Ga naar het forum
Child Prodegys

Meldingen
Alles wissen

Child Prodegys

513 Berichten
51 Gebruikers
0 Reacties
27.4 K Weergaven

Ik sluit God niet uit. Ik sluit de evolutietheorie niet uit. Ik sluit ook niet uit dat we nu op dit moment in een simulatie zitten

Maarja, los van of het nou wel of niet bewezen is, is er een groot verschil tussen in god geloven en in de evolutietheorie geloven, namelijk het feit dat het creationisme niet falsifieerbaar is, wat het dus een ongeldige wetenschappelijk theorie maakt itt de evolutietheorie.

Beantwoorden
Citeren
onmybike

Oorspronkelijk gepost door Darqmuse

Oorspronkelijk gepost door onmybike
Moeilijk om een vraag te beantwoorden?

Heb je überhaupt enig idee hoe groot de kans is dat binnen nu en 100 jaar een astroiden inslaat?
Wat denk jij dat deze kans is?

Vrij klein maar 100 jaar is ook een hele korte tijd als je weet dat de aarde 4,5 miljard jaar bestaat..

Het is ook nu een stuk rustiger om ons heen dan zo lang geleden.

Maar er is meer dan asteroids.

Het gaat niet alleen om wat er op ons afkomt het gaat ook om waar wij langs komen. We zitten niet stil in de ruimte ons hele zonnenstelsel beweegt met 6000 kilometer per uur en af en toe gaan we bijvoorbeeld door een asteroid belt heen.

Wat ook gebeurt is als 3 black holes dicht bij elkaar komen maken ze een soort zwaartekrachte dansje en dan gaat het meestal zo dat er 2 mergen en 1 wordt geeject. Dat maakt een rogue black hole die met een gigantische snelheid door het universum jaagt. Zo iets hoeft maar langs te vliegen en onze aarde word uit de baan rond de zon gerukt en we koken of vriezen dood.

Je weet het sterrenbeeld boogschutter? Dat gedeelte in de ruimte kunnen wij een white hole zien. Dat is een black hole maar dan met zoveel materie erom heen dat het eruit ziet als een disc. Black holes trekken niet alleen materie aan maar ejecten het ook. Doordat er een disc van materie is kan alles wat geeject wordt alleen ontsnappen via het midden van de disc waardoor je een geconcentreerde gamma ray beam krijgt. En de grap is. Wij kijken niet naar de zijkant van de disc. Maar we kijken er rechttegenaan. Als een gamma ray beam van waar dan ook onze atmosfeer raakt is het afgelopen met ons.

We sjeesen door het universum heen en komen godweet waarlangs allemaal.

En nu jij weer.

meeste wat je zegt lijkt me redelijk onzin en kans nihil voor.
en 2 als de mensheid over 10k jaar niet meer leeft maakt dat de mensen van nu toch niet uit want die zijn dan al dood.

Beantwoorden
Citeren
Darqmuse Topicstarter
Darqmuse

en 2 als de mensheid over 10k jaar niet meer leeft maakt dat de mensen van nu toch niet uit want die zijn dan al dood.

Dat is toch ook het probleem. Het kan mensen niet eens schelen wat er met andere mensen van onze eigen tijd gebeurt.

Waarom zou je daarbij willen horen. Waarom zou je je daar niet tegen verzetten?

Vroeger of later zal de dag des oordeels komen. Heb jij een schoon geweten?

Beantwoorden
Citeren
onmybike

Dat is toch ook het probleem. Het kan mensen niet eens schelen wat er met andere mensen van onze eigen tijd gebeurt.

Tsja idd, ik vind het bijvoorbeeld belachelijk dat ze nu voor enorm veel geld mensen naar mars willen sturen om daar te leven terwijl er op de aarde nog steeds mensen sterven van de honger.

Beantwoorden
Citeren
Darqmuse Topicstarter
Darqmuse

Oorspronkelijk gepost door BadassBart

Ik sluit God niet uit. Ik sluit de evolutietheorie niet uit. Ik sluit ook niet uit dat we nu op dit moment in een simulatie zitten

Maarja, los van of het nou wel of niet bewezen is, is er een groot verschil tussen in god geloven en in de evolutietheorie geloven, namelijk het feit dat het creationisme niet falsifieerbaar is, wat het dus een ongeldige wetenschappelijk theorie maakt itt de evolutietheorie.

Laat jij mij bewijs zien over hoe het leven is ontstaan en ik ben verkocht.

Tot dan kan je alleen maar een bepaalde overtuiging kiezen.

Beantwoorden
Citeren
Darqmuse Topicstarter
Darqmuse

Tsja idd, ik vind het bijvoorbeeld belachelijk dat ze nu voor enorm veel geld mensen naar mars willen sturen om daar te leven terwijl er op de aarde nog steeds mensen sterven van de honger.

Dat is voor onze toekomst belangrijk. Hoe eerder we die eerste stappen zetten en eerste fouten maken hoe verder onze nakomelingen zullen zijn bij het voorkomen van uitsterving.

Helemaal mee eens honger moet opgelost worden maar misschien moeten wij gewoon wat luxe opgeven in plaats van zeggen dat we niet moeten investeren in onze toekomst. Ruimtevaart is wat enorm veel jonge mensen heeft aangezet tot studeren. Daardoor is onze technologische revolutie onder andere zo snel gegaan. Als we dat nu weghalen blijven we hangen. En we zijn al zo primitief.

Beantwoorden
Citeren

Oorspronkelijk gepost door BadassBart

Laat jij mij bewijs zien over hoe het leven is ontstaan en ik ben verkocht.

Tot dan kan je alleen maar een bepaalde overtuiging kiezen.

Je quote een stukje van mij maar je gaat er helemaal niet op in?

Beantwoorden
Citeren

@Bart
(darqmuse, corrigeer me als ik het verkeerd zie)

Hij bedoelt dat het wel een wetenschappelijke theorie is, maar daarmee nog niet per definitie waar.
Hij wil graag eerst bewijs zien, voordat hij dingen uitsluit.

Een heel rationeel standpunt.
Alleen moeilijk te begrijpen, voor mensen die de (huidige stand van) wetenschap heilig hebben verklaard.
(De wetenschap van een paar eeuwen geleden, daar vegen ze wel de kont mee af natuurlijk.....)

Beantwoorden
Citeren

Hij bedoelt dat het wel een wetenschappelijke theorie is, maar daarmee nog niet per definitie waar.

Dat snap ik ook wel, maar dat maakt mijn verhaaltje toch niet onwaar? Ik verklaar de wetenschap ook niet heilig, simpelweg omdat we gewoon nog ontzettend veel niet weten. Er is geen onomstotelijk bewijs voor de evolutietheorie in zijn volledige vorm, maar als je er in verdiept is het toch wel de meest plausibele theorie die er op dit moment is. Er zijn weinig tot geen anomalieën gevonden, terwijl de theorie an sich wel falsifieerbaar is, in tegenstelling tot religieuze theorieën.

Als je verder wilt komen in de wetenschap kun je beter op dit soort hypotheses verder gaan en voor waar aannemen, in ieder geval tot het moment dat er een nieuwe revolutionaire ontdekking gedaan wordt die tot een paradigmaverschuiving leidt.

Beantwoorden
Citeren

En daarnaast vind ik het voor iemand die alles in twijfel trekt ook een beetje raar om te geloven in de mogelijkheid van de mens om de ruimte te gaan koloniseren en zelfs nog te overleven mocht het ''universum vergaan''(??)

Beantwoorden
Citeren

@Bart

Ik zou de overgang van levenloze materie naar de eerste levende cel, wel een serieuze anomalie willen noemen.
Ik ken er geen goeie theorie voor.

Waarom moet een wereldbeeld eigenlijk per se falsifieerbaar zijn?
Je kiest toch het wereldbeeld, wat op jou het meest geloofwaardig over komt?
(Er valt trouwens over te discussieren, of de evolutietheorie wel falsificeerbaar is.)

Beantwoorden
Citeren
Darqmuse Topicstarter
Darqmuse

Oorspronkelijk gepost door lellebel
@Bart
(darqmuse, corrigeer me als ik het verkeerd zie)

Voor een groot deel is het bewezen en te reproduceren. Dat onze genen worden aangepast generatie op generatie is een feit.

Dat het leven spontaan ontstaan is door toevalligheden is geen feit.

Daarom kun je eigenlijk niet de evolutie theorie als wetenschappelijk zien of alleen een deel daarvan. Volgens mij werkt het niet zo in de wetenschap dat als dingen "een beetje waar" of "half waar" zijn dat het dan word aangenomen als feit. In dit geval dus wel blijkbaar.

Beantwoorden
Citeren

@Darqmuse

Variatie en mutatie zijn een feit.
Soortvorming niet.

Binnen de biologie, fungeert de evolutie theorie haast als een dogma.
En in de maatschappij, zien velen het idd als een feit (hoi Helemaalnicks).
Dat er in de wetenschap half ware dingen worden aangenomen als feit, ben ik echter niet met je eens.
Als dingen aantoonbaar niet waar zijn, dan wordt in principe die theorie aangepast (kan soms wel even duren, voor de hele community dit accepteert).

"Dat het leven spontaan ontstaan is door toevalligheden is geen feit."

Dit ben ik helemaal met je eens.
Het is pure speculatie en er is nul komma nul bewijs.
Sterker nog: men heeft geeneens een fatsoenlijke theorie, voor de overgang van levenloze materie naar levende cel.
(Als iemand er 1 kent, laat het me dan even weten, ik volg de biologie niet meer op de voet.)

Beantwoorden
Citeren
Darqmuse Topicstarter
Darqmuse

Dat er in de wetenschap half ware dingen worden aangenomen als feit, ben ik echter niet met je eens.

Volgens mij las je over een woordje heen want ik schrijf volgens mij hetzelfde. Dat wetenschap niet halve waarheden accepteert als feit. Maar dat het bij de evolutie theorie blijkbaar wel zo werkt.

In ieder geval het is fijn om ongeveer op 1 lijn te zitten met iemand dat gebeurt niet vaak. Al weet ik zeker dat je een stuk meer theoretische kennis hebt. Mijn benadering is vaak meer filosofisch en in de tweede plaats wetenschappelijk.

Maar van kinds af aan gefascineerd door wetenschap en techniek. En Dinosauriërs!

Beantwoorden
Citeren

@Darqmuse

Ja ik las het niet goed. :facepalm:
Sorry.

Kan het erg waarderen, dat je niet blind iedereen na roept en voor jezelf nadenkt.
Heb je ballen voor nodig, kijk maar naar de bagger die je over je heen krijgt.

Je benadering is idd meer filosofisch.
Ben ik ook niet vies van.

Het was ook bij een filosofie vak tijdens mijn biologie studie, dat aan dit soort zaken wat aandacht geschonken werd.
En dat ik voor het eerst inzag, dat bij de wetenschappelijke visie heel wat kanttekeningen te plaatsen zijn.

Beantwoorden
Citeren
NLDPeter

Even ter verduidelijking voor een aantal verwarde mensen hier. De evolutietheorie is bewezen in hoeverre dat mogelijk is. Er is een overweldigende hoeveelheid bewijs die de theorie steunt. Daarom wordt deze theorie tegenwoordig ook als waar aangenomen door de hele wetenschappelijke gemeenschap. Er zijn geen concurrerende theorieën met bewijs, en het oude scheppingsverhaal, dat de aarde 4000 jaar geleden uit het niets is gevormd door een god, is zelfs bewijsbaar fout. Mensen raken door het woord theorie vaak aan het idee dat de evolutietheorie niet bewezen is. Echter, alle vormen van bewijs die je maar kan bedenken zijn er. Het enige wat er nog rest te doen is een tijdmachine uitvinden, teruggaan in de tijd, van elke generatie van elke soort DNA nemen en dat te analyseren.

De enige andere mogelijke verklaring is dat de duivel al het bewijs in de grond heeft gestopt en alle experimenten verneukt om ons te brainwashen. Als je dat wil geloven, prima, maar weet dan wel dat niemand je mening op dit gebied serieus kan nemen.

Wat wel te betwisten valt is hoe het leven en de evolutie tot stand is gekomen. Ikzelf geloof niet in een god en denk dat dit door pure kans tot stand is gekomen, maar er valt wel degelijk een argument te maken dat een God het zo heeft uitgedacht. Dit is echt een kwestie van: Geloof wat je wil. Het enige legitieme stukje logisch bewijs voor het bestaan van een God komt zelfs uit deze hoek en is de Fermi paradox. (Als we door willekeurige kans zijn ontstaan, zou dit ook op andere planeten moeten gebeuren. Waarom hebben we dan geen buitenaards leven waargenomen)

Beantwoorden
Citeren
Darqmuse Topicstarter
Darqmuse

Oorspronkelijk gepost door NLDPeter
Ikzelf geloof niet in een god

Als je nou God ziet als verkeerd geïnterpreteerd buitenaards wezen.

In praktisch elke religie komen engelen voor die neerdalen uit de hemel. Met andere woorden. Aliens.

Onderstaande is een quote uit de bijbel. EZEKIEL 1:4- 1:24

[IMGM] [/IMGM]

1-2 Op de vijfde dag van de vierde maand van het dertigste jaar zag ik, Ezechiël de priester, de zoon van Buzi, de hemel opengaan en kreeg ik een visioen van God. Dat was vijf jaar nadat koning Jojakin was weggevoerd in ballingschap. Ik was toen bij de ballingen aan de rivier de Kebar in Babylonië.

2 [zie bij 1]

3 Daar richtte de Heer zich tot mij. Ik werd door zijn macht overweldigd.

4 Dit zag ik: er stak een storm op uit het noorden; uit een zware wolk, omgeven door een lichtgloed, schoten felle bliksemstralen. In de wolk was vuur dat leek op blinkend metaal.

5 In het midden kon ik vier levende wezens onderscheiden. Zij zagen eruit als mensen,

6 maar ieder van hen had vier gezichten en vier vleugels.

7 Hun benen waren recht; hun voeten leken op de hoeven van een kalf en glansden als gepolijst brons.

8 Ze waren met hun gezichten en hun vleugels naar vier zijden gericht. Onder elke vleugel was een mensenhand zichtbaar.

9 Wanneer ze zich voortbewogen, in welke richting dan ook, gingen ze recht vooruit zonder hun lichaam te draaien.

10 De vier gezichten leken bij ieder van hen van voren op dat van een mens, rechts op dat van een leeuw, links op dat van een stier en van achteren op dat van een arend.

11 Twee van hun vleugels waren naar boven uitgestrekt en raakten elkaar, met de twee andere bedekten ze hun lichaam.

12 Overal waar ze heen wilden gaan, daar gingen ze heen. Ieder van hen bewoog zich recht vooruit zonder zijn lichaam te draaien.

13 Tussen hen in was iets dat leek op gloeiende kolen, op fakkels die heen en weer schoten. Het vuur verspreidde een felle gloed en er schoten bliksems uit.

14 Ook de wezens zelf flitsten als bliksemstralen heen en weer.

15 Terwijl ik naar hen keek, zag ik op de grond naast elk van de levende wezens een wiel.

16 De vier wielen schitterden als turkoois. Ze waren gelijk van vorm en waren zo gebouwd dat het leek of ze in elkaar grepen.

17 Ze bewogen zich in vier richtingen zonder te keren.

18 De wielen waren ontzagwekkend hoog; de velgen waren geheel bedekt met ogen.

19-21 Als de wezens bewogen, bewogen de wielen naast hen ook; als ze stilstonden, stonden de wielen ook stil; als ze zich losmaakten van de grond, deden de wielen dat ook. De kracht die in de wezens was, beheerste ook de wielen.

20 [zie bij 19]

21 [zie bij 19]

22 Boven hun hoofd was een soort koepel met de verblindende glinstering van ijskristal.

23 Daar, onder de koepel, stonden ze; twee van hun vleugels waren naar elkaar toegewend, met de beide andere bedekten ze hun lichaam.

24-25 Als ze zich bewogen, hoorde ik het slaan van hun vleugels; dat klonk als het gebulder van de zee, als het dreunen van een grote legermacht, als de stem van de machtige God. Stonden ze stil, dan vouwden ze hun vleugels weer. Er klonk een stem boven de koepel.

25 [zie bij 24]

26 Daar zag ik iets dat leek op een troon, fonkelend als saffier. Op de troon zat een gedaante met het uiterlijk van een mens.

27 Het bovenlichaam was als blinkend metaal, als vuur door een doorschijnend omhulsel omsloten; het onderlichaam was als vuur, omgeven door een felle gloed,

Beantwoorden
Citeren

Begrijp ik het goed, dat de schrijver daar niet een echte gebeurtenis beschrijft, maar een door god gegeven visioen?
Een beeld dus, van iets dat nog moest gebeuren?

Beantwoorden
Citeren

http://zeernuttig.com/gezondheid/asteroide-2012-da14-scheert-op-15-februari-rakeling-langs-aarde#

Misschien was het toch niet zoń hele achterlijke gedachte van Darqmuse.....

Beantwoorden
Citeren

http://zeernuttig.com/gezondheid/asteroide-2012-da14-scheert-op-15-februari-rakeling-langs-aarde#

Misschien was het toch niet zoń hele achterlijke gedachte van Darqmuse.....

Ja man, jullie zijn een geniaal duo, lang geleden dat ik mensen zichzelf en elkaar zo op de borst zag kloppen over iets dat zo episch stupide is.

Bedankt nog, en ga vooral verder, niet naar NLDpeter luisteren, dat is een spelbreker, net als ik.

Beantwoorden
Citeren