Ga naar het forum
Bestaat de Euro nog...

Meldingen
Alles wissen

Bestaat de Euro nog over een jaar?

95 Berichten
25 Gebruikers
0 Reacties
7,562 Weergaven

Zonder de Euro was Nederland de crisis in 2008 niet zomaar te boven gekomen. De Euro heeft verhoudingsgewijs nog altijd meer goed dan kwaad gebracht.
Inderdaad zijn er gewoon een hoop weeffouten gemaakt tijdens de oprichting van de EMU. Die afkorting staat trouwens voor Economische Monetaire Unie. Men was helaas niet in staat om een "economische" unie te stichten. Nu dat alsnog moet (oa met een bankenunie, een meer politieke unie) kost dat gewoon tijd en veel geld.

Naar mijn mening kunnen we niet zomaar terug nu het proces van Europese eenheid is ingezet. Ik ben geen eurofiel, maar wel Pro-Europa. We moeten kiezen voor meer Europese integratie of helemaal geen. Beide zitten voor en nadelen aan, maar denk toch dat er stappen gezet moeten worden richting een Federaal Europa. Ik hoop dat het nog kan zonder het creëren van de "verenigde staten van Europa", maar ik vrees van niet...

Die Grieken zijn trouwens niet de enige die je verantwoordelijk hiervoor kan houden. De toelatingscriteria voor de Euro waren te makkelijk om te halen en een effectief controleermechanisme (dat nu pas gemaakt wordt door het installeren van Oli Rehn als Supercommissaris) voor staten ontbrak volledig.

Plus dat het gewoon de schuld is van de VVD (inclusief Wilders destijds!), D66 en de PvdA die Griekenland de Euro in stemden terwijl andere partijen daar fel op tegen waren in 2001.

Beantwoorden
Citeren
12disciples
PokerStrategist

Het zou wel wat zijn, als blijkt, dat de Nederlandse overheid zomaar van ons verwacht om in blinde gehoorzaamheid geld in het laatje te gaan doen, om de mislukking van de Euro te gaan redden.
Waarom zouden wij burgers in dit geval wel naar onze overheid luisteren terwijl de overheid niet naar de burger heeft geluisterd toen er bij het referendum over de euro een meerderheid tegen de Euro was?
Dit heet meten met 2 maten en ik kan je nu al vertellen, dat ik daaraan niet zal meedoen, desnoods zal ik me met geweld verzetten.

@Haassje:

Je hebt het over weeffouten? Het hele proces is zonder nadenken achterstevoren uitgevoerd. Ze hadden eerst alle landen op 1 lijn moeten zien te krijgen op sociaal, cultureel en politiek gebied, om vervolgens een goede ondergrond op te bouwen voor de invoering van een eenheidsmunt. Nu hebben ze deze eenheidsmunt bij de burger door de strot geschoven (zonder enig vocht, vandaar dat het nu pijn doet). Vervolgens liepen ze tegen allerlei problemen aan op bovengenoemde gebieden en had men zoiets van: oh, dat waren we vergeten, maar dit lappen we achteraf wel op door de inwoners te dwingen zich in allerlei bochten en gaten te wringen, zodat het net lijkt of het gaat lukken.

Wat de beste oplossing voor de Euro is weet ik niet, want ik ben geen economisch wonder, maar ik heb de neiging om terug te gaan naar de tijd voor de Euro, toen had Nederland de zaak in ieder geval nog zelf in de hand.

Beantwoorden
Citeren
Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

Mwah, laat ze het 'tijdelijke' kwartje van Kok er maar bijstoppen... :facepalm:

Misschien was Nederland zonder de euro wel nooit in de crisis van 2008 terechtgekomen? Geen idee.

Wel weet ik dat de euro ons door de strot is gedouwd, tegen de meerderheid van het volk in en dat klopt gewoon niet. Aan de andere kant kost teruggaan naar de gulden ook weer kapitalen, dus of dat de oplossing is, vraag ik me ook af.

Wat ik maar nooit begrijp, is echter waarom landen steeds meer geld (mogen) lenen om schulden af te betalen. Zou het niet beter zijn dat ze eens (langzamerhand) stoppen met lenen en hun schulden gewoon eens gaan afbetalen? Ze lenen nu geld om hun rentes te betalen, iets wat mij ooit in de schuldsanering bracht. Gek genoeg worden particulieren daarop aangekeken, terwijl landen eindeloos doorgaan met zich dieper in de schulden steken, zonder ooit te werken aan een afbetaling en schuldenvrij worden.

Het is wel duidelijk dat deze wereld niet wordt geregeerd door Obama, maar door de grote geldverstrekkers, die de wereld in een ijzeren greep houden.

Eerst maar eens flink bezuinigen op de salarissen van europarlementariërs en -medewerkers, lijkt me. Die verdienen veel te veel voor de problemen die ze veroorzaken.

Beantwoorden
Citeren
_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Ik kan je heel goed begrijpen 12disciples. En guess what... als niet-economisch wonder, zoals je jezelf noemt, doe je het toch wel stukken beter dan de zgn. economen. Van alle kanten hoor je nu, ook van de ingewijden zelf, dat het een vergissing was om de EU op te richten. De EEG was prima, maar verder hadden ze niet hoeven gaan. Het systeem met wisselkoersen werkte gewoon prima.

Meer mensen worden nu echt, TERECHT, toch duidelijk boos. Die Euro moet idd weg. Dat betekent niet dat Europa slecht is, maar die te ver doorgevoerde Euro is dat wel. Griekenland, Italië en Spanje hadden als wapen de devaluatie van hun valuta om hun handel met het buitenland te ondersteunen. Nu wordt men daar geregeerd door Brussel. De burgers daar worden NIET geholpen, alleen de banken en overheden. Wij komen het aan het betalen.

@Haassje. Ik heb een paar vragen voor je. Kun je me die beantwoorden? Op welke manier is Nederland via de Euro de crisis te boven gekomen in 2008 (dus.. wat is de rol van de Euro geweest)? Wat voor goeds heeft de Euro ons gegeven? Waarom denk je dat een federaal Europa goed is, bv beter dan Nederland, het land dat ons altijd alles heeft gegeven wat we nodig hadden? Waarom kunnen we het proces "EU" niet meer omdraaien volgens jou? Voordat je de vragen beantwoordt moet ik je erbij zeggen: Heb je enig idee hoe failliet Griekenland, Spanje en Portugal zijn? Heb je enig idee hoe hevig vele mensen reeds tegen de Euro zijn, omdat ze buitensporig worden getroffen door de bezuinigingswoede van het kabinet ivm het overeind houden van de Euro?

Ik durf zelfs te melden dat Nederland zonder de EU helemaal geen cent hoefde te bezuinigen. Ons systeem is altijd heel goed functionerend geweest. Nu we in het wespennest EU zitten kan ik dat niet meer zeggen.

De zeer nabije toekomst zal uitwijzen hoe erg bankroet de landen zijn agv de Euro. Hou de ogen open, het zal verbazingwekkend zijn.

Beantwoorden
Citeren

Ik zal proberen kort in te gaan op een paar vragen van mensen.

In tegenstelling tot landen die niet bij de Euro zitten, maar wel in Europa liggen, zoals Zwitserland, Noorwegen etc.., heeft Nederland fundamenteel andere belangen in Europa. Juist omdat Nederland al 300 jaar een handelsnatie is, meer dan 2/3e van ons BNP uit het buitenland komt, zou Nederland in 2008 exponentieel getroffen worden, meer nog dan Duitsland, Frankrijk, Engeland, etc. Onze economie is dus gebaseerd op export. Zonder een gemeenschappelijke munt zou de gulden onze export destijds dusdanig beschadigen met een hoge koers (de gulden was net als de zwitserse frank een relatief dure munt) dat de export echt stil viel. Vergeet niet dat naast een Monetaire Unie de EU op talloze terreinen voor lastenverlichting heeft gezorgd in het Nederlandse bedrijfsleven, dat niet alleen van de Euro enorm heeft geprofiteerd, maar ook van allerlei geharmoniseerde regelgeving.

Zo had je bijvoorbeeld 20 jaar geleden dat in elk land andere regels golden voor ijsverpakkingen. In Estland moest je de hoeveelheid ijzer erop zetten, in Portugal weer hoeveelheid suiker, etc etc. Het scheelt Ola (van die ijsjes) ruim €20 miljoen euro per jaar dat ze niet in elk land een aparte verpakking hoeven te maken die voldoet aan alle nationale wettelijke vereisten, maar dat de EU alles gelijkgeschakeld heeft waardoor ze maar één verpakking nodig hebben. Om maar even een voorbeeld te geven hoe het bedrijfsleven ook nog profiteert van de Euro en de EU in het algemeen.

Het proces van eenwording van de EU is naar mijn mening nu al te ver ingezet om het nog profitabel te laten zijn op de lange termijn om terug te gaan naar nationale munteenheden.

Zonder de Euro waren de Nederlandse rentes nu trouwens ook flink opgelopen trouwens en had er nog veel harder bezuinigd moeten worden.

Griekenland is inderdaad een probleem, al vertegenwoordigen die maar 3% van de EU. Spanje wordt een groot probleem, Italië en Portugal komen er wel bovenop zoals het er nu uit ziet. Het is idd een vuil spel dat de Grieken proberen te spelen door weer uitstel te vragen van draconische bezuinigingsmaatregelen en daarmee de Euro gijzelen, maar ik zie niet hoe andere landen nog zullen toegeven aan dat soort chantage. Ze geven nu toe omdat het slimmer is dan Griekenland uit de euro te zetten. Devaluatie van de Drachme heeft niet automatisch tot gevolg dat de export van Griekenland beter wordt, want die is al volledig ingestort als Griekenland uit de Euro moet. Het scenario voor Nederland betekent ook minimaal 40 miljard euro direct verlies afschrijven + het besmettingsgevaar dat veel mensen hier lijken te onderschatten voor Spanje, Italië en Portugal.

@Zeezout; Het is natuurlijk teveel wat die Europarlementariërs verdienen, en die verhuizing van Brussel naar Straatsburg moet er ook aan geloven in de toekomst, dat zal echt wel gebeuren. Maar daar ligt echt het probleem niet. Als je daar 100 miljoen mee kan ophalen mag je blij zijn, problemen zijn echt dat de Zuid-Europese mentaliteit moet veranderen. En dat kost meer tijd.
Daar zorgt de overheid gewoon niet voldoende voor zijn burgers. En daarom is het de gewoonte geworden om waar het enigszins mogelijk is de belasting te ontduiken.
Daardoor lopen overheden miljarden mis, waardoor ze nu met de gebakken peren zitten.
Wel ironisch trouwens, omdat hier op een pokerforum de meesten ook massaal de belasting proberen te ontduiken. Stel je voor dat je elke belasting die de overheid heft net zo oneerlijk zou vinden als de kansspelbelasting van 29%? Die zou je dan ook niet willen betalen.

Noem me maar naïef, maar ik denk dat de Euro voorlopig nog wel bestaat. Met Griekenland erin. Het alternatief is gewoon dramatisch. Misschien zal er hier en daar wat moeten worden afgeschreven op leningen aan Griekenland, maar voorlopig zeg ik: Geef die Grieken gewoon 50 jaar ipv 30 jaar, maar al het geld moet terug.

Beantwoorden
Citeren
Schelles
Oldschool Grinder

Ik hoop dat de euro blijft, gewoon om het feit dat ik het veel makkelijker vind dat ik nu niet steeds geld verlies als ik naar het buitenland ga & geld moet wisselen ;)

Beantwoorden
Citeren
_Anonymous_ Topicstarter
_Anonymous_

Dank je Haassje voor je mooie uiteenzetting. De manier waarop je het uitlegt is duidelijk te begrijpen, en voor een groot deel correct. Er zijn meerdere manieren om iets uit te leggen, en veel items hebben een eigen waarheid in zich. Dat is het dilemma dat we hier hebben. De EU heeft waarheden, het oude systeem heeft waarheden. En mensen zullen dan kiezen uit hetgeen hun het beste lijkt.

Als je een systeem opzet is het volgens een bepaalde theorie. En in de theorie schuilen waarheden. Op zich denk ik dat de planning van de EU best wel een eerlijke gedachte is geweest, met bovenal een optimistische gedachte. Nu het economisch niet goed gaat blijkt dat daar niet zo goed mee rekening werd gehouden. Bovenal heeft men niet gerekend op de ongekende hebberigheid die de kop zou opsteken. En veel geld in verkeerde handen is nu eenmaal gevaarlijk. Het systeem van de EU zal beslist werken met de verdragen die ervoor gesloten zijn, echter met de belangen van burgers wordt geen rekening gehouden. Wel met die van bedrijven, banken en overheden.

Veel, heel veel,mensen zullen bankroet gaan. Is dat de schuld van de EU? Moeilijk te zeggen. Ik weet wel dat de overheid hier in NL er alles aan doet om de Euro in leven te houden. We betalen ons te pletter aan allerlei onzinnigheden. Als ik naar mijn eigen leven kijk zie ik dat de Euro nul komma nul aan mijn leven toevoegt. In het groot bezien denk ik dat velen dat met me eens zijn.

We hebben indertijd in een referendum gestemd. Ik heb tegen gestemd. Een der redenen was dat ik het toenmalige systeem goed vond functioneren, en van een nieuw systeem weet je niet wat het je gaat brengen. Wat goed is: afblijven! Mijn grootste motivatie om tegen te stemmen was enerzijds het zien opkomen van grootheidswaanzin, en anderzijds zag ik het helemaal niet zitten om een zelfde munt te hebben als de Portugezen, Ieren of Grieken. Naties, en economieën die totaal verschillend zijn van die van ons.
Eerst de munt invoeren, en vervolgens er zo lang bovenop rammen dat we allemaal hetzelfde zijn. Dat laatste gaat lukken: de burgers zullen straks allen hetzelfde zijn, nl. bankroet.

Agv de Europroblemen zie je nu ook dat naties onderling elkaar niet zo mogen. Op het EK hoopte ik dat de Grieken er snel zouden uitgaan. Ik zag hen als oplichters, niet meer als voetballers. Ook vond ik de titel van Spanje een die gefinancierd wordt van ons geld. Dat heeft me ernstig aan het denken gezet. Voor al die Euro-heisa genoot ik van de speelwijze der Grieken, die ogenschijnlijk zwak waren, maar toch lastig te kloppen. Nu mag ik ze niet meer. Ja, de EU, hoewel ze dat niet beoogt, maakt dat volkeren tegen elkaar in opstand komen. Als dat één der gevolgen is van de Euro (dit had je niet bij het oude systeem!), dan denk ik dat je dat zootje héél snel moet afschaffen.

Haassje, als je zegt dat we de Grieken 50 jaar de tijd moeten geven... met alle respect, maar dat is idd naïef. Niemand weet hoe het over 50 jaar er aan toe is. Wist je dat Griekenland al 5(!) keer eerder bankroet was in de afgelopen 150 jaar? Nu weer. Dat is één keer per 25 jaar. Het ligt in de verwachting dat het land nóg twee keer voor de ratten gaat.

Spanje heeft een torenhoge rente dat uiteindelijk het land de kop gaat kosten. En kijk eens naar de werkloosheid! Portugal zit verweven in Spanje. Gaat Spanje failliet, dan ook Portugal. Italië heeft een tweedeling van het rijke noorden en het arme zuiden. Neen, ook dat land zal er niet meer bovenop komen.

Ik denk dat we de Euro vaarwel moeten zeggen. De gevolgen zijn natuurlijk ernstig, maar dat is logisch als je er zo een puinzooi van maakt. De gevolgen van de instandhouding van de Euro zullen vele malen erger zijn. De bevolking in NL is dat in grote lijnen met me eens. De aanhangers van SP en PVV sowieso, en ook onder andere partijen is dat zo, alleen zijn die mensen bang gemaakt voor de gevolgen van de afschaffing van de EU.

Wij hoeven niet alle verworvenheden af te geven voor naties met een totaal andere mentaliteit. Naties die nu zelfs al menen recht te hebben op wat opa en oma, vader en moeder, samen met al die andere opa's en oma's en ouders, opgebouwd hebben voor ons en onze kinderen en kleinkinderen. Dat mensen nu geen belasting meer willen betalen is terecht. Het gaat naar de bodemloze put van Europa. Dat hoeven wij niet te financieren. Ga maar bedelen bij iemand anders zou ik zeggen!

Beantwoorden
Citeren
Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

Dat van die eurozakkenvullers is natuurlijk symbolisch bedoeld. Het gaat er om dat er veel te veel wordt gegraaid in de top.

Dat zal de crisis niet oplossen, maar geeft tenminste minder wrange gevoelens over de lui die ons land verkopen aan geldschieters. Het blijft echter bizar dat de bevolking steeds maar het geld moet ophoesten om de winst van de geldschieters nog meer te vergroten.

Niet de regering regeert, maar Moody's, S&P en de grote geldschieters. Doet een land niet wat zij willen, dan volgt er een represaille. Er worden nog net geen armen en benen gebroken, maar het zou zo passen in Godfather Europe...

Beantwoorden
Citeren
Yoghi
BlackMember

Als het leven als politicus zo'n luizenleven is waarom wordt dan niet heel de bevolking politicus?

Beantwoorden
Citeren
Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

Tja, Nederlanders zijn toch allemaal politici?

Beantwoorden
Citeren
Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

Overigens zegt niemand dat het een luizenleventje is. Iemand met een hoge politieke functie mag best een goed salaris hebben, maar overdrijven kan ook...

Beantwoorden
Citeren
Yoghi
BlackMember

Wie verdienen dan allemaal te veel? Het is wel makkelijk roepen dat iedereen teveel verdient maar ik heb zelden of nooit namen gehoord..

Beantwoorden
Citeren
ssacr
Poker Player

Het Europees parlement is niet democratisch. Jarenlang kom men een riant salaris opstrijken door een simpele handtekening te zetten en verder er met de pet naar te gooien. Dat ze nog steeds verhuizen naar Straatsburg zegt genoeg.
Er is bijna geen draagvlak meer onder de bevolking en toch wordt het doorgezet. Voor ons eigen bestwil?

@ Haasje. Ola is van Unilever en daar gaan tientallen miljarden om. Uniliver is in Nederland gevestigd maar de productie is grotendeels elders. 2o miljoen is marginaal. De belasting opbrengsten relatief laag door het belastingklimaat in Nederland voor dit soort bedrijven. Bovendien was er al sprake van een munteenheid, d.w.z. dat de koersen sterk gerelateerd waren en schommelden binnen vaste bandbreedtes. De Euro heeft als extra gebracht dat je nu als het ware in gemeenschap van goederen getrouwd bent.

Degenen die belang hebben bij de Euro zijn idd bedrijven als Unilever en de banken en pensioenfondsen die daar een aandeel in hebben. Ondertussen heeft de gemiddelde Europeaan zwaar te lijden onder de kosten die opgehoest moeten worden omdat instituten er een zooitje van hebben gemaakt. Ook al zou het beter zijn dat de Euro blijft, het draagvlak is overal wel verdwenen onder de gewone bevolking.

Beantwoorden
Citeren

Ik zou zo graag willen zien dat er gewoon een Economische Unie komt, met een Europese minister van financiën en een Europees ministerie van financiën. Dan moet je inderdaad een stuk soevereiniteit inleveren, maar de soevereiniteit die lidstaten nu formeel hebben, maken ze ook vrijwel geen gebruik meer van sinds de opkomst van de EU. Gewoon het Europees Parlement meer macht geven, Europese partijen oprichten die belangen van Europese burgers vertegenwoordigen. Én kaders scheppen waaraan alle lidstaten zich aan moeten houden. één daarvan is begrotingstekort van 3%, en ander is een maximale staatsschuld van 60% BNP. Hoe een land dat gaat doen is eigen verantwoordelijkheid, maar duidelijk is dat een aantal thema's gewoon op Europees niveau geregeld moeten worden. Je kunt nu niet meer aan een Nederlander uitleggen dat die bijv tot 67 moet werken voor AOW terwijl in Frankrijk de AOW-leeftijd wordt verlaagd voor sommige mensen. Zulk soort economisch-politieke beslissingen moeten gewoon op Europees niveau op elkaar worden afgestemd. Ja, dat overstemt nationale parlementen. Ja, dan ga je steeds meer toe naar een federaal Europa. Maar het alternatief, uit de Euro, is écht zoveel slechter.

Voor veel mensen is gewoon het idee gaan leven dat de Euro echt niks toevoegt aan hun leven. Maar die mensen verdiepen zich er niet in. Die zijn per definitie eurosceptisch en willen de voordelen die de Euro brengt gewoon niet horen of in elk geval niet geloven.
Het referendum waar Robbie het over heeft was een referendum over een Europese grondwet. Niet over de Euro of het economische systeem van de EMU.
Al die doembeelden over dat iedereen straks failliet is zijn ook niet realistisch. Die komen écht pas in beeld als je besluit de Euro op te heffen...

Ik ben het ermee eens dat er nog heel veel moet gebeuren, ook de macht van de "Europese elites" moet worden ingeperkt, het EP moet écht democratisch gelegitimeerd worden, de macht van kredietbeoordelaars moet worden ingeperkt, enz..

Er is inmiddels ook alweer licht aan het einde van de tunnel verschenen. Als je mijn mening wilt weten, over pak 'm beet twee a drie jaar zou licht herstel overal moeten optreden. Zelfs in Spanje, waar de werkloosheid ook alweer stabiliseert, of in Italië, waar de opbrengst van de verkoop van staatseigendommen redelijk wat oplevert, of in Griekenland waar inmiddels ook de bodem bereikt is.

Dat 53% van de Nederlandse bevolking in principe uit de Euro wil, zegt niks over de eventuele gevolgen van uittreding. Men ziet gewoon dat het zo niet langer kan. Dat ben ik zeker met die mensen eens. Uittreding is gewoon imo niet de juiste oplossing op de lange termijn.

Een gemeenschappelijke interne markt als de EU heeft behoefte aan een gemeenschappelijke munt. Als het systeem drastisch verbeterd wordt zodat Griekse toestanden in de toekomst vermeden kunnen worden en de EU veel eerder en veel beter kan optreden tegen financieel wanbeleid van lidstaten, dan zie ik dat het op de lange termijn zoveel meer +EV is dan nu de korte termijn uit de Euro stappen en ongelofelijk veel verliezen nemen op Griekse/Spaanse/Italiaanse staatsobligaties en leningen. De financiële gevolgen zullen ook voor Nederland niet te overzien zijn, terwijl hier een reddingsoperatiemechanisme als het ESM nog wel te overzien is.

Beantwoorden
Citeren
Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

Oorspronkelijk gepost door Yoghi
Wie verdienen dan allemaal te veel? Het is wel makkelijk roepen dat iedereen teveel verdient maar ik heb zelden of nooit namen gehoord..

Kwestie van beetje googlen....

Voorbeeld (zoektijd 30 seconden inclusief typetijd en btw):

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/02/huishoudboekje_van_een_europar.html

Beantwoorden
Citeren
ssacr
Poker Player

Oorspronkelijk gepost door Yoghi

Een lid van het Europees Parlement verdient € 6.200,72 netto plus € 4.299,00. voor algemene uitgaven, ook netto. Best veel als je ziet wat er allemaal inzit en waar het soms over gaat. Zeker veel als je ziet dat het democratisch gehalte laag is en lobbyisten daar een groot deel van het beleid bepalen.

Beantwoorden
Citeren
Horemanske
PokerStrategist

Beste is dat de euro blijft,indien je terug zou omschakelen is dit een ramp.
vroeger betaalde je in belgisch geld ongeveer 40 frank ( 2 gulden ) voor 1 euro.
Terug wisselen :facepalm: dan krijg je voor uw 1 euro +- 18 frank (minder dan 1 gulden) terug.

Dus de helft van uw centen zijn gaan vliegen dan :O

Beantwoorden
Citeren
zazizo
Oldschool Grinder

Ben je daar serieus Horemanske?

Beantwoorden
Citeren

Heel erg simplistisch gedacht misschien maar wat er in essentie plaats vind overal is dit:

Land A leent van Land B - 200 miljard dollar/euro/roebel of wat dan ook...

Land B leent van Land C - 100 miljard dollar/euro/roebel of wat dan ook..

Land C leent van Land A - 0,5 miljard dollar/euro/roebel of wat dan ook..

Land D leent van land A en C - 20 miljard dollar/euro/roebel of wat dan ook..

Al met al leent iedereen wat bij elkaar... als die rommel nou gewoon tegen elkaar "weggestreept" wordt dan hoef je ook minder rente aan elkaar te betalen.

Uiteraard moet je bovenstaande niet TE serieus op vatten ...

Beantwoorden
Citeren

Haasje, het gaat nooit meer herstellen bra. Europa is gewoon kapot afgezien van enkele oostblok staten.

En lachen met die gast die zich met geweld gaat verzetten. Ga je lekker verzetten, boeit toch geen fuck zolang je maar braaf belasting betaalt zoals alle schaapjes.

Edit:
En Robbie, Nederland heeft sinds 1980 al niet meer goed gefunctioneerd. Waarom denk je dat we al die gastarbeiders nodig hadden? Omdat het land zo gezond was? Nederland is al tijden financieel kapot door teveel geleen om de babyboomers in de watten te leggen. Het heeft echt geen fuck met Europa te maken, met de vergrijzing en het massale geleen is het geld al lang op. Niemand schijnt dat helemaal 100% te snappen, maar de rekening werd pas gepresenteerd toen de halve wereld in een kredietcrisis terecht kwam en toen pas werd duidelijk dat Europa niet waard is wat we dachten dat het waard is.

Beantwoorden
Citeren