Ga naar het forum
Stemwijzer is onlin...

Meldingen
Alles wissen

Stemwijzer is online

142 Berichten
35 Gebruikers
0 Reacties
7,529 Weergaven
Hoofdbeheerder
Lanfear81

De nieuwe verkiezingen staan voor de deur en de campagnes zullen al wel volop aan de gang zijn in Nederland. (Ik krijg er zelf helaas niet al te veel van mee, dus ben niet zo op de hoogte als ik zou moeten zijn normaal gesproken).

De nieuwe stemwijzer is ook weer uit, voor degenen die nog twijfelen en niet weten waarop ze moeten gaan stemmen:

Beantwoorden
Citeren
141 reacties
Orodin

Heb altijd een beetje hekel aan die stemwijzer. Ding zegt altijd dat ik VVD/PVV moet stemmen, terwijl ik juist hartstikke links ben!

:(

Beantwoorden
Citeren
michel2311

Oorspronkelijk gepost door Orodin
Heb altijd een beetje hekel aan die stemwijzer. Ding zegt altijd dat ik VVD/PVV moet stemmen, terwijl ik juist hartstikke links ben!

Goh ik heb precies het tegenovergestelde PvdA/SP terwijl ik meer aan de rechterkant te vinden ben. (Nee geen PVV!!)

Beantwoorden
Citeren
Supermoderator
Zeezout

Ik vind een stemwijzer echt absurd.

Bepaal zelf wel waar ik vind dat ik op moet stemmen, in plaats van anderen te laten bepalen waar ik achter sta.

Wanneer je er zelf niet uitkomt zal een stemwijzer geen soulaas bieden, maar je sturen naar waar de makers ervan vinden waar je thuishoort.

Beantwoorden
Citeren
AmsterdamCalling

Oorspronkelijk gepost door michel2311

Oorspronkelijk gepost door Orodin

Goh ik heb precies het tegenovergestelde PvdA/SP terwijl ik meer aan de rechterkant te vinden ben. (Nee geen PVV!!)

pvv is midden;)

Beantwoorden
Citeren
AmsterdamCalling

bij mij klopt het precies. Groen Links en PVDA op 1 en 2, de partijen waar ik telkens op stem

Beantwoorden
Citeren
raymond20001

FY! stemwijzer, volgens hen zou ik op PVV moeten stemmen, dacht het dus niet!!! stelletje bavianen

Beantwoorden
Citeren
ssacr

was ook al bang voor rare uitkomsten, maar bij mij klopt het wel. Partij voor de dieren op de eerste plaats en dat ga ik ook stemmen. Op 2 de PvdA en daar heb ik niks mee. 3 SP zou ook kunnen. Onderaan CDA, VVD en als allerlaatste SGP.

Beantwoorden
Citeren
Sokzel

zoals verwacht, VVD.

Ga zelf denk ik voor d66 omdat ik student ben.

Beantwoorden
Citeren

Zou de PVV de stemwijzer sponsoren of zo? sta helemaal niet achter de werkwijze en zienswijze van PVV maar zou er wel op moeten stemmen? ja daag. Ik sluit mij aan bij ZeeZout!

Beantwoorden
Citeren

Een democratisch sprookje......

Beantwoorden
Citeren
ssacr

Oorspronkelijk gepost door Zeezout
Ik vind een stemwijzer echt absurd.

Bepaal zelf wel waar ik vind dat ik op moet stemmen, in plaats van anderen te laten bepalen waar ik achter sta.

Wanneer je er zelf niet uitkomt zal een stemwijzer geen soulaas bieden, maar je sturen naar waar de makers ervan vinden waar je thuishoort.

Kun je dit uitleggen? Gaat toch om de stellingen van partijen en in hoeverre die overeenkomen met je persoonlijke mening op belangrijke punten. Is volgens mij wel goed omdat er soms nauwelijks wijs te worden is uit alle meningen die politici verkondigen in verkiezingstijd. Van sturen is imo geen sprake. Je bepaald zelf wat je stemt, uiteraard, maar het geeft wel een indicatie waar je voorkeur ligt op de standpunten die spelen.

Beantwoorden
Citeren
mvd1978

Ik zag dit gisteren op WNL half acht, of hoe dat programma ook heet:

http://www.omroepwnl.nl/video/fragment/half-8-live-stemwijzers_42733
Kieskompas zou veel betere uitslagen geven ipv Stemwijzer. Zijn ook een paar voorbeelden te zien waaruit blijkt dat Stemwijzer gewoon onzin is. Een voorbeeld is waar je JA of NEE op moet kiezen op volgende vraag:

"Nederland moet een kenniseconomie blijven hebben, daarom moeten we blijven investeren in ruimtevaart"

Iets in die strekking (geen zin heel de video nogmaals te bekijken), wat is dat voor rare stelling? Sommige mensen lezen dan alleen "Blijven investeren in ruimtevaart" en klikken nee, terwijl ze in principe voor betere opleidingen en aanverwante banen zijn.

edit: gevonden @ 7:18 minuten

Beantwoorden
Citeren
Chivaz1

Oorspronkelijk gepost door Sokzel
zoals verwacht, VVD.

Ga zelf denk ik voor d66 omdat ik student ben.

ehm...

De regering moet de studiebeurs afschaffen. Studenten moeten voortaan geld lenen voor hun studie.

Partij: Eens
D66 wil de komende jaren € 2 miljard extra investeren in onderwijs. Daarnaast willen wij onderwijsgeld zo effectief mogelijk besteden. Met een sociaal leenstelsel maken we het hoger onderwijs voor alle studenten (jong en oud) beter, toegankelijk en toekomstbestendig. Dat betekent lenen onder gunstige voorwaarden en langer mogen doen over terugbetalen. Opbrengsten hiervan steken we in het verbeteren van het onderwijs.

ik zou partij voor de dieren stemmen. yeah right.
er wordt via stemwijzer gestemd over zaken waarvan de meesten niets vanaf weten als ze op eens of oneens drukken. Mensen die niets met politiek hebben kunnen beter naar debatten kijken om te zien wat voor mensen er aan het roer staan en of ze deze geschikt vinden, plus de problemen worden beter uitgelegd en zo kun je een mening vormen voordat je stemt.

Beantwoorden
Citeren
ssacr

Heb je zeker wel een punt Chivaz, maar ik denk dat een bepaalde groep mensen zelden of nooit een debat zal volgen. Ook deze mensen kunnen stemmen. Feit is dat het taalgebruik en de onderwerpen veel mensen zo afschrikken dat ze niet gaan kijken. Een stem hoeft nergens op gebaseerd te zijn. Bij kieswijzer is er toch enigszins sprake van nadenken over je keuze en daarom goed voor de democratie mss. Uiteindelijk stemmen veel mensen mss teveel op emotie. Als kennis een criterium zou worden om te mogen kiezen krijg je weer een ander verhaal.

Beantwoorden
Citeren
mvd1978

@ssacr

Dat is waarom Balkenende opeens gast-presentator werd bij RTL Boulevard. Grappig doen voor de (in 't algemeen) politiek-ongeïnteresseerde .

Al heeft het dan ook wel weer een leuke aflevering van Koefnoen opgeleverd

Beantwoorden
Citeren
JanJB

GL, vorige keer gestemd. Deze keer gaat mijn stem naar D66. Sowieso de enige twee partijen waar ik op wil stemmen (de rest is niet liberaal).

Beantwoorden
Citeren

Ik had Nederland lokaal :D

Beantwoorden
Citeren
Supermoderator
Zeezout

Een stemwijzer is per definitie altijd gekleurd door de makers ervan.

Zelfs al probeer je nog zo onafhankelijk te zijn; je zult altijd een eigen betekenis geven aan bepaalde standpunten en/of plannen. Daar valt niet aan te ontkomen, tenzij de stemwijzer al bij voorbaat alle mogelijke antwoorden heeft ingebouwd.

Het kiezen wat jouw keuze zou moeten zijn aan de hand van door iemand anders gekozen criteria, is vragen om een afwijking van jouw eigen werkelijke standpunt.

Een stemwijzer gaat ervan uit dat mensen niet goed weten wat ze willen. Door ze bepaalde mogelijkheden aan te reiken, vergeten ze wellicht andere onderdelen.

Wanneer je puur je eigen criteria zou kunnen gebruiken, zou je tot een correct antwoord komen. Alleen kun je in dat geval net zo goed direct je eigen keuze maken.

Beantwoorden
Citeren
K2AA72

Ben het wel het meest met ssacr eens. Zo'n stemwijzer meet gewoon objectief in hoeverre jouw keuzes inzake actuele vraagstukken overeenkomen met de verschillende partij-programma's... Dat er nog meer achter een stemkeuze zit dan alleen de compatibiliteit van het partijprogramma met jouw keuzes, zoals het algemene imago van een partij en haar leider, is natuurlijk waar. Het is echter wel een goed hulpmiddel om redelijk makkelijk achter de kernpunten van de partijprogramma's te komen, terwijl bijna niemand die partijprogramma's zelf echt leest, en zodoende goed voor de democratie.

Beantwoorden
Citeren