn leven toevoegt. In het groot bezien denk ik dat velen dat met me eens zijn.
We hebben indertijd in een referendum gestemd. Ik heb tegen gestemd. Een der redenen was dat ik het toenmalige systeem goed vond functioneren, en van een nieuw systeem weet je niet wat het je gaat brengen. Wat goed is: afblijven! Mijn grootste motivatie om tegen te stemmen was enerzijds het zien opkomen van grootheidswaanzin, en anderzijds zag ik het helemaal niet zitten om een zelfde munt te hebben als de Portugezen, Ieren of Grieken. Naties, en economieën die totaal verschillend zijn van die van ons.
Eerst de munt invoeren, en vervolgens er zo lang bovenop rammen dat we allemaal hetzelfde zijn. Dat laatste gaat lukken: de burgers zullen straks allen hetzelfde zijn, nl. bankroet.
Agv de Europroblemen zie je nu ook dat naties onderling elkaar niet zo mogen. Op het EK hoopte ik dat de Grieken er snel zouden uitgaan. Ik zag hen als oplichters, niet meer als voetballers. Ook vond ik de titel van Spanje een die gefinancierd wordt van ons geld. Dat heeft me ernstig aan het denken gezet. Voor al die Euro-heisa genoot ik van de speelwijze der Grieken, die ogenschijnlijk zwak waren, maar toch lastig te kloppen. Nu mag ik ze niet meer. Ja, de EU, hoewel ze dat niet beoogt, maakt dat volkeren tegen elkaar in opstand komen. Als dat één der gevolgen is van de Euro (dit had je niet bij het oude systeem!), dan denk ik dat je dat zootje héél snel moet afschaffen.
Haassje, als je zegt dat we de Grieken 50 jaar de tijd moeten geven... met alle respect, maar dat is idd naïef. Niemand weet hoe het over 50 jaar er aan toe is. Wist je dat Griekenland al 5(!) keer eerder bankroet was in de afgelopen 150 jaar? Nu weer. Dat is één keer per 25 jaar. Het ligt in de verwachting dat het land nóg twee keer voor de ratten gaat.
Spanje heeft een torenhoge rente dat uiteindelijk het land de kop gaat kosten. En kijk eens naar de werkloosheid! Portugal zit verweven in Spanje. Gaat Spanje failliet, dan ook Portugal. Italië heeft een tweedeling van het rijke noorden en het arme zuiden. Neen, ook dat land zal er niet meer bovenop komen.
Ik denk dat we de Euro vaarwel moeten zeggen. De gevolgen zijn natuurlijk ernstig, maar dat is logisch als je er zo een puinzooi van maakt. De gevolgen van de instandhouding van de Euro zullen vele malen erger zijn. De bevolking in NL is dat in grote lijnen met me eens. De aanhangers van SP en PVV sowieso, en ook onder andere partijen is dat zo, alleen zijn die mensen bang gemaakt voor de gevolgen van de afschaffing van de EU.
Wij hoeven niet alle verworvenheden af te geven voor naties met een totaal andere mentaliteit. Naties die nu zelfs al menen recht te hebben op wat opa en oma, vader en moeder, samen met al die andere opa's en oma's en ouders, opgebouwd hebben voor ons en onze kinderen en kleinkinderen. Dat mensen nu geen belasting meer willen betalen is terecht. Het gaat naar de bodemloze put van Europa. Dat hoeven wij niet te financieren. Ga maar bedelen bij iemand anders zou ik zeggen!