Hallo iedereen,
Welkom op mijn blog. Zoals bij de meesten onder ons het geval is, ben ik een blog begonnen met een reden.
Mijn hoofdreden om te bloggen is om mezelf in de hand te houden tijdens het spelen.
Ik heb voordien heel wat problemen gehad om mijn bankroll te behouden. Keer op keer redepositen en maar niet willen stijgen.
Gelukkig is er daar nu verandering in gekomen.
Ik heb mijn mindset aangepast, heel wat leaks geplugged en zal trachtten door dagelijks/wekelijks te bloggen mijn bankroll verder op te bouwen.
Totvoorkort was ik een losing player op verschillende vlakken. Tot ik even bij mezelf heb stilgestaan, leaks heb gevonden die niet eens wat met poker te maken hadden, die eerst geplugd en dan pas mijn spel beginnen analyseren.
Ik had leaks in mijn karakter ingebakken die niets met poker te maken hadden maar het wel bijna onmogelijk maakten om met zo'n ingesteldheid een winnende speler te zijn. Na veel vids te hebben bekeken, wat boeken te hebben gelezen, gerealiseerd te hebben wat ik verkeerd deed, ben ik beetje bij beetje beginnen aanpassen, zowel in het leven buiten poker, als mijn speelstijl, denkpatroon, etc.
Toen ik in het diepste der dalen zat, was ik toevallig naar de serie LIFE aan het kijken. Een serie die gaat over een politieagent die jarenlang vast heeft gezeten door zijn corrupte collega's, na ettelijke jaren buitenkomt met een vette bonus en terug naar 'the force' gaat om zijn corrupte collega's te ontmaskeren. Tijdens zijn opsluiting heeft hij zich 'bekeerd' tot Zazen. Een oude levenswijze die draait om karma en van de overtuiging is dat zolang je een zuiver leven leidt, enkele goede dingen je gaan overkomen.
Nuja, ik hoor enkelen onder jullie al lachen, maar dit helpte mij echt om mijn ogen te openen en niet meer in een waanbeeld te leven. Geleidelijk aan begon alles te veranderen, dit gaat zeker niet over één nacht. Ik ben nu geen monnik geworden of ben nu ook niet constant aan het mediteren of bidden, maar ik heb mijn denkswijze en visie op de wereld en het leven kunnen veranderen in een positievere zin. Wat in mijn opinie bijdraagt aan een beter, gelukkiger leven en automatisch een rol speelt in poker. Zoals gezegd wordt, everything is connected. Ben je down, ga je niet opperbest spelen. Net als men soms overmoedig wordt na een tweetal herocalls en ineens denk je de ganse wereld aan te kunnen.
Velen onder jullie vragen zich nu waarschijnlijk af wat dit met poker te maken heeft. Wel eigenlijk alles. Wanneer men lange periodes speelt raakt men in een soort 'trance', een gewenning van dagdagelijks dezelfde routines te herhalen, dezelfde spots, dezelfde villains, beats en situaties. Waardoor je na een eind op automatische piloot komt en niet meer stilstaat bij elke individuele situatie die zéér goed op elkaar kunnen lijken maar op zich toch zo uniek zijn, wat leid tot slecht spelen.
Door vooraleer een sessie te beginnen even te gaan lopen, een kleinigheid te eten en wat kleine ademhalingsoefeningen ben ik het beste voorbereid om de tafels te hitten. Die ademhalingsoefeningen helpen mij enorm bij het kalm blijven in moeilijke situaties, mezelf af te zetten van de gedachte te tilten. En om me te distancieren van het geldaspect. Zoals in zazen ook geleerd wordt in het Achtvoudige Pad, The eightfold path.
---------------------------------------------------------------------------------
Meer over mezelf
Strategie: MSS - BSS
Bankroll management: MSS (volgens chart van PS 40BI), BSS (50 tal BI)
Spel: voornamelijk NLHE gecombineerd met PLO
Tafeltype: shorthanded
Sites: Cake Poker, Full-Tilt Poker en Pokerstars
Stakes: 50PLO, 50NL, 100NL, 200NL, 400NL
SNG 45-player (turbo): 55 BI
MTT 100+ : 100 BI
Totale bankroll op dit moment: $ 2.321,72
Cake Poker: $ 2.053,84
Full-Tilt Poker: $ 0,00
Pokerstars: $ 267,88
----------------------------------------------------------------------------------
Wat kan je allemaal verwachten?
-Dagdagelijkse updates van enkele te debatteren handhistory's (3 -5).
-Wekelijkse updates van mijn bankroll adhv reports en grafieken.
-Maandelijks een review van mijn database, frequent friend/foe analyse om spots te vinden waar regulars het net iets moeilijker mee hebben.
-Uiteraard komen hier ook de ramblings van het hot/not runnen.
-Eventuele upload ik enkele sessies met commentaar om jullie een beeld te geven van hoe ik denk, waarom ik welke moves maak etc.
-De komende doelstellingen, events, reizen, etc.
----------------------------------------------------------------------------------
Aan te raden boeken:
-The poker mindset (helpt je een juiste mindset te vinden om optimaal te spelen)
-The theory of Poker (zéér bekend boek over alle basisaspecten in NLHE)
-The poker blueprint (boek voor meer geavanceerde spelers, behandeld standaard spots maar met een gehele eigen kijk en toont aan dat hoe standaard een spot ook kan lijken dat er steeds verschillende opties zijn die je moet openhouden om de best mogelijke beslissing te maken.
-Transitioning from NLHE to PLO (een boek die duidelijk de verschillen aantoont tussen NLHE en PLO, voor gevorderde NLHE spelers die graag op PLO hadden overgeschakeld)
-Kill Phill & Kill Everyone (boeken voor toernooispelers, het tweede deel is een stuk beter dan het eerste alhoewel veel fundamentele aspecten in het eerste deel worden uitgelegd en in het tweede gedeelte daarop voortwerkt)
Aan te raden vids:
Natuurlijk alle vids in de strategiesectie, maar ook één serie die ik zeker wou bespreken is The Eightfold Path to Poker Enlightment.
Dit is een serie van de coachingsite Deucescracked.com waar veel aspecten worden aangekaart die mensen doen leiden naar het spelen van hun B-game zonder dat ze er eigenlijk op letten. Door deze serie te beluisteren ga je in mijn opinie een veel geconcentreerder spel gaan spelen en meer opletten met wat je doet (in mijn geval toch). De serie gaat niet over theorie of hoe je moet spelen tegen wie, maar covert het gehele aspect rond poker. Wat ook niet onbelangrijk is.
Hopelijk vonden jullie dit niet te langdradig of saai om te lezen, maar het interessantste moet nog komen...
Wish me luck at the tables!