Bolletje.
Leuk stukje!
Het is ook allemaal niet zo makkelijk en je kan niet verwachten dat je in zo'n korte tijd al alles weet. Ik zit in het zelfde schuitje. Weet ook nog heel veel dingen niet. Met veel geduld en de momenten van wanhoop overwinnen komt het allemaal wel goed
Enne... nog een vraagje. Wat hebben jullie voor skype groep? Heb er ook wel interesse in. Speel zelf ook de Sit and Go's.
Marjolein ik ben officieel jaloers op je blog aan het worden
Ik denk dat het gerust al voorbeeld voor verschillende blogs mag dienen. Kga ook af en toe zo een tekstje schrijven denk ik .. als je daar geen patent op hebt tenminste
Oorspronkelijk gepost door Marjolein47533
Ik merk dat als ik tegelijk 0,50 en 1,50 speel ik slecht ga spelen.
Op de 1,50 te angstig. Het is toch 3x 0,50.
Op de 0,50 veel te los. Het is Maar 0,3 x 1,50![]()
Leuke schrijfstijl, succes en ik volg!
Oorspronkelijk gepost door Erik212
Leuk stukje!Enne... nog een vraagje. Wat hebben jullie voor skype groep? Heb er ook wel interesse in. Speel zelf ook de Sit and Go's.
Ik heb je een vriendschapsaanvraag gestuurd. Als je die aanneemt. Kun je me je skype adres geven. Dan voeg ik je toe.
Leuk stukje!Enne... nog een vraagje. Wat hebben jullie voor skype groep? Heb er ook wel interesse in. Speel zelf ook de Sit and Go's.
Ik heb je een vriendschapsaanvraag gestuurd. Als je die aanneemt. Kun je me je skype adres geven. Dan voeg ik je toe.
Bedankt, heb je een bericht gestuurd.
Poker is een complex, maar interessant spelletjeDaar zit ik dan op een mooie dinsdagavond. De afwas gedaan, de hond uitgelaten en klaar voor een pokeravond.
Ik lees een artikel. En hoop dat ik ooit zover ben dat ik de wijze woorden uit het artikel in de praktijk kan brengen. Dat ik het me herinner als ik het nodig heb.Ik start wat tafels op. Win een paar handen, en verlies een paar handen. En kijk dan in de pauze even in het handbeoordelingsforum. En als ik dat doe, slaat de wanhoop weer toe. Wat doe ik hier eigenlijk? Ik begrijp er nog altijd niets van.
![]()
Ik lees bijvoorbeeld:
‘Als villain competent is shipt ie hier Ax, any pair, any broadway, decent SC's, decent gap sc's. Vrij easy call denk ik hier, al is 66 wel echt de bottom van je calling range.’Ik kan het bijna lezen. Zover ben ik al gekomen. Ik weet wat er staat. Maar ik snap gewoon niet hoe mensen hiertoe komen, hoe ze dit beredeneren. Zal ik dan toch maar stoppen met het spelletje? Ben ik niet langzaam gewoon te oud om een complex spel als poker te leren? Je kunt online ook bridge spelen, en eerlijk gezegd ben ik daar heel niet slecht in.
Ik sluit het forum snel en peins wat voor me heen. Ik klets wat met de mannen van mijn skypegroepje waaronder OnmyBike. En hij stelt voor om een coaching te doen.
Ik moet dan mijn tafels openen in JoinMe en hij zal commentaar geven op mijn spel. Heel even aarzel ik. Het is toch vrij genant als iedereen ziet hoe slecht ik speel. Maar de mogelijkheid om iets op te steken neem ik toch met beide handen aan. Sinds afgelopen zondag is ons Fietsje toch een soort van popster![]()
Ik start JoinMe op, neem de telefonische oproep aan in skype en hoor Fiets en de anderen praten.
Ha, nu komt mijn moment van de avond. Want enkelen betwijfelen nog steeds mijn vrouwzijn.
Ik zeg: Goedenavond heren en geniet van de reacties. Ja, ik ben idd echt een vrouw, en nog eentje die oud genoeg is om de moeder te zijn van een groot deel van de gemeenschap hier bovendien.![]()
Ik speel verder en luister naar het commentaar. ‘Waarom fold je?’, vraagt hij. Pffff, omdat ik A10 heb en dat niet heel sterk is? En in de starthandenkaarten niets staat over hoe ik ze hier moet spelen? En als het er wel in staat, dat ik dan moet folden. En ik er niet mee kan 3-betten (als dat de term is) en er ook niet mee AI wil gaan. En het dan niet meer weet en dus fold.
Hij begint uit te leggen. Over mijn positie. Het feit dat er voor me alleen maar gefold is, en dat ik hier best een minraise kan maken. Ik heb een grote stack, de anderen hebben veel minder dan ik. Als het niet lukt kan ik folden. Als het vaak genoeg werkt, verdien ik daarmee veel chips. Ik probeer het uit. En potdikkie. Het werkt. Het werkt echt.
Als ik op de button zit vraagt hij tijdens de hand: ‘wat doe je als de volgende speler limped?’
Tja, dat weet ik niet. Het is nog niet zover. Ook al blijft hij heel vriendelijk en geduldig, ik voel de afkeuring in zijn stem. Hoezo, dat weet je niet? Je moet vooruit denken, anticiperen en aanpassen. En nadenken. Als hij dat heeft, doe ik dat. Als hij dat doet, doe ik dat. Daarmee breng je jezelf minder snel in problemen. Maak je minder impulsieve ondoordachte beslissingen en verbeter je je spel.
Het gaat nog een tijdje zo door. Hij legt alles heel geduldig en ook goed uit. Ik snap het zowaar. Ik speel, hij en de anderen geven commentaar. We kletsen wat en lachen wat. En het is lang niet zo genant als ik dacht. Ook al doe ik soms echt hele domme dingen.
Als we klaarzijn bedank ik hen voor hun tijd en geduld.
![]()
Het was een fijne ervaring. Het was ook een bijzondere ervaring.
Ik geniet nog even na. Daar zat ik dan. Een vrouw van middelbare leeftijd, die op een dinsdagavond met haar headset op via skype kaartles kreeg van een puber.Het leven is een complex, maar erg interessant spelletje.:f_love:
Kijk , dit is nu waar een hele community zou moeten om draaien , voor en door haar leden.
Hééél erg mooi dat dit gebeurd , zo ervaren wordt , en dat het zo nice wordt neergepend !
Verliezen
Donderdagmiddag. Ik loop met de hond in een mooi besneeuwd bos. Heerlijk de tijd om te denken. Ik doe dit vaker. Neem een woord in gedachten en ga hier bewust over nadenken. Mijn woord van de dag is verliezen.
Ik heb geen aangeboren gave om te kunnen verliezen. Al gooi ik niet met dobbelstenen of pionnen, ik word er wel chagrijnig van. En dat is niet goed. Dat beinvloed me.
Zoals zo vaak de laatste tijd, verbind ik mijn gedachtes met poker. Zeker bij een spel waar je zo vaak verliest als bij poker is het niet goed om je ze snel te laten manipuleren.
Het gebeurt me zo ontzettend vaak. Ik speel en het gaat goed. Ik zie de patronen bij mijn mede- of liever gezegd tegenspelers. Ik krijg een paar goede handen, en een heleboel slechte handen. Gewoon als altijd.
En dan het moment waarop een hand niet loopt zoals ik wil of dacht of hoopte. Ik krijg bijv AJs. Ik heb nog 22BB en besluit te spelen. Dus ik bied 3BB. En er gaan 2 spelers mee waaronder eentje met meer chips dan ik.
De flop komt........................shit er valt K,3 en 3. Daar heb ik niets aan. Ik heb al geld in de pot gedaan en het is toch wel heel zonde om mijn 3BB nu op te geven. Als ik check gaat misschien een ander wel raisen en dan?
Ik besluit om te raisen. Gewoon de hele pot. Daarmee jaag ik ze vast weg. Ik heb tot nu toe tight gespeeld en dat zal ze leren. Dan denken ze vast dat ik een 3 heb of een K. Oh............. er checkt er toch nog eentje.
De turn.................. ha, een J. Lekker puh. Ik zal je krijgen. Ik ga AI. Als hij nu niet weggaat dan kan ik hopen dat hij een laag paar heeft of dat hij dom bluft. (ik ben per slot van rekening expert in dom bluffen :facepalm:).
Hij gaat mee.
De river...............er valt een 5.
Mijn tegenstander toont AK en ik lig eruit.
Dom gespeeld? Ja, dat sowieso. Maar ik overpeins, waarom? Ik zie op het moment dat de flop komt dat het niet goed is. Maar omdat ik niet wil en niet kan verliezen ga ik door. En in plaats van een verlies van 3BB verlies ik het enige dat je niet mag verliezen. Mijn toernooiplaats.
Dit komt te vaak voor en ik bedenk waarom het me gebeurd. Is het slecht om niet goed te kunnen verliezen? Nee, helemaal niet. Het maakt dat je graag wilt winnen, en dat is heel wat waard.
Is het slecht om op deze manier te verliezen. Ja, het maakt wanhopig en brengt tot tilten. En dat is nog heel wat duurder dan 3BB. Ik peins en zoek een oplossing. (En de hond, die is oud en doof en raakt me nogals eens kwijt in het bos)
Het gedrag zit tussen mijn oren, dus de oplossing ook. Waar gaat het fout?? Niet bij het spelen van de AJ. Dat is namelijk een weloverwogen beslissing. Dus of het goed is deze überhaupt te spelen maakt nu niets uit.
Ik benader het gewoon verkeerd. Ik moet het spel anders benaderen waardoor mijn gedrag veranderd. Waarom kan ik mijn kaarten zo moeilijk wegleggen? Omdat ik dan 3BB heb verloren, en dat wil ik niet. Ik wil winnen, maar als resultaat verlies ik veel vaker dan nodig is.
En dan komt de oplossing ineens in me op. Ik moet die 3BB die ik inzet zien als betaling. Niets meer en niets minder. Voor mijn 3BB koop ik het recht om de flop te zien. En ik heb waar voor mijn geld gekregen. Ik heb de flop gezien. Dus moet ik nu niet janken.
Nu moet ik besluiten of ik nog meer betaal om de turn te zien. En aangezien ik best wel zie dat ik niets getroffen heb moet ik besluiten dat niet te willen. En als ik dat niet wil moet ik dus checken.
Checkt hij ook dan krijg ik gratis nog een kaart, en dat is meer dan ik bij de bakker krijg. Als ik daar een halfje bruin koop, krijg ik er nooit een gratis krentebol bij.
Raised hij dan moet ik folden. Ik heb precies gekregen waar ik voor betaald heb.
Vanaf nu is het dus klaar. Het begint te schemeren. Ik zie de hond. Roep en fluit heel hard. En warempel ze hoort me. Ze komt. Ik droog haar af en til haar in de auto.
We gaan naar huis meisje zeg ik.
Soms kan alles zo simpel zijn.................
Mooie post weer! Je moet het denk ik zo zien: de winnaar is niet degene die de meeste potten wint, maar degene die als enige niet al zijn chips verliest. Een echte winnaar stopt dus niet onnodig fiches in de pot, want dan riskeer je te verliezen.
klein inzichtje om mee te geven:
een goeie pokerspeler
- wint niet elke hand
- is goed in verlies te minimaliseren (folden)
- kan ook zijn winst maximaliseren
een goeie hand
- wint niet altijd
- is niet altijd de beste
- is op lange termijn winstgevend
- moet je ook op tijd kunnen opgeven
Kun je ook zeggen hoe?
stuur me eens een PM dan leg ik 't wel uit
Mooie post weer! Je moet het denk ik zo zien: de winnaar is niet degene die de meeste potten wint, maar degene die als enige niet al zijn chips verliest. Een echte winnaar stopt dus niet onnodig fiches in de pot, want dan riskeer je te verliezen.![]()
denk dat je winnaar mixed up hebt met nit
anyways, een wijze man zei ooit:
Thus it is that in war the victorious strategist only seeks battle after the victory has been won, whereas he who is destined to defeat first fights and afterwards looks for victory.
met andere woorden: het hebben van een goed plan is essentieel voor t hebben van succes, anders loop je random knopjes te duwen
Oorspronkelijk gepost door Rogier
Mooie post weer! Je moet het denk ik zo zien: de winnaar is niet degene die de meeste potten wint, maar degene die als enige niet al zijn chips verliest. Een echte winnaar stopt dus niet onnodig fiches in de pot, want dan riskeer je te verliezen.![]()
denk dat je winnaar mixed up hebt met nit
![]()
anyways, een wijze man zei ooit:
Thus it is that in war the victorious strategist only seeks battle after the victory has been won, whereas he who is destined to defeat first fights and afterwards looks for victory.
met andere woorden: het hebben van een goed plan is essentieel voor t hebben van succes, anders loop je random knopjes te duwen
Nee hoor lees nog maar is na. Zo is het. Er is niks goed aan onnodig en niks goed aan de meeste potten pakken maar niet het toernooi
Ik weet wel hoe het moet. Maar op het moment supreme doet het er niet meer toe en druk ik toch op die knoppen.
Gisteravond in een paar freerolls bewust geoefend.
Ik heb heel vaak gecalled. Ik was echt calling station nr 1. En heb mezelf steeds gedwongen om mijn kaarten weg te leggen als ik niet gehit had.
En geloof me, op een freeroll waar het de normaalste zaak van de wereld is om met 72o AI te gaan, valt dat niet mee.
Ik heb het er geloof ik nu een heel stuk uit.
Tilten
Bij tilten denk ik aan mensen als Phill Hellmuth of Tony G. Ze gaan als gekken tekeer. Schreeuwen als babies, huilen, vloeken en tieren. Ze geven iedereen de schuld van hun falen. Het ligt niet aan hun als ze verliezen, en het ligt niet aan het lot, of aan het ‘kleinigheidje’ dat toeval heet.
Nee, deze mensen denken dat zij niet mogen en kunnen verliezen.
Er is ook een heel ander soort tilten. Een soort tilten waar ik last van heb. Een veel gevaarlijker soort tilten.
Een omschrijving ervoor heb ik niet echt. Toch ga ik hem vinden.
Is het bekende soort tilten heel agressief, kun je het agressietilten noemen.
Mijn soort tilten is niet zo zeer agressief. Ik word niet heel boos omdat ik verlies ofzo. Nee, mijn soort tilten is veel passiever, maar ook op de lange duur veel gevaarlijker en duurder.
Dus lijd ik aan passieftilten.
Je merkt het niet aan mijn gedrag. Tenminste niet aan mijn goed waarneembare gedrag.
Je merkt het wel aan mijn kaartgedrag. Van een slechte speler, verander ik in een dramatisch slechte speler. Ik gooi niet dramatisch veel chips naar het midden van de tafel. Scheld niemand uit en vloek niet.
Wat ik wel doe?
Ik let steeds iets minder op positie, stackgrootte, medespelers, toernooifase. Nou ja, op alles wat ertoe doet zeg maar.
Voorbeeld
PokerStars - $0.45+$0.05|100/200 NL - Holdem - 8 players
Hand converted by PokerTracker 4
SB: 7.95 BB
BB: 24.17 BB
Hero (UTG): 27.47 BB
UTG+1: 25.05 BB
MP: 40.16 BB
MP+1: 12.92 BB
CO: 6.7 BB
BTN: 17.72 BB
SB posts SB 0.5 BB, BB posts BB 1 BB
Pre Flop: (pot: 1.5 BB) Hero has Q♦ A♣
Hero raises to 2 BB, fold, fold, fold, fold, fold, SB calls 1.5 BB, fold
Flop: (5 BB, 2 players) 8♥ 5♠ 3♣
SB checks, Hero bets 4 BB, SB raises to 5.95 BB and is all-in, Hero calls 1.95 BB
Turn: (16.9 BB, 2 players) 6♦
River: (16.9 BB, 2 players) 4♣
Spoiler
SB shows 7♥ 9♥ (Straight, Nine High) (Pre 40%, Flop 41%, Turn 100%)
Hero shows Q♦ A♣ (High Card, Ace) (Pre 60%, Flop 59%, Turn 0%)
SB wins 16.9 BB
Dat is niet leuk, maar wat veel erger is, is het feit dat ik op dit moment weet, dat de 4 tafels die ik open heb staan, allemaal verloren zullen gaan. Behalve als ik alleen nog maar monsterhanden krijg die dan ook blijven staan.
En dat is dom. Dat is heel dom. En het domste was dat ik het lange tijd niet doorhad. Ik dacht dat ik gewoon heel veel pech had. En accepteerde dat ook. Beetje arrogant natuurlijk, om mijn falen op alles en iedereen, behalve aan mezelf te koppelen. Ach ja, Phil, Tony, Robbie en ik
Ik baal. Ik baal enorm. Ik ging goed. Ik leerde veel. Het ging goed. En toen dit....................... Dit geintje is al een tijdje aan de gang.
Mijn BR die over de 95$ was twee weken geleden, is geslonken naar een beschamende 28,25$.
Nog niet alles is verloren. Ik ben niet broke. En ik heb veel geleerd.
Heel deemoedig ga ik vanavond een video kijken, een paar artikelen lezen en van vooraf aan beginnen.
O-ren Ishii: You didn't think it was gonna be that easy, did you?
The Bride: You know, for a second there, yeah, I kinda did.
Heerlijk deze update weer. Leest lekker weg!
Jou soort tilt kun je ook wel een softtilt noemen. Heel zachtjes aan sluipt het erin. Het is vaak ook lastig tijdens het spelen op te merken en op te lossen is mijn ervaring. Als ik het merk stop ik ook per direct. Met sng's is dat wat lastiger aangezien je die uit moet spelen.
De eerste stap is dat je het door hebt. Dat scheelt je al een hoop. Dan kun je het oplossen.
Ik weet zelf ook geen echte oplossing hiervoor behalve per direct stoppen met reggen en je laatste spelletjes afspelen en afstand nemen van de tafels. Desnoods een kleine pauze van een paar dagen inplannen.
bolletje
herkenbaar dat tilten
je weet dat het er is en toch weer niet...
Wat bij mij helpt is gewoon even een minuutje weglopen. Of instant stoppen met cashgames.
Het is een eeuwige strijd tegen jezelf
struin Deze sectie is door, als je dat tenminste nog niet gedaan hebt.
Zal je niet direct van alle mogelijke vormen van tilt afhelpen , maar geeft wel inzichten om het beheersbaar te krijgen en er mee leren om te gaan.
GL aan de tafels