Ik was een documentaire aan het kijken over child prodegys en dat heeft me toch weer aan het twijfelen gezet.
Voor alles wat je maar kunt bedenken is er een child prodegy. Alle soorten muziek instrumenten, schilderen en tekenen, Schaken.. etc. Kinderen die eigenlijk praktisch onverslaanbaar zijn door normale mensen in hetgeen wat ze doen.
Eigenlijk komt het allemaal neer op skill want een child prodegy word zo genoemd omdat hij/zij speciale skills heeft die ver boven al het andere uitsteken.
Ik zag een jochie van 12 die zo goed is in wiskunde dat hij de 4e dimensie kan begrijpen. Sterker nog het is alsof hij de 4e dimensie gebruikt om tot bepaalde antwoorden te komen. Wordt een lang verhaal als ik daar verder opin moet gaan want ik begrijp er niks van...
Ik zag een meisje die piano speelt alsof ze er niet eens bewust bij na hoeft te denken. Alsof ze het gedicteerd krijgt en alleen maar hoef te doen wat ze ingefluisterd krijgt.
Ik zag een jongen die zo'n goed begrip heeft van schaken dat hij de beste schakers in de wereld helemaal wegspeeld met een glimlach op zijn gezicht terwijl hij ondertussen alle andere schaakpartijen in dezelfde ruimte volgt om de tijd te doden.
Je begrijpt natuurlijk al waar ik naartoe wil. En even afgezien van het feit dat poker meestal niet voor jonge kinderen beschikbaar is. En even afgezien van Phil Ivey waarvan mensen zeggen dat hij zogenaamd een prodegy is.
Als poker echt een skillspel is en het is echt zo dat de wiskunde en theorie in combinatie met ervaring kan leiden tot succes. Waarom is er dan geen 1 pokerspeler op de wereld die altijd de goede beslissing neemt?
Als poker echt helemaal terug te rekekenen is en te bevatten door het menselijk brein. Waarom zijn er dan geen (child) prodegys die dit "skill"spel volledig en dan bedoel ik ook volledig beheersen. Net zoals wiskunde of net zoals een muziek instrument of muziek opzich.
Als poker echt te doorgronden zou zijn. Dan waas er al lang een (child) prodegy opgedoken om te laten zien dat ie onverslaanbaar is. En dat was dan ook gebleken uit de resultaten.
Het feit dat ik niks kan vinden over iemand die echt onverslaanbaar is met poker betekend denk ik dat we te hoog grijpen als we poker willen kunnen beheersen.
Want als er geen 1 child prodegy is die poker kan beheersen. Als zo iemand nog nooit is opgedoken in deze wereld met 7 miljard bewoners. Wat denken wij dan als normale mensen te kunnen presteren met poker>?
En als je het wel skill wilt noemen. Hoe ver dennk jij dan te komen als een child prodegy het nog niet eens ooit is gelukt om poker volledig flawless te spelen?
Dit is toch wel echt iets om serieus over na te denken. Als je hard wilt maken dat poker echt om de skill gaat dan moeten er ook mensen zijn die het volledig kunnen beheersen.
En niet een soort van succes en weer ff niet een tijdje want zo gaat het nl met iedereen.
Wat me ook irriteert als ik bijvoorbeeld high stakes poker episodes kijk. Dat als iemand een hand van iemand anders "called" doen ze net alsof diegene supergeniaal is en precies weet wat zijn tegenstander heeft. Terwijl een paar handen later denkt hij iets dat niet klopt. Dus kan het nog altijd terug te rekenen zijn op een gokje en geluk hebben of niet.
Uw gedachten>?