Oorspronkelijk gepost door Wolfske
Straffe uitspraken over emoties doen enzoverder is niet mogelijk omdat er zoveel psychologische stromingen zijn die een mogelijke verklaring doen dat je eigenlijk moet concluderen dat je het neit weet.
DIe primaire valt altijd wel te verklaren met die chemische stoffen in de hersenen die getriggerd worden door connecties te leggen tussen gebeurtenis en beloning.. zo werkt klassieke conditionering en eigenlijk operante conditionering ook nog wel
Je moet met me eens zijn dat er een fundamenteel verschil is in de belevingswereld van mens of dier en dus veranderd de waarde van de beleving..
Mensen zeggen niet voor niks dat dieren geen ziel hebben. Ookal is het hebben van een ziel waarschijnlijk onzin opzich.. Het feit dat mensen zich op die maneir willen onderscheiden van dieren heeft te maken met onze belevinswereld en de waardes die wij hechten ten opzichte van dieren.
Een dier realiseerd zich niet dat hij leeft. Het is een organische machine waar als je iets erin stop krijg je er een reactie uit. Klinkt heel erg bot. Ben ik eigenlijk niet maar zoals veel van jullie al weten speel ik graag advocaat van de duivel.
Nogmaals ik hou heel erg veel van dieren en dieren kunnen dat ruiken maar dat ik van dieren hou komt omdat ik eenzaam ben. Dat dieren van mij houden komt omdat ze voelen dat ik geen gevaar ben.. heeft grappige resultaten soms loop ik over straat en komt een hond aanlopen met zijn baasje.. en dan maak ik oogcontact met die hond en glimlach. Dat doe ik dus nooit bij mensen. Wel kinderen maar tegenwoordig mag je dat niet eens meer doen want dan wordt je gelijk verdacht. Je kunt zeggen dat ik van kinderen hou en van dieren en een hele hoop andere dingen.. voordat volwassen mensen aan bod komen. Die staan echt helemaal onderaan mijn lijstje ergens tussen, je kies laten boren zonder verdoving en aambeien.
Dieren houden van je zonder conditie. Dat voelt zo. Misschien is het wel beter om gewoon net te doen alsof ze onze emoties begrijpen want ignorance is bliss en als je alles wilt uitleggen verpest je het gevoel soms.
Honden zijn denk ik degene die het meeste potentie hebben onze diepere emoties te kunnen gaan begrijpen. Ik bedoel huisdieren hebben toch het meeste potentie om ooit intelligenter te worden. Uiteindelijk is het bij ons ook in een sneltreinvaart gegaan toen wij vuur ontdekte en beesten 's nachts op een afstand konden houden, niet meer hoefde te gaan slapen als het donker werd.. Gewoon zitten en in het vuur staren en nadenken...
Als er iemand veel vrije tijd heeft op deze wereld dan zijn het huisdieren. Maar leg is uit iemand. Als wij echt door het vuur zoveel slimmer zijn geworden, want dat is de theorie dat onze hersencapaciteit is verdrievoudigd sinds we vuur hebben ontdekt, zouden dan katten bijvoorbeeld ook niet inmiddels slimmer moeten zijn geworden met alle vrije tijd die ze hebben. Het lijkt me een logisch gevolg van evolutie inderdaad dat als je iets niet meer hoeft te doen waar je voor gemaakt bent, bijvoorbeeld jagen en constant op je hoede zijn voor je leven en te kunnen vechten voor je leven, dat er dan ruimte is om op een andere manier te groeien... Ik denk dat ik het zie bij honden maar ik weet ook niet hoe die overgang is gegaan als er een overgang is geweest van wolf naar hond.
Het verschil met de evolutie van een hond is wel dat een hond zijn eigen ballen al kan likken dus die hoeft ook niet echt verder te evalueren...