Ga naar het forum
Professioneel poker...

Meldingen
Alles wissen

Professioneel poker een haalbare kaart?

78 Berichten
28 Gebruikers
0 Reacties
15.4 K Weergaven

belgie was altijd een prachtig land om te pokeren geen belastingen eerst maar nu zijn ze wel een beetje doorgeslagen woon zelf in NL maar mijn neef in BE ook een speler die baalt als een stekker....

Beantwoorden
Citeren
Knien12
Elite Grinder

Waarom jezelf markeren als een pro?

Noem jezelf occasioneel speler en ga er een uitkering bij trekken.

Beantwoorden
Citeren
Wolfske Topicstarter
Wolfske
Poker Player

@omb: ik treur niet.. nu moet jij eens elke dag van iemand de vraag krijgen of je nog geen werk hebt .. :tongue: vervelend hoor :D ik hou me nuttig bezig met een aantal zaken zoals poker dusja het heeft ook zijn voordelen uiteraard !

@Knien12: ben gewoon werk aan het zoeken .. die uitkering hoop ik nooit te halen :D

Beantwoorden
Citeren
Frietje1986
PokerStrategist

's-Weekends spelen de meeste vissen, dus dan kun je gemiddeld zo'n 1,5 tot 2x zo'n hoge ROI halen. Dus als je doordeweeks gaat werken en 's-weekends pokert, dan genereer je 2 vormen van inkomsten. Van je pokerwinst betaal je dan al je gebruiksgoederen die je via een pay-site op internet besteld (guess why?). Je normale salaris kun je zo sparen en beleggen.

Verder kun je ook wel grote MTT's spelen van je punten, maar mocht je dan shippen, dan sta je de volgende dag met je smoel op een hoop strategy-sites. Iets wat de belastingdienst wel kan waarderen.

De hamvraag: waarom zou je pro willen zijn? Je mindset moet dan echt wel langdurig 100% zijn. Iets wat psychologisch erg moeilijk haalbaar is.

Beantwoorden
Citeren
wcgrutto
PokerStrategist

Lol@ iedereen die doet allesof pro maar niks is. Altijd zelfde gezever, over hoe mentaal moeilijk, en hoe risicovol, ... . Das toch obv. Maar als ge u over die dingen kunt zetten, en ge maakt per maand(gemiddeld, over een x aantal jaren) een dikke profit (bv +5k) , dan is het toch een luxe-leven.

Ik zou alleszins met plezier voor 5k per maand ervoor gaan.
Tuurlijk heb je mentale kwestie's (maar imo is dat iets persoonlijks, je hebt het, of je hebt het niet in je om je over risico's, variance, ... te zetten) en heb je met 1.8k netto, in Belgie woonend, zeker niet genoeg om er een leven van te maken.

Maar als je 3k per maand verdiend (Netto, niet alleen belastingen af, maar ook soc. zekerheid, verzekering, hospitalisatie, provincie/gemeente taks, ... ) . Er 1.5 aan de kant zet. En zo 10 jaar kunt leven. Heb je 180k aan de kant staan. Waar je dan een mooi huisje van kan kopen. Of goed van kunt rentenieren.

En tis natuurlijk ook zo dat je moet afwegen wat je wil. Want als je terwijl dat je pro poker player zijt, ook wil leven als een "pro-baller". Reken dan maar op minimum 10k per maand.

Beantwoorden
Citeren
Yoghi
BlackMember

Vertel dan maar eens over jouw ervaringen ermee :) Of is het weer zo'n geval dat je denkt dat je het allemaal weet zonder 0 ervaring?

Dat artikel legde btw goed uit wat ik bedoelde met een gat in je CV etc.

Beantwoorden
Citeren
wcgrutto
PokerStrategist

Jep, 0 ervaring en ik denk het te weten. Maakt toch ni uit, kzal het toch nooit kunnen bewijzen. En jij bewijst het wel, dus all Hail 2 U. :P

Mijn mening maakt ook geen zak uit. Maar ik zeg gewoon wat ik denk. Je mag met alle plezier, alles wat ik zeg onderuit halen met feiten uit je eigen leven. Ipv mij, en allen hier, te wijzen op het nogal doorzichtige niet pro zijn van mijzelf. (Kdenk dat ze dat hier nadat ik 2 jaar microstakes aan spelen ben, wel door hebben :P )

Maar niet iedere pro player hoeft te gaan eten in de Fat Duck, op poepchique hotel te gaan als je op reis gaat, in een veel te dure stad gaan wonen, ... .

Maar 4 your pleasure. :coolface:

Beantwoorden
Citeren
Rogier
Oldschool Grinder

hele leven lang in je studentenhokje leven op noodles en afhaalchinees is ook best limiting, zeker als je ziet dat je er gewoon sociaal werk voor opgeeft.

+longterm planning (games getting tougher, wetgeving enzo) heb je niet echt.... dus t is lastig om te zeggen dat je monthly nu x 120 = hoeveel je in 10 jaar totaal verdient

Beantwoorden
Citeren
Twisted1984
Elite Grinder

Pokerpro zijn is iets dat veel mensen inderdaad onderschatten. Wat Yoghi al zei is dat je veel opgeeft om het te worden. De toevoeging van mij is; als je eenmaal het pro-pokerleven gewend bent, is het heel lastig om mentaal ook weer terug te keren in de 40 uur werkweek mentaliteit. Ik heb dit nooit gedaan afgezien van wat stages (direct uit m'n studie pokerpro geworden) maar ik zie mezelf nu echt niet op een kantoor zitten van 8 tot 5 in de nabije toekomst.

Een paar assumpties die je maakt; 7 uur per dag pokeren is niet te doen tenzij je een Nanonoko-type bent o.i.d. Als ik een paar dagen achter elkaar 7 uur per dag poker om bijvoorbeeld een milestone te halen, ben ik daarna gewoon kapot en moet ik echt ff een dag niet pokeren. Ik denk dat wanneer je 25 uur per week puur aan het spelen bent, dat je het al aardig doet qua tijdsinvestering. Meer moet je ook niet willen want het gaat erom dat je met poker dus meer vrije tijd hebt voor andere doeleinden.

Mijn pokerresultaten van dit jaar zijn niet geweldig te noemen (gelukkig wel meer dan €1800 per maand lol), maar dan nog vind ik het zeer plezant dat ik uit mijn bed kan komen wanneer ik wil, kan werken wanneer ik wil, op vakantie kan gaan wanneer ik wil etc. De nadelen zijn uiteraard dat je geen hypotheek kan krijgen (in Nederland iig), geen sociale zekerheden hebt, geen werkervaring mocht je wel gaan werken etc. Het is dus ook wel een beetje een gok om dit als beroep te gaan doen. Zo zit de maatschappij nou eenmaal in elkaar.

Beantwoorden
Citeren
solartje
Poker Player

no bash, maar denk idd dat je dromen de werkelijkheid beetje onderschat. kinda like verliefd vallen op een meisje en na half jaar pas de realiteit te zien en te beseffen van ... dat is het toch niet.

enkele comments:

- future value. bekijk Caroline haar graph op de 45's van 3-4 jaar geleden , bekijk bartos zijn giraffe van 1-2 jaar geleden en bekijk onmy/liessens hun graph van nu en bekijk welke games er waren. je gaat in 4 jaar van games tot 75$ en 10$/game , naar zelden nog een 30$/45 te zien met en niemand die meer dan 2$/game verdient longterm. dat is 80% profit verlies in 4 jaar, puur omdat de games harder worden. Nu na een tijd zal je wel een soort breakeven punt vinden, waar de games niet nog moelijker worden, maar nog een jaartje of twee en 15$+ sng's worden rakebackgames , waar je al blij mag zijn als je edge je rake covered met een single digit pure profit roi.

- zwaar: yoghi poste het al, grind eens 40 uur/week gedurende half jaartje. Je hebt echt geen idee hoe zwaar dit is + multitablen. om van 6tafels naar 30-40 tafels te gaan is al een PAK vermoeiender, om dan nog eens dagen van 8uur te grinden nog moeilijker, om dit dan één maand vol te houden nog moeilijker, laat staan dit één jaar, 10 jaar, 30 jaar te doen. Ik zou zowiezo niet denken aan pro voor je dit minstens één jaar hebt volgehouden en tbh ken ik niemand in de blogs die ik volg die dit al gehaald heeft. laat staan 10 jaar. youtube eens wat massgrinders en hoe die één per één in een put vallen en het volledig loosen (mentaal). als je hogere games speelt, moet je ook 10x meer nadenken over een hand dan als je een 1$ loldonkament speelt, waar je zomaar "wat me je slappe lul op je keyboard rammen" kan doen. (god i love that quote ! ). het vergt echt VEEL meer dan je denkt.

- fysiek: vergt veel van je lichaam. lange uren zonder beweging (spierverzwakking, bloedklonters, etc), je hart belasten met de stress (heb het niet over tilten, maar of je het nu wil of niet zal je altijd wel wat stress hebben), hormonale veranderingen , dopamine aanmaak, hoge piek en dalen in je stemmingen. Tenzij je het combineerd met een gezonde, geplande aanpak, haal je het niet 10-20 jaar.

- familie: denk je ooit aan trouwen aan kinderen. wat doe je als je 30 tafels van 15$ hebt opstaan en je kind is gevallen van de trap of .... mag je vrouw alles oplossen? tuurlijk kan je tijdens de dag grinden en kids naar school doen, maar s'morgens heb je geen volume op de stakes die je nodig hebt om pro te gaan. kijk eens hoeveel 30/45's er runnen om 9am. als je begint te grinden, zit je vastgenageld voor x uur, waar je niet even de deur kan opendoen, lekker telefoontje opnemen, wat huishouden doen, etc.

- infatie: lonen blijven stijgen, je profits zullen niet blijven stijgen. die 1800€ vandaag is in 10 jaar niets waard. 180K opzei zetten in 10 jaar om mooi huis te kopen. lol , daar koop je vandaag de dag al met moeite een appartementje mee, en koop je in 10 jaar een garagebox voor. ben pbb één van de wat oudere pokerspelers, en donno welke leeftijd je hebt, maar denk dat je nog maar weinig op je eigen hebt geleefd en voor je zelf hebt moeten verdienen. met 1800€ kom je rond als je single, 4evalone grinder bent with no life. Zijn veel koppels met 2 werkende mensen , die tegenwoordig nog met moeit rondkomen. verzekeringen, dokters, eten, leningen, school, wagen, benzine, elec, verwarming, etc etc..

- bored: sng's are pritty solved alsk het good begrepen heb. eens je ze solved heb, is het gewoon knopkes rammen. je hebt gestudeerd, veel gestudeerd, dus vermoed dat je IQ toch ook wel boven de 100 zal komen, en wat gaat je mentaal nog challengen en uitdagen als je gewoon uren knopjes ramt? wanneer word je het beu? hoe ga je spelen als je het saai gaat vinden?

kan hier nog uren over praten, wat doe je als je 60 bent en op pensioen wil? wie betaald je pensioen?

als je ziet welke nadelen er allemaal aan verbonden zijn, hoe lang de meeste spelers pokeren, onzekerheden in de toekomst etc etc, zou ik de berekening niet doen = avg loon, maar eerder met: binnen zijn op vb 10 jaar en kunnen rentenieren. dan zou die 10jaar afzien, want dat is het echt wel hoor het leven van een fulltime grinder, het maybe nog goedmaken, dat je vroeger op pensioen kan. herdoe de berekening met hoeveel je nodig hebt om tot je dood te kunnen rentenieren en bekijk het dan.

for what's it worth: ben 35, heb ook hoop diploma's, en heeft me 2 jaar geduurd voor ik werk had in hetgeen ik studeerde. heb ook al die examens gedaan (van 200 man tot 10.000 man) tot ik geslaagd was en een job kreeg. verdiende in het begin 1400€ (lol loon voor men diploma), maar belangrijkste is je voet binnen hebben. 5 jaar later pak ik 5 figures/2maand. het enige wat ik maybe nog zou zien zitten kwa "pro" gaan, is vb 3/4de of 4/5de gaan werk en die dag dayjob te vervangen door een pokerdagje met grinden en eventueel in het weekend of woensdagnamidag 4uurtjes coachings geven.
zo 1 dagje per week wel wat bijverdiend + om de sleur van dayjob wat te breken en omdat je zo toch kan groeien en pokeren, zonder alle nadelen.

nog sidenote: omdat ik het met een andere speler hier ook al over gehad heb. als je 0% opleiding hebt, 0% skills hebt en je doomed bent om van een uitkering te vinden of achter vuilkar te lopen, dat je dan wat meer risico wilt nemen om voor pro gaat kan ik snappen. Met jou diploma zou ik het al PAK minder snel doen. ik heb 2 jaar in horeca gewerkt voor ik men normale job had, en tbh in die 2 jaar ben ik een PAK kennis kwijt van tijdens men studies. als jij 10jaar pokert, no way dat je dan nog werk gaat vinden in je studies. je hebt een huge gap + je bent pbb 90% van je kennis kwijt of mag je werken aan zelfde beginnersloontje als die pas afgestudeerden terwijl jij al 35-45 jaar bent. leuk !

Beantwoorden
Citeren
Yoghi
BlackMember

Ik doelde vooral op het feit dat je het nogal onderschat. Je weet nooit hoe hoog je winrate nu eigenlijk is, en als je 3 maanden na elkaar verliest begin je wel te twijfelen. Het is moeilijk uit te leggen hoe het voelt om steeds maar weer je eigen geld te verliezen, want zo voelt het altijd nog.

Over inkomen kun je veel discussieren en iedereen kijkt er anders naar. Het is vooral afhankelijk van wat je toekomstperspectief is. Wanneer je al een baan hebt die je makkelijk terug kan krijgen en een paar jaar eruit niks uit maakt dan kun je het vast wel met 3x je inkomen doen. Maar wanneer je net een universitaire opleiding hebt afgemaakt waar een gat in je CV en de paar jaar werkervaring die je dan mist heel belangrijk zijn zou ik het nooit voor minder dan 10x je normale loon doen.

Beantwoorden
Citeren
wcgrutto
PokerStrategist

Solartje, mooi gezegd.

1opmerking: 180k mooi huisje. (Doelde op men eigen droomhuisje in Kroatie, 500m van zee,+400m2, 4 appartementen (dus opbrengsten gegarandeerd), 150k , prijs van vorige maand)

2opmerking: Ik ken een koppel, dat minder dan 2k per maand verdiend. Een huis heeft kunnen kopen(hypotheek), ieder jaar op vakantie gaat, niks tekort komen. Oke, als zij dit aan anderen vertellen, gelooft niemand hun, maar tis waar. (Zeggen dat je met 1.8k netto enkel een kluizenaars bestaan hebt is beetje belachelijk, of je bent het "dure, westerse" leven gewoon.)

Twisted, nog mooier gezegd. (Eindelijk iemand die niet enkel in negativisme is gehuld)

En, ja men berekeningen zijn ook maar met natte vinger gedaan. Tis maar als voorbeeld bedoeld. Tuurlijk zijn er dingen als , games thougher, onzekere wetgeving, ... ). Maar die zie ik als obv. en daar wordt hier al zovaak op gewezen.

En onderschatten. Dat lijkt misschien zo, en was enkel gedaan omdat ik vind dat er al genoeg gezegd was over "hoe moeiliik het wel niet is".

En natuurlijk ga ik uit van vaste inkomens, die er niet zijn in werkelijkheid.
Persoonlijk zou ik pas pro worden als je een buffer hebt opgebouwd. (Voor mij zou dat 200k zijn)

Beantwoorden
Citeren
Yoghi
BlackMember

In principe hoeft het helemaal niet negatief te zijn natuurlijk. Maar vaak geldt wel dat wanneer je je moet afvragen of je pro kan gaan dat het een slechte keuze is. Wanneer je genoeg wint gaat het automatisch en is er geen hele berekening voor nodig om te zien of je het wel gaat redden als je pro gaat.

Mijn ervaring met pro zijn is zelfs bijna niks negatiefs aan, maar ik zit ook in een andere positie dan de meeste anderen. Ik vind het spel nog steeds leuk, ik vind er uitdaging in en ik sta nog 90%+ van de dagen op met zin om direct tafels op te starten en te spelen. Ik verdien genoeg om me niet druk te maken over wat ik wel of niet kan doen, als ik ergens zin in heb kan dat in principe altijd. Ik heb voor mezelf een goede balans gevonden tussen veel spelen en toch nog andere dingen doen etc etc.

Beantwoorden
Citeren
Yoghi
BlackMember

/brag ;)

Maar in realiteit verdienen veel pro's niet zo heel veel en als je aan de onderkant zit is het gewoon een heel zwaar leven. En beter dat er wat te vaak negatief over wordt gesproken dan dat iedereen zegt "ja ik zou direct pro worden wat kan er mis gaan".

Beantwoorden
Citeren
wcgrutto
PokerStrategist

Oorspronkelijk gepost door Yoghi
In principe hoeft het helemaal niet negatief te zijn natuurlijk. Maar vaak geldt wel dat wanneer je je moet afvragen of je pro kan gaan dat het een slechte keuze is. Wanneer je genoeg wint gaat het automatisch en is er geen hele berekening voor nodig om te zien of je het wel gaat redden als je pro gaat.

Zekers. Beste wat er al gezegd is imo.

Beantwoorden
Citeren
solartje
Poker Player

wcgrutto; ben niet tegen pro worden hoor. Zeker niet ! ik zou liegen alsk zeg dat ik zelf ook niet eens eraan gedacht heb, maar voor mij is het gewoon uitgesloten, hoe solid ik ook word en het is een HUGE beslissing (en ik weet dat jongeren nogal impulsief kunnen zijn :rolleyes:). Games crushen is echt maar heeel klein deel van "pro" worden.

als je 18 bent, tegen je 20 mooie buffer hebt en in 10 jaar paar ton opzij kan zetten en kan rentenieren of investeren en leven van de profits van je investeringen, met de bedoeling om van je 18 tot je 30'ste alles op poker te zetten, en hopen dat je binnen bent. ok, why not...

Ben zelf 35, kids hopelijk soon (kan minder risks nemen, what if het niet lukt?), verdien te veel (10x regel zou lol loon geven die niemand haalt), cv gap zou voor mij huge profitloss zijn, is gewoon geen optie , zelf al denk ik wel een "kansmaker" te zijn, alsk nu een jaartje of twee mij vollop op poker zou concentreren om pro te kunnen worden. 4/5de dayjob 1/5de poker is pbb best case voor me.

Beantwoorden
Citeren
Twisted1984
Elite Grinder

Het helpt sowieso als je dat huis al hebt. Dat was een doel voor mij voor een lange tijd. Nu dat doel voltooid is ga ik nu zorgen dat ik al het excess money dat ik heb een doel voor ga vinden i.p.v. rentenieren.

Als je eenmaal geld hebt moet je dat geld voor je laten werken i.p.v. het op een bank te zetten. Hoe ik dat ga doen moet ik nog allemaal gaan onderzoeken. Ik ben het dus ook niet eens met yoghi dat je echt 10x zoveel moet verdienen dan met een standaard baan want met het geld dat je spaart met poker kun je zeker wel wat mee doen in de trend van investeringen etc.

Ik denk dat wanneer je een behoorlijk bedrag per maand spaart (zeg 3-5k€) en daarmee een goed plan hebt kun je daar later prima op leven. Je moet echter wel wat met dat geld gaan doen.

Over 10 jaar een huisje kopen lijkt me iig geen logisch doel.

Beantwoorden
Citeren
Twisted1984
Elite Grinder

Oh en wat solartje zegt; als je al een mooie baan hebt waar je plezier in hebt en waar je lekker mee verdient zou ik dat nooit opgeven. Het sociale aspect is nog niet eens genoemd in dit topic.

Beantwoorden
Citeren
Yoghi
BlackMember

Tussen 3x en 10x bedoelde ik, afhankelijk van wat je opgeeft om pro te worden.

Beantwoorden
Citeren
kalakaja
PokerStrategist

goede en interessante inzichten, denk alleen dat CV gap niet zo'n big deal zou moeten zijn? uiteraard als je 3+ jaar niets er op hebt staan heb je wel een probleem maar problemen kun je meestal oplossen of iig aanpakken

Beantwoorden
Citeren