Ik heb wat meer tijd nodig gehad om over de "confirmation bias" na te denken.
Je hebt daar wel een punt, niet in relatie tot het voorbeeld dat ik gaf na een downswing, echter wel waar het gaat om het manuscript dat ik heb geschreven (en nog schrijf). De intentie waarmee ik dt geschreven, de doelen die ik ermee hoop te bereiken, de argumentatie die ik erover voer op het internet. Ja, daarin is zeer zeker sprake van confirmation bias.
Het hoofdthema van mijn website en mijn manuscript is Matiging!
Matiging in de wetenschap, matiging in de politiek, matiging in het energie verbruik, matiging in hetdagelijks leven.
Ik heb dat thema gekozen omdat ik vind - en daar kan ik wel honderden argumenten voor aanvoeren om mijn punt te maken - dat we niet zuinig genoeg met de aarde als levend systeem omgaan. Dat we met z'n allen heel egoïstisch onze eigen belangen nastreven zonder rekening te houden met de consequencies die dat heeft voor de levende aarde.
Dat proces is begonnen met de start van de industriële revolutie. Ik wil hiermee niet zeggen dat die ontwikkeling slecht geweest is, ze heeft alleen het neveneffect gehad dat de focus op een materialistisch ingestelde maatschappij is komen te liggen. Daarbij zijn op grote schaal grondstoffen aan de aarde onttrokken die vervolgens als warmte in de onderste luchtlagen terecht zijn gekomen. Dat is naar mijn mening de trigger geweest voor de klimaatverandering. De toegenomen hoeveelheid CO2 zorgt voor een broeikaseffect en ga zo maar door.
Ondertussen hebben we de rivieren vervuild met ons afval, hebben we grote delen van tropische wouden neergehaald en wordt er al zo'n honderd jaar lang ergens op aarde een of meerdere oorlogen uitgevochten.
Dat heeft gemaakt dat ik een manuscript heb geschreven over de wonderen van de evolutie, over onze huidige maatschappij, over excessen die er - vanuit mijn visie - plaatsvinden en de schade die dat oplevert.
Ja dat alles is confirmation bias van de zuiverste plank.
Ik maak me zorgen om wat er om me heen gebeurt. Ik zou willen dat het anders was, vriendelijker, gemoedelijker, rustiger, meer ontspannen, meer vreugde in de ogen van de mensen op straat.
Het tegenovergestelde vindt plaats in onze maatschappij. Wanneer ik in het centrum van Tiel mijn boodschappen doe, zie ik trieste gezichten, bezorgde gezichten, gejaagde gezichten, boze gezichten, minachtende gezichten en angstige gezichten.
Dat, alleen dat heeft gemaakt dat ik een liefdevol manuscript geschreven heb om tegenwicht te geven aan deze triestheid op straat, in de maatschappij.
Tegenwicht aan de naderende teloorgang van onze materialistisch ingestelde maatschappij in de hoop besef bij te brengen dat er meer bestaat en bestaan heeft op onze aarde als leefwereld.
Dat ben ik gedurende het gehele proces van onwikkelen en schrijven als mijn missie gaan zien, woorden van matiging in de maatschappij brengen!
Ik heb er de nodige meer of minder botte afkeuringen of afwijzingen van ontvangen maar inhoudelijk heb ik geen kritiek gehad op de inhoud.
Er staan geen pertinente, bewijsbare onjuistheden in.
Ok, dat ik daar hulp bij heb gehad van engelen, dat is mijn zaak. Dat is mijn leefwereld, dat is mijn realiteit, net zoals de aarde en haar gehele evolutie mijn realiteit is.
Dat is confirmation bias van de hoogste plank maar het komt wel uit mijn hart en anders niets. Ik ben begaan met het lot dat ons en onze kinderen treft en het is mijn stellige overtuiging dat matiging in de maatschappij sterk kan bijdragen tot beheersbare situaties in de nabije toekomst.
Matiging begint wat mij betreft bij de wetenschap. Wat mij betreft, vanuit mijn visie zijn zij de aangewezen groep om het versnellingsapparaat terug te schakelen en zichzelf te leren matigen in een tijd waarin de aarde als leefsysteem dat nodig heeft.