Ga naar het forum
Mijn Sportstrading ...

Meldingen
Alles wissen

Mijn Sportstrading blog

236 Berichten
44 Gebruikers
0 Reacties
17.3 K Weergaven
Marple08
Oldschool Grinder

Ik zat al langere tijd er aan te denken om een blog bij te houden, maar omdat ik nu ook weer niet zoveel poker dat ik daar serieus wat over kon zeggen, kwam het er nooit van.

Todat ik vandaag op het lumnieuze idee kwam om nu eens niet over poker te gaan schrijven, maar over mijn sportsbetting activiteiten.

Hoe kwam ik in aanraking met sportsbetting?

Omdat ik namelijk al sinds jaar en dag als hobbytrader op de aandelenbeurzen handel, lag het voor de hand dat ik ook op de sportsbetting exchanges aan de gang ging.

Dit gebeurde dan ook in 2004. Ik had al geruime tijd betfair in het oog en vooral het feit dat er elke dag paardenraces georganiseerd werden, deed mij besluiten om hier mijn skills als trader op paarden aan te wenden.

Dit was een compleet disaster. :)

Ik had geleerd dat als een paard veel gelayed (dus wedden dat dit betreffende paard verliest) de odds moesten stijgen en als veel geld op het paard werd gezet om te winnen de prijs moest dalen.

Waar het geld zat werd mooi aangegeven door mijn trading software, maar op een of andere manier werkte dit systeem niet. Eigenlijk alleen door mijn bankroll management en discipline hield ik het iets van een half jaar vol voordat ik busto ging.

Pauze

Na dit fiasco heb ik besloten dat sportsbetting niks voor mij was en paarden rennen al helemaal niet. Het enige wat ik af en toe nog deed was een random bet op eredivisie wedstrijden, maar nooit echt systematisch en vaak meer uit verveling.

De ommekeer

Na zo'n 4 jaar niks meer gedaan te hebben kwam ik ergens in 2010 in aanraking met een Engelse meneer die op een hele systematische manier voetbal trade.

Wat hij doet is op statistische wijze zijn eigen odds berekenen. Deze odds vergelijkt hij dan met de odds die op Betfair worden aangeboden. Op het moment dat deze positief afwijken van zijn eigen odds, neemt hij de bet.

Ik ben nu zo'n anderhalf jaar bezig met deze methode en moet zeggen dat hij goed werkt. Mijn bankrol groeit gestaag.

Ik zal jullie in deze blog op de hoogte houden van mijn bets en waarom ik ze neem. Misschien dat ik door de discussie deze methode nog verder kan fine tunen.

Beantwoorden
Citeren
235 reacties
Roodbaars1986
PokerStrategist

Erg intressant gegeven, ga deze blog zeker volgen, ben erg benieuwd naar je ervaringen in het sportsbetten,

Ik ben ervan overtuigd dat met een beetje verdieping je hier zeker je bankroll on the side kan laten groeien, all it takes is some time.

You got a bolletje,

Succes ermee,

Beantwoorden
Citeren
Marple08 Topicstarter
Marple08
Oldschool Grinder

Hoe werkt het?

Ik ben vooral actief in volgende markten:

• Over/under (vooral 3.5 goals)
  • Match odds
  • Correct score

Wat ik doe is voor de Engelse Premiership en Championship, de Duitse eerste en tweede Bundesliga en de Italiaanse Serie A de fixtures bekijken die op een bepaalde dag spelen.

Aan de hand van de gegevens op Futbol24.com bepaal ik mijn eigen odds voor de bovenstaande markten. Hiervoor kijk ik naar wat de teams vroeger tegen elkaar gedaan hebben en de laatste paar wedstrijden die de teams gespeeld hebben.Ik houd in principe geen rekening met geblesseerden en spelers die wel of niet meespelen.

Nadat ik de odds berekend heb, ga ik naar Betfair en zoek de wedstrijden op en vergelijk de odds die geboden worden met mijn berekende odds. Als er voldoende value is neem ik de bet. Hier bij heb ik een voorkeur om een bet te layen (is hier een goede Nederlandse term voor?)

Ik laat bijna nooit een bet tot het einde open, maar aim ongeveer op een verdubbeling/halvering van de odds, alles afhankelijk van de resterende speeltijd.

Een voorbeeld

Kijkende naar de fixtures van vandaag viel mij een wedstrijd uit de tweede Bundesliga: Paderborn - Ingolstadt.

Beide verkeren ze ergens in het midden van de tabel, maar dat zegt op dit moment nog niet zo heel veel. Frapanter was het dat Paderborn alle wedstrijden tegen Ingolstadt die ze ooit gespeeld hadden gewonnen of gelijk gespeeld had (wel kleine sample size).

Bovendien had Ingolstadt de laatste paar wedstrijden uit veel verloren, terwijl Paderborn thuis tamelijk veel won of gelijkspeelde.

Al met al kwam ik op lay odds Ingolstadt uit op ongeveer 5. Kijkende op Betfair zag ik dat de odds om Ingolstadt te layen 4.3 waren. Een duidelijk value bet dus.

Het is nu rust en de stand is 2-0 in het voordeel van Paderborn. Ondanks dat het vrij onwaarschijnlijk is dat Ingolstadt nog 3x scoort trade ik toch uit op 85, omdat die paar punten meer winst er niet zo heel veel toedoen en binnen is binnen.

Beantwoorden
Citeren
Marple08 Topicstarter
Marple08
Oldschool Grinder

Een tweede voorbeeld

Dit voorbeeld komt uit de Engelse championship; Brighton - Leeds. Ik post deze voor de facts, zodat ik ook niet weet of het een goede bet is.

Wat wil het geval? Zowel Leeds als Brighten hebben tegen elkaar, als tegen anderen in de afgelopen wedstrijden niet vaak meer dan 3.5 goals gescoord. Met mijn berekeningen kwam ik uit op odds van 4, ik kon echter de over 3.5 goals layen voor 3.05. Dus een value bet.

Ik probeer te hedgen op 6 voor een mooie verdubbeling.

Beantwoorden
Citeren

wat is je bankroll nu als ik zo onbeschoft mag zijn om et te vragen? :D

Beantwoorden
Citeren
Marple08 Topicstarter
Marple08
Oldschool Grinder

Wat boeit dat?

Beantwoorden
Citeren

mwuh was benieuwd naar hoever dat uit te bouwen zou zijn in 4 jaar, pure interesse :) Vind t wel knap iig, wist nie dat je daar ook vrij 'safe' mee uit kan bouwen!

Beantwoorden
Citeren
Marple08 Topicstarter
Marple08
Oldschool Grinder

Ook hier geld BRM, BRM en BRM.

En wat is safe, je moet op zoek naar value. Omdat ik vrij conservatief BRM heb en relatief snel winst pak is de ROI niet hoog.

Die Paderborn wedstrijd waar ik bijna de volle mep pak is echt de uitzondering, vaker trade ik sneller uit.

Beantwoorden
Citeren

Cool man :)

Vriend van me bragde laatst dat ie in 3 dagen van 30 dollar 3k had gemaakt, was vast niet volges BRM of wat dan ook :facepalm: :P

Beantwoorden
Citeren
Horemanske
PokerStrategist

Het is nu rust en de stand is 2-0 in het voordeel van Paderborn. Ondanks dat het vrij onwaarschijnlijk is dat Ingolstadt nog 3x scoort trade ik toch uit op 85, omdat die paar punten meer winst er niet zo heel veel toedoen en binnen is binnen.

Kan je jou winst onvangen voor het einde van wedstrijd dan op betfair?

Of snap ik het niet?? :)

Ik speel dikwijls in mijn eigen zaak heb Betcenter hier.
Kan je op die futboll24 alle wedstrijden bekijken van de laatste jaren?

Greetz Steven

Beantwoorden
Citeren
Horemanske
PokerStrategist

Oorspronkelijk gepost door cowboykoen

Vriend van me bragde laatst dat ie in 3 dagen van 30 dollar 3k had gemaakt, was vast niet volges BRM of wat dan ook :facepalm: :P

Hoogste dat ik eens gewonnen heb was vorig jaar.
Laatste wedstrijden CL poules :P

+-1.9k (inzet 5 euries :coolface: )

Bolletje :D

Beantwoorden
Citeren
shevas7
Oldschool Grinder

ik ga deze zeker ook volgen.
Kun je eens uitleggen hoe je precies je eigen odds uitkerend?

Beantwoorden
Citeren
Nivlem
Oldschool Grinder

stel het is in de rust 2:0 in het voordeel van de bet die je hebt gemaakt. Kun je op dit moment een inverse bet maken van je al staande bet. De odds voor deze bet zullen zo groot zijn, dat je de inzet zo af kunt stemmen dat je altijd winst maakt.

random voorbeeld:

je zegt dat A gaat winnen voor 2:1 odds. Je zet $100 in

in de rust staat team A voor met 2:0. Je wint dus vrijwel zeker je $200.

Nu inzetten op het feit dat team A niet wint heeft op dit moment 7:1 odds.

Nu $40 inzetten zorgt er voor dat je in situatie 1 nog steeds $200 wint voor een net winst van $60

In situatie 2 wint team A niet en krijg je $280 voor een net winst van $140.

Uiteraard kun je je bet zo groot of klein maken als je zelf wil.

Beantwoorden
Citeren
Marple08 Topicstarter
Marple08
Oldschool Grinder

Oorspronkelijk gepost door cowboykoen

Ja dat gebeurt wel. Bij paarden bijv. zie je dat er af en toe zo'n knol wint die 100:1 tradem heb je die te pakken ben je al een eind op weg.

Beantwoorden
Citeren
Marple08 Topicstarter
Marple08
Oldschool Grinder

Oorspronkelijk gepost door Melvin
stel het is in de rust 2:0 in het voordeel van de bet die je hebt gemaakt. Kun je op dit moment een inverse bet maken van je al staande bet. De odds voor deze bet zullen zo groot zijn, dat je de inzet zo af kunt stemmen dat je altijd winst maakt.

random voorbeeld:

je zegt dat A gaat winnen voor 2:1 odds. Je zet $100 in

in de rust staat team A voor met 2:0. Je wint dus vrijwel zeker je $200.

Nu inzetten op het feit dat team A niet wint heeft op dit moment 7:1 odds.

Nu $40 inzetten zorgt er voor dat je in situatie 1 nog steeds $200 wint voor een net winst van $60

In situatie 2 wint team A niet en krijg je $280 voor een net winst van $140.

Uiteraard kun je je bet zo groot of klein maken als je zelf wil.

Ik trade meestal uit voor equal profit, wil zeggen dat ik ongeacht de uitkomst evenveel win/verlies.

Je kunt de benodigde inzet berekenen door de inzet * odds (op tijdstip van bet) te delen door de huidige odds van de tegengestelde bet.

In Melvin's voorbeeld dus:

100 * 3 / 8 = 37.50

En er zit ook een kleine rekenfout bij Melvin.

als je 37.50 inzet op 7:1 win je altijd 162.50.

Team A wint 100 * 2 - 37.50 = 162.50
Team B wint 7 * 37.50 - 100 = 162.50

Beantwoorden
Citeren
Twisted1984
Elite Grinder

Ik ben ook wat bezig met sportbetting maar doe het bij verre na niet zo gedetailleerd als jij. Meer een beetje voor de fun. Variance is wel groot, run deze maand nogal slecht :P. Ik denk echter dat er wel zeker veel geld in te winnen is, ook met voetbal. Die buy-out optie met de tegenovergestelde odds zijn wel nice.

Beantwoorden
Citeren
Marple08 Topicstarter
Marple08
Oldschool Grinder

Beetje vervelend dat Leeds snel 2* achter elkaar scoort. Slecht voor de odds.
Trade uit met een verlies op 2.

Beantwoorden
Citeren
Marple08 Topicstarter
Marple08
Oldschool Grinder

Gelukkig werd er gedurende de eerste helft niet meer gescoord en kon ik uittraden voor 2.

Het altijd erg vervelend als de uit partij begint te scoren, omdat statistisch gezien er altijd nog het thuis voordeel is en het dus erg waarschijnlijk is dat thuis in dit geval nog scoort.

Zeker in het geval van Brighton was de kans hoog, omdat zij de betere papieren hebben dan Leeds. Opeens werd over 3.5 niet meer onvoorstelbaar en eigenlijk waarschijnlijk.

Al in al was het toch een mooie dag.

stand:
Paderborn - Ingolstadt: +0.9pt
Brighton - Leeds utd.: -0.5pt

Totaal: +0.4pt

Beantwoorden
Citeren
Supermoderator
Zeezout
PokerStrategist

Ik snap er echt geen ene bal van... :P

Maar succes!

Vroeger wel leuk gescoord met horses, maar het was me teveel werk...

Beantwoorden
Citeren
Marple08 Topicstarter
Marple08
Oldschool Grinder

Wat snap je niet?

Beantwoorden
Citeren