Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Bestaat God?

1,247 Berichten
119 Gebruikers
0 Reacties
65.9 K Weergaven

Oorspronkelijk gepost door jarusso
ALLAHU AKBAR

fyp

Fladdermouse

Oorspronkelijk gepost door lellebel

Oorspronkelijk gepost door jarusso
الله أَكْبَر

fyp

fyp

jarusso

WTF we zitten in nederland en niet in midden oosten.

Leesbaar houden :]

Oorspronkelijk gepost door RocknRollAd

Oorspronkelijk gepost door Robbie825
@Ad: Poker behoort tot de kansberekening/statistiek/wiskunde.

Nee.

Waarom niet?

RocknRollAd

Nee.

Waarom niet?

Omdat ik daar niet in geloof.

Supermoderator
Zeezout

Ik wil je dat wel uitleggen, Fladder, maar momenteel kom ik er door privé-omstandigheden gewoon niet aan toe om er diep in te duiken.

Misschien kun je nog iets vinden in de thread die er een jaar of vijf geleden over is geschreven, al liep dat soms ook hoog op.

Dat was naar aanleiding van deze column: Geloof en poker

Wanneer je er serieus over wilt overleggen wil ik er best wat meer op ingaan, maar dan zul je even moeten wachten tot ik er de gelegenheid voor heb.

Nee.

Waarom niet?

Omdat ik daar niet in geloof.

Het niet erin geloven vind ik geen geldig argument omdat dit subjectief is. Wat is je rationele motivatie?

Arjon

+1 voor je post van 15:00 uur Fladdermouse, dat is precies verwoord zoals ik er zelf ook over denk.

K2AA72

Gelukkig is dat een christelijk dogma, de "vicarious redemption" van jouw zonden door Jezus' dood. Ik geloof daar niet in, en ik denk ook dat het nogal schadelijk is. Als theist hoef je niet het idee, vaststaande idee, dogma, van Jezus' offer te geloven... Ik geloof dat je je zonden overkomt door je hart te veranderen, niet door met je intellect iets te geloven...

kastanje57

Ik sluit me bij K2AA72 aan.
Dit zijn dogma's die door de r-k kerk in de afgelopen eeuwen de wereld in zijn gestrooid.

Jezus gaf tijdens zijn leven een voorbeeld aan anderen hoe men dicht bij God kan leven, in God's genade en liefde.
Uiteindelijk heeft hij dat met de dood moeten bekopen omdat de romeinen liever Jupiter en zijn gevolg aan goden wilden aanbidden.
Jezus was overigens niet de enige, Mohammed en Boeddha verkondigden in principe dezelfde leer en toonden de mensen dezelfde weg naar God.
Allen deden dat belangeloos en met heel veel liefde.
Dat tegenwoordig andere motieven een rol spelen, mag duidelijk zijn.

Voor zover ik weet, vraagt God simpele dingen van een mens.
Hij vraagt vriendelijk of we niet een ander willen doden.
Hij vraagt even vriendelijk of we niet willen stelen, liegen of bedriegen.
Hij vraagt ook nog of we goed voor onze naasten en onze omgeving willen zorgen en dat is eigenlijk alles.

Hij vraagt niet of wij in Hem willen geloven. Hij vindt het fijn als we dat doen maar zolang we ons aan bovenstaande regels houden, is het ook goed wanneer we zijn bestaan ontkennen.

Ik ken God niet als veeleisend, noch ken ik de toorn waar de SGP aanhang in Nederland zo bevreesd voor is. Ik ken de liefde van God via de engelen die mij in mijn dagelijkse leven helpen. Ik heb geen enkele reden om daaraan te twijfelen al heb ik een ervaring zoals K2AA72 beschrijft, zelf niet meegemaakt.

Supermoderator
Zeezout

Het is een misvatting dat het gaat om jouw zonden. Dat is inderdaad afkomstig vanuit de RK kerkgeschiedenis.

Jezus is echter niet specifiek gestorven voor jouw zonden i.d.z.v. slechte dingen, maar voor de zonde. Dat woord staat voor het gescheiden zijn van God. Je bent bedoeld (als schepping) om met God in contact te staan en dat contact is verbroken door 'de zondeval'.

Als er staat dat zonde de dood voortbrengt, is dat omdat sinds dat moment alles en iedereen op een bepaald moment dood ging, terwijl dat voor die tijd niet zo was. Weliswaar krijg je vergeving van misstappen in je leven, maar daar zit de voorwaarde aan vast dat je ook probeert om je leven op orde te houden. Of dat nou lukt of niet.

De dood en opstanding van Jezus verbrak die vloek over het leven en zorgde ervoor dat het weer mogelijk werd om met God herenigd te worden. Dat is wat de rode draad in de Bijbel is en niet het vergelden van slechte dingen die je hebt gedaan.

Later zijn manipulerende religieuze leiders dat gaan verbasteren om grip te krijgen op het kerkvolk en dat is een erg kwalijke zaak, waaruit ook nu nog enorm veel onbegrip over het begrip 'zonde' voortkomt.

Het woord 'zonde' staat voor 'het doel missen' en dat doel is om God te kennen en je met Hem te herenigen.

K2AA72

:) dat is waar, zonde betekent "missing the mark of love" i.h.b.

Zoals dit hierboven kan ik me meer in vinden dan het idee dat al je zonden uit je zouden verdwijnen op het moment dat je "Jezus accepteert"... Dat geloof ik niet.. Jezus heeft mijns insziens de hemelen geopend, en het voor alle mensen mogelijk gemaakt zijn voorbeeld te volgen en ook één met God te worden. Ik geloof eigenlijk echter niet dat hij dat heeft bereikt door te sterven, maar dat het een fait accompli was al zo op z'n 30e.

12disciples

Ik kan als gelovige wel zeggen, dat Jezus niet alle zonden uit je haalt. Ik kom steeds weer nieuwe dingen tegen in mijn leven die zonde zijn. Het is dan wel aan mij, om hiermee iets te doen en er mee af te rekenen, of om God zelf te te vragen n ingrijpen als iets me domweg niet lukt.

Supermoderator
Zeezout

Het grote verschil ligt hem vooral in het feit dat je elke scheiding tussen jou en God, bijvoorbeeld door een verkeerde daad, kunt oplossen door terug te gaan naar God en het te bekennen. Dan is die daad niet langer een hindernis tussen jou en God, al zul je nog steeds de gevolgen onder ogen moeten zien.

Stel dat je vreemd bent gegaan, dan is dat een zonde. God wil dat je trouw bent. Door die zonde ga je voelen dat er iets tussen jou en God in staat. Door om vergeving te vragen kan die hindernis worden opgeheven, wat vóór Jezus niet mogelijk was. Vervolgens zal God je ertoe aanzetten om het zo goed mogelijk recht te zetten en je verantwoording te nemen.

Het neemt echter niet de gevolgen van je overspel weg en je zult dus nog steeds de gevolgen moeten dragen, zoals mogelijk scheiding, ellende en verdriet bij je kinderen etc.

12disciples

Zoals Zee het zegt, zie je ook meteen dat je niet zonder verantwoordelijkheid zit voor je daden, want voor de gevolgen mag je zelf de verantwoording dragen.

blowkonijn

Oorspronkelijk gepost door 12disciples
Ik kan als gelovige wel zeggen, dat Jezus niet alle zonden uit je haalt. Ik kom steeds weer nieuwe dingen tegen in mijn leven die zonde zijn. Het is dan wel aan mij, om hiermee iets te doen en er mee af te rekenen, of om God zelf te te vragen n ingrijpen als iets me domweg niet lukt.

Als je god vraagt om in te grijpen, hoe zit het dan met vrije wil?

RocknRollAd

Vreemdgaan is enkel een zonde omdat de norm "monogaam" is.

God wil gewoon dat we ons voortplanten, vandaar dat slechts een aantal % van de spermatozoa effectief vooruit zwemmen, en de rest zich vooral richt op de aanval van andere zwemkampioenen.

Maar omdat er geen God is, kunnen we ook stellen dat dit gekomen is omdat de mens een dier is net als de anderen beesten en dat hij zich dus aanpast aan de omstandigheden en zich zo goed mogelijk en probeert voort te planten.

12disciples

Oorspronkelijk gepost door blowkonijn

Oorspronkelijk gepost door 12disciples

Als je god vraagt om in te grijpen, hoe zit het dan met vrije wil?

Ik zal een voorbeeld geven: Ik heb 4 jaar geknokt om te stoppen met roken. Therapie, pleisters en de hel zooi. Niets werkte. Toen heb ik het opgegeven en met mijn vrije wil gezegd: Dit kan ik echt niet alleen, ik maak me geen zorgen meer over het roken, als er gestopt moet worden met roken, dan zult U het moeten doen. 2 Weken later had ik van het ene op het andere moment ineens totaal geen behoefte meer aan roken en heb ik geen peuk meer aangeraakt.

Supermoderator
Zeezout

Vreemdgaan is enkel een zonde omdat de norm "monogaam" is.

God wil gewoon dat we ons voortplanten, vandaar dat slechts een aantal % van de spermatozoa effectief vooruit zwemmen, en de rest zich vooral richt op de aanval van andere zwemkampioenen.

Maar omdat er geen God is, kunnen we ook stellen dat dit gekomen is omdat de mens een dier is net als de anderen beesten en dat hij zich dus aanpast aan de omstandigheden en zich zo goed mogelijk en probeert voort te planten.

Mwah, als we gewoon blijven doorfokken is deze wereld helemaal in no time tjokvol. Monogaam zijn is dus zo erg nog niet en dus eigenlijk ook evolutionair gezien op dit moment best zinvol. ;)

Supermoderator
Zeezout

Dubbele post